Seminar
2 Nefi 11-19: Oversigt


»2 Nefi 11-19: Oversigt«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»2 Nefi 11-19: Oversigt«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

2 Nefi 11-19

Overblik

Nefi elskede sin bror Jakobs og profeten Esajas’ vidnesbyrd så højt, at han nedskrev dem sammen med sit eget vidnesbyrd om Jesus Kristus. Han sagde om Esajas: »min sjæl fryder sig ved hans ord.« (2 Ne 11:2). Esajas brugte symbolsk sprog til at beskrive Herrens magt og hellighed. Han profeterede også om Frelseren og opremsede adskillige af hans titler og egenskaber.

Forbered undervisningen

Følgende information giver lærere forslag til, hvad der muligvis skal forberedes på forhånd til hver lektion.

2 Nefi 11

Formål med lektionen: Denne lektion kan styrke elevernes vidnesbyrd om, at Jesus Kristus virkelig findes.

2 Nefi 12-15

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne til at forstå Esajas’ symbolske profetier og tænke over, hvordan disse profetier kan hjælpe dem i deres liv.

  • Elevforberedelse: Gør eleverne opmærksomme på, at Nefi skrev mange kapitler af Esajas’ profetier ind i sin egen optegnelse, og at Esajas brugte en masse symbolik. Læs 2 Nefi 12:1-3 eller 2 Nefi 14:5-6 og tænk over, hvad disse vers kan betyde.

  • Indhold, der kan vises: På den ene side af tavlen, en tegning af et bjerg med henvisningen 2 Nefi 12:1-3; på den anden side af tavlen, en tegning af en sky og en ildsøjle med henvisningen 2 Nefi 14:5-6.

  • Forslag til undervisning via videokonference: Når eleverne studerer symbolikken i bjerget, skyen og ildsøjlen, kan du eller en elev illustrere disse symboler ved at bruge tavlefunktionen. Mens eleverne drøfter, hvad disse symboler betyder, kan der tilføjes noter ved siden af illustrationen.

2 Nefi 16

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne til at anerkende Herrens evne til at tilgive og rense dem.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke over følgende spørgsmål: Hvad ønsker en kærlig Gud, at vi skal forstå, når vi føler, at vi ikke er gode nok?

  • Billeder, der kan vises: Flere billeder af Frelseren, der viser sig for folk på jorden

2 Nefi 17-19

Formål med lektionen: Hensigten med denne lektion er at hjælpe eleverne til at stole på Jesus Kristus ved at studere hans egenskaber og titler.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om i deres daglige studium af skriften at finde nogle af Frelserens titler og tænke over, hvad disse titler kan betyde, og hvordan de kan hjælpe dem til at stole mere på og elske Frelseren mere.

  • Forslag til undervisning via videokonference: Hjælp eleverne til at forstå baggrunden for disse kapitler ved eventuelt at bede nogle af dem om at repræsentere kong Akaz af Juda, hans søn kong Hizkija, kong Resin af Syrien, kong Peka af Israel og Assyriens konge. Eleverne kan før timen forberede navneskilte eller midlertidigt ændre deres profilnavn til den person, de repræsenterer. Overvej at bede den elev, der repræsenterer kong Akaz, om at læse Herrens ord for ham i 2 Nefi 17:3-4, 7, og den elev, der repræsenterer kong Hizkija, om at læse 2 Nefi 18:11-13, 17.

Gennemgang af Evangelisk mesterlære 4

Formål med lektionen: Denne lektion er beregnet til at hjælpe eleverne til at anvende den læresætning, der undervises om i forskellige mesterlæreskriftsteder i Mormons Bog.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at forberede sig på at fortælle om et yndlingsskriftsted og fortælle, hvorfor det er en af deres yndlingsskriftsteder. Du kan bede dem om at medtage, hvordan det kan anvendes i deres liv. Det kan være nyttigt at bede et par elever om at møde forberedte på at fortælle om det.

  • Uddelingsark: Diagram over henvisninger til mesterlæreskriftsteder og nøgleord i skriftsteder