Seminariet
Moroni 7:44–48: ”Kristi rena kärlek”


”Moroni 7:44–48: ’Kristi rena kärlek’” Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”Moroni 7:44–48”, Mormons bok – lärarhandledning

Moroni 7:44–48

”Kristi rena kärlek”

Bild
Frälsaren kramar ett litet barn

Tänk på tillfällen då du har känt kristlig kärlek. Vilken skillnad har kristlig kärlek gjort i ditt liv? Moroni upptecknade slutet på den predikan som hans far Mormon hade hållit i en synagoga många år tidigare. Mormon lärde då hur man ”håller fast vid allt som är gott” (se Moroni 7:20, 25), särskilt kärlek, ”Kristi rena kärlek” (Moroni 7:47). Den här lektionen är avsedd att hjälpa dig förstå och eftersträva Kristi rena kärlek i ditt liv.

Eftersträva gåvan av Kristi rena kärlek. Mormon lärde att vi mer fullständigt kan ge rum för gåvan av Kristi rena kärlek genom att uppriktigt be om den (se Moroni 7:48). Be din himmelske Fader fylla ditt hjärta med Kristi rena kärlek för dina elever. Dina trofasta ansträngningar att visa medkänsla och förståelse kan hjälpa dina elever att känna Frälsarens rena kärlek.

Elevens förberedelse: Be eleverna tänka på tillfällen då Frälsaren visade kärlek samt på exempel på kristlig kärlek i dag.

Möjliga lärandeaktiviteter

Kristlig kärlek

Fundera om möjligt på att inleda lektionen med att visa eller läsa minst en av följande berättelser om någon som räcker ut en hand i kärlek. Be eleverna fundera över vilken skillnad kristlig kärlek kan göra.

  • En ung pojke ger osjälviskt till ett annat barn i nöd. Se på ”Rocken” [The Coat] (2:07), på ChurchofJesusChrist.org.

  • I stället för att driva med en främling bestämmer sig två pojkar för att hjälpa honom. Se ”Gordon Hinckley: Några lärdomar jag fick som pojke” [Gordon Hinckley: Lessons I Learned as a Boy] (4:04) som finns på ChurchofJesusChrist.org.

  • En grupp unga kvinnor räcker i vänlighet och kärlek ut en hand till en elev med en funktionsnedsättning. Se ”Kristlig kärlek: Föredöme för de troende” (4:50) som finns på ChurchofJesusChrist.org.

  • Varför tror du att kristlig kärlek kan vara ett sådant mäktigt inflytande i våra liv?

  • Vilka har visat exempel på kristlig kärlek i ditt liv?

Du kan be eleverna göra en självutvärdering av hur de utvecklar kristlig kärlek. Här följer ett sätt att göra det.

Både Mormon och aposteln Paulus lärde att det är nödvändigt för vårt framåtskridande att utveckla kristlig kärlek (se Moroni 7:44; 1 Korintierbrevet 13:2). För att hjälpa dig utvärdera hur det går för dig att utveckla kristlig kärlek, begrunda hur följande påståenden stämmer in på dig på en skala från 1 till 5 (1 = aldrig sant, 5 = alltid sant):

  • Jag försöker hjälpa och tjäna andra människor, särskilt när de har det svårt eller är modfällda.

  • Jag försöker vara vänlig, tålmodig och förlåtande mot andra, även när de är svåra att komma överens med.

  • När det är lämpligt säger jag till andra att jag älskar dem och bryr mig om dem.

När du studerar Moroni 7, be då Herren hjälpa dig att förstå och eftersträva Kristi rena kärlek.

Mormons predikan om Kristi rena kärlek.

Mot slutet av sin uppteckning tog Moroni med en predikan som hans far Mormon hade hållit för ”Kristi fridsamma efterföljare” (Moroni 7:3). Mormon undervisade om principer för kärlek som, om de hade hörsammats, hade kunnat förhindrat nephiternas undergång. De här lärdomarna var också relevanta för Moroni, som bevittnade nephiternas brutala undergång genom lamaniterna och som vandrade ensam i åratal.

Läs Moroni 7:47 och markera frasen som beskriver den kärlek Mormon undervisade om.

Skriv gärna den här sanningen på tavlan: Den kärlek vi behöver utveckla är Kristi rena kärlek.

Jesus Kristus var ett fullkomligt föredöme för oss i hur vi ska älska andra. Läs Moroni 7:45–48 och titta efter fraser som 1) ytterligare beskriver Kristi rena kärlek, eller hur man älskar andra som Frälsaren, och 2) stärker din önskan att utveckla Kristi rena kärlek i ditt liv.

Moroni 7:45–48 är ett nyckelskriftställe. Markera gärna nyckelskriftställen på ett sådant sätt att de är lätta att hitta. I nästa lektion får du möjlighet att öva på att tillämpa lärosatsen i det här skriftstället på en fråga eller i en situation.

För att göra aktiviteten mer varierad och meningsfull kan du sätta upp en bild av Frälsaren på tavlan. Skriv fraserna som eleverna hittar runt bilden. Vid behov kan du hjälpa eleverna att förstå följande information.

Följande definitioner kan vara till hjälp:

  • ”tålig och god” = uthärdar tålmodigt prövningar

  • ”avundas inte” = är inte avundsjuk på andra

  • ”inte uppblåst” = ödmjuk

  • ”söker inte sitt” = sätter Gud och andras behov före egna behov

  • ”inte lätt förargad” = kontrollerar sitt humör

  • ”tror allting” = accepterar all sanning

Du kan göra en markering från och med orden ”kärleken sviker aldrig” i vers 46 till och med orden ”består för evigt” i vers 47. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Livet har sin beskärda del av rädslor och misslyckanden. Allt når inte upp till våra förväntningar. Ibland sviker människor oss, eller vi sviks av ekonomier, företag eller regeringar. Men det finns något i både tid och evighet som inte sviker oss – Kristi rena kärlek. (Jeffrey R. Holland, Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s. 337)

  • Varför tror du att Kristi rena kärlek aldrig sviker oss?

  • Hur kan Frälsarens kärlek hjälpa oss på sätt som inget annat kan?

President Thomas S. Monson (1927–2018) undervisade i detalj om Kristi rena kärlek. Titta om möjligt på ”Kärleken upphör aldrig”, [Charity Never Faileth] som finns på ChurchofJesusChrist.org, från 15:05 till 17:22. Eller läs en del av talet, från och med ”Jag ser kärleken” till och med ”motstå impulsen att kategorisera andra” (”Kärleken upphör aldrig”, Liahona, nov. 2010, s. 124). Titta efter ytterligare fraser som president Monson använde för att beskriva Kristi rena kärlek.

Be eleverna berätta vad de hörde eller läste och skriva ytterligare fraser eller nyckelord runt bilden av Frälsaren.

Dina frågor om Kristi rena kärlek

Vilka frågor har du om vad Kristi rena kärlek är eller hur du kan fyllas av den kärleken?

Skriv gärna elevernas frågor på tavlan.

Sök den Helige Andens vägledning för att få veta om eleverna bör göra följande aktivitet var för sig eller i små grupper.

Gör följande för att få svar på dina frågor:

  1. Studera följande av Frälsarens lärdomar om Kristi rena kärlek: Matteus 5:43–44; Matteus 22:37–40; Johannes 15:12.

  2. Tänk på en redogörelse i skrifterna om hur Frälsaren visade sin kärlek. Hitta och läs exemplet du tänkte på, eller använd något av följande:

    1. Frälsaren åt tillsammans med tullindrivare och syndare (se Matteus 9:10–13). (Tullindrivare drev in skatt åt romarna som hade erövrat Israel vid den tiden.)

    2. Frälsaren räddade och undervisade kvinnan som hade gripits för äktenskapsbrott (se Johannes 8:1–11).

    3. Frälsaren led, försonade och dog för hela människosläktet (se Lukas 22:41–44; 23:33–34; 1 Nephi 19:9; Läran och förbunden 19:16–19).

    4. Frälsaren botade och välsignade folket i Amerika (se 3 Nephi 17:5–12, 21–24).

  3. Tänk på upplevelser du haft av att känna den rena kärlek som din himmelske Fader och Jesus Kristus har till dig, eller när du känt kärlek till någon annan.

Be eleverna berätta vad de lärde sig eller kom ihåg och hur det hjälper dem att få svar på sina frågor.

Hur man får och visar Kristi rena kärlek

Markera gärna Moronis uppmaning: ”Be till Fadern av allt ert hjärta att ni må vara fyllda av denna kärlek” (Moroni 7:48).

  • Hur tror du att bön till vår himmelske Fader kan fylla oss med Kristi rena kärlek?

Det kan vara till hjälp att påpeka för eleverna att Kristi rena kärlek är en gudomlig gåva som vår himmelske Fader ger oss för att hjälpa oss bli mer som Jesus Kristus. Vi kan göra vårt bästa för att följa Jesu Kristi exempel, men i slutändan kommer gåvan av Kristi rena kärlek från vår himmelske Fader genom hans Sons försoning.

Hjälp eleverna att skapa ett realistiskt scenario där en tonårings svar kan visa om han eller hon är fylld av Kristi rena kärlek eller inte. Låt sedan eleverna diskutera följande frågor.

  • Hur kan du visa kristlig kärlek i den här situationen, enligt vad du har lärt dig av Moroni 7:45, 47–48 och Frälsarens exempel?

  • Hur kan innerlig bön hjälpa dig att ge en kärleksfull respons i den här situationen?

  • Vilka utmaningar kan du ställas inför när du försöker tillämpa det du lärt dig? Hur kan du handla i tro trots de här utmaningarna?

Ta en stund till att skriva ner vad du vill göra för att bättre förstå och utveckla de egenskaper som kommer av Kristi rena kärlek.