Kom og følg mig 2024
22.-28. april: »Fyldt med kærlighed til Gud og alle mennesker.« Mosija 1-3


»22.-28. april: ›Fyldt med kærlighed til Gud og alle mennesker.‹ Mosija 1-3«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»22.-28. april. Mosija 1-3«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
Kong Benjamin underviser sit folk

Modtagelse af kong Benjamins lærdomme [Receiving the Teachings of King Benjamin], af Maria Alejandra Gil

22.-28. april: »Fyldt med kærlighed til Gud og alle mennesker«

Mosija 1-3

Når I hører ordet konge, kan det være, at I tænker på kongekroner, tjenere og troner. I Mosija 1-3 læser I om en anderledes slags konge. I stedet for at leve af sit folks arbejde arbejdede kong Benjamin »med [sine] egne hænder« (Mosi 2:14). I stedet for at få andre til at tjene ham tjente han sit folk »med al den kraft, det sind og den styrke, som Herren [havde] skænket [ham]« (Mosi 2:11). Kongen ville ikke have sit folk til at tilbede ham. I stedet lærte han dem at tilbede deres himmelske Konge, Jesus Kristus. Kong Benjamin forstod, at det er »Herren den Almægtige, som regerer« (Mosi 3:5), at han ville komme »ned fra himlen« og gå »omkring blandt menneskene … for at frelse kan blive menneskenes børn til del, ja, ved tro på hans navn« (Mosi 3:5, 9).

Forslag til læring i hjem og i kirke

Mosija 1:1-7

»Gransk [skrifterne] flittigt.«

Bemærk i disse vers, hvordan de hellige optegnelser velsignede kong Benjamins folk. Hvordan er jeres liv bedre, fordi I har skrifterne?

Mosija 2:10-26

Billede
ikon, seminar
Når jeg tjener andre, tjener jeg også Gud.

Hvad tror I, at kong Benjamin ville sige, hvis man spurgte ham, hvorfor han tjente »med al den kraft, det sind og den styrke«, han besad? (Mosi 2:11). Tænk over det, mens I læser Mosija 1-26. Hvad sagde kong Benjamin, der inspirerer jer til at tjene andre på en mere meningsfuld måde? Hvad betyder det for eksempel for jer at vide, at når I tjener andre mennesker, så tjener I også Gud? (Se Mosi 2:17). Søg inspiration til, hvordan I kan tjene nogen denne uge.

Selv når vi ved, at vi bør tjene andre, møder vi sommetider udfordringer. En anden måde at studere Mosija 2:10-26 på er at lave en liste over sandheder, som kong Benjamin belærte om, der kan hjælpe jer til at overvinde de udfordringer, der kan afholde jer fra at tjene. Hvilke erfaringer har vist jer, at det, som kong Benjamin belærte om, er sandt?

Præsident Joy D. Jones fortalte om en stærk oplevelse, der ændrede, hvordan hun så på det at tjene andre. Læs om det i »For ham« (Liahona, nov. 2018, s. 50-52), og tænk over de muligheder, I har for at tjene andre. I kan endda skrive et par muligheder ned og overveje, hvordan præsident Jones’ tale sammen med Mosija 2:17 kan påvirke, hvordan I griber disse muligheder an. En salme som »En stakkels sorgbetynget mand« (Salmer og sange, nr. 15) eller en video som »The Old Shoemaker« (Evangelisk Bibliotek) kan hjælpe jer til at finde yderligere indsigt.

Se også Matthæus 25:40; »Faith Murray’s Story: Overcoming Adversity through Service«, »King Benjamin Teaches about Serving God« videoer, Evangelisk Bibliotek.

Billede
to kvinder, der krammer

Når jeg tjener andre, tjener jeg også Gud.

Mosija 2:38-41

Lykke kommer af at overholde Guds bud.

Hvordan vil I beskrive den lykke, der kommer af lydighed mod Gud? Er der nogen vendinger i Mosija 2:38-41, der kan hjælpe jer til at forklare, hvorfor I holder hans bud?

Mosija 3:1-20

Jeg kan blive en hellig gennem Jesu Kristi forsoning.

Kong Benjamin vidnede lige som alle profeter om Jesus Kristus, så hans folk kunne »få forladelse for [deres] synder og fryde sig med overordentlig stor glæde« (Mosi 3:13). Her er nogle spørgsmål, I kan overveje, mens I læser kong Benjamins vidnesbyrd om Frelseren i Mosija 3:1-20:

  • Hvad lærer jeg af disse vers om Frelseren og hans mission?

  • Hvad lærer jeg af Mosija 3:18-19 om, hvad det vil sige at blive en hellig?

  • Hvordan har Jesus Kristus hjulpet mig til at overvinde synd, ændre min natur og blive mere som en hellig?

Mosija 3:5-21

»Herren den Almægtige … skal komme ned fra himlen.«

Hvad giver elektricitet jer mulighed for at gøre? Hvordan ville jeres liv være anderledes uden den? Disse spørgsmål kan hjælpe jer til at tænke over den endnu større kraft, som Frelseren kan bringe ind i jeres liv.

Den engel, der viste sig for kong Benjamin, omtalte Jesus Kristus som »Herren den Almægtige«, en titel, der betyder, at han har al magt. Hvad lærer I af Mosija 3:5-21 om, hvordan Frelseren bruger den magt? Hvordan har I set Frelserens kraft i jeres og andres tilværelse? Hvad gør hans kraft jer i stand til at gøre og blive? Hvordan ville jeres liv være anderledes uden den?

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Mosija 2:11-18

Når jeg tjener andre, tjener jeg Gud.

  • Denne uges aktivitetsside består af en enkel krone, som jeres børn kan lave. De vil måske gerne skiftes til at stå på en stol eller en taburet og lade som om, de er kong Benjamin, mens I fortæller om nogle ting, som kong Benjamin underviste sit folk om i Mosija 2-3. I kan også læse »Kapitel 12: Kong Benjamin« (Historier fra Mormons Bog, s. 32-35) med dem for at give dem et overblik over kong Benjamins lærdomme.

  • Mosija 2:17 kan være et godt vers for jeres børn at lære. I kan hjælpe dem med at gentage det nogle få ord ad gangen. Eller I kan skrive verset ned, hvor flere nøgleord mangler, og bede jeres børn om at finde de manglende ord. Så kan I tale med jeres børn om, hvorfor Gud ønsker, at vi tjener hinanden.

  • I kan hjælpe jeres børn til at søge i Mosija 2:11-18 for at finde ud af, hvad kong Benjamin gjorde for at tjene andre. Jeres børn kan så skrive på nogle papirstrimler, hvordan de kan tjene familiemedlemmer. Læg sedlerne i en beholder, fx en pose eller et glas, så jeres børn kan vælge en hver dag og gøre den tjeneste for nogen.

Børn har gavn af gentagelser. Vær ikke bange for at gentage aktiviteter flere gange især med yngre børn. Gentagelser vil hjælpe børnene til at huske det, de har lært.

Billede
børn folder et stykke stof

Kong Benjamin lærte os, at vi kan tjene Gud ved at tjene andre.

Mosija 2:19-25

Alle mine velsignelser kommer fra min himmelske Fader.

  • Kong Benjamins tjeneste for sit folk var inspireret af hans dybe taknemmelighed til Gud. Hvordan vil I inspirere til lignende følelser hos jeres børn? I kan sammen læse Mosija 2:21 og begynde at lave en liste over velsignelser, vor himmelske Fader har givet os. I kan så føje andre velsignelser, som børnene kan komme i tanke om, til listen.

  • Her er et spil, I kan spille for at hjælpe jeres børn til at erkende vor himmelske Faders velsignelser. Børnene kan lade et billede af Frelseren gå rundt mellem sig, mens de synger eller lytter til en sang om taknemmelighed (se »Taknemmelighed« under Emner i Anvendelse af Sangbogen). Stop med at synge eller stop musikken med mellemrum, og bed den, der holder billedet, om at fortælle om en velsignelse, de er taknemmelige for. Hvordan kan vi ifølge Mosija 2:22-24 vise, at vi er taknemmelige for vores velsignelser?

Mosija 3:5-10, 19

Jesus Kristus vil hjælpe mig til at blive mere som ham.

  • En engel fortalte kong Benjamin vigtige sandheder om Kristi liv og tjenestegerning. Måske kan I og jeres børn kigge efter billeder af nogle af begivenhederne i Mosija 3:5-10 (se fx Evangelisk kunst, nr. 30, 41, 42, 57, 59). Når I læser Mosija 3:5-10, kan jeres børn række hånden i vejret, når de hører noget i skriftstederne, der skildres på et af billederne.

  • Har jeres børn nogensinde hjulpet med at tilberede mad ved at bruge en opskrift? Måske kan I tale om den oplevelse og bruge Mosija 3:19 til at lave en »opskrift« på, hvordan vi kan blive ligesom Jesus Kristus. Hvordan hjælper Jesus os med at blive som ham?

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Kong Benjamin forkynder for sit folk

Kong Benjamins tale [King Benjamin’s Address], af Jeremy Winborg