Seminariet
Mormon 7: ”Ett tillstånd av lycka som inte har något slut”


”Mormon 7: ’Ett tillstånd av lycka som inte har något slut’”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”Mormon 7”, Mormons bok – lärarhandledning

Mormon 7

”Ett tillstånd av lycka som inte har något slut”

Bild
Mormon

Föreställ dig vad Mormon kan ha känt när han bevittnade den sorg och undergång som orsakats av de sista striderna mellan nephiterna och lamaniterna. Innan de här striderna tog hans eget liv avslutade Mormon sina skrifter med att undervisa om Jesus Kristus och den eviga lycka som väntar dem som följer honom. Den här lektionen kan hjälpa dig att följa Jesus Kristus och förbereda dig för att leva med Gud i evig lycka.

Uppmuntra eleverna att göra skriftstudier till en daglig vana. Om eleverna utvecklar en vana av dagliga skriftstudier har den vanan potentialen att vara till glädje och nytta för dem resten av livet. Sök efter sätt att undervisa eleverna om välsignelserna av att studera skrifterna varje dag.

Elevens förberedelse: Du kan be eleverna komma till lektionen förberedda att berätta vad som gör dem glada. Eleverna kan också prata med en familjemedlem om vad som gör den familjemedlemmen glad.

Möjliga lärandeaktiviteter

För att hjälpa eleverna fundera över vad de vet om Mormon kan du använda följande quiz. Eleverna kan svara elektroniskt eller räcka upp handen när rätt svar läses upp. I stället för att ge dem ett quiz kan du visa upp en bild av Mormon och be eleverna berätta vad de vet om honom. Eftersom Mormons skrifter (hans egna ord och ett sammandrag av nephiternas historia) omfattar allt från Mormons ord till och med Mormon 7 kan du be de elever som har pappersskrifter att slå upp de här kapitlen för att synliggöra hur många sidor i Mormons bok han förkortade och skrev.

Svar på quizet: 1) c; 2) a; 3) b (Mormons ordMormon 7 och Moroni 7–9)

Mormons liv

Gör följande quiz för att se vad du kommer ihåg om profeten Mormon.

  1. Hur beskrevs Mormon som ung? (Se Mormon 1:2.)

    1. Han var vapendragare i nephiternas här

    2. Han var rädd

    3. Han hade lätt för att fatta

  2. Vad upplevde Mormon när han var 15 år? (Se Mormon 1:15.)

    1. Han fick besök av Herren

    2. Hans predikningar omvände hundratals människor

    3. Han skadades i strid

  3. Ungefär hur stor del av Mormons bok skrevs eller förkortades av Mormon?

    1. 1/2

    2. 2/3

    3. 3/4

Mormon fick ansvaret att förkorta, skriva och bevara den heliga skrift som vi nu känner som Mormons bok. Mot slutet av sitt liv bevittnade och deltog Mormon i ett stort krig mellan nephiterna och lamaniterna. Kriget kostade så småningom Mormon hans liv (se Mormon 8:3). Innan Mormon överlämnade de heliga uppteckningarna till sin son Moroni skrev han sitt sista budskap till framtida läsare av Mormons bok.

Be eleverna begrunda och diskutera följande fråga i små grupper. Då kan fler elever dela sina tankar.

  • När du begrundar Mormons liv, upplevelser och vittnesbörd, vad tror du att han kan ha skrivit i sitt sista budskap till framtida läsare av Mormons bok? Varför?

När du studerar Mormon 7, titta då på hur Mormons budskap kan vara meningsfullt inte bara för människor som befinner sig i krig, utan för människor i alla omständigheter i livet.

Vad Mormon vill att vi ska veta

När eleverna studerar Mormon 7 kan de jämföra Mormons undervisning med de sanningar de tänkte sig att han skulle undervisa om.

Läs Mormon 7:2–7. Markera i dina skrifter eller skriv i din dagbok det som Mormon ville att läsarna skulle veta. Var särskilt uppmärksam på vad Mormon lärde om Jesus Kristus i vers 5–7.

  • Varför tror du att Mormon kan ha känt att det här var viktiga sanningar för oss att känna till?

  • Vilken av de här sanningarna betyder mest för dig personligen? Varför?

  • Varför är det viktigt att veta ”att ni är av Israels hus” (Mormon 7:2)?

Om du känner att eleverna kan ha nytta av djupare studier av vers 2–7 kan du be dem använda studieresurser som Evangeliebiblioteket, fotnoter eller generalkonferenstal. Sådana resurser kan hjälpa dem att förstå vikten av det som Mormon uppmanade oss att ta reda på. Några elever kan till exempel studera vikten av att veta ”att ni är av Israels hus” (v. 2). Andra kan försöka förstå betydelsen av att ”lägga ner [sina] krigsvapen” (v. 4).

Du har kanske lagt märke till att när Mormon omgavs av ogudaktighet och krig riktade han blicken mot Jesu Kristi uppståndelse och återlösning. Han lärde att tack vare Jesus Kristus kan vi få förlåtelse för våra synder och därför vara förberedda att leva med Gud i ett tillstånd av lycka (se Mormon 7:7).

  • Vilka utmaningar eller negativa inflytanden omger dig?

  • Hur kan kunskap om Jesu Kristi försoning och möjligheten till evig lycka utgöra en källa till hopp och styrka i ditt liv just nu?

Att omvandla kunskap till handling

Vetskapen om att vi kan vistas hos Gud i evig lycka kan ge oss stort hopp. För att hjälpa oss uppnå denna lycka uppmuntrade Mormon oss att omvandla kunskap till handling. Detta framgår av hans användning av ordet ”därför” i vers 8.

Du kan skriva följande ofullständiga princip på tavlan. Eleverna kan skriva olika sätt att använda Mormons ord i vers 8–10 för att avsluta meningen.

Skriv följande ofullständiga påstående i din studiedagbok: ”Jag kan leva med Gud i ett tillstånd av lycka om jag …”

Läs Mormon 7:8–10 och fyll i påståendet genom att skriva minst tre handlingar som Mormon uppmanar oss att utföra. Notera att i vers 9, avser ”denna” Mormons bok och ”den andra” avser Bibeln.

Om det behövs hjälper du eleverna identifiera handlingar som följande:

  • … [omvänder mig] och [blir döpt] i Jesu namn” (Mormon 7:8).

  • … [håller] fast vid Kristi evangelium [i skrifterna]” (Mormon 7:8).

  • … [följer] vår Frälsares föredöme” (Mormon 7:10).

Eleverna kan delas upp i små grupper och tilldelas en av de tre handlingarna. Tillsammans kan de diskutera följande frågor.

  • På vilka sätt kan vi tillämpa de här handlingarna?

  • Hur kan de här handlingarna förbereda oss för att ta emot den utlovade lycka som finns tillgänglig genom Jesus Kristus?

Förse om möjligt eleverna med följande skala. Eller läs alternativen högt så att eleverna kan begrunda sina svar.

Fundera över hur väl du handlar efter Mormons råd. Titta på följande skala och betygsätt dig själv i varje kategori (1 = aldrig, 5 = nästan alltid).

Bild
skala 1 till 5 för varje påstående

Du kan återge en personlig berättelse eller ett vittnesbörd för att illustrera den frid som kan komma av att vi omvänder oss, studerar skrifterna, följer Jesu Kristi föredöme och ser fram emot evig lycka med Gud. Eleverna kan göra följande i sina studiedagböcker.

Välj ut en av Mormons uppmaningar som du känner kan hjälpa dig att söka den lycka som finns tillgänglig genom Jesus Kristus. Bestäm dig för vad du kan göra för att följa den uppmaningen och hur den kan hjälpa dig att fokusera på Frälsaren.