Kom og følg mig 2024
1.-7. april: »Bliv forligt med Gud ved Kristi forsoning.« Jakob 1-4


»1.-7. april: ›Bliv forligt med Gud ved Kristi forsoning.‹ Jakob 1-4«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»1.-7. april. Jakob 1-4«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
kvinde knæler ved Jesu fødder

Tilgivet [Forgiven], af Greg Olsen. Anvendt med tilladelse. www.GregOlsen.com

1.-7. april: Bliv forligt med Gud ved Kristi forsoning

Jakob 1-4

Nefitterne anså Nefi som deres »stor[e] beskytter« (se Jakob 1:10). Han havde også beskyttet dem mod åndelige farer, advaret dem mod synd og tilskyndet dem til at komme til Kristus. Den opgave faldt nu på Jakob, som Nefi havde indviet til at være præst og lærer (se Jakob 1:18). Jakob følte et ansvar for frimodigt at advare dem, der var »begyndt at begå synd«, mens han også trøstede »den sårede sjæl« hos dem, der var blevet såret af andres synder (se Jakob 2:5-9). Hvordan ville han gøre begge dele? Han pegede på Jesus Kristus – fordi begge grupper havde brug for Frelserens helbredelse (se Jakob 4). Ligesom Nefis budskab tidligere, var Jakobs budskab en opfordring til at blive »forligt med [Gud] ved Kristi … forsoning« (Jakob 4:11).

Forslag til læring i hjem og i kirke

Jakob 1:6-8, 15-19; 2:1-11

Jeg har et »ærinde [fra] Herren«.

For Jakob var det at forkynde Guds ord et »ærinde [fra] Herren«, så han arbejdede flittigt for at »højne [sit] embede« (Jakob 1:17, 19). Hvad betyder de vendinger, som Jakob brugte, for jer? Tænk over, hvad et forstørrelsesglas gør. Giver det jer nogle ideer? Når I grunder over Jakob 1:6-8, 15-19 og 2:1-11, så tænk på de ærinder, Herren kan have til jer. Hvad føler I jer inspireret til gøre for at »højne« dem?

Se også »Den, Herren kalder, gør Herren egnet« i Kirkens præsidenters lærdomme: Thomas S. Monson, 2022.

Jakob 2:12-21

»Lad ikke denne … stolthed fordærve jeres sjæl!«

Nefitterne havde et problem med stolthed og fokus på rigdomme (se Jakob 2:13), og det problem var ikke unikt for dem eller deres tid. Hvordan fremmer modstanderen kærligheden til rigdomme i dag? Når I har læst Jakob 2:12-21, så beskriv med jeres egne ord, hvordan Gud ønsker, at I ser på materiel rigdom. En salme som »Fordi du gi’r mig alt« (Salmer og sange, nr. 141) kan give yderligere indsigt. Hvad føler I jer inspireret til at gøre på grund af det, I lærer?

Jakob 2:22-35; 3:10-12

Billede
ikon, seminar
Gud fryder sig ved kyskhed.

Hvad finder I, når I læser Jakob 2:22-35; 3:10-12, der hjælper jer til at forstå, hvorfor det at være kysk er så vigtigt for Gud? Hvilke negative konsekvenser er der ved umoral – på Jakobs tid og i vore dage? Hvad er velsignelserne ved at leve et kysk liv?

Ældste David A. Bednar har sagt, at vi lever »i [en] verden, der i stigende grad spotter forplantningens hellighed« (»Vi tror, at vi skal være kyske«, Liahona, maj 2013, s. 41-44). Hvordan hjælper I andre til at forstå, hvorfor I adlyder kyskhedsloven? Et godt sted at begynde er forklaringen på Guds standarder for seksuelle følelser og forhold i »Jeres legeme er helligt« i Til styrke for de unge: Vejledning til at træffe valg, s. 22-29. Hvad finder I ellers i den hjælpekilde, der kan hjælpe jer til at forklare, hvorfor I efterlever kyskhedsloven?

I kan finde flere svar i ældste Bednars tale, der henvises til ovenfor, eller i videoen »Jeg vælger at være ren«, der findes i Evangelisk Bibliotek.

Hvordan adskiller Guds standard for seksuel renhed sig fra andre budskaber, I kan støde på? Hvad er velsignelserne ved at leve et kysk liv?

Se også »Tiltrækning af samme køn« i samlingen »Hjælp til livet« i Evangelisk Bibliotek.

Jakob 4

Jeg kan forlige mig med Gud gennem Jesu Kristi forsoning.

Jakob bønfaldt sit folk om at blive »forligt med [Gud] ved Kristi … forsoning« (Jakob 4:11). En definition på forlige er at genoprette venskab eller harmoni. Når I grunder over jeres eget liv, så tænk på et tidspunkt, hvor I måske har følt jer langt væk fra vor himmelske Fader. Hvordan hjælper Frelseren jer til at genoprette denne relation? Hvilket råd kan I finde i dette kapitel, der hjælper jer til at forlige jer med Gud? (Se v. 4-14).

Hvilke anden indsigt får I af Matthæus 5:23-24? Hvordan kan Frelseren hjælpe jer til at forlige jer med Gud – og andre?

Se også 2 Nefi 10:24.

Jakob 4:8-18

Jeg kan undgå åndelig blindhed ved at fokusere på Frelseren.

Da Jakob arbejdede på at få sit folk til at vende sig mere helhjertet til Herren, advarede han dem mod åndelig blindhed og foragt for evangeliets »tydelige ord« (se Jakob 4:13-14). Hvad kan vi ifølge Jakob 4:8-18 gøre for at undgå åndelig blindhed?

Se også Quentin L. Cook, »Se ikke forbi målet«, Liahona, mar. 2003, s. 21-24.

Da Frelseren underviste, brugte han sammenligninger fra hverdagslivet. Jesu lignelser hjalp mennesker til at finde åndelige sandheder i deres fælles erfaringer. Prøv at gøre det samme, når I underviser. Når I for eksempel underviser nogen om Jakob 4:8-18, kan I spørge dem, om de nogensinde har fået undersøgt deres øjne? På hvilken måde vurderede lægen deres fysiske syn? Hvordan kan vi vurdere vores åndelige syn?

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Jakob 2:8

Gud helbreder den sårede sjæl.

  • For at hjælpe jeres børn til at forstå, hvordan en »såret sjæl« kan heles, kan I sammen tale om, hvordan vores kroppe kan blive såret, og hvad der hjælper den til at hele. Måske kan jeres børn fortælle om tidspunkter, hvor de kom til skade, og hvad der hjalp dem til at blive helbredt. I kan endda vise dem bandager eller medicin som en del af denne samtale. I kan fortælle dem, hvordan Frelseren har hjulpet jer, når jeres ånd havde brug for helbredelse.

Jakob 2:17-19

Jeg kan hjælpe andre, der har brug for hjælp, når jeg deler med dem.

  • Nogle af menneskene på Jakobs tid var meget rige, men de ønskede ikke at dele det, de havde, med andre. Når I læser Jakobs belæringer til dem i Jakob 2:17-19, kan I give jeres børn billeder eller genstande, de kan vise frem, der passer til ord eller vendinger i disse vers. I kan eventuelt forklare, at I deler disse genstande med dem. I kan eventuelt bede dem om at dele tingene med jer eller med hinanden. Tal om, hvad I føler, når I deler med andre. Hvad kan vi ellers dele med andre for at hjælpe dem til at føle sig glade?

  • Når I sammen har læst Jakob 2:17, kan jeres børn måske nævne nogle velsignelser, vor himmelske Fader har delt med dem. Hvorfor ønsker han, at vi deler med hinanden?

Jakob 4:6, 10-11

Jeg kan styrke min tro på Jesus Kristus.

  • Jakobs tro på Kristus var så stærk, at den ikke kunne rokkes. For at lære jeres børn, hvordan man opbygger en sådan tro, kan I spørge dem om ting, vi gør for at gøre vores krop stærkere. Hvad kan vi gøre for at styrke vores tro på Jesus Kristus? Læs Jakob 4:6 sammen, og hjælp børnene med at opdage, hvad Jakob og hans folk gjorde for at gøre deres tro »urokkelig«.

  • En anden tilgang til at hjælpe jeres børn til at forstå, hvad det vil sige at være »urokkelig« i deres tro, kan være at finde et stort træ og bede dem om at ryste de forskellige grene. Få dem derefter til at ryste stammen. Hvorfor er det sværere at ryste stammen? Hvilke vendinger i Jakob 4:6, 10-11 beskriver, hvad vi kan gøre for at gøre vores tro på Jesus Kristus urokkelig?

    Billede
    stort træ i en park

    Ligesom stammen på et træ, så kan vores tro på Kristus være »urokkelig«.

  • For at lære jeres børn om urokkelig tro på Jesus Kristus gennem andre sammenligninger, kan I se Neil L. Andersen, »Åndelige hvirvelvinde« (Liahona, maj 2014, s. 18, og videoen »Spiritual Whirlwinds«) eller »Den kloge mand og den ukloge mand« (Børnenes sangbog, s. 132; se også Matt 7:24-27).

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Jakob skriver på guldplader

Jeg vil sende deres ord ud (læreren Jakob) [I Will Send Their Words Forth (Jacob the Teacher)], af Elspeth Caitlin Young