Seminaari
Eter 12:23–27: ”Niin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi”


”Eter 12:23–27: ’Niin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi’”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”Eter 12:23–27”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Eter 12:23–27

”Niin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi”

Kuva
Moroni kirjoittaa levyihin

Kun Moroni jatkoi Eterin kirjan lyhentämistä, hän pelkäsi pakanoiden pilkkaavan hänen työtään, koska hän ei ollut taitava kirjoittaja. Herra vastasi, että kun tulemme Hänen luokseen nöyrinä ja uskossa, Hän voi kääntää sen, mikä on heikkoa, vahvuuksiksi (ks. Et. 12:27). Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua tulemaan Jeesuksen Kristuksen luo ja voittamaan heikkouksia Hänen armonsa avulla.

Suunnittele oppimistoimintoja, jotka kannustavat itsetutkiskeluun. Eläminen Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan edellyttää jatkuvaa oppimista ja määrätietoista toimimista uskossa. Suunnittele oppimistoimintoja, joiden avulla oppilaat voivat arvioida itseään ja ymmärtää, kuinka evankeliumin periaatteiden soveltaminen käytännössä voi siunata heidän elämäänsä. Kannusta oppilaita pyrkimään opiskellessaan noudattamaan Hengen ohjausta.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita lukemaan Et. 12:27 ja miettimään elämässään jotakin heikkoutta, jonka he haluavat voittaa Vapahtajan avulla.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Heikkous ja vahvuus

Pyydä yksi oppilas luokan eteen ja kehota häntä suorittamaan jokin tehtävä, joka vaatii enemmän fyysistä voimaa kuin hänellä on tällä hetkellä. Keskustelkaa siitä, kuinka voimme kehittää voimaa, jota vaaditaan tässä tehtävässä onnistumiseen.

Kuolevaisuudessa me kaikki kohtaamme heikkouksia. Se voi joskus tuntua lannistavalta. Tässä oppiaiheessa opit mallin, jonka Herra opetti Moronille ja joka voi kääntää heikkoudet vahvuuksiksi.

Moronin huolenaiheet

Moronille annettiin tehtäväksi lyhentää jerediläisten kertomus, ja hän tiesi, että monet ihmiset lukisivat lyhennetyn kertomuksen tulevaisuudessa. Saatuaan lyhennelmän valmiiksi hän kirjoitti lopuksi ajatuksiaan, myös omia huolenaiheitaan ja huoliaan siitä, mitä häntä pyydettiin tekemään.

Lue Et. 12:23–25 ja pane merkille, mitä huolenaiheita Moronilla oli.

  • Mistä Moroni oli erityisesti huolissaan?

Voisitte keskustella siitä, mitä heikkouksia monilla teini-ikäisillä on, ja koota niistä yhdessä luettelon. Oppilaat voisivat pohtia itsekseen ja kirjoittaa opiskelupäiväkirjaansa omia heikkouksiaan, joita he haluaisivat voittaa. Selitä, että oppilaiden ei tarvitse kertoa näistä henkilökohtaisista ajatuksista muille oppilaille.

Herran vastaus Moronille

Lue Et. 12:26–27 ja pane merkille, kuinka Herra vastasi Moronin huolenaiheisiin.

Et. 12:27 on oppien hallinnan kohta. Voisit merkitä oppien hallinnan kohdat pyhiin kirjoituksiisi selvästi erottuvalla tavalla, jotta löydät ne helposti. Saat seuraavassa oppiaiheessa tilaisuuden harjoitella tässä kohdassa käsiteltävän opin soveltamista johonkin kysymykseen tai tilanteeseen.

Auta oppilaita tarkastelemaan seuraavassa lueteltuja jakeen 27 osia. Voisit pyytää heitä kirjoittamaan kunkin osan taululle eri nelikenttiin. Voisit ohjata luokan keskustelua käyttämällä alla olevaa sisältöä.

Vaihtoehtoisesti voisit jakaa oppilaat pienryhmiin ja antaa kullekin ryhmälle paperin. Pyydä ryhmiä jakamaan paperinsa neljään ruutuun. Oppilaat voisivat kirjoittaa kuhunkin ruutuun yhden jakeen 27 osista. Sen jälkeen oppilaat voisivat yhdessä keksiä kysymyksiä, jotka voisivat auttaa heitä ymmärtämään kutakin osaa. Kun he ovat kirjoittaneet kysymyksensä, he voisivat jakaa jakeen osat keskenään ja jokainen voisi etsiä vastauksia heidän kirjoittamiinsa kysymyksiin.

”Ja jos ihmiset tulevat minun luokseni, minä näytän heille heidän heikkoutensa”

  • Mitä mahtaa tarkoittaa se, että tulee Kristuksen luo?

Mahdollisia vastauksia: solmii liittoja Kristuksen kanssa ja pitää ne sekä tekee valinnan noudattaa Hänen opetuksiaan ja esimerkkiään. Voit tarjota oppilaille lisäapua tähän kysymykseen vastaamisessa ohjaamalla heidät vanhin Jeffrey R. Hollandin artikkeliin ”How to Come unto Christ”, joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org, tai hänen yleiskonferenssipuheeseensa ”Korjattavaa” (Liahona, toukokuu 2006).

Huomaa, että Herra sanoo näyttävänsä meille meidän heikkoutemme, jos tulemme Hänen luokseen.

  • Miksi tämä on meille siunaus?

Sana heikkous tässä ilmauksessa viittaa langenneeseen tilaamme, johon sisältyy yksittäisiä heikkoja asioita (”se, mikä on heikkoa”) ja kyvyttömyytemme olla täydellisiä.

  • Mitä opit jakeen Et. 12:27 pohjalta siitä, miksi Vapahtaja haluaa sinun tunnistavan heikkoutesi?

Auta oppilaita ymmärtämään, että rajoitustemme ja puutteidemme nöyrä tunnustaminen voi johtaa siihen, että pyydämme taivaalliselta Isältämme jumalallista apua. Juuri armonsa avulla Herra voi muuttaa heikkouden vahvuudeksi. (Ks. 2. Kor. 12:6–10; Et. 12:37.)

Voisit myös nostaa esiin veli Douglas D. Holmesin lausunnon, joka on osiossa ”Selityksiä ja taustatietoja”.

Kehota oppilaita pohtimaan itsekseen, onko Jumala viime aikoina näyttänyt heille heidän heikkoutensa. Vakuuta heille, että se on hyvä osoitus siitä, että he ovat tulossa Hänen luokseen.

”Minä annan ihmisille heikkoutta, jotta he olisivat nöyriä”

Lue pyhistä kirjoituksista esimerkkejä henkilöistä, jotka tunnistivat heikkoutensa:

  • Kuinka omien heikkouksien tunnistaminen auttoi näiden kertomusten henkilöitä olemaan nöyriä?

  • Miksihän Herra haluaa meidän olevan nöyriä?

”Minun armoni riittää kaikille ihmisille, jotka nöyrtyvät minun edessäni”

  • Mitä mahtaa tarkoittaa jakeen osa ”minun armoni riittää kaikille ihmisille, jotka nöyrtyvät minun edessäni”?

Jos oppilaiden on vaikea vastata edelliseen kysymykseen, voisit lukea vanhin Kevin S. Hamiltonin seuraavat sanat.

Vanhin Kevin S. Hamilton seitsemänkymmenen koorumista on selittänyt:

[Jeesuksen Kristuksen] vahvistava, kaiken mahdollistava [armo] antaa meille voimaa voittaa kaikki esteet, kaikki haasteet ja kaikki heikkoudet, kun pyrimme muuttumaan. – –

Vapahtaja suoritti äärettömän ja iankaikkisen sovitustyönsä, jotta me voisimme todellakin muuttua, tehdä parannuksen ja tulla paremmiksi. Me voimme tosiasiallisesti syntyä uudesti. Voimme voittaa tottumukset, riippuvuudet ja jopa ”[halun] tehdä pahaa” [Moosia 5:2]. (Kevin S. Hamilton, ”Niin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi”, Liahona, toukokuu 2022, s. 52)

Huomaa, kuinka kuningas Benjaminin kansa koki Herran armon jakeessa Moosia 4:3.

  • Kuka muu pyhissä kirjoituksissa osoitti, että Vapahtajan armo riittää auttamaan meitä voittamaan heikkoutemme?

Oppilaat voisivat mainita esimerkkeinä Alman (ks. Moosia 27:24–29) ja Moosian pojat (ks. Moosia 28:4).

”Sillä jos he nöyrtyvät minun edessäni ja uskovat minuun, niin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi”

Vanhin Hamilton toi esiin, että tässä jakeessa ”se, mikä on heikkoa” voi viitata käyttäytymistapoihimme, jotka ovat heikkouksia.

Kun me ensin muutamme langenneen luontomme, tämän heikkoutemme, niin sitten me pystymme muuttamaan käyttäytymistämme, kaikkia heikkouksiamme. (Kevin S. Hamilton, ”Silloin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi”, Liahona, toukokuu 2022, s. 51)

Auta oppilaita miettimään, mitä he ovat tänään oppineet, kehottamalla heitä tekemään opiskelupäiväkirjaansa toinen seuraavista tehtävistä tai molemmat.

  1. Kirjoita vähintään kolmen virkkeen pituinen kappale, jossa kerrot, mitä olet oppinut ja mitä haluat muistaa tästä oppiaiheesta.

  2. Kirjoita vähintään kolmen virkkeen pituinen kappale, jossa kuvailet, kuinka aiot soveltaa tänään oppimaasi käytäntöön.