Kom dan en volg Mij 2024
15–21 april: ‘Hij [werkt] in mij, zodat ik naar zijn wil handel.’ Enos–Woorden van Mormon


‘15–21 april: “Hij [werkt] in mij, zodat ik naar zijn wil handel.” Enos–Woorden van Mormon’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2024)

‘15–21 april. Enos–Woorden van Mormon’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2024)

Afbeelding
de jonge Enos met zijn vader, Jakob, en zijn moeder

Jakob en Enos, Scott Snow

15–21 april: ‘Hij [werkt] in mij, zodat ik naar zijn wil handel’

Enos–Woorden van Mormon

Hoewel Enos naar het woud ging om op dieren te jagen om zijn lichamelijke honger te stillen, bleef hij er uiteindelijk de hele dag en tot in de nacht omdat zijn ‘ziel hongerde’. Die honger bracht Enos ertoe zijn stem te verheffen ‘zodat zij tot de hemelen reikte’. Hij omschreef deze ervaring als een worsteling voor het aangezicht van God (zie Enos 1:2–4). Van Enos leren we dat gebed een oprechte inspanning is om dichter tot God te komen en zijn wil te leren kennen. Wanneer je met die bedoeling bidt, zul je net als Enos merken dat God je hoort en dat Hij om jou, je dierbaren en zelfs je vijanden geeft (zie Enos 1:4–17). Als je zijn wil kent, ben je beter in staat om zijn wil te doen. Net als Mormon weet je misschien ‘niet alle dingen; maar de Heer weet wél alle dingen […] daarom werkt Hij in [je], zodat [je] naar zijn wil handel[t]’ (Woorden van Mormon 1:7).

Studietips voor thuis en in de kerk

Enos 1:1–17

God zal mijn gebeden horen en verhoren.

Jouw ervaringen met gebed zijn misschien minder spectaculair dan die van Enos, maar ze kunnen even belangrijk zijn. Hier zijn enkele vragen waarover je bij je studie van Enos 1:1–17 kunt nadenken:

  • Welke woorden beschrijven Enos’ inspanningen terwijl hij bad?

  • Hoe veranderden de gebeden van Enos in vers 4–11?

  • Wat leer ik van Enos waardoor ik mijn gebeden kan verbeteren?

Zie ook ‘Enos bidt uit alle macht’ (video), Evangeliebibliotheek; ‘O zoete ure van gebed’, Lofzangen, nr. 98.

Gespreksvragen delen. Als je lesgeeft, kun je de vragen die je wilt bespreken op een prominente plek plaatsen, zodat iedereen ze kan zien. Daardoor kunnen mensen over de vragen nadenken en meer geïnspireerde antwoorden geven.

Enos 1:1–4

Afbeelding
seminarie (pictogram)
De Heer kan mij helpen om een goede invloed op mijn familie te hebben.

Misschien is er iemand in je familie die je graag wilt helpen om tot Christus te komen, maar vraag je je af of je inspanningen effect hebben. Wat kun je uit Enos 1:1–4 leren over Jakobs invloed op zijn zoon Enos? Wat betekent de zinsnede ‘de lering en terechtwijzing van de Heer’ bijvoorbeeld voor je? Hoe kun je zijn invloed bij je thuis uitnodigen?

Overweeg wanneer je over je eigen familie nadenkt deze vragen en hulpbronnen:

Ouderling Dieter F. Uchtdorf geeft nuttige raad voor gezinnen in ‘Ter ere van hen die behouden’ (Liahona, mei 2016, 77–80). Waartoe inspireert zijn boodschap je om je gezin te sterken? (Zie in het bijzonder het gedeelte ‘Ons gezin behouden’.)

Zie ook Gospel Topics, ‘Family’, Evangeliebibliotheek; ‘Thuis en gezin – door kleine dingen’ (video), Evangeliebibliotheek.

Enos 1:1–18

Ik kan vergeving krijgen als ik geloof in Christus oefen.

Soms vraag je je misschien af of je zonden vergeven zijn, zelfs nadat je je van die zonden hebt bekeerd. Wat leer je uit de ervaring van Enos in Enos 1:1–8? Hoe toonde Enos zijn geloof in Jezus Christus voor en nadat hij vergeving had ontvangen?

Jarom–Omni

Als ik ernaar streef zijn geboden te onderhouden, zal God me zegenen.

De boeken Jarom en Omni beschrijven allebei het verband tussen rechtschapenheid en voorspoed. Wat leer je uit Jarom 1:7–12; Omni 1:5–7, 12–18? In welke opzichten verschillen wereldse definities van voorspoed van de definitie van de Heer? Hoe zorgt de Heer ervoor dat zijn volk voorspoedig is? (Zie Alma 37:13; 48:15–16.)

Omni 1:25–26

‘[Kom] tot Christus, die de Heilige van Israël is.’

De uitnodiging ‘[Kom] tot Christus’ komt vaak in het Boek van Mormon voor. In feite is het een van de hoofddoelen van het boek om iedereen deze uitnodiging te geven. Welke woorden of zinsneden in Omni 1:25–26 beschrijven hoe we tot Christus kunnen komen? Wat ga je doen om dichter tot Hem te komen?

Afbeelding
Mormon stelt de gouden platen samen

Mormon stelt de platen samen, Jorge Cocco

Woorden van Mormon 1:1–8

God werkt door mij als ik zijn leiding volg.

De Heer inspireerde Mormon om de kleine platen van Nephi in het Boek van Mormon op te nemen omdat God wist dat de eerste 116 vertaalde pagina’s verloren zouden gaan. (Zie Leer en Verbonden 10; Heiligen, deel 1, hoofdstuk 5.) Waarom ben je dankbaar dat Mormon gehoor gaf aan de opdracht van de Heer om deze geschriften (1 Nephi tot en met Omni) bij het Boek van Mormon te voegen? Welke redenen gaf Mormon om ze bij te voegen? (Zie Woorden van Mormon 1:3–7.) Wanneer heb je gemerkt dat God door jou of anderen werkte?

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Enos 1:1–5

Door het gebed kan ik met mijn hemelse Vader praten.

  • Hoe kun je je kinderen helpen om hun gebeden zinvoller te maken? Je kunt ze een afbeelding laten zien van Enos die bidt; laat ze beschrijven wat ze zien. Laat ze hun ogen sluiten en zich voorstellen dat ze persoonlijk met hun hemelse Vader praten. Waar zouden ze over willen praten? Wat zou Hij tegen hen willen zeggen?

  • Kleine kinderen kunnen doen alsof ze Enos zijn terwijl je Enos 1:1–5 voorleest. Ze kunnen doen alsof ze gaan jagen, in gebed knielen enzovoort. Grote kinderen kunnen letten op woorden of zinsneden die de gebeden van Enos beschrijven. Wat zeggen deze woorden ons over de gebeden van Enos? Vertel over een situatie waarin je ziel ‘hongerde’ en je de Heer ‘aanriep’ (zie Enos 1:4).

Afbeelding
gezin in gebed

Als kinderen van God kunnen we tot onze hemelse Vader bidden.

Enos 1:2–16

Mijn hemelse Vader hoort en beantwoordt mijn gebeden.

  • Hoe kun je je kinderen duidelijk maken dat onze hemelse Vader hun gebeden hoort en beantwoordt? Je kunt ze aanmoedigen om dingen te noemen waarvoor ze doorgaans bidden. Zoek daarna samen op waarvoor Enos bad in Enos 1:2, 9, 13–14 en 16. (Zie ook ‘Hoofdstuk 11: Enos’, Verhalen uit het Boek van Mormon, 30–31.)

    Wat waren de gevolgen van de gebeden van Enos? (Zie vers 6, 9, 11.)

    Wat kunnen we van Enos leren waarmee we onze gebeden kunnen verbeteren?

  • Zing samen een liedje over het gebed, zoals ‘Gebed van een kind’ (Kinderliedjes, p. 6–7). Laat je kinderen hun hand opsteken als ze het woord ‘gebed’, ‘bidden’ of een ander herhaald woord horen. Vertel je kinderen over manieren waarop onze hemelse Vader je gebeden heeft verhoord.

Woorden van Mormon 1:3–8

Als ik naar de Heilige Geest luister, kan ik anderen tot zegen zijn.

  • Mormon volgde de leiding van de Heilige Geest op om de kleine platen van Nephi in het Boek van Mormon op te nemen. Alles wat we dit jaar tot nu toe in het Boek van Mormon bestudeerd hebben, is tot ons gekomen omdat Mormon ervoor koos om naar de Geest te luisteren. Hoe kun je je kinderen leren hoe ze naar de Geest kunnen luisteren? Laat ze beurtelings een vers uit Woorden van Mormon 1:3–8 voorlezen. Je kunt dan met ze bespreken wat ze van elk vers leren. Je kinderen kunnen dan:

    • vertellen wat ze dit jaar uit verhalen in het Boek van Mormon hebben geleerd (afbeeldingen uit Kom dan en volg Mij kunnen hun geheugen opfrissen);

    • samen een liedje over de Heilige Geest zingen, zoals ‘De Heilige Geest’ (Kinderliedjes, p. 56);

    • vertellen over ervaringen waarbij de Geest ze ingaf om iets te doen wat iemand anders tot zegen was.

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Enos bidt

Enos bidt, Robert T. Barrett