Seminariet
Mormon 7–9: Översikt


”Mormon 7–9: Översikt”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”Mormon 7–9”, Mormons bok – lärarhandledning

Mormon 7–9

Översikt

Mormon avslutade sina skrifter med att undervisa om Jesus Kristus och den eviga lycka som väntar dem som följer honom. Efter sin död tog hans son Moroni emot plåtarna och gjorde allt han kunde för att skydda dem. Han grävde så småningom ner dem i marken och litade på att de var ”gömda åt Herren” (se titelbladet till Mormons bok), för att en dag komma fram ”genom Herrens hand” (Mormon 8:26). Herren visade Moroni vår tid och Moroni beskrev synder och synsätt som skulle vara vanliga i de sista dagarna. Han uppmanade oss: ”Vänd er … till Herren” (Mormon 9:6) och gav andra maningar för att hjälpa oss följa Jesus Kristus.

Förbered dig för att undervisa

Följande information ger lärare förslag på sådant som de kan behöva förbereda inför varje lektion.

Mormon 7

Lektionens syfte: Den här lektionen kan hjälpa eleverna att följa Jesus Kristus och förbereda sig för att leva med Gud i evig glädje.

  • Elevens förberedelse: Du kan be eleverna komma till lektionen förberedda att berätta vad som gör dem glada. Eleverna kan också prata med en familjemedlem om vad som gör den familjemedlemmen glad.

  • Innehåll att visa: quizet om Mormon; självutvärderingen i slutet av lektionen

  • Förslag för undervisning online: Du kan visa den ofullständiga meningen ”Jag kan vistas hos Gud i evig glädje om jag …”, och be eleverna avsluta meningen i chattfunktionen med hjälp av det de hittar i Mormon 7:8–10.

Mormon 8:1–26

Lektionens syfte: Den här lektionen kan hjälpa eleverna att känna hur viktig Mormons bok är i deras liv.

  • Elevens förberedelse: Be eleverna fundera över hur deras ansträngningar att studera Mormons bok den senaste tiden visar hur de värdesätter Mormons bok.

  • Material: en skattkarta; instruktioner för stationer som hjälper eleverna att förstå värdet av Mormons bok

  • Förslag för undervisning online: När eleverna studerar för att upptäcka värdet av Mormons bok, ber du dem berätta vad de lär sig. Använd gärna chattfunktionen så att de kan göra en lista över favoritskriftställen eller verser, lärdomar eller berättelser som är av stort värde för dem. Be sedan flera elever att förklara sina val.

Mormon 8:27–41; 9:1–6, 27–37

Lektionens syfte: Den här lektionen kan hjälpa eleverna förstå att Mormons bok skrevs för att hjälpa oss att vända oss till Herren i de sista dagarna.

  • Elevens förberedelse: Du kan be eleverna komma till lektionen förberedda att dela med sig av ett skriftställe i Mormons bok som kan hjälpa oss att vända oss till Jesus Kristus.

  • Material: en låda eller något annat föremål som representerar en tidskapsel

  • Förslag för undervisning online: Dela gärna upp eleverna i grupprum där de kan dela skriftställen från Mormons bok som lär oss om Jesus Kristus och hjälper oss att tro på honom.

Mormon 9:7–27

Lektionens syfte: Den här lektionen kan hjälpa eleverna att förstå hur deras tro på Gud kan göra det möjligt för honom att utföra underverk i deras liv.

  • Elevens förberedelse: be eleverna läsa eller lyssna på äldste Ronald A. Rasband tal ”För se, jag är en undrens Gud” och att tänka på vad de lär sig eller vilka frågor de har om underverk. Det här talet finns på ChurchofJesusChrist.org.

  • Material för eleverna: papper, pennor, bilder, lim och sax så att eleverna kan skapa broschyrer

  • Videor:Helga er” (4:37); ”Enligt en gudomlig plan” (14:51; se från 7:16 till 8:19)

  • Förslag för undervisning online: När ni diskuterar gångna tiders underverk kan du visa en video om hur Jesus Kristus utförde underverk. När ni diskuterar underverk som sker i dag kan du visa en av videorna som föreslås i lektionen.

Repetition av nyckelläror 23

Lektionens syfte: Den här lektionen är avsedd att hjälpa eleverna memorera flera skriftställehänvisningar och nyckelfraser eller hela nyckelskriftställen i den andra halvan av Mormons bok.

  • Elevens förberedelse: Be eleverna välja en nyckelfras och en hänvisning till ett nyckelskriftställe och komma redo att läsa upp dem på lektionen.

  • Bild: en bild av Moroni som visar sig för Joseph Smith

  • Förslag för undervisning online: Låt eleverna veta att de kommer att bli ombedda att berätta vilka skriftställen de vill memorera. Du kan ge dem tid att berätta för varandra vad de gör för att kunna memorera, eller så kan du välja en memoreringsteknik som alla elever kan använda.