Kom dan en volg Mij 2024
4–10 maart: ‘Wij verheugen ons in Christus.’ 2 Nephi 20–25


‘4–10 maart: “Wij verheugen ons in Christus.” 2 Nephi 20–25’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2024)

‘4–10 maart. 2 Nephi 20–25’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2024)

Afbeelding
gezin studeert

4–10 maart: ‘Wij verheugen ons in Christus’

2 Nephi 20–25

In de geschriften van Jesaja staan krachtige waarschuwingen, maar ze bieden ook hoop en vreugde. Dat is een van de redenen waarom Nephi ze in zijn kroniek opnam: ‘Ik [schrijf] enkele woorden op van Jesaja’, zei hij, ‘opdat wie ook […] deze woorden onder ogen krijgen, hun hart zullen verheffen en verblijd zullen zijn’ (2 Nephi 11:8). In zekere zin is de uitnodiging om Jesaja’s geschriften te lezen een uitnodiging om je te verblijden. Je kunt je net als Nephi verheugen in Jesaja’s profetieën over de vergadering van Israël, de komst van de Messias en de beloofde vrede voor de rechtschapenen. Je kunt je verheugen dat je in de geprofeteerde tijd leeft waarin de Heer ‘een banier ophef[t] voor de natiën, en de verdrevenen van Israël verzamel[t]’ (2 Nephi 21:12). Als je dorst naar rechtvaardigheid, kun je ‘met vreugde […] water scheppen uit de bronnen van het heil’ (2 Nephi 22:3). Met andere woorden, je kunt je ‘verheugen […] in Christus’ (2 Nephi 25:26).

Studietips voor thuis en in de kerk

2 Nephi 21–22

Ik kan vrede vinden in Jezus Christus.

Lehi’s kinderen hadden een probleem met onenigheid. Het probleem werd in toekomstige generaties erger, wat tot verdeeldheid, gevangenschap, verdriet en vernietiging leidde. En onenigheid is nog steeds een probleem in deze tijd.

Denk met dat in gedachten na over de profetieën in 2 Nephi 21–22. Overweeg hoe de Heiland deze profetieën vervult. Wat betekent de profetie dat de ‘wolf bij het lam [zal] verkeren’ voor je? (2 Nephi 21:6.) Bedenk wat je kunt doen om een vredestichter te zijn.

Zie Dale G. Renlund, ‘De vrede van Christus maakt een eind aan vijandschap’, Liahona, november 2021, 83–85.

2 Nephi 21:9–12

De Heer vergadert zijn volk.

Nephi en zijn familie waren getuigen van de verstrooiing van Israël (zie 2 Nephi 25:10). Nu kun jij aan de vergadering van Israël deelnemen (zie 2 Nephi 21:12). Bedenk bij het lezen van 2 Nephi 21:9–12 hoe je aan de vervulling van de profetieën in deze verzen kunt bijdragen.

Als je bijvoorbeeld leest over de ‘banier’ die zal worden opgeheven om Gods volk te vergaderen, bedenk dan hoe je God zijn volk lichamelijk en geestelijk hebt zien vergaderen. Waarom worden mensen tot de Heer en zijn kerk aangetrokken?

Waartoe word je geïnspireerd om aan de vergadering van Gods volk mee te werken?

2 Nephi 23–24

De wereldsgezindheid van Babylon zal vallen.

Het koninkrijk Babylon was een grote politieke en militaire bedreiging voor het oude Israël. Maar voor het volk van Nephi – en voor ons nu – is de grootste bedreiging wat Babylon voorstelt: wereldsgezindheid en zonde. Bedenk welke invloed de waarschuwingen in 2 Nephi 23–24 misschien hebben gehad op mensen die de rijkdom en macht van Babylon vreesden, bewonderden of vertrouwden (zie bijvoorbeeld 23:6–9, 11, 19–22; 24:10–19). Welke soortgelijke dingen kunnen we tegenwoordig vrezen, bewonderen of vertrouwen? Wat zou de boodschap van de Heiland aan jou in deze hoofdstukken kunnen zijn? Bedenk hoe je kunt laten zien dat je je ‘in [de] verhevenheid [van de Heer] verheug[t]’ (2 Nephi 23:3).

2 Nephi 25:19–29

Afbeelding
seminarie (pictogram)
‘Wij spreken over Christus, wij verheugen ons in Christus’

Nephi vertelde openlijk over zijn geloof – vooral over zijn getuigenis van Jezus Christus. Denk bij je studie van 2 Nephi 25 na over Nephi’s verlangen om zijn kinderen ‘ertoe te bewegen in Christus te geloven en met God te worden verzoend’ (vers 23). Wat wilde Nephi dat de mensen over de Heiland wisten? (Zie vers 12–13, 16.) Hoe probeerde Nephi mensen ertoe te bewegen in Hem te geloven? (Zie vers 19–29.) Let op passages in dit hoofdstuk die je ertoe bewegen om in Jezus Christus te geloven en Hem te volgen.

Sommigen van ons voelen zich misschien niet zo moedig als Nephi wat betreft het spreken over Christus. Maar misschien kun je in 2 Nephi 25:23–26 iets in de leringen van Nephi vinden dat je inspireert om openlijker met anderen over Hem te spreken. Naar aanleiding van Nephi’s verklaring ‘Wij verheugen ons in Christus’ kun je bijvoorbeeld nadenken over de vreugde die de Heiland je brengt – en hoe je die vreugde met anderen kunt delen.

In zijn toespraak ‘Wij spreken over Christus’ (Liahona, november 2020, 88–91) geeft ouderling Neil L. Andersen suggesties om in verschillende situaties openlijker over Christus te kunnen spreken. Welke van zijn suggesties spreken je aan? Welke gelegenheden heb je om met anderen over Christus te spreken?

Wat wil je anderen over Jezus Christus vertellen? Als je om ideeën verlegen zit, kun je ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ (Evangeliebibliotheek) doornemen. In een lofzang, zoals ‘Christus is mijn Heer’ (Lofzangen, nr. 90), kun je ook ideeën opdoen.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

2 Nephi 21:1–5

Jezus Christus zal in gerechtigheid oordelen.

  • Om je kinderen een beeld van deze verzen te geven, kun je een boom die is omgehakt of een tak die uit een boom groeit zoeken (of gebruik onderstaande afbeelding). Als de ‘loot’ (of tak) in 2 Nephi 21:1 Jezus Christus voorstelt, wat leren we dan uit vers 2–5 over Hem?

Afbeelding
kleine plant die uit een boomstronk groeit

2 Nephi 21:6–9

Jezus Christus brengt vrede en vreugde.

  • Wat kan er volgens 2 Nephi 21:6–9 gebeuren als iedereen de Heiland volgt? (Zie ook 4 Nephi 1:15–18.) Hoe kunnen we zorgen dat het bij ons thuis zo wordt? Je kinderen vinden het misschien leuk om naar afbeeldingen te kijken van de dieren die in vers 6–7 worden genoemd – dieren die meestal vijanden zijn, maar die elkaar geen kwaad zullen doen als Jezus terugkomt (zie de doe-pagina van deze week). Je kinderen kunnen tekeningen maken waarop zijzelf en deze dieren vredig met Jezus leven.

2 Nephi 21:11–1222

De Heer vergadert zijn volk.

  • Jesaja zei dat de Heer ‘een banier [zou] opheffen voor de natiën’ om zijn volk bij Hem te vergaderen (zie 2 Nephi 21:11–12). Maak je kinderen duidelijk dat een banier een soort vlag is. Misschien vinden ze het leuk om zelf een vlag te tekenen. Ze kunnen afbeeldingen of woorden op de vlaggen zetten die redenen voorstellen waarom ze tot Jezus Christus en zijn kerk komen. Laat ze over hun vlaggen vertellen en bedenken hoe ze kunnen helpen om anderen tot Jezus Christus te ‘vergaderen’.

  • Nadat jullie samen 2 Nephi 22:4–5 hebben gelezen, kun je met je kinderen over enkele ‘grootse dingen’ praten die de Heer heeft gedaan. Wat zijn enkele daden die de Heer onder ons heeft verricht die we bekend kunnen maken? Om je kinderen over deze vraag te laten nadenken, kunnen jullie samen een lied over de Heiland zingen, zoals ‘Christus is mijn Heer’ (Lofzangen, nr. 90). Jullie kunnen om de beurt een zin als deze afmaken: ‘Christus is mijn Heer; Hij .’ Hoe kunnen we anderen laten weten wat de Heiland voor ons heeft gedaan?

2 Nephi 25:26

‘Wij verheugen ons in Christus.’

  • Hoe kun je je kinderen helpen om zich te ‘verheugen […] in Christus’? Misschien kun je een verhaaltje vertellen over Jezus Christus waarin Hij andere mensen vreugde brengt. Je kunt ook een video vertonen, zoals ‘Jesus Heals a Man Born Blind’ of ‘Suffer the Little Children to Come unto Me’ (Evangeliebibliotheek). Je kinderen kunnen letten op vreugdevolle momenten in het verhaal of de video. Lees vervolgens samen 2 Nephi 25:26 en bespreek waarom ze zich ‘verheugen […] in Christus’.

Getuig van Christus. Ga er niet van uit dat je gezinsleden weten wat de Heiland voor je betekent. Vertel het ze, en laat je gevoelens jegens de Heiland de manier beïnvloeden waarop je met hen omgaat.

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
zendelingen onderwijzen een gezin

Ik ga daar waarheen Gij mij zendt, Ramon Ely Garcia Rivas