Kom og følg mig 2024
25.-31. marts: »Han [skal] opstå … med helbredelse i sine vinger.« Påske


»25.-31. marts: ›Han [skal] opstå … med helbredelse i sine vinger.‹ Påske«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»25.-31. marts. Påske«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
den opstandne Kristus med sine apostle

Kristus og apostlene [Christ and the Apostles], af Del Parson

25.-31. marts: »Han [skal] opstå … med helbredelse i sine vinger«

Påske

Fordums apostle var frimodige i deres vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans opstandelse (se ApG 4:33). Mange millioner mennesker tror på Jesus Kristus og forsøger at følge ham på grund af det, der står i Bibelen. Men der er nogle, der kan tænke: Hvis Jesus Kristus er hele verdens Frelser, hvorfor var øjenvidnerne til hans eksistens så begrænset til en håndfuld mennesker i en lille region?

Mormons Bog er endnu et overbevisende vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er verdens Frelser, »som giver sig til kende for alle folkeslag« (Mormons Bogs titelblad) og tilbyder frelse til alle, der kommer til ham. Derudover gør dette andet vidnesbyrd det også klart, hvad frelse er. Det er derfor, at Nefi, Jakob, Mormon og alle profeterne arbejdede »flittigt med at indgravere disse ord på plader« – for at erklære for fremtidige generationer, at de også »kendte til Kristus … og … havde et håb om hans herlighed« (Jakob 4:3-4). Denne påske kan I tænke over vidnesbyrdene i Mormons Bog om, at Frelserens kraft er både universel og personlig – den forløser hele verden, og den forløser jer personligt.

Forslag til læring i hjem og i kirke

Billede
ikon, seminar
Takket være Jesus Kristus opstår jeg.

Det er en tradition i påsken at tænke over Jesu Kristi opstandelse, men hvad betyder det helt præcist at opstå? Hvilken indsigt giver Mormons Bog os om opstandelse? Måske kan I i denne påske skrive nogle sandheder ned om opstandelse, som I finder i 2 Nefi 9:6-15,22, Alma 11:42-45, 40:21-25; 3 Nefi 26:4-5.

I kan også skrive om, hvordan disse sandheder om opstandelse påvirker jeres handlinger og den måde, I lever på. Overvej for eksempel, hvordan I vil færdiggøre disse sætninger: Hvis jeg ikke vidste disse ting … og fordi jeg ved disse ting …

En salme som »Han lever! Vor Forløser stor« (Salmer og sange, nr. 70) kan hjælpe jer til at tænke over, hvorfor Frelserens opstandelse er vigtig for jer. Når I synger, lytter til eller læser salmen, kan I spørge jer selv: »Hvordan er mit liv anderledes, fordi Jesus Kristus opstod?«

Evangelisk Bibliotek har en samling af påskevideoer, der kan være en meningsfuld del af jeres studium. I kan måske se en eller flere af disse videoer og tænke over, hvad de føjer til jeres forståelse eller påskønnelse af Frelserens opstandelse.

Se også Lukas 24:36-43; Apostlenes Gerninger 24:15; 1 Korinther 15:12-23; Reyna I. Aburto: »Graven har ingen sejr«, Liahona, maj 2021, s. 85-86.

Jesus Kristus påtog sig mine synder, smerter og skrøbeligheder.

Bibelen underviser tydeligt om, at Jesus Kristus sonede for vores synder. Men Mormons Bog udvider vores forståelse af Kristi offer og lidelse på nogle vigtige måder. I kan finde nogle af disse lærdomme i Mosija 3:7; 15:5-9; Alma 7:11-13. Når I har læst disse skriftsteder, kan I eventuelt skrive det, I finder frem til, ned i et diagram som dette:

Hvad led Frelseren?

Hvorfor led han?

Hvad betyder det for mig?

Her er en anden måde at studere disse skriftsteder på: Se efter salmer, som I føler passer til de budskaber, skriftstederne underviser om. Listen over skriftsteder i »Anvendelse af salmebogen« kan være en hjælp. Hvilke vendinger fra disse salmer og skrifterne hjælper jer til at værdsætte Frelserens offer i højere grad?

Se også Esajas 53; Hebræerne 4:14-16; Gérald Caussé, »Et levende vidne om den levende Kristus«, Liahona, maj 2020, s. 38-40.

Jesus Kristus kan rense og fuldkommengøre mig.

Man kan sige, at Mormons Bog er en beretning om folk, der forandrede sig på grund af Jesu Kristi forsoning. I kan læse nogle af disse oplevelser i Mosija 5:1-2; 27:8-28; Alma 15:3-12; 24:7-19. I kan måske også komme i tanke om andre eksempler, I kan studere. Hvad bemærker I, at alle disse oplevelser har til fælles? Hvilke forskelle lægger I mærke til? Hvad lærer disse oplevelser jer om, hvordan Frelseren kan forandre jer?

Se også Alma 5:6-14; 13:11-12; 19:1-16; 22:1-26; 36:16-21; Eter 12:27; Moroni 10:32-33.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Eftersom denne søndag er den femte søndag i måneden, opfordres primarylærere til at bruge læringsaktiviteter i »Tillæg B: Forbered børn til et helt liv på Guds pagtssti

Eftersom Jesus Kristus opstod, vil jeg også opstå.

  • I kan bruge »Kapitel 53: Jesus bliver korsfæstet« og »Kapitel 54: Jesu opstandelse« (i Historier fra Det Nye Testamente, s. 136-138, 139-144) til at fortælle jeres børn om Jesu Kristi opstandelse. Eller lad jeres børn fortælle jer historien ved at bruge billederne i disse kapitler.

  • Den opstandne Frelsers besøg på det amerikanske kontinent er et stærkt vidnesbyrd om hans opstandelse. Overvej at fortælle jeres børn om det ved at bruge 3 Nefi 11; 17; sangen »Påskelovprisning« (Lille Liahona, s. 8-9, i Liahona, apr. 2003, s. 58), eller det sidste vers i »Mormons Bog fortæller« (Børnenes sangbog, s. 62). Tilskynd jeres børn til at forestille sig, hvordan det må have været at mærke Jesu sår (se 3 Ne 11:14-15) eller at være et af de børn, han velsignede (se 3 Ne 17:21). Del jeres følelser om Jesus Kristus og hans opstandelse med hinanden.

  • For at hjælpe jeres børn til at opdage, hvad Mormons Bog lærer os om opstandelse, kan I bede dem om at lade som om, at I ikke ved noget om det, og bede dem om at forklare det for jer. Hjælp dem til at se i 2 Nefi 9:10-15; Alma 11:41-45; og Alma 40:21-23 efter svar på spørgsmål som disse: Hvad vil det sige at opstå? Hvem vil opstå? Opfordr dem også til at bære vidnesbyrd om Frelserens opstandelse som en del af deres besvarelse.

Jesus Kristus ved, hvordan han skal trøste mig.

  • Mosija 3:7 og Alma 7:11 beskriver noget af det, som Frelseren gennemgik som en del af sin forsoning. I kan læse et af disse vers for jeres børn og bede dem om at lytte efter ord, der fortæller dem, hvad Jesus led for os. Derefter kan I læse Alma 7:12 for at finde ud af, hvorfor han led det. Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus følte alle vores smerter og sygdomme, så han kan trøste os.

  • Har jeres børn en yndlingssalme eller -sang om Jesus Kristus og hans forsoning? I kan synge den sammen – eller lære en ny. Tal sammen om ord eller vendinger i teksten, der lærer jer om den trøst og fred, Frelseren tilbyder os.

Billede
Kristus beder i Getsemane have

Getsemane [Gethsemane], af Michael T. Malm

Jesus Kristus kan rense mig og hjælpe mig til at ændre mig.

  • Mormons Bog kommer med mange eksempler på mennesker, der forandrede sig takket være Frelserens forsoning. Måske kan børnene vælge et at lære om fx Enosh (se En 1:2-8), Alma den Yngre (se Mosi 27:8-24) eller anti-nefi-lehierne (se Alma 24:7-19). Hvordan ændrede denne person eller gruppe sig på grund af Jesu Kristi forsoning? Hvordan kan vi følge deres forbillede?

  • I og jeres børn kan også sammenligne noget rent med noget snavset og tale om, hvordan snavsede ting bliver gjort rene. Læs Alma 13:11-13 sammen. Hvad gjorde Jesus, for at vi kan blive renset for vores synder? Hvad får det os til at føle omkring synd? Hvad får det os til føle for Frelseren?

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Lev værdigt til Åndens vejledning. Ånden er den virkelige lærer. Når I søger hans vejledning, vil han give jer tanker og indtryk om, hvordan I kan imødekomme behovene hos de mennesker, I underviser.

Billede
Kristus hilser på nefitterne

Illustration af Kristus sammen med nefitterne, af Ben Sowards