Seminar
Evangelisk mesterlære: Mosija 3:19 – »Aflæg det naturlige menneske og bliv en hellig ved Herren Kristi forsoning.«


»Evangelisk mesterlære: Mosija 3:19 – ›Aflæg det naturlige menneske og bliv en hellig ved Herren Kristi forsoning‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Evangelisk mesterlære: Mosija 3:19«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Evangelisk mesterlære: Mosija 3:19

»Aflæg det naturlige menneske og bliv en hellig ved Herren Kristi forsoning.«

Billede
unge, der krammer hinanden

I jeres studium af Mosija 3:19 lærte I, hvordan I overvinder det naturlige menneske gennem Jesu Kristi forsoning. Denne lektion kan hjælpe jer til at lære mesterlæreskriftstedshenvisningen og nøglesætningen i Mosija 3:19 udenad. Den kan også hjælpe jer til at forklare den læresætning, der undervises om i dette skriftsted, og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i situationer fra det virkelige liv.

Tilskynd til åndelig læring gennem indsats. Læring af evangeliet, der afføder omvendelse og medvirker, at evangeliet synker dybt ind i elevernes hjerte, kræver mere end en ihærdig indsats fra lærerens side. Åndelig læring kræver en vedvarende indsats fra elevens side. Hjælp dine elever til at se deres ansvar i undervisnings- og læringsprocessen.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at begynde at forsøge at lære Mosija 3:19 udenad. Forklar, at du vil give klassen tid til at lære nøglesætningen udenad, men det kan også gavne dem at øve sig i at lære hele verset udenad.

Mulige læringsaktiviteter

Du bør undervise i denne lektion i evangelisk mesterlære efter lektionen »Mosija 3:19«, som er den kontekstuelle lektion for mesterlæreskriftstedet Mosija 3:19. Hvis denne lektion i mesterlæreskriftsteder flyttes til en anden uge, så sørg for også at undervise i den tilsvarende kontekstuelle lektion i den uge.

Lær udenad og forklar

I den foregående lektion lærte I følgende sandhed i Mosija 3:19: Ved at give efter for Helligåndens tilskyndelser kan vi overvinde det naturlige menneske og blive hellige gennem Jesu Kristi forsoning. Nøglesætningen i Mosija 3:19 er »Aflæg det naturlige menneske og bliv en hellig ved Jesu Kristi forsoning«.

Giv eleverne en måde at øve sig på at lære denne henvisning og nøglesætning udenad. Følgende aktivitet er en måde, du kan gøre dette på.

Tegn en trekant som den følgende i jeres studiebog. Del henvisningen til og nøglesætningen i Mosija 3:19 op i fire dele. Skriv de fire dele i trekanten. I kan for eksempel skrive »Mosija 3:19« i den øverste del af tegningen, »Aflæg det naturlige menneske« i den anden del osv. Øv jer i at lære hele sætningen udenad ved at bevæge jer fra øverst til nederst på tegningen, indtil I føler jer trygge ved at citere den uden at kigge.

Billede
enkelt sort-hvid billede af en trekant med fire sektioner

Bed eleverne om at øve sig i at forklare læresætningen med deres egne ord. Du kan bruge følgende forslag eller et andet til at hjælpe eleverne til at øve sig.

Forestil jer, at I underviser i en lektion om Mosija 3:19 i en primaryklasse i jeres menighed. Hvordan kan I forklare budskabet i dette mesterlæreskriftsted for en gruppe små børn? Skriv et kort afsnit med jeres egne ord, der forklarer læren i Mosija 3:19.

Overvej at dele eleverne op parvis for at færdiggøre deres forklaring. Du kan bede frivillige elever om at læse deres forklaringer for hele klassen.

Øv anvendelse

Få eleverne til at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab. En måde at gøre det på er at bede flere elever om at tegne symboler eller enkle billeder på tavlen, der repræsenterer hvert af de tre principper. Prøv at strukturere aktiviteten, så den kun tager nogle få minutter af klassetiden.

Giv eleverne et scenarie magen til det følgende for at hjælpe dem til at øve sig i at bruge alle tre principper for at opnå åndelig kundskab.

Torben har kæmpet med at kontrollere sit temperament i mange år. Han bliver ofte vred på sine søskende og forældre og bliver højrøstet. Han kæmper også med at komme godt ud af det med andre i skolen. En dag, hvor han talte med sine forældre om sit opfarende temperament, udbrød han: »Jeg ville ønske, at jeg kunne være en mere tålmodig person, men jeg føler ikke, at jeg kan. Det her er bare sådan, jeg er!«

Du kan tilpasse dette scenarie for bedre at imødekomme dine elevers behov. Du kan ændre adfærden med at være opfarende til en anden udfordring som dovenskab, respektløshed eller uvenlighed. En anden mulighed er at bede eleverne om at lave en liste på tavlen over adfærd, der er almindelig for det naturlige menneske. De kan derefter vælge en adfærd og inkludere den i scenariet i stedet.

  • Hvordan ville I bruge lærdommene i Mosija 3:19 og principperne om at opnå åndelig kundskab til at hjælpe i denne situation?

Lad eleverne tale om, hvordan hvert af principperne for at opnå åndelig kundskab og læren i Mosija 3:19 kan være en hjælp i denne situation. Eleverne kan gøre det som klasse eller i små grupper.

Hvis eleverne har brug for mere vejledning, kan du f.eks. dele følgende typer spørgsmål med dem som en del af denne drøftelse.

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

  • Hvordan tror I, at lærdommene i Mosija 3:19 kan hjælpe i denne situation?

  • Hvilke andre skriftsteder eller udtalelser fra Kirkens ledere tror I kunne hjælpe?

Overvej at minde eleverne om de krydshenvisninger, de studerede i den foregående lektion, idet de drøfter det følgende spørgsmål. Eller du kan dele nogle af eller alle udtalelserne i »Kommentar og baggrundsinformation« fra forrige lektion.

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

  • Hvordan kunne I se denne bekymring ud fra et evigt perspektiv?

  • Hvordan kan det være en hjælp at huske Herrens formål med at tillade os at leve i en falden verden?

  • Hvad ved I om Jesus Kristus og hans forsoning, der kan gøre en forskel i denne situation?

Handl i tro

  • Hvordan kan nogen i denne situation handle i tro?

Gennemgang af evangelisk mesterlære

Overvej at bruge følgende gennemgangsaktivitet i en lektion, der vil blive givet kort tid efter denne. Tegn en trekant på tavlen som den fra lektionen. Bed eleverne om at begynde oppefra og fremsige hvert niveau i trekanten med nøglesætningen til Mosija 3:19: »Aflæg det naturlige menneske og bliv en hellig ved Jesu Kristi forsoning«. Gentag denne proces et par gange, indtil eleverne kan fremsige den udenad.