Seminar
2 Nefi 9:50-52: »Kom til Israels Hellige«


»2 Nefi 9:50-52: »Kom til Israels Hellige««, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»2 Nefi 9:50-52«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

2 Nefi 9:50-52

»Kom til Israels Hellige«

Billede
unge læser i skrifterne sammen

Har I nogensinde haft store forventninger om noget godt, der blot viste sig at være en skuffelse? Jakob afsluttede sin prædiken ved at råde nefitterne til at undgå at bruge tid eller penge på noget, der ikke ville give varig tilfredshed. Han opfordrede dem til at komme til Jesus Kristus og tage for sig af evangeliets velsignelser. Denne lektion er beregnet til at giver jer et større ønske om at søge de velsignelser og den tilfredsstillelse, som kun Jesus Kristus kan give.

Undervis i læren. Herren har befalet os at »undervise hinanden i rigets lære« (L&P 88:77). Denne lære består af evige sandheder, som vil føre til ophøjelse, når den bliver anvendt. En central del af disse sandheder er Jesu Kristi rolle i frelsesplanen. Undervisning i den sande lære indbyder til Helligåndens vidnesbyrd og kan inspirere eleverne til at følge Frelseren.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke på valg, de har truffet, steder, de er gået hen, eller ting, de har lært, der har bragt varig tilfredsstillelse i deres liv.

Mulige læringsaktiviteter

Tilfredsstillelse af vores sult og tørst

Overvej at vise eleverne et par kopper, der er fyldt med noget, der ikke slukker en persons tørst, såsom sojasovs, sennep eller sirup. Vis derefter endnu et bæger fyldt med rent vand. Bed eleverne om at forestille sig, at de er ekstremt tørstige og kun har mulighed for at drikke af en af de kopper, du først viste dem. Bed dem om at træffe et valg og forklare de mulige konsekvenser af deres valg.

Du kan også lave en demonstration ved at bruge madvarer, der ikke tilfredsstiller en persons sult, såsom salt eller et lille stykke mynte, samt en mere solid og nærende fødevare, såsom et stykke frugt.

I har sikkert bemærket, at vores ånd, ligesom vores legeme, har brug for næring og få sine behov dækket.

  • Hvordan kan vi give vores ånd varig næring eller tilfredsstillelse?

  • Hvilke ting vender folk sig mod for at blive tilfredsstillet, som kan efterlade dem åndeligt tomme?

  • Hvorfor tror I, at mennesker nogle gange vender sig mod noget, der ikke giver varig tilfredshed?

Bed eleverne om at vurdere deres eget liv ved at give dem mulighed for at tænke over følgende spørgsmål.

  • Er der ting, I vender jer til for at opnå lykke og glæde, der ikke tilfredsstiller disse ønsker? Hvad har hjulpet jer til at føle varig fred og lykke?

  • Se efter sandheder, der kan hjælpe jer til at opleve de velsignelser og den tilfredshed, som kun Jesus Kristus kan tilbyde, når I studerer i dag.

»Tag for jer af det, som ikke forgår«

Husk fra jeres studium af 2 Nefi 9:27-49, at Jakob advarede folket mod at deltage i syndige skikke. Jakob afsluttede sine bemærkninger med en vigtig invitation.

Læs 2 Nefi 9:50-52, og se efter Jakobs opfordring til folket.

  • Hvilke ord eller vendinger fra disse vers, synes I, er vigtige? Hvorfor?

  • Hvad hjælper disse vers jer til at forstå om de ønsker, som Jesus Kristus har for os? Hvad lærer de dig om, hvad han tilbyder os?

Bed eleverne om at finde sandheder i Jakobs belæringer. De kan finde frem til en sandhed lig følgende. Overvej at skrive denne sandhed på tavlen.

En sandhed, vi kan lære af disse vers, er, at når vi kommer til Jesus Kristus, kan vores sjæls behov stilnes.

Brug krydshenvisninger til at øge jeres forståelse

At finde skriftsteder, der relaterer til det, I studerer, kan øge ens forståelse af og påskønnelse af det, der står i skrifterne.

Øv jer i denne færdighed ved at finde krydshenvisninger, der omhandler lærdommene i 2 Nefi 9:50-52.

Overvej at gennemgå det forløb, der er beskrevet i de følgende to afsnit som klasse, tegne diagrammet på tavlen og finde en eller to krydshenvisninger sammen. En nyttig krydshenvisning, du kan påpege over for eleverne, er Alma 5:33-34. Eleverne kan derefter deles op i par eller små grupper for at arbejde på at finde krydshenvisninger sammen.

Overvej at lave et diagram som det følgende i jeres studiebog og skrive »2 Nefi 9:50-52« i den midterste cirkel. Når I finder relaterede skriftsteder, som I gerne vil huske, kan I skrive henvisningerne i de andre cirkler.

Billede
cirkelgraf

Jeres første trin til at finde krydshenvisninger kan være at se efter skriftstedshenvisninger og emner, der står i fodnoterne. Overvej dernæst at finde nøgleord fra 2 Nefi 9:50-52 og søge efter disse ord eller relaterede udtryk i Guide til skrifterne eller med søgefunktionen i Evangelisk Bibliotek.

Her er nogle ord eller vendinger, I kan overveje at slå op: Kom, levende vand, tilfredsstille, lytte, tag for jer, bøn, taknemlighed og fryde sig.

Når eleverne har haft tid nok til at finde krydshenvisninger, så bed nogle få frivillige om at dele et af de skriftsteder, der var særligt betydningsfuldt for dem. Lad eleverne forklare, hvordan krydshenvisningen styrkede deres forståelse af lærdommene i 2 Nefi 9:50-52. Overvej at tilføje skriftstedshenvisninger, som eleverne deler, til diagrammet på tavlen.

Anvend det, du har lært

Tænk over, hvad du har lært om Jesus Kristus i dag, og hvordan disse lærdomme kan velsigne dig i din nuværende situation.

For at hjælpe eleverne til at behandle det, de har lært i dagens lektion, kan du overveje at vise følgende spørgsmål og bede eleverne om at skrive deres svar i deres studiebog.

  • Hvad har I i dag lært eller følt, hvad angår Jesus Kristus, som I gerne vil huske?

  • Hvordan kan det give jeres sjæl varig tilfredshed at vælge at følge Jesus Kristus?

  • Hvilke specifikke valg kan I træffe, som vil bringe den varige tilfredshed, der er tilgængelig gennem Jesus Kristus, ind i jeres liv?

Bed nogle frivillige om at dele nogle af deres svar med klassen. Bær vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet i dag. Tilskynd eleverne til at undersøge deres liv og tænke på ændringer, de kan foretage, som vil hjælpe dem til at opleve den lykke, fred og tilfredsstillelse, der kommer af at følge Jesus Kristus.