Kom dan en volg Mij 2024
22–28 januari: ‘Gewapend met gerechtigheid en met de macht van God.’ 1 Nephi 11–15


‘22–28 januari: “Gewapend met gerechtigheid en met de macht van God.” 1 Nephi 11–15’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2024)

‘22–28 januari. 1 Nephi 11–15’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2024)

Afbeelding
mensen eten vruchten van de boom des levens

De liefde van God, Sabrina Squires

22–28 januari: ‘Gewapend met gerechtigheid en met de macht van God’

1 Nephi 11–15

Wanneer God een monumentaal werk voor zijn profeet heeft, geeft Hij die profeet vaak een monumentaal visioen. Mozes, Johannes, Lehi en Joseph Smith kregen allemaal zulke visioenen – visioenen die hun verstand verruimden en ze lieten inzien hoe groots en ontzagwekkend Gods werk werkelijk is.

Nephi kreeg ook zo’n ingrijpend visioen. Hij zag de bediening van de Heiland, de toekomst van Lehi’s nakomelingen in het beloofde land en de bestemming van Gods werk in de laatste dagen. Na dit visioen was Nephi beter voorbereid op het werk dat in het verschiet lag. En lezen over dit visioen kan jou ook voorbereiden – want God heeft ook werk voor jou te doen in zijn koninkrijk. Je behoort tot ‘de heiligen van de kerk van het Lam’ die Nephi zag en die ‘op het gehele aardoppervlak [waren] verspreid; en zij waren gewapend met gerechtigheid en met de macht van God in grote heerlijkheid’ (1 Nephi 14:14).

Zie ook ‘Nephi Sees a Vision of Future Events’ (video), Evangeliebibliotheek.

Studietips voor thuis en in de kerk

1 Nephi 11

God heeft Jezus Christus als teken van zijn liefde gestuurd.

Toen Nephi de engel naar de betekenis van de boom in het visioen van Lehi vroeg, had de engel eenvoudigweg kunnen zeggen: ‘Die stelt de liefde van God voor.’ In plaats daarvan toonde hij Nephi een reeks symbolen en gebeurtenissen uit het leven van de Heiland. Let op deze symbolen en gebeurtenissen wanneer je 1 Nephi 11 leest en overpeinst. Wat geeft je dan het inzicht dat Jezus Christus de ultieme uitdrukking van Gods liefde is?

Je kunt ook Bijbelvideo’s in de Evangeliebibliotheek bekijken die gaan over de gebeurtenissen die Nephi zag. Hoe heeft de Heiland je de liefde van je hemelse Vader laten voelen?

Zie ook Susan H. Porter, ‘Gods liefde: het vreugdevolst voor de ziel’, Liahona, november 2021, 33–35.

1 Nephi 12–14

Ik kan ‘gewapend met gerechtigheid’ en macht zijn.

Nephi zou veel van wat hij in zijn visioen zag niet zelf meemaken. Waarom was het voor Nephi waardevol om deze dingen te weten? Waarom is het waardevol voor jou om deze dingen te weten? Stel die vragen telkens wanneer je over iets leest dat Nephi in zijn visioen zag (zie 1 Nephi 12–14). Welke ingevingen krijg je over je rol in het ‘gro[te] en wonderba[re] werk’ van de Heer? (1 Nephi 14:7.) Wat zijn enkele grote en wonderbare dingen die Hij voor jou heeft gedaan?

Denk vooral aan de belofte in 1 Nephi 14:14. Hoe heeft de Heiland deze belofte voor jou vervuld? (Zie voor voorbeelden David A. Bednar, ‘Met de macht van God in grote heerlijkheid’, Liahona, november 2021, 28–30, in het bijzonder de laatste twee paragrafen.)

1 Nephi 13:1–9; 14:9–11

Wat is de ‘grote en gruwelijke kerk’ die Nephi zag?

President Dallin H. Oaks heeft uitgelegd dat de ‘grote en gruwelijke kerk’ die Nephi beschrijft ‘elke filosofie en organisatie [is] die zich tegen geloof in God keert. En de “gevangenschap” waarin deze “kerk” de heiligen wil voeren, zal geen lichamelijke opsluiting zijn, maar een gevangenschap van verkeerde ideeën.’ (‘Als getuige van God optreden’, Liahona, maart 2015, 20.) Hoe helpt de Heiland je om de gevangenschap van verkeerde ideeën te mijden en eraan te ontkomen?

1 Nephi 15:1–11

God zal mij antwoord geven als ik in geloof vraag.

Heb je ooit het gevoel gehad dat je geen persoonlijke openbaring kreeg – dat God niet tot je sprak? Wat voor raad gaf Nephi zijn broers toen zij dat gevoel hadden? (Zie 1 Nephi 15:1–11.) Hoe kun je Nephi’s raad zelf toepassen?

1 Nephi 15:23–25

Afbeelding
seminarie (pictogram)
Door me aan het woord van God vast te houden, kan ik Satans invloed weerstaan.

Nephi had vaak dringende dingen tegen zijn broers te zeggen. Maar hij bracht zijn boodschap in 1 Nephi 15:23–25 in het bijzonder erg bevlogen. Wat was de boodschap van Nephi en waarom zou hij deze zo belangrijk hebben gevonden?

Ouderling David A. Bednar heeft gezegd dat ‘het woord van God’ naar de Schriften, naar de woorden van levende profeten en naar Jezus Christus zelf kan verwijzen. Wat houdt het volgens jou in om ‘vast te houden’ aan de Schriften en de woorden van levende profeten? Wat houdt het in om ‘vast te houden’ aan Jezus Christus? Je kunt antwoord op deze vragen zoeken in de toespraak van ouderling Bednar ‘Maar wij sloegen geen acht op hen’ (Liahona, mei 2022, 14–16).

Hoe helpt vasthouden aan het woord van God je om de tegenstander te weerstaan? Je kunt een tabel zoals deze invullen om je gedachten op een rijtje te zetten:

 … me om de duisternis van verzoeking te overwinnen? (Zie 1 Nephi 12:17.)

 … me om geen acht te slaan op de ijdelheid en hoogmoed van de wereld? (Zie 1 Nephi 12:18.)

Hoe helpt vasthouden aan de Schriften en de woorden van levende profeten …

Hoe helpt vasthouden aan de Heiland …

Zie ook Jorge F. Zeballos, ‘Ons leven lang bestand tegen de tegenstander’, Liahona, november 2022, 50–52.

Afbeelding
gezin leest in de Schriften

De Schriften zijn als een ijzeren roede die ons naar de boom des levens leidt.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

1 Nephi 11:16–33

Mijn hemelse Vader heeft Jezus Christus naar de aarde gestuurd omdat Hij van mij houdt.

  • Een engel toonde Nephi gebeurtenissen uit het leven van de Heiland om Nephi over Gods liefde te onderwijzen. Je kunt hetzelfde met je kinderen doen. Geef ze afbeeldingen van de gebeurtenissen die Nephi in 1 Nephi 11:20, 24, 27, 31 en 33 zag (zie Evangelieplatenboek, nr. 30, 35, 39, 42, 57). Laat je kinderen bij het lezen van deze verzen de bijbehorende afbeelding zoeken. Wat komen we uit deze verzen en afbeeldingen over Jezus Christus te weten?

  • Een liedje als ‘Hij zond zijn Zoon’ (Kinderliedjes, p. 20–21) kan je kinderen Gods liefde laten voelen. Vraag je kinderen na het zingen wat ze van het liedje hebben geleerd. Wat kunnen we uit 1 Nephi 11:22–23 nog meer over Gods liefde leren?

Wees creatief in het onderwijs aan kinderen. Zoek bijvoorbeeld manieren om verhalen uit de Schriften visueel voor te stellen. Je kunt onder andere afbeeldingen, filmpjes, poppetjes en kostuums gebruiken.

1 Nephi 13:26–29, 35–36, 40

In het Boek van Mormon worden belangrijke waarheden onderwezen.

  • Om je kinderen de ‘duidelijke en waardevolle’ waarheden in het Boek van Mormon te laten waarderen, kun je een tekening maken en je kinderen vragen om delen van de tekening te veranderen of te verwijderen zodat die er anders uitziet. Je kunt hierdoor duidelijk maken dat dingen in de Bijbel in de loop der tijd zijn veranderd en eruit weggenomen. Lees samen 1 Nephi 13:40 en bespreek hoe we door het Boek van Mormon (‘deze laatste kronieken’) de ‘duidelijke en waardevolle dingen’ uit de Bijbel (de ‘eerste’ kroniek) kunnen begrijpen die verloren zijn gegaan. Welke ‘duidelijke en waardevolle’ waarheden heb je door het Boek van Mormon geleerd?

  • Door de video ‘The Book of Mormon – a Book from God’ (Evangeliebibliotheek) kunnen je kinderen inzien waarom het belangrijk is dat we zowel de Bijbel als het Boek van Mormon hebben. Kinderen vinden het misschien leuk om de illustratie uit de video na te maken.

Afbeelding
exemplaren van het Boek van Mormon in verschillende talen

Het Boek van Mormon herstelt evangeliewaarheden die tijdens de afval verloren zijn gegaan.

1 Nephi 15:23–24

Door me aan het woord van God vast te houden, kan ik verleiding weerstaan.

  • Geef je kinderen de gelegenheid om te vertellen wat ze zich nog over Lehi’s visioen herinneren. Het kan nuttig zijn om hierbij een afbeelding te gebruiken, zoals die in het lesschema van vorige week. Waardoor konden sommige mensen de boom niet bereiken? Waardoor konden andere mensen hem wel bereiken? Je kunt je kinderen de ijzeren roede in de afbeelding laten zoeken. Lees samen 1 Nephi 15:23–24 om te ontdekken wat de ijzeren roede voorstelt en hoe die ons kan helpen.

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Nephi’s visioen van Maria en het Kindje Jezus

Nephi’s visioen van Maria, James Johnson