Kom dan en volg Mij 2024
1–7 april: ‘Wees met God verzoend door de verzoening van Christus.’ Jakob 1–4


‘1–7 april: “Wees met God verzoend door de verzoening van Christus.” Jakob 1–4’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2024)

‘1–7 april. Jakob 1–4’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2024)

Afbeelding
vrouw knielt aan de voeten van Jezus

Vergiffenis, Greg Olsen. Met toestemming gebruikt. www.GregOlsen.com

1–7 april: Wees met God verzoend door de verzoening van Christus

Jakob 1–4

De Nephieten beschouwden Nephi als hun grote ‘beschermer’ (zie Jakob 1:10). Hij had ze ook tegen geestelijke gevaren beschermd, ze voor zonde gewaarschuwd en ze aangespoord om tot Christus te komen. Nu kreeg Jakob, die door Nephi tot priester en leraar was gewijd, deze taak (zie Jakob 1:18). Jakob voelde zich verantwoordelijk om de mensen te waarschuwen die waren ‘[begonnen] zonde te bedrijven’ en om ‘de verwonde ziel’ te troosten van hen die door de zonden van anderen waren gekwetst (zie Jakob 2:5–9). Hoe kon hij beide doen? Hij zou ze naar Jezus Christus verwijzen, omdat beide groepen de genezing van de Heiland nodig hadden (zie Jakob 4). Jakobs boodschap was net als de eerdere boodschap van Nephi een oproep om zich ‘met [God te verzoenen] door de verzoening van Christus’ (Jakob 4:11).

Studietips voor thuis en in de kerk

Jakob 1:6–8, 15–19; 2:1–11

Ik heb een ‘opdracht van de Heer’.

In het woord van God onderrichten was voor Jakob een ‘opdracht van de Heer’, zodat hij ijverig arbeidde en zijn ‘ambt groot’ maakte (Jakob 1:17, 19). Wat betekenen die woorden van Jakob voor jou? Bedenk wat een vergrootglas doet. Brengt dat je op ideeën? Denk bij het overpeinzen van Jakob 1:6–8, 15–19 en 2:1–11 na over de opdrachten die de Heer misschien voor jou heeft. Waartoe voel je je geïnspireerd om die ‘groot’ te maken?

Zie ook ‘Wie de Heer roept, maakt de Heer ook geschikt’, in Leringen van kerkpresidenten: Thomas S. Monson (2022), hoofdstuk 14; ‘Rise to Your Call’ (video), Evangeliebibliotheek.

Jakob 2:12–21

‘[Laat] deze hoogmoed van uw hart uw ziel niet verderven!’

De Nephieten hadden een probleem met hoogmoed en zetten hun hart op rijkdom (zie Jakob 2:13). Dat is een probleem dat niet alleen onder hun volk en in hun tijd heerste. Hoe bevordert de tegenstander tegenwoordig de liefde voor rijkdommen? Beschrijf na het lezen van Jakob 2:12–21 in je eigen woorden hoe God wil dat je materiële rijkdom ziet. Een lofzang zoals ‘Daar Gij mij veel gegeven hebt’ (Lofzangen, nr. 151) kan je meer inzicht geven. Waartoe voel je je geïnspireerd door wat je leert?

Jakob 2:22–35; 3:10–12

Afbeelding
seminarie (pictogram)
God schept behagen in kuisheid.

Lees Jakob 2:22–35; 3:10–12. Wat staat daarin waardoor je beter begrijpt waarom kuisheid zo belangrijk voor God is? Wat zijn enkele negatieve gevolgen van onzedelijkheid – in de tijd van Jakob en nu? Wat zijn de zegeningen van een kuis leven?

Ouderling David A. Bednar heeft gezegd dat we leven ‘in een wereld die steeds meer de spot drijft met het heilige voortplantingsvermogen’. (Zie ‘We geloven kuis te moeten zijn’, Liahona, mei 2013, 41–44.) Hoe zorg je ervoor dat anderen begrijpen waarom je de wet van kuisheid gehoorzaamt? Je zou kunnen beginnen met de uitleg van Gods normen voor seksuele gevoelens en relaties in ‘Je lichaam is heilig’ in Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes (p. 22–29). Wat staat er nog meer in dat boekje waarmee je kunt uitleggen waarom je de wet van kuisheid naleeft?

Je kunt meer antwoorden vinden in de bovengenoemde toespraak van ouderling Bednar of in de video ‘Ik kies ervoor om rein te zijn’ (Evangeliebibliotheek).

In welke opzichten verschillen Gods normen voor seksuele reinheid van andere boodschappen die je tegenkomt? Wat zijn de zegeningen van een kuis leven?

Zie ook Gospel Topics, ‘Virtue’, Evangeliebibliotheek; ‘Aantrekking tot hetzelfde geslacht’ in de collectie ‘Hulp bij het dagelijks leven’ in de Evangeliebibliotheek.

Jakob 4

Ik kan door de verzoening van Jezus Christus met God verzoend worden.

Jakob smeekte zijn volk: ‘Wees met [God] verzoend door de verzoening van Christus’ (Jakob 4:11). Een definitie van verzoenen is vriendschap of harmonie herstellen. Denk aan een moment uit je eigen leven waarop je je misschien ver van je hemelse Vader verwijderd voelde. Hoe helpt de Heiland je om deze band te herstellen? Welke raad kun je in dit hoofdstuk vinden waardoor je je met God kunt verzoenen? (Zie vers 4–14.)

Welke verdere inzichten haal je uit Mattheüs 5:23–24? Hoe kan de Heiland je helpen om je met God en anderen te verzoenen?

Zie ook 2 Nephi 10:24.

Jakob 4:8–18

Ik kan geestelijke blindheid voorkomen door me op de Heiland te concentreren.

Jakob wilde dat zijn volk zich meer tot de Heer ging keren. Hij waarschuwde de mensen tegen geestelijke blindheid en dat ze ‘het duidelijke woord’ van het evangelie niet moesten verachten (zie Jakob 4:13–14). Wat kunnen we volgens Jakob 4:8–18 doen om geestelijke blindheid te voorkomen?

Zie ook Quentin L. Cook, ‘Het doel niet uit het oog verliezen’, Liahona, maart 2003, 21–24.

De Heiland gebruikte vergelijkingen met het dagelijks leven om te onderwijzen. Door de gelijkenissen van Jezus zagen mensen geestelijke waarheden in hun alledaagse ervaringen. Probeer hetzelfde te doen wanneer je lesgeeft. Als je bijvoorbeeld over Jakob 4:8–18 onderwijst, kun je de leerlingen vragen of ze ooit naar de oogarts zijn geweest. Hoe beoordeelde de arts hun gezichtsvermogen? Hoe kunnen we ons geestelijke gezichtsvermogen beoordelen?

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Jakob 2:8

God geneest de verwonde ziel.

  • Om je kinderen duidelijk te maken hoe een ‘verwonde ziel’ genezen kan worden, kunnen jullie samen bespreken hoe ons lichaam verwond raakt en waardoor ons lichaam beter kan genezen. Laat je kinderen vertellen over een keer dat ze gewond waren geraakt en waardoor ze toen zijn genezen. Je kunt ze tijdens dit gesprek zelfs verband of medicijnen laten zien. Je kunt ze vertellen hoe de Heiland je heeft geholpen toen je geest genezing nodig had.

Jakob 2:17–19

Ik kan mensen in nood helpen door met hen te delen

  • Sommige mensen in de tijd van Jakob waren erg rijk, maar ze wilden hun bezittingen niet met arme mensen delen. Lees Jakobs leringen in Jakob 2:17–19 voor en geef je kinderen afbeeldingen of voorwerpen die bij woorden of zinsneden in deze verzen passen. Je kunt uitleggen dat je deze voorwerpen met ze deelt; je kunt ze dan vragen om de voorwerpen met jou of met elkaar te delen. Bespreek hoe je je voelt als je deelt. Wat kunnen we nog meer met andere mensen delen om ze blij te maken?

  • Lees samen Jakob 2:17 en vraag je kinderen om zegeningen te noemen die onze hemelse Vader met hen heeft gedeeld. Waarom wil Hij dat we met anderen delen?

Jakob 4:6, 10–11

Ik kan mijn geloof in Jezus Christus versterken.

  • Jakobs geloof in Christus was zo sterk dat het niet aan het wankelen kon worden gebracht. Om je kinderen te leren hoe ze dergelijk geloof kunnen ontwikkelen, kun je ze vragen wat we doen om ons lichaam sterker te maken. Wat kunnen we doen om ons geloof in Jezus Christus sterker te maken? Lees samen Jakob 4:6 zodat de kinderen kunnen ontdekken wat Jakob en zijn volk deden om hun geloof ‘onwankelbaar’ te maken.

  • Je kunt je kinderen ook duidelijk maken wat ‘onwankelbaar’ in het geloof betekent door ze aan losse takken van een grote boom in de buurt te laten schudden. Laat ze vervolgens de stam proberen te schudden. Waarom is het moeilijker om de stam te schudden? Welke zinsneden in Jakob 4:6, 10–11 beschrijven wat we kunnen doen om ons geloof onwankelbaar te maken?

    Afbeelding
    grote boom in een park

    Ons geloof in Christus kan net zoals de stam van een boom ‘onwankelbaar’ zijn.

  • Zie voor andere vergelijkingen om je kinderen over onwankelbaar geloof in Jezus Christus te onderwijzen Neil L. Andersen, ‘Geestelijke wervelwinden’ (Liahona, mei 2014, 18–21; en de video ‘Spiritual Whirlwinds’) of ‘De wijze en de dwaze man’ (Kinderliedjes, p. 132; zie ook Mattheüs 7:24–27).

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Jakob schrijft op gouden platen

Ik zal hun woorden doen uitgaan (Jakob de leraar), Elspeth Caitlin Young