Seminar
Moroni 8: »Små børn er levende i Kristus«


»Moroni 8: ›Små børn er levende i Kristus‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Moroni 8«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Moroni 8

»Små børn er levende i Kristus«

Billede
en lille dreng leger med et ur

I sine skrivelser delte profeten Moroni et brev, som hans far, Mormon, havde skrevet til ham angående dåb af små børn. Mormons skrivelser om emnet stammer fra en åbenbaring, han modtog fra Jesus Kristus. Åbenbaringen viser kraften i Frelserens forsoning, og hvordan den påvirker små børn. Hensigten med denne lektion er at hjælpe jer til bedre at forstå, hvorfor små børn ikke har brug for dåb, og hvad dette lærer os om vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Giv eleverne mulighed for at drøfte evangeliske sandheder. Afsæt tid til, at eleverne kan øve sig i at drøfte det, de lærer om Frelseren og hans evangelium. Det kan hjælpe eleverne med at tilegne sig og huske disse sandheder og udtrykke dem tydeligt. Denne praksis kan også øge elevernes tillid til, at de kan dele sandheder i andre situationer.

Elevforberedelse: Du kan fortælle historien fra begyndelsen af lektionen, eller noget lignende, og bede eleverne om at tænke over, hvordan de ville reagere på situationen.

Mulige læringsaktiviteter

Hvordan ville I svare?

Overvej at vise følgende video eller fortælle beretningen med dine egne ord.

Læs følgende beretning fortalt af præsident Boyd K. Packer (1924-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum, eller se »Og en lille dreng vogter dem« fra tidskode 4:42 til 5:59, som findes på ChurchofJesusChrist.org. Forestil jer, at I var en af missionærerne i situationen.

To missionærer arbejdede i bjergene i sydstaterne i USA. En dag så de fra en bakketop, at folk samlede sig i en lysning nedenfor. Det var ikke så tit, at missionærerne havde så mange mennesker at forkynde for, så de begav sig derned.

En lille dreng var druknet, og der skulle være begravelse. Forældrene havde sendt bud efter præsten, som skulle »tale« ved sønnens begravelse. Missionærerne stod bagved, da den omrejsende præst stod over for den sørgende far og mor og begyndte sin prædiken. Hvis forældrene havde forventet at blive trøstet af denne præst, blev de skuffede.

Han skældte dem voldsomt ud for ikke at have fået døbt den lille dreng. De havde udsat det af den ene eller den anden grund, og nu var det for sent. Han sagde fuldstændig uden omsvøb til dem, at deres lille dreng var kommet i helvede. Det var deres skyld. Hans endeløse lidelse var deres skyld.

Efter andagten og jordpåkastelsen gik ældsterne hen til de sørgende forældre. »Vi er Herrens tjenere,« fortalte de den hulkende mor, »og vi kommer med et budskab.« (Boyd K. Packer, »Og en lille dreng vogter dem«, Liahona, maj 2012, s. 7)

Bedøm jeres svar på følgende spørgsmål på en skala fra 1 til 4, med (1) slet ikke selvsikker, (2) lidt selvsikker, (3) selvsikker og (4) meget selvsikker.

  • Hvor selvsikre ville I føle jer, hvis I skulle undervise og trøste disse sørgende forældre og hjælpe dem til at føle Herrens kærlighed?

Eleverne vil få mulighed for senere i lektionen at fortælle, hvordan de ville reagere på situationen.

Overvej, når I studerer Moroni 8, hvordan I kan hjælpe disse forældre til bedre at forstå Jesu Kristi forsoning i forhold til små børn. Tænk også over, hvordan sandhederne fra Moroni 8 kan hjælpe jer til bedre at forstå vor himmelske Faders og Jesu Kristi godhed og barmhjertighed.

Små børn er raske

Da Moroni lige var blevet kaldet til Jesu Kristi tjenestegerning, modtog han et brev fra sin far, Mormon. Mormon skrev til sin »elskede søn« (Moro 8:2), at han »altid [var] opmærksom på [ham] i sine bønner« (Moro 8:3). Han rådgav Moroni omkring de mundhuggerier om dåb af små børn, der var opstået blandt nefitterne. Senere i sit liv føjede Moroni dette brev til sin optegnelse på guldpladerne.

Læs Moroni 8:4-8 og se efter, hvordan Mormon reagerede, da han hørte om mundhuggeriet.

Bed eleverne om at fortælle om indsigt, de har fået af disse vers.

Overvej at tegne følgende diagram på tavlen og organisere elevernes svar i de rigtige kolonner. Bed eleverne om at fortælle, hvorfor deres indsigt kan være vigtig eller meningsfuld.

Skriv følgende diagram af i jeres studiebog, og nedskriv det, I lærer af disse vers. I kan tilføje mere til dette diagram senere i lektionen.

Derfor har små børn ikke brug for dåb

Hvad det lærer os om vor himmelske Fader og Jesus Kristus

En sandhed, vi kan lære af disse vers, er, at små børn forløses gennem Jesu Kristi forsoning.

Et nyttigt skriftstudieredskab er at bruge fodnoter. Bemærk fodnote d ved siden af ordet »raske« i vers 8.

Læs mindst et af følgende vers i fodnoten og se efter grunden til, at små børn regnes for raske:

  • Hvad betyder det i Moroni 8:8, at »små børn er raske«?

Små børn har ikke brug for dåb

Overvej at sætte eleverne sammen parvis, og bed hver makker om at læse et af følgende vers.

Mormon kom med yderligere indsigt, der hjælper os til at lære mere om vor himmelske Fader og Jesus Kristus af denne lære om børn. Læs følgende vers, og se efter pointer, I kan føje til begge sider af diagrammet.

Bed eleverne om at udfylde diagrammet. Hvis det er nyttigt, kan du overveje at spørge, hvilke falske ideer folk kan have om, hvorvidt disse vers er korrekte.

Brug et øjeblik på at se på de sandheder, I har skrevet i den anden kolonne i diagrammet. Overvej følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan en forståelse af disse sandheder om vor himmelske Fader og Jesus Kristus hjælpe os i dag?

Bed flere elever om at svare på det foregående spørgsmål. Hvis det er nyttigt, kan du overveje at bede eleverne om at fortælle om situationer, de kan komme ud for, hvor det kan være nyttigt at kende til disse sandheder. Det kan f.eks. være, når de eller andre bliver fristet til at tro, at Gud tillader, at kun visse mennesker bliver frelst. Følg Åndens tilskyndelser, og se efter muligheder for at hjælpe eleverne til at føle Herrens kærlighed.

Tænk tilbage på beretningen om de to missionærer fra begyndelsen af lektionen.

  • Hvad ville I ud fra det, I har lært i dag, sige til dette barns forældre for at hjælpe dem til at finde fred i Jesus Kristus?

Bed eleverne om at skrive et svar på dette spørgsmål ved at bruge mindst to vers, de har studeret i denne lektion. En anden mulighed er, at eleverne øver sig på at fremsige deres svar i et rollespil i stedet for blot at skrive det ned. Sørg for, at eleverne forstår, at hensigten med denne øvelse er at hjælpe folk til at føle håb og fred gennem Jesu Kristi forsoning. Det er ikke at kritisere andres religion.