Kom og følg mig 2024
4.-10. marts: »Vi fryder os i Kristus.« 2 Nefi 20-25


»4.-10. marts: ›Vi fryder os i Kristus.‹ 2 Nefi 20-25«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»4.-10. marts. 2 Nefi 20-25«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
familie, der studerer

4.-10. marts: »Vi fryder os i Kristus«

2 Nefi 20-25

Esajas’ skrivelser indeholder stærke advarsler, men de giver også håb og glæde. Det er en af årsagerne til, at Nefi medtog dem i sin optegnelse: »Jeg skriver nogle af Esajas’ ord,« sagde han, »for at de … der ser disse ord, må blive opløftet i hjertet og fryde sig« (2 Ne 11:8). På en måde er opfordringen til at læse Esajas’ skrivelser en opfordring til at fryde sig. I kan finde glæde, ligesom Nefi gjorde, i Esajas’ profetier om Israels indsamling, Messias’ komme og den fred, der blev lovet de retfærdige. I kan glæde jer over at leve på den profeterede tid, hvor Herren »skal rejse et banner for folkeslagene og skal samle Israels fordrevne« (2 Ne 21:12). Når I tørster efter retfærdighed, kan I »med glæde hente vand fra frelsens kilder« (2 Ne 22:3). I kan med andre ord »fryde [jer] i Kristus« (2 Ne 25:26).

Forslag til læring i hjem og i kirke

2 Nefi 21-22

Jeg kan finde fred i Jesus Kristus.

Lehis børn havde et problem med strid. Problemet blev værre i de efterfølgende generationer, hvilket førte til splittelse, fangenskab, sorg og ødelæggelse. Og strid er stadig et problem i dag.

Tænk med alt dette i tankerne over profetierne i 2 Nefi 21-22. Overvej, hvordan Frelseren opfylder disse profetier. Hvad betyder profetien om, at ulven vil »leve sammen med lammet« for jer? (2 Ne 21:6). Tænk over, hvad I kan gøre for at være fredsstiftere.

Se Dale G. Renlund, »Kristi fred ophæver fjendskab«, Liahona, nov. 2021, s. 83-85.

2 Nefi 21:9-12

Herren indsamler sit folk.

Nefi og hans familie var vidner til spredningen af Israel (se 2 Ne 25:10). Nu kan I deltage i Israels indsamling (se 2 Ne 21:12). Når I læser 2 Nefi 21:9-12, så tænk over, hvordan I kan være med til at opfylde de profetier, disse vers beskriver.

Tænk for eksempel på, hvordan I har set Gud indsamle sit folk fysisk og åndeligt, når I læser om det »banner«, der vil blive rejst for at indsamle Guds folk. Hvad drager mennesker til Herren og hans kirke?

Hvad føler I jer inspireret til at gøre for at hjælpe med at indsamle Guds folk?

2 Nefi 23-24

Babylons verdslighed vil falde.

Kongeriget Babylon var en mægtig politisk og militær trussel mod det gamle Israel. Men for Nefis folk – og for os i dag – er den største trussel det, som Babylon repræsenterer: Verdslighed og synd. Overvej, hvordan advarslerne i 2 Nefi 23-24 kan have påvirket folk, der frygtede, beundrede eller stolede på Babylons rigdom og magt (se fx 23:6-9, 11, 19-22; 24:10-19). Hvilke lignende kendetegn kan vi frygte, beundre eller stole på i dag? Hvad føler I, at Frelserens budskab til jer kan være i disse kapitler? Tænk over, hvordan I kan vise, at I »fryder [jer] ved [Herrens] højhed« (2 Ne 23:3).

2 Nefi 25:19-29

Billede
ikon, seminar
»Vi taler om Kristus, vi fryder os i Kristus.«

Nefi var åben omkring at fortælle om sin tro – især sit vidnesbyrd om Jesus Kristus. Tænk i løbet af jeres studium af 2 Nefi 25 på Nefis ønske om at »formå [sine] børn … til at tro på Kristus og til at blive forligt med Gud« (v. 23). Hvad ønskede Nefi, at folk skulle vide om Frelseren? (Se v. 12-13, 16). Hvordan forsøgte Nefi at overtale folk til at tro på ham? (Se v. 19-29). Bemærk skriftsteder i dette kapitel, der overbeviser jer til at tro på og følge Jesus Kristus.

Nogle af os føler os måske ikke lige så frimodige som Nefi i forhold til at tale om Kristus. Men måske kan I finde noget i Nefis lærdomme i 2 Nefi 25:23-26, der inspirerer jer til at tale mere åbent om ham med andre. Nefis erklæring »Vi fryder os i Kristus« kan for eksempel tilskynde jer til at tænke over, hvordan Frelseren bringer jer glæde – og hvordan I kan dele den glæde med andre.

Ældste Neil L. Andersen giver i sin tale »Vi taler om Kristus« (Liahona, nov. 2020, s. 88-91) forslag til, hvordan vi kan tale mere åbent om Kristus i forskellige situationer. Hvilke af hans forslag lægger I særligt mærke til? Hvilke muligheder har I for at tale med andre om Kristus?

Hvad føler I jer inspireret til at fortælle andre om Jesus Kristus? Hvis I har brug for nogle forslag, kan I søge i »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, Evangelisk Bibliotek. En salme som »Jeg på Kristus tror« (Salmer og sange, nr. 69) kan give jer flere forslag.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

2 Nefi 21:1-5

Jesus Kristus vil dømme med retfærdighed.

  • Hjælp jeres børn til at visualisere disse vers ved at finde et træ, der er blevet fældet, eller en gren, der vokser ud fra et træ (eller brug billedet nedenfor). Hvis »grenen« i 2 Nefi 21:1 repræsenterer Jesus Kristus, hvad lærer vers 2-5 os så om ham?

Billede
en lille plante, der vokser ud af træstub

2 Nefi 21:6-9

Jesus Kristus bringer fred og glæde.

  • Hvad lærer 2 Nefi 21:6-9 os om, hvad der kan ske, når alle følger Frelseren? (Se også 4 Ne 1:15-18). Hvordan kan vi gøre vores hjem til sådant et sted? Jeres børn vil måske synes om at se på billeder af de dyr, der nævnes i v. 6-7 – dyr, der normalt er fjender, men som ikke skader hinanden, når Jesus kommer igen (se denne uges aktivitetsside). Jeres børn kan også tegne sig selv og disse dyr, der lever fredeligt sammen med Jesus.

2 Nefi 21:11-12; 22

Herren indsamler sit folk

  • Esajas sagde, at Herren ville »rejse et banner for folkeslagene« for at hjælpe folk med at indsamle til ham (se 2 Ne 21:11-12). Hjælp jeres børn til at forstå, at et banner er ligesom et flag. Måske vil de synes om at tegne deres eget flag. De kan medtage billeder eller ord, der angiver årsager til, at de kommer til Jesus Kristus og hans kirke. Lad dem tale om deres flag, og hjælp dem til at tænke over, hvordan de kan hjælpe andre til at »indsamle« til Jesus Kristus.

  • Når I har læst 2 Nefi 22:4-5 sammen, kan I tale med jeres børn om nogle af de »fortrinlige ting«, Herren har gjort. Hvad er nogle af Herrens »gerninger blandt [os]«, som vi kan kundgøre? For at hjælpe jeres børn til at tænke over dette spørgsmål kan I sammen synge en sang om Frelseren, fx »Jeg på Kristus tror« (Salmer og sange, nr. 69). I kan skiftes til at færdiggøre en sætning som denne: »Jeg på Kristus tror. Han .« Hvordan kan vi fortælle andre mennesker, hvad Frelseren har gjort for os?

2 Nefi 25:26

»Vi fryder os i Kristus«.

  • Hvordan kan I hjælpe jeres børn, så de »fryder [sig] i Kristus«? I kan fortælle en historie om, hvordan Jesus Kristus bringer glæde til andre, eller I kan vise en video som fx »Jesus Heals a Man Born Blind« eller »Suffer the Little Children to Come unto Me«, Evangelisk Bibliotek. Jeres børn kan fremhæve glade situationer i historien eller videoerne. Når I så læser 2 Nefi 25:26 sammen, kan de tale om, hvorfor de »fryder sig i Kristus«.

Bær vidnesbyrd om Kristus Gå ikke ud fra, at jeres familie ved, hvad I føler for Frelseren. Fortæl dem det, og lad jeres følelser for Frelseren have indflydelse på, hvordan I omgås hinanden.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
missionærer underviser en familie

Jeg går, hvor du sender mig hen [I’ll Go Where You Want Me to Go], af Ramon Ely Garcia Rivas