Seminar
3 Nefi 11:18-41. Jesus Kristus bekendtgør sin lære


»3 Nefi 11:18-41. Jesus Kristus bekendtgør sin lære«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»3 Nefi 11:18-41«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

3 Nefi 11:18-41

Jesus Kristus bekendtgør sin lære

Billede
Kristus underviser i Amerika

Har I nogensinde tænkt over, hvilke sandheder missionærer deler med dem, de underviser? Et af deres vigtigste budskaber relaterer til det, vi må gøre for at modtage det evige livs velsignelser. Dette budskab kaldes undertiden Kristi lære (se 2 Ne 31:21). Frelseren underviste nefitterne i denne lære kort tid efter, at han havde vist sig for dem i templet. Denne lektion kan hjælpe jer til bedre at forstå og forklare Jesu Kristi lære.

Tilskynd eleverne til at forberede sig på at lære. Når eleverne forbereder sig på at lære, forbereder de deres hjerte på at modtage Helligånden. Eleverne kan forberede sig til lektionen ved at læse en skriftstedsblok, overveje et spørgsmål eller tænke på en oplevelse, de kan dele. Bed eleverne om at forberede sig, og skab derefter mulighed for, at eleverne kan se, hvordan deres forberedelse påvirker deres læring.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at læse om Kristi lære, inden lektionen begynder. De kan studere Frelserens lærdomme i 3 Nefi 11:31-41 eller søge efter »Kristi lære« på appen Evangelisk Bibliotek eller ChurchofJesusChrist.org.

Mulige læringsaktiviteter

Studieaktiviteterne i denne lektion fokuserer primært på Jesu Kristi lære i 3 Nefi 11:31-41. Brug om nødvendigt afsnittet »Supplerende læringsaktiviteter« til at hjælpe eleverne til at forstå Frelserens yderligere lærdomme i 3 Nefi 11 om strid og også den rette måde at døbe nogen på.

At blive en, der følger Jesus Kristus

Overvej at bede nogle elever om at lave et rollespil over følgende scenarie foran klassen. For at give flere elever mulighed for at fortælle kan du overveje at dele dem op i små grupper og bede dem om at skiftes til at fortælle om deres svar.

Forestil jer, at I har en ven, der er blevet interesseret i Kirken. Jeres ven fortæller jer, at han har en god følelse om det, han har lært og oplevet indtil nu. Han ønsker at vide, hvad han dernæst bør gøre for at følge Frelseren mere fuldt ud.

  • Hvad kan I opfordre jeres ven til at gøre? Hvorfor?

»Dette er min lære«

Kort tid efter den opstandne Frelser viste sig for nefitterne i landet Overflod, underviste han dem i sin lære. Denne lære, der nogle gange omtales som »Kristi lære« (2 Ne 31:21), hjælper os til at forstå, hvordan vi kan følge Jesus Kristus og modtage det evige livs velsignelser. I dag vil I få mulighed for bedre at forstå Kristi lære og forklare den med jeres egne ord.

Informer eleverne om, at de vil få mulighed for at forberede sig og undervise en lille gruppe klassekammerater i en lektion om Kristi lære. Vis følgende instruktioner, så eleverne kan henvise til dem, når de forbereder deres lektion.

  1. Studer Frelserens lærdomme om hans lære i 3 Nefi 11:31-41.

  2. Studer yderligere lærdomme om Jesu Kristi lære eller evangelium, hvis I ønsker det, såsom 2 Nefi 31:17-21 eller 3 Nefi 27:19-22. I kan også søge i »Kristi lære« i appen Evangelisk Bibliotek eller på ChurchofJesusChrist.org.

  3. Forbered en lektion på tre til fem minutter om Kristi lære. Brug skabelonen herunder som en hjælp til at forberede jeres oplæg. I kan forestille jer, at I er missionærer, der forbereder denne lektion til en, I underviser. Eller I kan tænke på nogen, I kender, og forberede jer, som om I skulle holde lektionen for dem.

Uddel kopier af lektionens uddelingsark til eleverne. Giv dem tilstrækkelig tid til at forberede deres lektioner.

Sørg for at tilbyde alternativer til elever, der er nervøse for at skulle undervise højt. Mulighederne omfatter at aflevere en oversigt over deres lektion eller arbejde sammen med en partner, der er mere tryg ved situationen eller har erfaring med at undervise. Det kan hjælpe eleverne, hvis du viser, hvordan man forbereder en kort lektion.

Lektionsplanen for Kristi lære

Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024 – »3 Nefi 11:18-41: Jesus Kristus bekendtgør sin lære«

  1. Skriv ud fra det, I har lært og studeret, en sammenfatning af Kristi lære.

  2. Skriv to eller tre spørgsmål, du kan stille for at hjælpe dem, du underviser, til at forstå og tænke dybere over Kristi lære.

  3. Beskriv, hvorfor I føler, at det er vigtigt at følge disse Frelserens lærdomme. Medtag om muligt oplevelser, I har haft, der viser, hvordan disse lærdomme har været til velsignelse for jer.

  4. Skriv en eller to muligheder, som du kan give dem, du underviser, for at anvende det, de har lært om Kristi lære.

  5. (Valgfrit) Tænk på en genstand eller aktivitet, der kan hjælpe dem, du underviser, til bedre at forstå Kristi lære.

Når eleverne har haft tid nok til at forberede sig, så giv dem mulighed for at undervise makkere eller små grupper i deres lektioner. Vær forsigtig med ikke at presse elever, der er for ængstelige omkring at holde deres lektion mundtligt. Du kan bede nogle få villige elever om at undervise hele klassen.

Når eleverne er færdige med at undervise, kan der være tid til at tale om det, de har lært. Overvej at skrive følgende sandhed på tavlen: For at komme ind i Guds rige må vi følge Frelserens lære ved at have tro på ham, omvende os, blive døbt, modtage Helligånden og holde ud til enden.

Du kan bruge spørgsmål som følgende under drøftelsen:

  • Hvorfor tror I, at denne læresætning var blandt de første emner, som Frelseren underviste nefitterne om?

  • Hvorfor føler I, at disse principper og ordinancer er nødvendige for at arve Guds rige?

  • Hvad kan I gøre for at gøre disse principper og ordinancer til en vigtigere del af jeres liv?

Selvevaluering

Hvis der er tid til overs, efter eleverne har holdt deres lektion, kan de overveje, hvordan de kan anvende Kristi lære i deres liv hver dag. Overvej at læse følgende evaluering, og giv eleverne tid til stille at vurdere sig selv:

Når I afslutter lektionen, så brug noget tid på at tænke over, hvordan I kan anvende Kristi lære i jeres liv hver dag. Følgende selvevaluering kan hjælpe jer til at finde frem til, hvordan I efterlever Frelserens lære på nuværende tidspunkt, og hvordan I kan forbedre jer.

Svar på hver af følgende udtalelser med et af disse svar: »Regelmæssigt«, »nogle gange« eller »sjældent«.

  1. Jeg udøver tro på Jesus Kristus ved at stræbe efter at holde buddene og stole på, at han kan hjælpe mig med at overvinde mine udfordringer.

  2. Jeg angrer dagligt mine fejl og søger Frelserens kraft til at hjælpe mig til at blive mere som ham.

  3. Jeg stræber efter at holde mine dåbspagter og fornyer hver uge den indsats ved værdigt at deltage i nadveren.

  4. Jeg indbyder Helligånden i mit liv gennem regelmæssig bøn til vor himmelske Fader og studerer og stræber efter at handle på åndelige tilskyndelser.

Tilskynd eleverne til at vælge et aspekt af Frelserens lære, som de kan inkorporere mere i deres liv og derpå lægge en plan for at gøre det. Bær vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet. Tilskynd eleverne til at finde muligheder for at fortælle andre om disse lærdomme.