Seminarie
1 Nephi 19–22: ‘Al zouden die het vergeten, Ík zal u niet vergeten’


‘1 Nephi 19–22: “Al zouden die het vergeten, Ík zal u niet vergeten”’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek (2024)

‘1 Nephi 19– 22: “Al zouden die het vergeten, Ík zal u niet vergeten”’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek

1 Nephi 19–22

‘Al zouden die het vergeten, Ík zal u niet vergeten’

Afbeelding
De goede Herder

Hoe voel je je als iemand die belangrijk voor je is aan je denkt? Nephi sprak over de verstrooiing en vergadering van Israël. Hij gebruikte Jesaja’s profetieën om aan te tonen dat de Heer het verstrooide huis van Israël niet zou vergeten. Deze les is bedoeld om je de liefde van de Heer voor jou en voor alle mensen te laten voelen, alsook zijn verlangen om je tot Hem te vergaderen.

Cursisten vragen zich te uiten. Let op momenten in de les waarop u de cursisten bij hun gevoelens over iets kunt laten stilstaan. Vraag ze dan ook hun gevoelens te verwoorden, eventueel nadat ze die hebben opgeschreven. Als u de cursisten de kans geeft hun gedachten en gevoelens te verwoorden, gaan ze vaak met meer zelfvertrouwen hun getuigenis geven.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten twee of drie woorden bedenken die beschrijven wat Jezus Christus voor ze voelt.

Mogelijke leeractiviteiten

De liefde van de Heiland voor ons

Begin de les eventueel met het zingen van een lied over de liefde van Jezus Christus voor ons, zoals ‘Ik weet dat de Heer van mij houdt’ (music.ChurchofJesusChrist.org). Vraag de cursisten welke woorden of zinsneden uit het lied ze opvallen.

Er zijn momenten waarop ieder van ons Gods liefde wel of juist niet herkent en voelt. Stel je voor dat een vriendin zegt dat ze niet zeker weet dat God van haar houdt.

  • Wat kun je uit de Schriften aanhalen voor je vriendin?

  • Welke ervaringen kun je met je vriendin delen over de liefde van je hemelse Vader en Jezus Christus en hoe je die hebt leren kennen en voelen?

Geef de cursisten de tijd om het volgende in de klas te doen. Laat de cursisten enkele gedachten of vragen in hun studiedagboek noteren en tijdens de les op antwoorden letten.

Sta stil bij je eigen gevoelens over Gods liefde voor jou, ook bij eventuele vragen of zorgen. Let bij je studie op waarheden waardoor je de liefde van je hemelse Vader en Jezus Christus voor jou beter kunt begrijpen en voelen.

Nephi spreekt over de liefde van de Heiland voor ons

In 1 Nephi 19 profeteerde Nephi over het toekomstige leven en de zending van Jezus Christus. Lees 1 Nephi 19:7–10. Ga na hoe Jezus Christus volgens Nephi tijdens zijn aardse leven zou worden behandeld en waarom Hij daartoe bereid zou zijn.

  • Welke woorden of zinsneden vielen je op in deze verzen? Waarom?

  • Hoe kan begrip van de leringen in deze verzen je gevoelens voor je hemelse Vader en Jezus Christus veranderen?

Vat de volgende alinea samen of laat een cursist die voorlezen.

Nadat Nephi zijn eigen profetieën over Jezus Christus had opgeschreven, haalde hij profetieën over de verstrooiing en vergadering van Israël van de oudtestamentische profeet Jesaja aan. Die profetieën waren belangrijk voor Nephi en zijn familie. Zij waren vanuit hun geboorteland Jeruzalem verstrooid wegens de goddeloosheid van de mensen in dat gebied. Uit Jesaja’s profetieën blijkt dat veel Israëlieten zich na de verstrooiing door de Heer vergeten zouden voelen.

Lees 1 Nephi 21:14–16 en let op de woorden van de Heer voor wie zich vergeten zouden voelen.

Leg zo nodig uit dat de zinsnede ‘uw muren heb Ik voortdurend voor ogen’ (1 Nephi 21:16) aangeeft dat de Heer altijd over zijn volk waakt en het beschermt.

  • Hoe zie je de liefde van de Heiland in deze verzen tot uiting komen?

  • Welke waarheid kun je over Jezus Christus verwoorden op grond van wat je vandaag tot nu toe hebt geleerd?

    De cursisten kunnen bijvoorbeeld noemen dat de Heer van ons houdt en ons nooit zal vergeten. Zet deze woorden eventueel op het bord.

  • 1 Nephi 22:9–12

  • 1 Nephi 22:24–25

  • 3 Nephi 22:7–8

  • In welke situaties kan het voor sommige mensen moeilijk zijn om in die liefde te geloven?

  • Hoe kunnen we de liefde van Jezus Christus voor ons beter herkennen en voelen?

De liefde van de Heiland komt tot uiting in zijn bereidheid om mensen tot Hem te vergaderen

De Israëlieten van weleer werden verstrooid telkens als ze Jehova niet wilden aanbidden en hun verbonden en Gods geboden verzaakten (zie 2 Nephi 6:10–11; 10:3–6). Het volk van Israël wordt vergaderd als ze tot Christus komen, zijn evangelie door de doop aanvaarden en zijn geboden onderhouden. De Heiland beloofde het verstrooide Israël dat Hij hen niet zou vergeten en hen in de laatste dagen tot Hem zou vergaderen (zie 1 Nephi 15:13–14; 2 Nephi 6:11; 9:1–2; 10:7–8).

Bestudeer de hoofdstukopschriften van 1 Nephi 21 en 22 om beter te begrijpen waarover Jesaja in deze hoofdstukken profeteert en spreekt.

Bestudeer de volgende Schriftteksten over de vergadering van Israël in de laatste dagen. Let op woorden of zinsneden die de liefde van de Heer voor zijn volk aangeven.

Bedenk manieren om de cursisten bij deze studieactiviteit te betrekken. Eén manier is om elke tekstverwijzing op een kaartje of blaadje te schrijven en aan de cursisten uit te delen. Laat de cursisten het vers op hun blaadje bestuderen, vaststellen wat de Heer zal doen om Israël te vergaderen, en hun blaadje daarna met een klasgenoot ruilen. Ze kunnen dat een paar keer doen.

  • Welke beloften doet de Heer in deze verzen? Hoe tonen deze beloften zijn liefde voor alle mensen?

  • Welke voorbeelden ken je in jouw leven of dat van anderen waarbij de Heer mensen tot Hem heeft vergaderd?

Bekijk indien beschikbaar de video ‘God Has a Plan for You’ (7:06), op ChurchofJesusChrist.org over een jonge vrouw die Renu Singh heet. Let op hoe Jezus Christus haar tot Hem hielp vergaderen.

Vraag de cursisten naar hun gevoelens, ervaringen en getuigenissen. Getuig tot de cursisten van de liefde van Jezus Christus voor hen persoonlijk en voor iedereen in de wereld.