Seminariet
Moroni 7:20–43: Finna hopp i Kristus


”Moroni 7:20–43: Finna hopp i Kristus”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”Moroni 7:20-43”, Mormons bok – lärarhandledning

Moroni 7:20–43

Finna hopp i Kristus

Bild
Kristus ler mot ett barn

Har du någonsin behövt känna mer hopp i ditt liv? Moroni, som vandrade omkring ensam i många år efter att hans folk hade utrotats, nedtecknade sin fars ord om det hopp vi kan ha i Kristus om större ting som ska komma. Den här lektionen kan hjälpa dig att känna större hopp genom Jesus Kristus.

Hjälp eleverna att känna igen Frälsarens inflytande i sina liv. Sök efter tillfällen att betona Frälsarens upplyftande kraft och barmhärtighet som de har nedtecknats i skrifterna. Be eleverna begrunda hur Jesus Kristus har lättat deras bördor och hjälpt dem att uthärda svårigheter. Uppmuntra dem att vända sig till sin himmelske Fader och Jesus Kristus med tro.

Elevens förberedelse: Be gärna eleverna läsa 1 Petrusbrevet 3:15 och begrunda hur Jesus Kristus ger dem hopp.

Möjliga lärandeaktiviteter

Håll fast vid allt som är gott

Förbered om möjligt ett bord med sådant som eleverna troligen skulle vilja ha och saker som eleverna inte skulle vilja ha (det kan till exempel finnas några godsaker på bordet och även gamla grönsaker och tomma godispapper). Börja med att be eleverna komma och ”hålla fast” vid något av det på bordet som de väljer. Fråga dem varför de valde som de gjorde och om de skulle kategorisera det som något ”gott”.

I Moroni 7 sa Mormon att han ville hjälpa sitt folk att veta hur de kunde ”hålla fast vid allt som är gott” (v. 21).

  • När Mormon använde uttrycket ”allt som är gott”, vad tror du då att han syftade på?

  • Vad finns det för andliga och eviga goda ting som du skulle vilja hålla fast vid, eller ta emot, i det här livet eller i nästa?

Du minns kanske att i Moroni 7:12–19 lärde Mormon att allt gott kommer från Jesus Kristus. Läs Moroni 7:20–26 och titta efter vad Mormon lärde om hur man tar emot de här goda sakerna från Kristus.

  • Vad hittade du?

    Om det behövs förklarar du att Mormon betonade att vi behöver ha tro på Jesus Kristus. Mormon lärde att för att hjälpa oss ha tro på Kristus har vår himmelske Fader sänt änglar att undervisa om hans Son.

  • Vilka redogörelser kan du komma på om hur vår himmelske Fader sände änglar för att förkunna att Jesus Kristus är världens Frälsare?

Några svar kan vara änglarna som kom till Adam och Eva (Mose 5:6–9), kung Benjamin (Mosiah 3:1–11) och herdarna (Lukas 2:10–12).

Innebörden av hopp

För att hjälpa dig förbereda dig för att lära dig mer om Mormons undervisning om hopp kan du läsa den här redogörelsen av äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum:

Innan jag fyllde tolv år hade vår familj tvingats fly två gånger från vårt hem för att börja om mitt i kaoset, rädslan och osäkerheten som krig och politisk söndring hade orsakat. Det var en orolig tid för mig …

Denna tid av dysterhet efter andra världskriget satte sina spår i världen. Den satte sina spår i mig.

På den tiden, i mina ensammaste stunders enslighet, undrade jag ofta: Finns det något hopp kvar i världen? (Dieter F. Uchtdorf, ”Gud mitt ibland oss”, Liahona, maj 2021, s. 8)

  • Vad finns det för anledningar till att människor känner att de saknar hopp i dag?

Skriv gärna elevernas svar på tavlan.

Äldste Uchtdorf berättade att medan ”världen drunknade i cynism, bitterhet, hat och rädsla” hittade han något som ”fyllde … [honom] med hopp” (”Gud mitt ibland oss”, Liahona, maj 2021, s. 8).

Upplever du brist på hopp i ditt liv? Tänk på vad som ger dig hopp även i de svåraste av omständigheter. När du fortsätter studera den här lektionen, titta då efter sanningar som kan hjälpa dig att fyllas av hopp.

Mormon undervisar om hopp

Läs Moroni 7:40–44 och se vad sambandet är mellan vår tro på Jesus Kristus och hopp.

Som en del av diskussionen kan du lyfta fram att Mormon också lärde att Kristi rena kärlek är nödvändig för att vi ska kunna hålla fast vid allt gott som kommer från Kristus. Kristi rena kärlek tas upp i nästa lektion.

  • Hur skulle du sammanfatta vers 41 med egna ord?

En sanning i Mormons undervisning

En sanning vi kan lära oss av Mormon är att om vi utövar tro på Jesus Kristus kan vi genom hans försoning ha hopp om att kunna uppväckas till evigt liv.

  • Vad tror du det innebär att ha hopp i Jesus Kristus?

    När eleverna svarar ska du hjälpa dem förstå att denna typ av hopp inte är en världslig önskan. Hoppet i Jesus Kristus är att fyllas med förvissning om att vi så småningom blir värdiga evigt liv.

  • Varför kan vi behöva vara ödmjuka, eller ”saktmodiga och ödmjuka i hjärtat” (se Moroni 7:43) för att utöva tro på Jesus Kristus och ha hopp?

Gå igenom en av följande redogörelser för att se ett exempel på någon som fann hopp genom tro på Jesus Kristus. När du gör det, titta då efter hur personen upplevde hopp genom Jesus Kristus.

Välj en av följande redogörelser att dela med klassen, eller var beredd med alla redogörelser och låt eleverna välja vilken redogörelse de vill läsa eller se på.

Be eleverna berätta om ett tillfälle då de upplevde hopp genom att utöva tro på Jesus Kristus och hur situationen kunde ha sett annorlunda ut utan detta hopp.

Det är viktigt att notera att även om vi visar tro på Jesus Kristus och har hopp om de välsignelser han erbjuder, kan vi ändå ha svåra och prövande stunder i livet. Men genom att fortsätta utöva tro på Frälsaren och fokusera på honom och det eviga liv som han bereder åt oss, får vi det hopp vi söker.

För följande aktivitet kan du be eleverna arbeta tillsammans i små grupper med att fylla i utdelningsbladet.

Finn hopp i Jesus Kristus

Mormons bok – lärarhandledning (2024) – ”Moroni 7:20–43: Finna hopp i Kristus”

För att hjälpa dig tänka på hur vårt hopp tack vare Kristus kan påverka våra liv under olika omständigheter, väljer du ett av följande scenarier (eller så kan du komma på ett eget):

  • Jakob har fallit tillbaka i syndiga vanor som han trodde att han hade lämnat bakom sig.

  • Beccas pappa har slutat komma till kyrkan och har förklarat att han inte längre tror på Gud.

  • Analise har svårt att hinna med allt hon måste göra i skolan, på jobbet och hemma.

Avsluta de här två fraserna så att det står hur personen kan se på sin situation på ett annat sätt:

  • Utan hopp i Jesus Kristus,

  • Med hopp i Jesus Kristus,

Diskutera följande frågor:

  • Hur kan den här personen utöva tro på Jesus Kristus? Se om du kan hitta ett skriftställe som du kan ta med i ditt svar.

  • Hur kan utövande av tro på det här sättet hjälpa den här personen att få större hopp genom Jesus Kristus?

  • Vad skulle du kunna säga till den här personen om han eller hon frågade dig varför du har hopp i Jesus Kristus? (Se 1 Petrusbrevet 3:15.)

När grupperna är färdiga med aktiviteten ber du dem låta en talesman berätta om något de pratade om som de tror skulle vara till störst hjälp.

Bär ditt vittnesbörd om att ha hopp i Frälsaren. Kom ihåg att det finns de bland dina elever som kanske söker efter mer hopp i sina liv. Ditt vittnesbörd och deras jämnårigas vittnesbörd kan vara till stor välsignelse för dem och inspirera dem med större hopp.