Kom dan en volg Mij 2024
22–28 april: ‘Vervuld […] met liefde jegens God en alle mensen.’ Mosiah 1–3


‘22–28 april: “Vervuld […] met liefde jegens God en alle mensen.” Mosiah 1–3’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2024)

‘22–28 april. Mosiah 1–3’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2024)

Afbeelding
Koning Benjamin onderwijst zijn volk

De leringen van koning Benjamin ontvangen, Maria Alejandra Gil

22–28 april: ‘Vervuld […] met liefde jegens God en alle mensen’

Mosiah 1–3

Bij het woord koning denk je misschien aan een kroon, dienaren en een troon. In Mosiah 1–3 lees je over een ander soort koning. Koning Benjamin leefde niet van de arbeid van zijn volk, maar had altijd ‘met [z]ijn eigen handen gewerkt’ (Mosiah 2:14). Hij liet zich niet door anderen dienen, maar diende zijn volk ‘met alle macht, verstand en kracht die de Heer [hem had] gegeven’ (Mosiah 2:11). Deze koning wilde niet dat zijn volk hem vereerde. Nee, hij leerde het volk dat ze hun hemelse Koning, Jezus Christus, moesten vereren. Koning Benjamin begreep dat ‘de almachtige Heer […] regeert’ (Mosiah 3:5), die ‘uit de hemel [is] neer[gedaald]’ en die ‘onder de mensen [zou] uitgaan […] opdat de mensenkinderen redding ten deel valt, ja, door geloof in zijn naam’ (Mosiah 3:5, 9).

Studietips voor thuis en in de kerk

Mosiah 1:1–7

‘Onderzoek’ de Schriften ‘zorgvuldig’.

Let er in deze verzen op hoe de heilige kronieken het volk van koning Benjamin tot zegen waren. In welke opzichten is je leven beter omdat je de Schriften hebt?

Mosiah 2:10–26

Afbeelding
seminarie (pictogram)
Als ik anderen dien, dien ik ook God.

Wat zou koning Benjamin zeggen als je hem vroeg waarom hij met al zijn ‘macht, verstand en kracht’ diende? (Mosiah 2:11.) Denk hierover na terwijl je Mosiah 2:10–26 leest. Wat onderwees koning Benjamin dat je inspireert om anderen zinvoller te dienen? Wat betekent het bijvoorbeeld voor je om te weten dat je God ook dient wanneer je andere mensen dient? (Zie Mosiah 2:17.) Zoek inspiratie om deze week iemand te dienen.

Zelfs als we weten dat we anderen moeten dienen, krijgen we soms met moeilijkheden te maken. Je kunt Mosiah 2:10–26 ook bestuderen door een lijst te maken met waarheden waarin koning Benjamin onderwees waarmee je de moeilijkheden kunt overwinnen die je ervan weerhouden te dienen. Uit welke ervaringen heb je geleerd dat wat koning Benjamin onderwees waar is?

Presidente Joy D. Jones heeft verteld over een indrukwekkende ervaring die haar kijk op het dienen van anderen veranderde. Lees erover in ‘Voor Hem’ (Liahona, november 2018, 50–52) en denk na over de gelegenheden die je hebt om anderen te dienen. Je kunt er zelfs enkele opschrijven en overdenken hoe de boodschap van presidente Jones, samen met Mosiah 2:17, van invloed kan zijn op de manier waarop je deze gelegenheden aanpakt. Een lofzang zoals ‘Een arme zwerver, moed’ en mat’ (Lofzangen, nr. 23) of een video als ‘The Old Shoemaker’ (Evangeliebibliotheek) kan tot aanvullende inzichten leiden.

Zie ook Mattheüs 25:40; ‘Faith Murray’s Story: Overcoming Adversity through Service’, ‘King Benjamin Teaches about Serving God’ (video’s), Evangeliebibliotheek; JustServe.org; Gospel Topics, ‘Service’, Evangeliebibliotheek.

Afbeelding
twee vrouwen omhelzen elkaar

Als ik anderen dien, dien ik ook God.

Mosiah 2:38–41

Geluk vloeit voort uit het onderhouden van Gods geboden.

Hoe zou je het geluk omschrijven dat uit gehoorzaamheid aan God voortkomt? Staan er zinsneden in Mosiah 2:38–41 waarmee je kunt uitleggen waarom je zijn geboden onderhoudt?

Mosiah 3:1–20

Ik kan een heilige worden door de verzoening van Jezus Christus.

Koning Benjamin getuigde net zoals alle profeten van Jezus Christus, opdat zijn volk ‘vergeving van hun zonden [kon] ontvangen en zich met buitengewoon grote vreugde verheugen’ (Mosiah 3:13). Denk eens na over deze vragen terwijl je koning Benjamins getuigenis van de Heiland in Mosiah 3:1–20 leest:

  • Wat kom ik uit deze verzen over de Heiland en zijn zending te weten?

  • Wat betekent het volgens Mosiah 3:18–19 om een heilige te worden?

  • Hoe heeft Jezus Christus me geholpen om zonde te overwinnen, mijn aard te veranderen en meer op een heilige te lijken?

Mosiah 3:5–21

‘De almachtige Heer [zal] met macht uit de hemel neerdalen.’

Wat kun je dankzij elektriciteit doen? In welke opzichten zou je leven er zonder elektriciteit anders uitzien? Aan de hand van deze vragen kun je nadenken over de macht van de Heiland in je leven, een macht die veel groter is dan elektriciteit.

De engel die aan koning Benjamin verscheen, noemde Jezus Christus ‘de almachtige Heer’, een titel die beklemtoont dat Hij alle macht heeft. Wat leer je uit Mosiah 3:5–21 over de wijze waarop de Heiland die macht gebruikt? Hoe heb je de macht van de Heiland in je eigen leven of het leven van de mensen om je heen gezien? Wat kun je door zijn macht doen en worden? In welke opzichten zou je leven er zonder elektriciteit anders uitzien?

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Mosiah 2:11–18

Als ik anderen dien, dien ik God.

  • Op de doe-pagina van deze week staat een eenvoudige kroon die je kinderen in elkaar kunnen zetten. Misschien vinden ze het leuk om om de beurt op een stoel of kruk te gaan staan en te doen alsof ze koning Benjamin zijn, terwijl je vertelt wat koning Benjamin zijn volk in Mosiah 2–3 leerde. Je kunt ook ‘Hoofdstuk 12: Koning Benjamin’ (Verhalen uit het Boek van Mormon, 32–35) met ze lezen om ze een overzicht van koning Benjamins leringen te geven.

  • Mosiah 2:17 kan een goed vers zijn om met je kinderen te bestuderen. Je kunt ze het vers woord voor woord laten nazeggen. Je kunt ook het vers opschrijven, waarbij je enkele belangrijke woorden weglaat, en je kinderen vragen om de ontbrekende woorden op te zoeken. Bespreek vervolgens met je kinderen waarom God wil dat wij elkaar dienen.

  • Zoek met je kinderen in Mosiah 2:11–18 op wat koning Benjamin deed om anderen te dienen. Daarna kunnen je kinderen op strookjes papier enkele manieren schrijven waarop ze hun familieleden kunnen dienen. Bewaar de papiertjes ergens, bijvoorbeeld in een zakje of potje, zodat je kinderen daar elke dag een papiertje uit kunnen pakken om daarna iemand te dienen op de manier die op dat papiertje wordt genoemd.

Kinderen leren door herhaling. Wees niet bang om activiteiten vaak te herhalen, vooral met kleine kinderen. Daardoor onthouden de kinderen wat ze leren.

Afbeelding
kinderen vouwen een stuk stof op

Koning Benjamin zei dat we God dienen door anderen te dienen.

Mosiah 2:19–25

Al mijn zegeningen komen van mijn hemelse Vader.

  • Koning Benjamins dienstbetoon aan zijn volk werd geïnspireerd door zijn grote dankbaarheid jegens God. Hoe kun je soortgelijke gevoelens bij je kinderen opwekken? Jullie kunnen samen Mosiah 2:21 lezen en een lijst maken met zegeningen die onze hemelse Vader ons heeft gegeven. Jullie kunnen gaandeweg meer zegeningen aan de lijst toevoegen.

  • Jullie kunnen ook een spel spelen waardoor je kinderen de zegeningen van onze hemelse Vader gaan herkennen. De kinderen kunnen een plaat van de Heiland doorgeven terwijl ze een liedje over dankbaarheid zingen of beluisteren. (Zie onder ‘Dankbaarheid’ in de lijst onderwerpen in Kinderliedjes.) Onderbreek het liedje af en toe, en laat het kind dat de plaat vasthoudt, vertellen over een zegening waar hij of zij dankbaar voor is. Hoe kunnen we volgens Mosiah 2:22–24 laten zien dat we dankbaar zijn voor onze zegeningen?

Mosiah 3:5–10, 19

Jezus Christus helpt mij om zoals Hij te worden.

  • Een engel vertelde koning Benjamin belangrijke waarheden over het leven en de bediening van Jezus Christus. Je kunt met je kinderen platen opzoeken van de gebeurtenissen in Mosiah 3:5–10. (Zie bijvoorbeeld Evangelieplatenboek, nr. 30, 41, 42, 5759.) Lees Mosiah 3:5–10 voor en laat je kinderen hun hand opsteken als ze iets horen dat op een van de platen te zien is.

  • Hebben je kinderen weleens aan de hand van een recept gekookt? Misschien kunnen jullie daarover praten en aan de hand van Mosiah 3:19 een ‘recept’ opstellen om meer op Jezus Christus te gaan lijken. Hoe helpt Jezus ons om zoals Hij te worden?

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Koning Benjamin spreekt zijn volk toe

De rede van koning Benjamin, Jeremy Winborg