Kom dan en volg Mij 2024
8–14 januari: ‘Ik zal heengaan en […] doen.’ 1 Nephi 1–5


‘8–14 januari: “Ik zal heengaan en […] doen.” 1 Nephi 1–5’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2024)

‘8–14 januari. 1 Nephi 1–5’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2024)

Afbeelding
Lehi trekt met zijn gezin door de woestijn

Lehi reist langs de Rode Zee, Gary Smith

8–14 januari: ‘Ik zal heengaan en […] doen’

1 Nephi 1–5

Het Boek van Mormon begint met een relaas over een echt bestaand gezin dat met levensechte moeilijkheden te maken kreeg. Dat gebeurde in 600 v.C., maar sommige dingen in dit relaas komen gezinnen in deze tijd vast bekend voor. Dit gezin leefde in een goddeloze wereld, maar de Heer beloofde hun dat Hij ze naar veilige oorden zou leiden als zij Hem wilden volgen. Onderweg hadden ze hun goede en slechte momenten. Ze maakten grote zegeningen en wonderen mee, maar ze hadden ook ruzies en onenigheid. In de Schriften komt zo’n gedetailleerd verhaal over een gezin dat het evangelie probeert na te leven maar zelden voor: de ouders doen alle moeite om geloof in hun kinderen aan te wakkeren en maken zich zorgen om de veiligheid van hun kinderen, de kinderen besluiten of ze hun ouders al dan niet willen geloven, en de broers kampen met afgunst en twist – en vergeven elkaar soms. Al met al schuilt er kracht in de voorbeelden van geloof van dit onvolmaakte gezin.

Studietips voor thuis en in de kerk

1 Nephi 1–5

Het woord van God is ‘van grote waarde’ voor mij.

Een opvallende boodschap in het Boek van Mormon is de ‘grote waarde’ van Gods woord (1 Nephi 5:21). Let er bij het lezen van 1 Nephi 1–5 op hoe het woord van God Lehi’s gezin direct of indirect tot zegen was (zie bijvoorbeeld 1:11–15; 3:19–20; 5:10–22). Wat kunnen we van deze hoofdstukken over Gods woord leren? Wat inspireert je om de Schriften te onderzoeken?

Zie ook ‘Bij mijn studie van de Schriften’, Lofzangen, nr. 178; ‘Erfgoed Schriften’ (video), Evangeliebibliotheek.

1 Nephi 2

Ik kan mijn getuigenis krijgen en versterken als ik me tot de Heer wend.

Nephi staat bekend om zijn sterke geloof in de Heer, maar hij moest iets doen om een getuigenis te krijgen – net als wij allemaal. Wat staat er in 1 Nephi 2 dat duidelijk maakt waarom Nephi een getuigenis wist te krijgen dat de woorden van zijn vader waar waren? Waarom kregen Laman en Lemuel er geen getuigenis van? (Zie ook 1 Nephi 15:2–11.) Wanneer heb je gevoeld dat de Heer je hart verzachtte?

Zie ook ‘De Heer gebiedt Lehi’s gezin om Jeruzalem te verlaten’ (video), Evangeliebibliotheek.

1 Nephi 3–4

Afbeelding
seminarie (pictogram)
God zal een manier bereiden waarop ik zijn wil kan doen.

Toen de Heer Lehi’s zoons gebood om de platen van koper te bemachtigen, gaf Hij niet precies aan hoe ze dat moesten doen. Dat geldt vaak voor de leiding die we van God krijgen. Daardoor vinden we misschien ‘dat het moeilijk is’ wat Hij van ons eist (1 Nephi 3:5). Welke inspiratie haal je uit Nephi’s reactie op het gebod van de Heer in 1 Nephi 3:7, 15–16?

Let bij het lezen van 1 Nephi 3–4 op de verschillende moeilijkheden die Nephi ondervond. Hoe bereidde de Heer ‘een weg’ voor Nephi, zodat hij kon ‘volbrengen wat Hij [gebood]’? Waarom is het belangrijk dat je weet wat de Heer voor Nephi heeft gedaan?

Een machtige manier waarop God ons heeft voorbereid om zijn geboden te onderhouden, is door Jezus Christus als onze Heiland te sturen. Je kunt eventueel de toespraak ‘Wat heeft onze Heiland voor ons gedaan?’ van president Dallin H. Oaks lezen. (Liahona, mei 2021, 75–77.) Hoe heeft Jezus Christus voor ieder van ons een weg bereid? Waar zou je willen ‘heengaan’ en wat zou je willen ‘doen’ nu je weet dat Hij alle dingen voor je heeft overwonnen?

Zie ook ‘De Geest leidt Nephi zodat hij de platen van koper kan bemachtigen’ (video), Evangeliebibliotheek; Gospel Topics, ‘Obedience’, Evangeliebibliotheek.

Gebruik verhalen en voorbeelden om in evangeliebeginselen te onderwijzen. Denk bij je voorbereiding aan persoonlijke ervaringen die een tweede getuigenis aan de verhalen in de Schriften kunnen toevoegen. Wanneer heeft de Heer bijvoorbeeld een weg voor je bereid om zijn wil te doen?

Afbeelding
Lehi en Sariah verwelkomen Nephi en zijn broers

Hun vreugde was volkomen, Walter Rane

1 Nephi 4:1–3; 5:1–8

De werken van God indachtig zijn kan mijn geloof vergroten, zodat ik zijn geboden wil gehoorzamen.

Wanneer Laman en Lemuel wilden morren of klagen, waren Nephi en Lehi gewoonlijk in de buurt om ze te inspireren en ondersteunen. Als je geneigd bent om te morren, kan het helpen om de woorden van Nephi en Lehi te lezen. Hoe hielpen Nephi en Lehi anderen om geloof in God te ontwikkelen? (Zie 1 Nephi 4:1–3; 5:1–8; zie ook 1 Nephi 7:6–21.) Wat leer je hieruit dat kan helpen wanneer je geneigd bent om te morren of klagen?

1 Nephi 4:5–18

‘Ik werd door de Geest geleid.’

Wat valt je in 1 Nephi 4:5–18 op aan Nephi’s vermogen om de Geest te herkennen en te volgen? Je kunt de toespraak van president Russell M. Nelson ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’ (Liahona, mei 2018, 93–96) bestuderen om meer te weten te komen over het ontvangen van openbaring van de Heer.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

1 Nephi 2:16

Ik kan zelf een getuigenis krijgen.

  • Hoe wist Nephi dat het onderwijs van zijn vader waar was? Zoek samen met je kinderen in 1 Nephi 2:16, 19 naar antwoord op deze vraag. Ze vinden het misschien ook leuk om Nephi’s daden op blokken of andere voorwerpen te schrijven en dan iets met die voorwerpen te bouwen. Dat kan tot een gesprek leiden over de vraag hoe we door die daden een getuigenis kunnen opbouwen.

  • Je kunt je kinderen afbeeldingen of voorwerpen laten zien die dingen voorstellen waarvan ze een getuigenis kunnen krijgen, zoals een exemplaar van het Boek van Mormon, of een afbeelding van Jezus Christus, een tempel of de levende profeet. Laat ze er een uitkiezen en daar hun getuigenis van geven. Je kunt je kinderen ook vertellen hoe jij je getuigenis hebt gekregen. Waarom hebben we een eigen getuigenis nodig?

1 Nephi 3–4

God zal me zijn geboden helpen onderhouden.

  • Je kunt een of meer van deze leermiddelen gebruiken om met je kinderen te bespreken hoe God Nephi de koperen platen hielp verkrijgen: 1 Nephi 3–4; de doe-pagina van deze week; ‘Nefi’s moed’ (Kinderliedjes, p. 64–65); en ‘Hoofdstuk 4: De koperen platen’ (in Verhalen uit het Boek van Mormon, 8–12).

  • Jullie vinden het misschien leuk om 1 Nephi 3:2–7 na te spelen. Je kunt zelf de rol van Lehi spelen en je kinderen vragen naar Jeruzalem terug te keren om de koperen platen te halen. Laat ze in hun eigen woorden antwoorden alsof ze Laman en Lemuel of Nephi zijn. Wat vraagt God van ons? (Zie platen 103–115 in het Evangelieplatenboek of Mosiah 18:8–10 voor ideeën.) Hoe kunnen we zoals Nephi worden?

1 Nephi 3:19–21; 5:19–22

De Schriften zijn een grote schat.

  • De Schriften waren erg belangrijk voor het gezin van Lehi. Om dit duidelijk te maken, kun je je kinderen laten vertellen of naspelen wat Nephi en zijn broers deden om de koperen platen in hun bezit te krijgen: ze reisden ver, ze stonden goud en zilver af, en ze verborgen zich in een grot omdat hun leven in gevaar was. Lees vervolgens 1 Nephi 5:21 en bespreek waarom de Schriften zo waardevol voor Lehi’s gezin waren. Waarom zijn ze waardevol voor ons? Hoe kunnen we de Schriften als een schat behandelen?

Afbeelding
Nephi en zijn familie bestuderen de platen

De Schriften waren waardevol voor Nephi en zijn familie.

1 Nephi 4:6

De Heilige Geest zal mij leiden als ik ernaar streef de wil van de Heer te doen.

  • Nadat jullie samen in 1 Nephi 3 hebben gelezen hoe Nephi en zijn broers probeerden de koperen platen te bemachtigen, kun je met je kinderen 1 Nephi 4:6 lezen. Ga na wat Nephi deed waardoor het uiteindelijk lukte. Daarna kunnen je kinderen een lijstje maken van dingen die God van ze verlangt. Hoe kan de Heilige Geest ons in deze situaties helpen?

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Nephi staat naast de dronken Laban

Ik gehoorzaamde de stem van de Geest, Walter Rane