Seminariet
Alma 37: ”Med små och enkla medel”


”Alma 37: ’Med små och enkla medel’”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”Alma 37”, Mormons bok – lärarhandledning

Alma 37

”Med små och enkla medel”

Bild
ung man studerar skrifterna

Ibland verkar våra problem vara så stora och komplicerade att vi antar att lösningarna också måste vara stora och komplicerade. Men Alma lärde sin son Helaman att Herren ofta använder små och enkla medel för att göra stora saker, som att låta skrifterna visa oss den väg vi bör gå i våra liv (se Alma 37:40). Den här lektionen är avsedd att hjälpa dig utöva tro på Jesus Kristus när du studerar hans ord i skrifterna.

Uppmuntra till dagliga skriftstudier. Dagliga personliga skriftstudier ger eleverna en ständig möjlighet att lära sig om evangeliet, utveckla sitt vittnesbörd och höra Herrens röst. Ibland kan eleverna känna sig missmodiga eller behöva motivation att studera mer regelbundet. Sök tillfällen att vittna om Herrens ord och uppmuntra eleverna att studera skrifterna dagligen.

Elevens förberedelse: Uppmuntra eleverna att under sina dagliga skriftstudier reflektera över de välsignelser de medför i deras liv, särskilt hur de hjälper dem att komma till Kristus.

Möjliga lärandeaktiviteter

Storheten i små och enkla medel

Skriv orden små och enkla på tavlan.

  • Vad är några små och enkla medel som kan göra stor skillnad i ditt liv?

Bild
ung kvinna som tränar
Bild
smartphone
Bild
tandborste
Bild
ungdomar som tjänar genom att rengöra utsidan av en byggnad

Du kan visa bilder av eller nämna exempel, såsom en tandborste, ett sms, en träningsövning eller en enkel tjänande handling.

Alternativt kan du fråga eleverna om de har några småsaker med sig som har en stor inverkan på deras liv, som till exempel ett familjefoto, en telefon eller en plånbok. Be dem visa vad det är och berätta vilken stor inverkan det har.

Som det står i Alma 37 anförtrodde Alma Helaman ett viktigt ansvar som Herren använde för att i hög grad påverka Guds barn. Läs Alma 37:1–2, 5–7 för att se vad det var och varför det var så viktigt.

Om du vill se en video som skildrar de här verserna, se då på ”Alma ger råd till sina söner” från 3:15 till 5:05. Den finns på ChurchofJesusChrist.org. Följ med i berättelsen i dina skrifter.

En sanning vi kan lära oss i Alma 37 är att Herren använder skrifterna för att ge frälsning åt många människor.

  • Varför tror du att Herren använder skrifterna för att hjälpa människor att bygga upp sin tro på Jesus Kristus och komma till honom för att få frälsning?

När du fortsätter dina studier, begrunda då de här frågorna: Hur bidrar skrifterna till att föra människor till Jesus Kristus och hans frälsning? Hur bör jag studera för att kunna ta emot dessa stora välsignelser?

Om du inte känner att du får stora välsignelser genom skriftstudier, sök då den Helige Andens vägledning för att få veta vad du kan behöva inse eller förändra.

Dela gärna upp eleverna i grupper eller par och ge dem en av följande aktiviteter att utföra. När de utfört aktiviteterna ber du eleverna berätta vad de lärde sig. Beroende på tid och klassens behov kan ni göra båda aktiviteterna tillsammans.

Aktivitet A: Stor kraft i skrifterna

Bild
Alma undervisar sin son

Alma påminde Helaman om de olika sätt på vilka skrifterna hade en stor inverkan på nephiterna och lamaniterna. Läs Alma 37:8–10, 14 och titta efter mirakulösa välsignelser som Herren åstadkom genom skrifterna. Markera gärna de här välsignelserna eller skriv ner dem i din studiedagbok.

  • Vilken av de här välsignelserna lade du särskilt märke till? Varför?

Skriv gärna upp välsignelserna som eleverna nämner på tavlan.

Alma lärde att skrifterna ”har vidgat detta folks minne” (Alma 37:8). Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har förklarat den här välsignelsen:

Skrifterna vidgar vårt minne genom att hjälpa oss att alltid minnas Herren och vår relation till honom och Fadern. De påminner oss om vad vi visste under vårt förjordiska liv. Och de vidgar vårt minne på ett annat sätt genom att undervisa oss om epoker, folk och händelser som vi inte personligen upplevt. (Se D. Todd Christofferson, ”Vi har välsignats med skrifterna”, Liahona, maj 2010, s. 33)

  • När har du eller andra du känner upplevt någon av dessa välsignelser av skriftstudier?

  • Hur tror du att skrifterna för oss ”till kunskapen om Herren … och till att glädjas i Jesus Kristus” (Alma 37:9)?

Dela gärna med dig av en personlig upplevelse eller en video av någon som illustrerar det här. Exempel kan vara ”Återspeglar Guds kärlek – Vad skrifterna betyder för mig” från 2:36–3:27 eller ”Fortsatt samtal – Vad skrifterna betyder för mig”. Dessa videor finns på ChurchofJesusChrist.org.

Aktivitet B: Liahona och Kristi ord

Efter att ha gett Helaman ytterligare råd jämförde Alma Kristi ord med en viss liten och enkel sak som Lehi och hans familj använde: Liahona. Fundera över vad du vet om Liahona.

Visa en bild av Liahona, till exempel följande bild. Be gärna eleverna berätta vad de vet om Liahona.

Bild
Lehi och hans familj betraktar Liahona

Läs Alma 37:38–46 och titta efter små och enkla saker som Lehis familj behövde göra så att Liahona kunde vägleda dem.

Ta en stund till att beskriva följande som en hjälp för dig att tänka på hur Almas undervisning om Liahona kan tillämpas på skriftstudier.

  1. Att studera skrifterna med tro på Gud (se Alma 37:40). Hur skiljer det här sig från andra slags studier?

  2. Att bli ”försumlig” och glömma att ”utöva … tro och flit” genom skriftstudier (Alma 37:41).

Du kan be eleverna berätta om upplevelser som har hjälpt dem förstå hur Herren kan använda skrifterna som ”vägledare” för att ”peka ut vägen vi ska gå” i våra liv (se Alma 37:38, 40).

Personliga skriftstudier

Fundera över dina nuvarande personliga skriftstudiemål, vanor och upplevelser. Skriv ner i din studiedagbok vilka små justeringar du kan göra för att Herren ska kunna välsigna dig på stora sätt. Här följer några förslag:

Studera skrifterna och sök efter mer ”kunskap om Herren” eller sök att ”glädjas i Jesus Kristus” (se Alma 37:9).

  • Det kan innefatta att titta efter syftningar på Jesus Kristus, hans roller och hans mission. Allteftersom du identifierar de här syftningarna kan du tänka på hur Jesus Kristus har liknande roller i ditt liv. Du kan skriva ner uttryck för tacksamhet i en dagbok eller i appen Evangeliebiblioteket allteftersom du hittar dem.

Visa tro på Gud när du studerar (se Alma 37:40).

  • Det kan innebära att titta efter sätt att handla enligt det du studerar och komma till Kristus. Du kan regelbundet försöka besvara frågan: ”Hur kan det jag studerar hjälpa mig att komma till Kristus för att ta emot hans välsignelser och följa hans exempel?” Du kan skriva ner dina svar i en dagbok.

Bestäm dig för hur du kan undvika att vara ”försumlig” och glömma att ”utöva [din] tro och flit” i dina studier (Alma 37:41).

  • Det kan innebära att välja en regelbunden tid varje dag då du ska studera skrifterna. Du kan också be en familjemedlem eller vän att regelbundet följa upp hur det går med dina ansträngningar att studera skrifterna. Om möjligt kan du ställa in en kalenderpåminnelse på en telefon eller annan digital enhet varje dag.

Avsluta lektionen med att berätta hur Herren på olika sätt har åstadkommit stora ting i ditt liv genom dina skriftstudier.