Seminar
Moroni 7:44-48: »Kristi rene kærlighed«


»Moroni 7:44-48: »Kristi rene kærlighed«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Moroni 7:44-48: »Kristi rene kærlighed«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Moroni 7:44-48

»Kristi rene kærlighed«

Billede
Frelseren omfavner et lille barn

Tænk på tidspunkter, hvor I følte kristuslignende kærlighed. Hvilken forskel har kristuslignende kærlighed gjort i jeres liv? Moroni nedfældede konklusionen på den prædiken, som hans far, Mormon, havde holdt i en synagoge mange år før. Mormon lærte os, hvordan man »kan gribe fat i alt godt« (Moro 7:20, 25), især næstekærlighed, »Kristi rene kærlighed« (Moro 7:47). Hensigten med denne lektion er at hjælpe jer til at forstå og søge næstekærlighed i jeres liv.

Søg efter næstekærlighedens gave. Mormon belærte om, at vi bedre kan indbyde næstekærlighedens gave helt ind i vores liv ved oprigtigt at bede om den (se Moro 7:48). Bed vor himmelske Fader om at fylde dit hjerte med næstekærlighed til dine elever. Din trofaste indsats for at udvise medfølelse og forståelse kan hjælpe dine elever til at føle Frelserens rene kærlighed.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke på eksempler, hvor Frelseren viste kærlighed, såvel som eksempler på kristuslignende kærlighed i dag.

Mulige læringsaktiviteter

Kristuslignende kærlighed

Overvej om muligt at indlede med, at eleverne ser eller læser mindst en af følgende beretninger om nogen, der rækker ud i kærlighed. Bed eleverne om at tænke over, hvilken forskel kristuslignende kærlighed kan gøre.

  • En ung dreng giver uselvisk noget til et barn i nød. Se »The Coat« (2:07), som findes på ChurchofJesusChrist.org, eller læs historien, som er en sand beretning fra præsident Heber J. Grants barndom (»Frakken«, Lille Liahona, mar. 2012, s. 16-17).

  • I stedet for at drille en fremmed mand besluttede to drenge sig for at hjælpe ham. Se »Gordon Hinckley: Lessons I Learned as a Boy« (4:04), som findes på ChurchofJesusChrist.org.

  • En gruppe unge kvinder rækker ud i venlighed og næstekærlighed til en elev med et handicap. Se »Charity: An Example of the Believers« (4:50), som findes på ChurchofJesusChrist.org.

  • Hvorfor tror I, at kristuslignende kærlighed kan have så stor indflydelse i vores liv?

  • Hvem har været et eksempel på kristuslignende kærlighed i jeres liv?

Overvej at bede eleverne om at evaluere, hvordan de selv er i gang med at udvikle næstekærlighed. Følgende er en måde, de kan gøre dette på.

Både Mormon og apostlen Paulus belærte om, at udvikling af kristuslignende kærlighed er afgørende for vores udvikling (se Moro 7:44; 1 Kor 13:2). For at hjælpe jer til at evaluere, hvor godt I udvikler kristuslignende kærlighed, så tænk over, hvor meget følgende udtalelser er sandt for jer på en skala fra 1 til 5 (1 = aldrig sandt, 5 = altid sandt):

  • Jeg prøver at hjælpe og tjene andre, især når de har problemer eller er mismodige.

  • Jeg forsøger at være venlig, tålmodig og tilgivende over for andre, selv når de er svære at komme ud af det med.

  • Når det er passende, fortæller jeg andre, at jeg elsker dem og bekymrer mig om dem.

Når I studerer Moroni 7, så bed Herren om at hjælpe jer til at forstå og søge næstekærlighed.

Mormons prædiken om næstekærlighed

Hen mod slutningen af sin optegnelse medtog Moroni en prædiken, som hans far, Mormon, havde holdt for »Kristi fredsommelige tilhængere« (Moro 7:3). Mormon belærte om principper for kærlighed, der, hvis man havde lyttet, kunne have forhindret nefitternes undergang. Disse lærdomme var også relevante for Moroni, der blev vidne til lamanitternes brutale udryddelse af nefitterne, og måtte vandre alene i årevis.

Læs Moroni 7:47 og markér den vending, der beskriver den kærlighed, som Mormon belærte om.

Overvej at skrive denne sandhed på tavlen: Næstekærlighed er Kristi rene kærlighed.

Jesus Kristus var det fuldkomne eksempel for os på, hvordan vi bør elske andre. Læs Moroni 7:45-48 og se efter vendinger, der (1) yderligere beskriver næstekærlighed, eller hvordan man elsker andre, som Frelseren gør, og (2) øger jeres ønske om at udvikle næstekærlighed i jeres liv.

Moroni 7:45-48 er et mesterlæreskriftsted. Overvej at markere evangeliske mesterlæreskriftsteder på en særlig måde, så I let kan finde dem. I næste lektion får I mulighed for at øve jer på at anvende den læresætning, der undervises om i dette skriftsted, på et spørgsmål eller en situation.

For at skabe variation og mening i denne aktivitet kan du anbringe et billede af Frelseren på tavlen. Skriv de vendinger, eleverne finder, rundt om billedet. Hjælp om nødvendigt eleverne til at forstå følgende oplysninger.

Følgende definitioner kan være nyttige:

  • »er langmodig« = udholder prøvelser tålmodigt

  • »misunder ikke« = er ikke jaloux på andre

  • »Ikke opblæst« = ydmyg

  • »søger ikke sit eget« = sætter Gud og andres behov før en selv

  • »bliver ikke let ophidset« = har ikke tendens til at blive vred eller fare op

  • »tror alt« = accepterer al sandhed

Overvej at lave en markering fra vendingen »kærligheden hører aldrig op« i vers 46 til vendingen »den varer ved for evigt« i vers 47. Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Livet rummer sin del af frygt og fejltrin. Sommetider kommer vi til kort. Sommetider svigtes vi af andre, økonomien, virksomheder eller samfundet. Men der er en ting, som i tid og al evighed ikke svigter os – Kristi rene kærlighed. (Jeffrey R. Holland, Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 337)

  • Hvorfor tror I, at Kristi rene kærlighed aldrig hører op?

  • Hvordan kan Frelserens kærlighed hjælpe os, som intet andet kan?

Præsident Thomas S. Monson (1927-2018) underviste om næstekærlighed i detaljer. Se om muligt »Kærligheden ophører aldrig«, som findes på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 15:05 til 17:22. Eller læs talen, fra »Jeg anser næstekærlighed« til »modstå impulsen til at sætte andre i bås« (»Kærligheden ophører aldrig«, Liahona, nov. 2010, s. 124). Se efter andre vendinger, som præsident Monson brugte til at beskrive Kristi rene kærlighed.

Bed eleverne om at fortælle, hvad de hørte eller læste, og skrive flere vendinger eller nøgleord rundt om billedet af Frelseren.

Jeres spørgsmål om næstekærlighed

Hvilke spørgsmål har I om, hvad næstekærlighed er, eller hvordan man bliver fyldt med denne kærlighed?

Overvej at skrive elevernes spørgsmål på tavlen.

Søg Helligåndens vejledning for at finde ud af, om elever skal udføre følgende aktivitet individuelt eller i små grupper.

I kan gøre følgende for at få svar på jeres spørgsmål:

  1. Studer følgende lærdomme fra Frelseren om kærlighed eller næstekærlighed: Matt 5:43-44; Matt 22:37-40; Joh 15:12.

  2. Tænk på en beretning fra skriften, hvor Frelseren illustrerede næstekærlighed. Find, og læs det eksempel, I tænkte på, eller brug et af følgende:

    1. Frelseren spiste sammen med toldere og syndere (se Matt 9:10-13). (En tolder var skatteopkræver for romerne, som havde besat Israel på det tidspunkt).

    2. Frelseren frelste og belærte kvinden, der blev taget i ægteskabsbrud (se Joh 8:1-11)

    3. Frelseren led, sonede og døde for hele menneskeheden (se Luk 22:41-44; 23:33-34; 1 Ne 19:9; L&P 19:16-19).

    4. Frelseren helbredte og velsignede folk på det amerikanske kontinent (se 3 Ne 17:5-12, 21-24).

  3. Tænk på oplevelser, hvor I følte den rene kærlighed, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus har til jer, eller hvor I følte næstekærlighed over for en anden.

Bed eleverne om at fortælle, hvad de har lært eller kommet i tanker om, og hvordan det kan være med til at besvare deres spørgsmål.

Sådan opnår og viser man næstekærlighed

Overvej at markere Mormons formaning: »Bed til Faderen med hjertets hele styrke om, at I må blive fyldt af denne kærlighed« (Moro 7:48).

  • Hvordan tror I, at bøn til vor himmelske Fader kan fylde os med næstekærlighed?

Det kan være nyttigt at påpege for eleverne, at næstekærlighed er en guddommelig gave, der kommer fra vor himmelske Fader for at hjælpe os til at blive mere som Jesus Kristus. Vi kan gøre vores bedste for at følge Jesu Kristi eksempel, men i sidste ende kommer næstekærlighedens gave fra vor himmelske Fader gennem hans Søns forsoning.

Hjælp eleverne til at skabe et realistisk scenarie, hvor en teenagers respons viser, om de er fyldt med næstekærlighed eller ej. Lad derpå eleverne drøfte følgende spørgsmål.

  • Hvordan kan I, ud fra det, I har lært af Moroni 7:45, 47-48 og Frelserens eksempel, vise kristuslignende kærlighed i denne situation?

  • Hvordan kan inderlig bøn hjælpe jer til at reagere med kærlighed i denne situation?

  • Hvilke udfordringer kan I møde, når I prøver at anvende det, I har lært? Hvordan kan I handle i tro, selv med disse udfordringer?

Brug et øjeblik på at nedskrive, hvad I gerne vil gøre for bedre at forstå og udvikle egenskaben næstekærlighed.