Kom og følg mig 2024
11.-17. marts: »Et forunderligt værk og et under.« 2 Nefi 26-30


»11.-17. marts: »Et forunderligt værk og et under.« 2 Nefi 26-30«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»11.-17. marts. 2 Nefi 26-30«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
Jesus rækker ud til en kvinde

Han vil lede dig ved hånden [He Will Lead Thee by the Hand], af Sandra Rast

11.-17. marts: »Et forunderligt værk og et under«

2 Nefi 26-30

»Jeg profeterer for jer om de sidste dage« (2 Ne 26:14). Med andre ord, så skrev han om vor tid. Og der er grund til at være bekymret over det, han så: Mennesker, der fornægtede Guds magt og mirakler, udbredt jalousi og konflikter. Men udover disse »mørkets gerninger« (2 Ne 26:10, 22) i de sidste dage, der ledes af modstanderen, så talte Nefi også om »et forunderligt værk og et under«, der blev ledt af Gud selv (2 Ne 27:26). I midten af det værk ville der være en bog – en bog, som afslører Satans løgne, og som indsamler de hellige. Den bog er Mormons Bog, det forunderlige værk er Herrens kirkes værk i de sidste dage, og underet er, at han indbyder os alle på trods af vores svagheder til at tage del i indsamlingen.

Forslag til læring i hjem og i kirke

2 Nefi 26-27; 29-30

Gud beredte Mormons Bog til vor tid.

I 2 Nefi 26-27 citerede Nefi en af Esajas’ tidligere profetier (se Es 29) og anvendte den på sit eget folk og i deres optegnelse – Mormons Bog. Han vidste gennem åbenbaring, selv før Mormons Bog var skrevet helt færdig, at den en dag ville blive »af stor værdi for menneskenes børn« (2 Ne 28:2). Hvorfor er Mormons Bog af stor værdi for jer? Tænk over dette spørgsmål, når I læser 2 Nefi 29-30. Hvilket »forunderligt værk« (2 Ne 27:26) udfører Gud i verden og i jeres liv gennem Mormons Bog?

Se også JS-H 1:62-65.

2 Ne 26:23-33

Billede
ikon, seminar
Jesus Kristus indbyder os alle til at komme til sig.

Der er mange smukke sandheder at overveje i 2 Nefi 26:23-24. I kan for eksempel tænke over, hvad Jesus Kristus har gjort »til gavn for verden« – og for jer. Hvordan »drage[r han] alle mennesker« – og jer – »til sig«? Hvad føler I jer inspireret til at gøre som en reaktion på hans kærlighed?

Bliv ved med at læse og se efter sandheder om Frelseren i vers 25-33. Læg især mærke til hans opfordringer. Hvordan vil I sammenfatte Jesu Kristi budskab til jer i én sætning? En salme som »Kom kun til Herren« (Salmer og sange, nr. 60) kan åbne jeres sind for yderligere indtryk.

Overvej, hvordan disse vers kan påvirke den måde, I omgås andre på og tilskynder dem til at komme til Kristus. I kan finde nogle forslag i ældste D. Todd Christoffersons tale »Løftet om at høre til« (Liahona, nov. 2022, s. 53-56).

Se også 3 Nefi 18:30-32; Dallin H. Oaks, »Hvad har vor Frelser gjort for os?«, Liahona, maj 2021, s. 75-77.

Vær ikke bange for tavshed. Gode spørgsmål tager tid at besvare. De kræver søgning, overvejelse og inspiration. Den tid, I bruger på at vente på svar på et spørgsmål, kan være en hellig tid til overvejelse. Undgå fristelsen til at afslutte denne tid for hurtigt ved at gå videre til noget andet.

2 Nefi 28

Satan forsøger at bedrage.

Mange af Satans løgne og taktikker bliver afsløret i 2 Nefi 28. Se efter dem i vers 6, 8, 21-23, 29. Hvorfor er I nødt til at kende til Satans løgne? Hvad vil I gøre, når modstanderen prøver at bedrage jer?

Nedenfor er der nogle skriftsteder, der afviser Satans løgne. Se, om I kan matche den sande lære i disse vers med den falske lære, som Nefi advarer os om i 2 Nefi 28:

Se også Gary E. Stevenson, »Bedrag mig ikke«, Liahona, nov. 2019, s. 93-96.

2 Nefi 28:27-31; 29

Gud fortsætter med at give sine børn åbenbaringer.

Som sidste dages hellige bliver vi velsignet med en overflod af Guds ord. Og alligevel må vi, som Nefi advarede om, aldrig føle, at »vi har tilstrækkeligt!« Når I læser advarslerne i 2 Nefi 28:27-31 og 2 Nefi 29, så overvej spørgsmål som disse:

  • Hvordan vil Gud gerne have, at jeg føler for og reagerer på hans ord?

  • Hvorfor bliver nogle folk nogle gange »vrede« over at modtage mere sandhed fra Gud? (2 Ne 28:28). Har jeg det nogensinde sådan? I tilfælde af ja, hvordan kan jeg så ændre mig?

  • Hvad vil det sige at modtage Guds ord? Hvordan kan jeg vise ham, at jeg gerne vil modtage mere af hans ord?

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

2 Nefi 26:23-28, 33

Jesus Kristus ønsker, at alle kommer til ham.

  • For at lære jeres børn om Frelserens opfordringer i disse vers kan I tale med dem om tidspunkter, hvor de inviterede bekendte til en særlig begivenhed, fx en fødselsdagsfest. I kan så læse 2 Nefi 26:23-28 sammen og finde ud af, hvad Jesus opfordrer os til at gøre. Jeres børn vil måske gerne lave et kort, hvor I inviterer nogen til at komme til Jesus Kristus. Tilskynd dem til at bruge en vending fra disse vers i deres opfordring.

  • Maleriet sidst i dette oplæg viser mange forskellige mennesker. Måske kan jeres børn se på dette billede, når I læser 2 Nefi 26:33. I kan gentage sætningen »Jesus indbyder alle til at komme til sig,« når jeres børn peger på hver person på billedet – og så på sig selv. Hvordan kommer vi til Jesus?

  • En sang om at elske alle mennesker, såsom »Jeg går med dig« (Børnenes sangbog, s. 78-79), kan hjælpe jer til at undervise i budskabet i 2 Nefi 26:33.

2 Nefi 28:2; 29:7-11; 30:3-6

Mormons Bog er en velsignelse.

  • For at hjælpe jeres børn til at føle, at Mormons Bog er »af stor værdi« (2 Ne 28:2), kan I pakke et eksemplar ind som en gave og lade dem gætte, hvad der er indeni. De kan se efter ledetråde i 2 Nefi 30:3-6. Fortæl jeres børn, hvorfor Mormons Bog er af stor værdi for jer, og lad dem også fortælle om deres følelser.

  • Overvej at bede jeres børn om at forestille sig, at en ven siger: »Jeg behøver ikke at læse Mormons Bog. Jeg har allerede læst Bibelen.« Hvad kan vi sige til vores ven? Læs 2 Nefi 29:7-11 sammen for at lære, hvorfor Gud ønsker, at vi har begge bøger.

2 Nefi 28:30-31

Vor himmelske Fader lærer mig lidt ad gangen.

  • Tænk eventuelt på en illustration, der hjælper børnene til at se, hvad det vil sige at lære »linje på linje«. De kan for eksempel lægge et puslespil eller bygge noget med klodser, en brik ad gangen. Eller I kan lære dem en færdighed skridt for skridt, fx at binde en sløjfe eller tegne en tegning. I kan derpå læse 2 Nefi 28:30 og tale om, hvordan vor himmelske Fader lærer os én sandhed ad gangen.

  • En anden idé kan være at vælge et udtryk fra 2 Nefi 28:30 og skiftes til at skrive det, ét ord ad gangen. Hvordan er dette ligesom den måde, Gud giver os sandhed på? Hvorfor åbenbarer Gud sandheder for os »linje på linje, forskrift på forskrift, lidt her og lidt der« i stedet for det hele på en gang? Hvordan kan vi vise Gud, at vi ønsker at modtage mere sandhed fra ham?

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Jesus Kristus midt i en menneskemængde

Kristus midt blandt dem [Christ in the Midst], af Judith A. Mehr