Kom dan en volg Mij 2024
11–17 maart: ‘Een wonderbaar werk en een wonder.’ 2 Nephi 26–30


‘11–17 maart: “Een wonderbaar werk en een wonder.” 2 Nephi 26–30’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2024)

‘11–17 maart. 2 Nephi 26–30’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2024)

Afbeelding
Jezus reikt een vrouw de hand

Hij zal u aan de hand leiden, Sandra Rast

11–17 maart: ‘Een wonderbaar werk en een wonder’

2 Nephi 26–30

‘Ik profeteer u over de laatste dagen’, schreef Nephi (2 Nephi 26:14). Met andere woorden, hij schreef over onze tijd. En we mogen ons wel zorgen maken over wat hij zag: mensen die de macht en wonderen van God ontkennen, wijdverbreide jaloezie en conflicten. Maar naast deze ‘werken van duisternis’ (2 Nephi 26:10, 22) in de laatste dagen onder leiding van de tegenstander, sprak Nephi ook van een ‘wonderbaar werk en een wonder’ onder leiding van God zelf (2 Nephi 27:26). In dat werk zou een boek centraal staan – een boek dat Satans leugens ontmaskert en dat de rechtvaardigen vergadert. Dat boek is het Boek van Mormon, het wonderbare werk is het werk van de kerk van de Heer in de laatste dagen, en het wonder is – tenminste gedeeltelijk – dat Hij ons allemaal, ondanks onze zwakheden, uitnodigt om aan de vergadering deel te nemen.

Studietips voor thuis en in de kerk

2 Nephi 26–27; 29–30

God heeft het Boek van Mormon voor onze tijd bereid.

Nephi citeerde in 2 Nephi 26–27 een eerdere profetie van Jesaja (zie Jesaja 29) en paste die toe op zijn volk en hun kroniek, het Boek van Mormon. Hij wist door openbaring, nog voordat het Boek van Mormon helemaal geschreven was, dat het op een dag ‘voor de mensenkinderen van grote waarde [zou] zijn’ (2 Nephi 28:2). Waarom is het Boek van Mormon van grote waarde voor jou? Denk over die vraag na terwijl je 2 Nephi 29–30 leest. Welk ‘wonderbaar werk’ (2 Nephi 27:26) brengt God door het Boek van Mormon in de wereld en in jouw leven tot stand?

Zie ook Geschiedenis van Joseph Smith 1:62–65.

2 Nephi 26:23–33

Afbeelding
seminarie (pictogram)
Jezus Christus nodigt ons allemaal uit om tot Hem te komen.

Er staan veel mooie waarheden in 2 Nephi 26:23–24 die we kunnen overwegen. Je kunt bijvoorbeeld bedenken wat Jezus Christus ‘voor het welzijn van de wereld’ – en voor jou – heeft gedaan. Hoe trekt Hij ‘alle mensen’ – en jou – ‘tot Zich’? Waartoe inspireren zijn uitingen van liefde je?

Lees verder en zoek in vers 25–33 naar waarheden over de Heiland. Let vooral op zijn uitnodigingen. Hoe zou je de boodschap van Jezus Christus aan jou in één zin samenvatten? Een lofzang als ‘O, komt tot Jezus’ (Lofzangen, nr. 85) kan je ontvankelijk maken voor nog meer ingevingen.

Bedenk hoe deze verzen de manier beïnvloeden waarop je met anderen omgaat en ze uitnodigt om tot Christus te komen. Je kunt ideeën opdoen in de toespraak van ouderling D. Todd Christofferson, ‘De leer van verbondenheid’. (Liahona, november 2022, 53–56.)

Zie ook 3 Nephi 18:30–32; Dallin H. Oaks, ‘Wat heeft onze Heiland voor ons gedaan?’, Liahona, mei 2021, 75–77; Gospel Topics, ‘Belonging in the Church of Jesus Christ’, Evangeliebibliotheek.

Wees niet bang voor stiltes. Goede vragen vergen tijd om te beantwoorden. Ze vereisen onderzoek, overdenking en inspiratie. De tijd waarin je wacht op een antwoord op een vraag, kan een heilig moment van overpeinzing zijn. Weersta de verleiding om deze wachttijd te vroeg te beëindigen door zelf je vraag te beantwoorden of verder te gaan met de les.

2 Nephi 28

Satan probeert te misleiden.

Veel van Satans leugens en tactieken worden ontmaskerd in 2 Nephi 28. Zoek ze op in vers 6, 8, 21–23, 29. Wat moet je over Satans leugens weten? Wat ga je doen als de tegenstander je probeert te misleiden?

Hieronder staan enkele Schriftteksten die Satans leugens verwerpen. Ga na of je de ware leer in deze verzen kunt koppelen aan de valse leer waarvoor Nephi ons in 2 Nephi 28 waarschuwt:

Zie ook Gary E. Stevenson, ‘Bedrieg mij niet’, Liahona, november 2019, 93–96.

2 Nephi 28:27–3129

God blijft openbaring geven om zijn kinderen te leiden.

Als heiligen der laatste dagen zijn we met een overvloed aan Gods woord gezegend. Toch mogen we, zoals Nephi waarschuwde, nooit zeggen: ‘Wij hebben genoeg!’ Lees de waarschuwingen in 2 Nephi 28:27–31 en 2 Nephi 29 en denk over dit soort vragen na:

  • Hoe wil God dat ik tegen zijn woord aankijk en erop reageer?

  • Waarom zijn mensen soms ‘toornig’ als ze meer waarheid van God ontvangen? (2 Nephi 28:28.) Voel ik me ook weleens zo? Zo ja, hoe kan ik dat veranderen?

  • Wat houdt het in om Gods woord te ontvangen? Hoe kan ik Hem laten zien dat ik meer van zijn woord wil ontvangen?

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

2 Nephi 26:23–28, 33

Jezus Christus wil dat alle mensen tot Hem komen.

  • Om je kinderen over de uitnodigingen van de Heiland in deze verzen te onderwijzen, kun je met ze praten over momenten waarop ze mensen voor een bijzondere gelegenheid uitnodigen, zoals een verjaardagsfeestje. Lees vervolgens samen 2 Nephi 26:23–28 en ontdek waartoe Jezus ons uitnodigt. Je kinderen willen misschien een kaartje maken om iemand uit te nodigen om tot Jezus Christus te komen. Moedig ze aan om een zinsnede uit deze verzen voor hun uitnodiging te gebruiken.

  • Op het schilderij aan het eind van dit lesschema zijn mensen van verschillende achtergronden te zien. Misschien kunnen je kinderen naar deze afbeelding kijken terwijl je 2 Nephi 26:33 voorleest. Je kunt de zinsnede ‘Jezus nodigt allen uit om tot Hem te komen’ herhalen terwijl je kinderen naar elke persoon op de afbeelding wijzen – en dan naar zichzelf. Hoe komen we tot Jezus?

  • Een lied over alle mensen liefhebben, zoals ‘Ik hou van jou’ (Kinderliedjes, p. 78–79), kan je helpen om de boodschap van 2 Nephi 26:33 te onderwijzen.

2 Nephi 28:2; 29:7–11; 30:3–6

Het Boek van Mormon is een zegen.

  • Om je kinderen ervan te doordringen dat het Boek van Mormon ‘van grote waarde’ is (2 Nephi 28:2), kun je een exemplaar als cadeautje inpakken en ze laten raden wat erin zit. Ze kunnen in 2 Nephi 30:3–6 naar aanwijzingen zoeken. Vertel je kinderen waarom het Boek van Mormon van grote waarde voor je is, en laat ze ook over hun gevoelens vertellen.

  • Laat je kinderen zich voorstellen dat een van hun vrienden zegt: ‘Ik hoef het Boek van Mormon niet te lezen. Ik heb de Bijbel al gelezen.’ Wat zouden we tegen die vriend zeggen? Lees samen 2 Nephi 29:7–11 om te weten te komen waarom God wil dat we beide boeken hebben.

2 Nephi 28:30–31

Mijn hemelse Vader onderwijst mij in kleine stapjes.

  • Je kunt aanschouwelijk onderwijs gebruiken om de kinderen duidelijk te maken wat ‘regel op regel’ leren inhoudt. Ze kunnen bijvoorbeeld een puzzel maken of iets met blokken bouwen, stukje voor stukje. Of je kunt ze stap voor stap een nieuwe vaardigheid aanleren, zoals hun veters strikken of iets tekenen. Lees vervolgens 2 Nephi 28:30 en bespreek hoe onze hemelse Vader ons één waarheid per keer onderwijst.

  • Jullie kunnen ook een zinsnede uit 2 Nephi 28:30 uitkiezen en die om de beurt opschrijven, woord voor woord. In welk opzicht lijkt dit op de manier waarop God ons waarheid geeft? Waarom openbaart God ons waarheid ‘regel op regel […], voorschrift op voorschrift, hier een weinig en daar een weinig’ in plaats van alles in één keer? Hoe kunnen we God laten zien dat we meer waarheid van Hem willen ontvangen?

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Jezus Christus te midden van een menigte

Christus in het midden, Judith A. Mehr