Kom dan en volg Mij 2024
5–11 februari: ‘Vrij om vrijheid en eeuwig leven te kiezen door de grote Middelaar.’ 2 Nephi 1–2


‘5–11 februari: “Vrij om vrijheid en eeuwig leven te kiezen door de grote Middelaar.” 2 Nephi 1–2’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2024)

‘5–11 februari. 2 Nephi 1–2’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2024)

Afbeelding
Adam en Eva verlaten de hof van Eden

Adam en Eva, Douglas Fryer

5–11 februari: ‘Vrij om vrijheid en eeuwig leven te kiezen door de grote Middelaar’

2 Nephi 1–2

Als je wist dat het einde van je leven naderde, welke laatste boodschap zou je dan aan je dierbaren willen meegeven? Toen de profeet Lehi het einde van zijn leven voelde naderen, riep hij zijn gezin nog één keer bijeen. Hij vertelde ze wat onze hemelse Vader hem had geopenbaard. Hij gaf zijn getuigenis van de Messias. Hij onderwees de evangeliebeginselen waarvan hij hield aan de mensen van wie hij hield. Hij sprak over vrijheid, gehoorzaamheid, de val van Adam en Eva, verlossing door Jezus Christus en vreugde. Niet al zijn kinderen kozen ervoor om te leven naar wat hij onderwees – wij kunnen deze keuzes niet voor onze dierbaren maken. Maar we kunnen wel vertellen over en getuigen van de Verlosser, die ons ‘vrij [maakt] om vrijheid en eeuwig leven te kiezen’ (zie 2 Nephi 2:26–27).

Studietips voor thuis en in de kerk

2 Nephi 1:13–29

Ik kan ‘ontwa[ken] en [me verheffen] uit het stof’.

Let in 2 Nephi 1:13–29 op de woorden waarmee Lehi de geestelijke toestand van Laman en Lemuel beschreef. Wat helpt je om uit een geestelijke ‘diepe slaap’ wakker te worden? Wat helpt je om de geestelijke ‘ketenen’ in je leven af te schudden? Denk na over het getuigenis van Lehi in vers 15 en zijn aansporing in vers 23. Welke boodschap heeft je hemelse Vader in dit vers voor jou?

Gebruik visuele hulpmiddelen. Door visuele hulpmiddelen kunnen leerlingen evangeliebeginselen gaan begrijpen en ze langer onthouden. Als je je voorbereidt om aan de hand van dit lesschema te onderwijzen, bedenk dan welke visuele hulpmiddelen je zou kunnen gebruiken. Een papieren keten kan bijvoorbeeld de woorden van Lehi in 2 Nephi 1:13 of 2 Nephi 2:27 verduidelijken.

2 Nephi 2

Afbeelding
seminarie (pictogram)
Dankzij Jezus Christus ben ik ‘vrij om vrijheid en eeuwig leven te kiezen’.

Lehi’s gezin bevond zich nu in een nieuw land, vol nieuwe mogelijkheden. De keuzes die ze op deze nieuwe plek zouden maken, zouden belangrijk zijn voor hun succes en geluk. Misschien vertelde Lehi zijn zoon Jakob daarom in 2 Nephi 2 over keuzevrijheid, het vermogen om keuzes te maken. Noteer bij het bestuderen van vers 11–30 mogelijke antwoorden op deze vragen:

  • Waarom is keuzevrijheid zo belangrijk voor onze hemelse Vader, hoewel sommige mensen die gebruiken om anderen te schaden?

  • Hoe probeert de tegenstander je keuzevrijheid te verzwakken of te vernietigen?

  • Hoe helpt de Heiland je om ‘voor vrijheid en eeuwig leven’ (vers 27) te kiezen?

Hier is nog een manier om in 2 Nephi 2 over keuzevrijheid te leren: zoek dingen op die essentieel voor ons zijn om keuzevrijheid te hebben en ons goddelijk potentieel te bereiken. Bijvoorbeeld:

Wat zou er met onze keuzevrijheid gebeuren als een of meer van deze dingen ontbraken?

Bij elk van de zes secties van Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes staan ‘Uitnodigingen’ en ‘Beloofde zegeningen’. Bekijk een of meer van deze secties en kies een beloofde zegening waar je op hoopt. Op welke uitnodiging moet je ingaan om die zegening te ontvangen? Je kunt eventueel iemand over de zegeningen vertellen die je door het opvolgen van deze uitnodigingen hebt ontvangen.

Zie ook Gospel Topics, ‘Agency and Accountability’, Evangeliebibliotheek; ‘O weet, dat elke ziel is vrij’, Heilige lofzangen, nr. 189.

2 Nephi 2:1–4, 6–25

God kan mijn beproevingen in zegeningen veranderen.

Lehi wist dat zijn jonge zoon Jakob in zijn kinderjaren ‘ellende’ en ‘veel smart’ had doorstaan (2 Nephi 2:1). Waarom zou het getuigenis van Lehi in 2 Nephi 2:1–3, 6–25 waardevol voor Jakob zijn geweest? Waarom is zijn getuigenis waardevol voor jou? Let op woorden en zinsneden die je in het bijzonder krachtig vindt. Hoe heeft God jouw ellende voor je welzijn geheiligd? (Zie 2 Nephi 2:2.)

Zie ook Romeinen 8:28; Dale G. Renlund, ‘Onuitstaanbaar onrecht’, Liahona, mei 2021, 41–45.

2 Nephi 2:15–29

De val en de verzoening van Jezus Christus zijn essentiële aspecten van het plan van onze hemelse Vader.

Veel mensen geloven dat de val een catastrofe was en dat Eva en Adam een onuitwisbare fout maakten toen ze ervoor kozen om van de vrucht te eten. In 2 Nephi 2:15–28 onderwijst Lehi aanvullende waarheid over de val – en over verlossing door Christus. Maak tijdens het lezen van deze verzen een lijst met waarheden over wat er in de hof van Eden is gebeurd. Vragen als de volgende kunnen nuttig zijn:

  • Waarom was de val noodzakelijk?

  • Welke rol heeft Jezus Christus gespeeld bij het overwinnen van de gevolgen van de val?

  • Hoe draagt een juist begrip van de val bij aan ons begrip waarom we Jezus Christus nodig hebben?

Zie ook Dallin H. Oaks, ‘The Great Plan of Happiness’, Ensign, november 1993, 72–75.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Afbeelding
Jezus Christus

Laat uw hart niet verontrust zijn, Howard Lyon

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

2 Nephi 1:13, 15, 23

Jezus Christus helpt mij om de gevolgen van zonde te overwinnen.

  • Maak samen een keten van strookjes papier om je kinderen de aansporing van Lehi om ‘de ketenen’ van zonde af te schudden duidelijk te maken. Op de strookjes kun je samen met je kinderen dingen schrijven waartoe Satan ons verleidt. Vervolgens kunnen jullie samen 2 Nephi 1:13, 15, 23 lezen terwijl de kinderen enkele zinsneden uit deze verzen naspelen, waaronder het afschudden van de papieren keten. In welk opzicht kunnen we zonde met een keten vergelijken? Hoe helpt Jezus ons om ‘de ketenen’ van zonde af te schudden?

2 Nephi 1:20

Ik word gezegend als ik Gods geboden gehoorzaam.

  • Zou het nuttig voor je kinderen zijn om Gods geboden te vergelijken met schoenen, mutsen, handschoenen of andere dingen die ons beschermen? Misschien kunnen ze een aantal van die dingen aantrekken terwijl jullie bespreken hoe de geboden ons beschermen. Lees vervolgens 2 Nephi 1:20 en beklemtoon dat we ‘voorspoedig’ zullen zijn (worden gezegend of beschermd) als we de geboden onderhouden. Vertel over een situatie waarin jij werd gezegend of beschermd door de geboden te gehoorzamen.

  • Om het verschil te illustreren tussen voorspoedig zijn en van God worden afgesneden (zie 2 Nephi 1:20), kun je met je kinderen kijken naar een gezonde plant en naar blaadjes of takjes die van de plant zijn afgesneden. Daarna kunnen je kinderen de keuzes doornemen die Nephi en zijn broers maakten (zie 1 Nephi 2:11–16; 3:5–7; 18:9–11). Wat waren de gevolgen van die keuzes? Door welke keuzes blijven we met God verbonden?

2 Nephi 2:11, 16, 27

God heeft mij keuzevrijheid gegeven.

  • Om je kinderen duidelijk te maken wat Lehi zei over tegenstellingen en keuzes maken, kunnen jullie een spel doen waarbij je een woord (bijvoorbeeld licht) zegt en je kinderen het tegenovergestelde zeggen (donker). Lees samen 2 Nephi 2:11, 16 en leg uit waarom tegenstellingen deel van Gods plan uitmaken. Daarna kun je verhaaltjes vertellen over kinderen die in de verleiding komen om een foute keuze te maken. Je kinderen kunnen vertellen wat het tegenovergestelde van de verkeerde keuze is en het verhaal naspelen.

  • Om te leren over het verschil tussen ‘vrijheid’ en ‘gevangenschap’ (2 Nephi 2:27), kunnen je kinderen een dier in een kooi en een dier in zijn natuurlijke omgeving tekenen. Welk dier is vrij? Laat de kinderen naar de juiste afbeelding wijzen als je het woord vrij in 2 Nephi 2:27 leest. Getuig dat Jezus Christus ons vrijmaakt.

  • Zing samen een lied zoals ‘Kies toch goed’ (Lofzangen, nr. 162). Wat leren we uit het lied over keuzes maken?

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Lehi’s gezin knielt op het strand

Lehi en zijn volk komen in de Nieuwe Wereld aan, Clark Kelley Price