Kom dan en volg Mij 2024
1–7 januari: Eveneens een testament aangaande Jezus Christus. Inleidende pagina’s van het Boek van Mormon


‘1–7 januari: Eveneens een testament aangaande Jezus Christus. Inleidende pagina’s van het Boek van Mormon’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2024)

‘1–7 januari. Inleidende pagina’s van het Boek van Mormon’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2024)

Afbeelding
Mormon schrijft op de gouden platen

1–7 januari: Eveneens een testament aangaande Jezus Christus

Inleidende pagina’s van het Boek van Mormon

Nog voordat je aan 1 Nephi hoofdstuk 1 begint, is het al duidelijk dat het Boek van Mormon geen gewoon boek is. De inleidende pagina’s beschrijven een uniek achtergrondverhaal – met bezoeken van een engel, een eeuwenoude in een heuvel begraven kroniek, en een jonge man die de kroniek door de macht van God vertaalt. Het Boek van Mormon is niet louter een geschiedenis van oude Amerikaanse beschavingen. Het is bedoeld om iedereen ervan te overtuigen ‘dat Jezus de Christus is’ (Titelpagina van het Boek van Mormon), en God heeft zelf bepaald hoe het geschreven werd, hoe het bewaard werd en hoe het voor ons beschikbaar kwam. Je gaat dit jaar het Boek van Mormon lezen. Bid erover en pas de leringen erin toe, dan nodig je de kracht van de Heiland in je leven uit. Dan zeg je misschien net als de drie getuigen in hun getuigenis: ‘Het is wonderlijk in [mijn] ogen.’

Studietips voor thuis en in de kerk

Titelpagina van het Boek van Mormon

Het Boek van Mormon kan mijn geloof in Jezus Christus versterken.

De titelpagina van het Boek van Mormon bevat meer dan alleen een titel. Er staan onder meer diverse doeleinden van deze heilige kroniek in. Zoek op de titelpagina naar deze doeleinden. Je kunt de volgende vragen overdenken: Waarom hebben we het Boek van Mormon? In welke opzichten verschilt het Boek van Mormon van andere boeken?

Dit is misschien een goed moment om een persoonlijk plan of gezinsplan op te stellen om dit jaar het Boek van Mormon te lezen. Wanneer en waar ga je lezen? Hoe ga je de Geest uitnodigen bij je studie? Is er iets specifieks waar je bij je studie op gaat letten? Je kunt bijvoorbeeld letten op passages die de doelen bereiken die op de titelpagina staan. Je kunt een lijst met verzen bijhouden die je geloof in Jezus Christus versterken.

Zie ook 2 Nephi 25:26; Mosiah 3:5–8; Alma 5:48; 7:10–13; Helaman 5:12; 3 Nephi 9:13–18; 11:6–14; Moroni 10:32–33.

Een profetische belofte. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Ik beloof dat bij het overpeinzen van wat u bestudeert de vensters van de hemel open zullen gaan en u antwoord op uw eigen vragen en richting voor uw eigen leven zult krijgen.’ (‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, Liahona, november 2017, 62.)

Inleiding tot het Boek van Mormon; ‘Het getuigenis van drie getuigen’; ‘Het getuigenis van acht getuigen

Afbeelding
seminarie (pictogram)
Ik kan een getuige van het Boek van Mormon zijn.

De Heilige Geest kan tot je getuigen dat het Boek van Mormon waar is, ook al heb je niet, zoals de drie en acht getuigen, de gouden platen gezien. Overdenk bij het lezen van hun woorden hoe hun getuigenis jouw getuigenis versterkt.

Wat vind jij inspirerend aan de manier waarop deze getuigen hun getuigenis van het Boek van Mormon hebben gegeven? Bedenk hoe jij je getuigenis van het Boek van Mormon kunt geven – vooral van de manier waarop het van Jezus Christus getuigt. Stel je bijvoorbeeld voor dat je met een vriend(in) praat die nog nooit van het Boek van Mormon heeft gehoord. Wat zou je hem of haar erover vertellen? Hoe zou je je vriend of vriendin inspireren om het te lezen? Je kunt de inleiding tot het Boek van Mormon nogmaals lezen. Misschien vind je daar details die nuttig zijn om aan je vriend(in) te vertellen. De volgende video’s kunnen je ook op ideeën brengen:

  • ‘Inleiding tot het Boek van Mormon’

  • ‘Wat is het Boek van Mormon? Overzicht in 60 seconden’

Maak eventueel een lijst met dingen die je een vriend(in) over het Boek van Mormon zou kunnen vertellen. Je kunt het Boek van Mormon ook delen met behulp van de app Boek van Mormon.

Zie ook Ronald A. Rasband, ‘Vandaag’, Liahona, november 2022, 25–28; Gospel Topics, ‘Book of Mormon’, Evangeliebibliotheek; ‘Een engel van de Heer’, Lofzangen, nr. 11.

Afbeelding
Joseph Smith en de drie getuigen bidden samen

De drie getuigen hebben van het Boek van Mormon getuigd.

Het getuigenis van de profeet Joseph Smith

Het tevoorschijn komen van het Boek van Mormon was een wonder.

Als iemand je vroeg waar het Boek van Mormon vandaan komt, wat zou je dan zeggen? Hoe zou je de betrokkenheid van God bij het tevoorschijn brengen van het Boek van Mormon beschrijven? Let bij het lezen van Joseph Smiths getuigenis op zijn beschrijving. Overdenk wat je hebt gelezen. Hoe zou God volgens jou denken over het belang van het Boek van Mormon?

Zie ook Ulisses Soares, ‘Het tevoorschijn komen van het Boek van Mormon’, Liahona, mei 2020, 32–35; Heiligen, deel 1, Het waarheidsvaandel, 21–30; Evangelieverhandelingen, ‘De vertaling van het Boek van Mormon’, Evangeliebibliotheek.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Titelpagina van het Boek van Mormon

Door het Boek van Mormon te lezen kan mijn geloof in Jezus Christus groeien.

  • Laat de kinderen een exemplaar van het Boek van Mormon zien en vasthouden. Laat ze wijzen naar de ondertitel, Eveneens een testament aangaande Jezus Christus. Jullie kunnen ook samen op de titelpagina deze zinsnede opzoeken: ‘Jezus [is] de Christus, de Eeuwige God, die Zich aan alle natiën openbaart.’ Maak ze duidelijk dat dit betekent dat het Boek van Mormon ons over Jezus Christus onderwijst. Vertel kort hoe het Boek van Mormon jouw geloof in Jezus Christus heeft versterkt. Je kunt ze ook naar hun favoriete verhalen uit het Boek van Mormon vragen. Als jullie ‘Verhalen uit het Boek van Mormon’ (Kinderliedjes, p. 62) zingen, herinneren ze zich de verhalen misschien beter.

Inleiding tot het Boek van Mormon

Het Boek van Mormon is de sluitsteen van onze godsdienst.

  • De doe-pagina van deze week en de onderstaande afbeelding kunnen je kinderen deze woorden van Joseph Smith in de inleiding tot het Boek van Mormon helpen begrijpen: ‘Het Boek van Mormon is de sluitsteen van onze godsdienst.’ Het kan ook leuk zijn om een gewelf met een sluitsteen bovenin te bouwen of te tekenen. Wat gebeurt er als de sluitsteen wordt verwijderd? Wat zou er gebeuren als we het Boek van Mormon niet hadden? Lees samen de laatste alinea van de inleiding om te weten te komen wat we nog meer leren als we de waarheid van het Boek van Mormon aanvaarden. Hoe kunnen we het Boek van Mormon de sluitsteen van ons geloof in Jezus Christus maken?

Afbeelding
een stenen gewelf met een sluitsteen die alles bijeenhoudt

Het Boek van Mormon is de sluitsteen van onze godsdienst.

Het getuigenis van drie getuigen’ en ‘Het getuigenis van acht getuigen

Ik kan een getuige van het Boek van Mormon zijn.

  • Om je kinderen duidelijk te maken wat het betekent om een getuige te zijn, kun je iets beschrijven wat jij hebt gezien maar zij niet. Laat hen dat daarna ook doen. Dit kan leiden tot een gesprek over de elf mensen die de gouden platen hebben gezien waarvan het Boek van Mormon is vertaald. Lees samen de getuigenissen en bespreek waarom deze getuigen hun getuigenis met anderen wilden delen. Wie willen wij over het Boek van Mormon vertellen?

Het getuigenis van de profeet Joseph Smith

Het Boek van Mormon is ons door de macht van God gegeven.

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Joseph ontvangt de gouden platen van Moroni

Moroni overhandigt de gouden platen, Gary L. Kapp