Kom, følg med meg 2024
1.–7. april: “Bli forsonet med Gud gjennom Kristi forsoning.” Jakobs bok 1–4


1.–7. april: “Bli forsonet med Gud gjennom Kristi forsoning.” Jakobs bok 1–4”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“1.–7. april. Jakobs bok 1–4”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
kvinne som kneler ved Jesu føtter

Forgiven [Tilgitt], av Greg Olsen. Brukt med tillatelse. www.GregOlsen.com

1.–7. april: Bli forsonet med Gud gjennom Kristi forsoning

Jakobs bok 1–4

Nephittene så på Nephi som sin “stor[e] beskytter” (se Jakobs bok 1:10). Han hadde også beskyttet dem mot åndelige farer, advart dem mot synd og oppfordret dem til å komme til Kristus. Nå falt denne oppgaven på Jakob, som Nephi hadde innviet til prest og lærer (se Jakobs bok 1:18). Jakob følte et ansvar for frimodig å advare dem som “begynner å leve i synd”, samtidig som han trøstet “den sårede sjel” til dem som hadde blitt såret av andres synder (se Jakobs bok 2:5–9). Hvordan skulle han gjøre begge deler? Han ville vise dem veien til Jesus Kristus – fordi begge gruppene trengte Frelserens helbredelse (se Jakobs bok 4). Jakobs vitnesbyrd, som Nephis budskap før ham, var en anmodning om å “bli forsonet med [Gud] gjennom … Kristi forsoning” (Jakobs bok 4:11).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Jakobs bok 1:6–8, 15–19; 2:1–11

Jeg har et “oppdrag fra Herren”.

For Jakob var det å undervise Guds ord et “oppdrag fra Herren,” så han arbeidet flittig for å “[foredle sitt] embede”. (Jakobs bok 1:17, 19). Hva betyr disse uttrykkene som Jakob brukte for deg? Tenk på hva et forstørrelsesglass gjør. Gir det deg noen ideer? Når du grunner på Jakobs bok 1:6–8, 15–19 og 2:1–11, kan du tenke på de oppdrag Herren kan ha til deg. Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å “foredle” dem?

Se også “Den Herren kaller, den gjør Herren skikket”, i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Thomas S. Monson (2022), 209–20; “Rise to Your Call” [Utfør ditt kall] (video), ChurchofJesusChrist.org eller Evangeliebibliotek.

Jakobs bok 2:12–21

“Ikke la denne stolthet i deres hjerter ødelegge deres sjeler!”

Nephittene hadde et problem med stolthet og fokus på rikdom (se Jakobs bok 2:13), og dette problemet var ikke unikt for dem eller deres tid. Hvordan fremmer djevelen kjærlighet til rikdom i dag? Etter å ha lest Jakobs bok 2:12–21, kan du beskrive med egne ord hvordan Gud ønsker at du skal se materiell rikdom. En salme som “Fordi jeg er blitt meget gitt” (Salmer, nr. 141) kan gi mer innsikt. Hva føler du deg inspirert til å gjøre med det du lærer?

Jakobs bok 2:22–35; Jakobs bok 10–12

Bilde
seminar, ikon
Gud har behag i kyskhet.

Når du leser Jakobs bok 2:22–35; 3:10–12, hva finner du som hjelper deg å forstå hvorfor kyskhet er så viktig for Gud? Hva er noen av de negative konsekvensene av umoral – på Jakobs tid og i vår? Hva er velsignelsene ved å leve et liv i kyskhet?

Eldste David A. Bednar underviste at vi lever “i en verden som stadig oftere spotter formeringsevnens hellighet og bagatelliserer menneskelivets verdi” (“Vi tror at vi må være kyske”, Liahona, mai 2013, 44). Hvordan hjelper du andre å forstå hvorfor du adlyder kyskhetsloven? Et godt sted å begynne er forklaringen på Guds normer om seksuelle følelser og forhold i “Kroppen din er hellig” i Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg (side 22–29). Hva annet finner du i denne ressursen som kan hjelpe deg å forklare hvorfor du etterlever kyskhetsloven?

Du kan finne flere svar i eldste Bednars tale som det henvises til ovenfor, eller i videoen “Jeg velger å være ren” (Evangeliebibliotek).

Hvordan er Guds norm for seksuell renhet forskjellig fra andre budskap du kan komme ut for? Hva er velsignelsene ved å leve et liv i kyskhet?

Se også Gospel Topics, “Virtue” [Dyd], Evangeliebibliotek; “Tiltrekning til samme kjønn” i samlingen “Hjelp i livets utfordringer” i Evangeliebibliotek.

Jakobs bok 4

Jeg kan bli forsonet med Gud gjennom Jesu Kristi forsoning.

Jakob bønnfalt sitt folk om å “bli forsonet med [Gud] gjennom Kristi … forsoning” (Jakobs bok 4:11). Én definisjon av forsonet er å gjenopprette vennskap eller harmoni. Når du grunner på ditt eget liv, kan du tenke på en gang da du kan ha følt deg langt borte fra vår himmelske Fader. Hvordan hjelper Frelseren oss å gjenopprette dette forholdet? Hvilke råd kan du finne i dette kapittelet som hjelper deg å forsone deg med Gud? (se vers 4–14).

Hvilken ytterligere innsikt får du av Matteus 5:23–24? Hvordan kan Frelseren hjelpe deg å forsone deg med Gud – og andre?

Se også 2 Nephi 10:24.

Jakobs bok 4:8–18

Jeg kan unngå åndelig blindhet ved å fokusere på Frelseren.

Da Jakob arbeidet med å vende sitt folk mer fullstendig til Herren, advarte han dem om å ikke være åndelig blinde og ikke forakte evangeliets “klare og tydelige ord” (se Jakobs bok 4:13–14). Hva kan vi ifølge Jakobs bok 4:8–18 gjøre for å unngå åndelig blindhet?

Se også Quentin L. Cook, “Om å se forbi målet,” Liahona, mars 2003, 40–44.

Da han underviste, brukte Frelseren sammenligninger med hverdagslivet. Jesu lignelser hjalp folk å finne åndelige sannheter i erfaringer de hadde til felles. Prøv å gjøre det samme når du underviser. Når du for eksempel underviser Jakobs bok 4:8–18, kan du spørre elevene om de noen gang har tatt en synsundersøkelse. Hvordan vurderte optikeren deres fysiske syn? Hvordan kan vi vurdere vårt åndelige syn?

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Jakobs bok 2:8

Gud helbreder den sårede sjel.

  • For å hjelpe barna å forstå hvordan en “såret sjel” kan bli helbredet, kan dere snakke om hvordan kroppen blir skadet og hva som hjelper den å bli helbredet. Kanskje barna kan fortelle om tilfeller da de ble skadet, og hva som hjalp dem å bli helbredet. Du kan også vise dem bandasjer eller medisin som en del av denne samtalen. Kanskje du kan dele med dem hvordan Frelseren har hjulpet deg når din ånd trengte helbredelse.

Jakobs bok 2:17–19

Jeg kan hjelpe andre som trenger det når jeg deler med dem.

  • Noen av menneskene på Jakobs tid var veldig rike, men de ønsket ikke å dele det de hadde med andre. Når du leser Jakobs læresetninger for dem i Jakobs bok 2:17–19, kan du gi barna bilder eller gjenstander de kan holde som passer til ord eller uttrykk i disse versene. Du kan gjerne forklare at du deler disse gjenstandene med dem. Du kan kanskje be dem dele gjenstandene med deg eller med hverandre. Snakk om hva dere føler når dere deler. Hva annet kan vi dele med andre for å hjelpe dem å føle seg lykkelige?

  • Etter å ha lest Jakobs bok 2:17 sammen, kan kanskje barna nevne noen velsignelser vår himmelske Fader har delt med dem. Hvorfor vil han at vi skal dele med hverandre?

Jakobs bok 4:6, 10–11

Jeg kan styrke min tro på Jesus Kristus.

  • Jakobs tro på Kristus var så sterk at den ikke kunne rokkes. For å lære barna hvordan de kan utvikle tro på denne måten, kan du spørre dem om ting vi gjør for å gjøre kroppen vår sterkere. Hva kan vi gjøre for å styrke vår tro på Jesus Kristus? Slå opp i Skriftene i Jakobs bok 4:6, og hjelp barna å finne ut hva Jakob og hans folk gjorde for å få “urokkelig” tro.

  • En måte å hjelpe barna til å forstå hva det betyr å ha “urokkelig” tro, kan være ved å finne et stort tre, og be dem om å “rokke ved” enkeltgrener. La dem prøve å rokke ved stammen. Hvorfor er det vanskeligere å rokke ved stammen? Hvilke uttrykk i Jakobs bok 4:6, 10–11 beskriver hva vi kan gjøre for å få urokkelig tro på Jesus Kristus?

    Bilde
    stort tre i en park

    På samme måte som en trestamme, kan vår tro på Kristus være “urokkelig.”

  • For andre sammenligninger for å undervise dine barn om urokkelig tro på Jesus Kristus, se Neil L. Andersen, “Åndelige virvelvinder” (Liahona, mai 2014, 18–21, og videoen “Spiritual Whirlwinds”) eller “En klok mann og en dum mann” (Barnas sangbok, 132, se også Matteus 7:24–27).

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Jakob skriver på gullplater

I Will Send Their Words Forth (Jacob the Teacher) [Jeg vil sende deres ord ut (læreren Jakob)], av Elspeth Caitlin Young