Kom, følg med meg 2024
6.–12. mai: “I Herrens styrke.” Mosiah 7–10


“6.–12. mai: ‘I Herrens styrke.’ Mosiah 7–10,” Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“6.–12. mai. Mosiah 7–10”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Ammon underviser kong Limhi

Minerva Teichert (1888–1976), Ammon before King Limhi [Ammon står foran kong Limhi], 1949–1951, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

6.–12. mai: “I Herrens styrke”

Mosiah 7–10

Mens kong Mosiahs folk hadde “sammenhengende fred” i Zarahemla (Mosiah 7:1), gikk tankene deres til en annen gruppe nephitter, som hadde reist mange år tidligere for å bo i Lehi-Nephis land. Generasjoner hadde kommet og gått, og Mosiahs folk hadde ikke hørt noe fra dem. Mosiah ba så Ammon om å lede et letemannskap for å finne nephittene som hadde reist. Letemannskapet fant ut at disse nephittene var tatt til fange av lamanittene (Mosiah 7:24) “på grunn av synd”. Men da Ammon og hans brødre kom, fikk de plutselig håp om befrielse.

Noen ganger er vi som disse nephittene i fangenskap, vi lider på grunn av våre synder, og vi lurer på om vi noensinne vil finne fred igjen. Noen ganger er vi som Ammon, vi føler oss tilskyndet til å hjelpe andre og oppdager til slutt at våre anstrengelser har inspirert dem til å “[løfte sine] hoder, [glede seg] og [sette sin] lit til Gud”(Mosiah 7:19). Uansett hvilke omstendigheter vi er i, må vi alle omvende oss og “vende [oss] til Herren av hele [vårt] hjerte”, med tro på at “han [vil] … fri [oss]” (Mosiah 7:33).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Mosiah 7:14–33

Jesus har kraften til å befri meg.

Å møte Ammon ga kong Limhi håp, og han ønsket å videreføre dette håpet til sitt folk. Kanskje ordene hans også kan gi deg håp. For å finne sammenheng, kan du vurdere å gjennomgå situasjonen til Limhis folk i Mosiah 7:20–25. Grunn deretter på disse spørsmålene når du leser Mosiah 7:14–33:

  • Hva sa Limhi for å styrke sitt folks tro og håp på Kristus?

  • Hvilke uttrykk hjelper deg å føle håp? (se vers 19, 33).

  • Hvilke erfaringer har hjulpet deg å stole på at Gud kan og vil befri deg?

Se også: “Snart Israels Forløser”, Salmer, nr. 5.

Mosiah 7:26–27

Jeg er skapt “i Guds bilde”.

I Mosiah 7:26–27 forklarte Limhi noen av sannhetene som Abinadi underviste. Hvilke sannheter kan du finne i disse versene? Hvordan påvirker disse sannhetene ditt syn på Gud og deg selv?

Russell M. Nelson, “Kroppen: En storartet gave å verdsette”, Liahona, aug. 2019, 50–55.

Mosiah 8:13–19

Bilde
seminar, ikon
Herren sørger for profeter, seere og åpenbarere for å hjelpe menneskeheten.

Da Limhi hørte Ammons vitnesbyrd om at Herren hadde oppreist en seer, “frydet [Limhi] seg storlig og takket Gud” (Mosiah 8:19). Hvorfor tror du han følte det slik? Hva lærer du om seere fra Ammons ord i Mosiah 8:13–19?

I dag oppholder vi Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum som profeter, seere og åpenbarere. Hvordan har de vært “til stor nytte” for deg? (Mosiah 8:18). Hva har de lært deg om Jesus Kristus?

Hvordan kan du, i likhet med Ammon, tale frimodig om behovet for profeter, seere og åpenbarere? (se Mosiah 8:13–18). Hva kan du for eksempel dele med familien eller på sosiale medier om:

  • Sannheter som har blitt gjengitt i vår tid av Joseph Smith og andre Herrens profeter (for eksempel Guds natur, vår guddommelige identitet eller familiens evige natur). En gjennomgang av “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde” eller “Familien – en erklæring til verden” (Evangeliebibliotek), kan hjelpe deg å komme på noen av disse sannhetene.

  • Velsignelsene ved bud eller ordinanser (for eksempel Visdomsordet, kyskhetsloven eller besegling av familier).

I forrige måned hørte vi fra profeter, seere og åpenbarere på generalkonferansen. Hvilke budskap inspirerte deg? Hva vil du gjøre annerledes basert på det du har lært? Hva sa Herrens seere om “det som skal komme”? (Mosiah 8:17).

Se også Gospel Topics, “Prophets” [Profeter], Evangeliebibliotek.

Mosiah 9–10

Jeg kan møte mine utfordringer “i Herrens styrke”.

Zeniff innrømmet at hans feiltrinn hadde satt hans folk i en vanskelig situasjon. Men senere, gjennom kriger mot lamanittene, hjalp han folket sitt til å møte sine utfordringer med tro på Herren. Når du leser Mosiah 9–10, kan du se etter hva Zeniffs folk gjorde for å vise sin tro. Hvordan styrket Gud dem? Hvordan har han styrket deg? Hva betyr det for deg å gå fremover “i Herrens styrke”? (Mosiah 9:17; 10:10–11).

Mosiah 10:11–17

Mine valg kan påvirke generasjoner.

Når du leser Mosiah 10:11–17, kan du finne ut hvordan handlingene og holdningene til tidligere generasjoner av lamanitter påvirket generasjonene som fulgte. Hva sier dette om hvordan dine valg kan påvirke andre – på godt og ondt – også personer som ennå ikke er født?

Bruk konkretiseringer. Konkretiseringer gjør læringen morsom og minneverdig. Kanskje en rekke dominobrikker kan vise hvordan folks valg kan påvirke deres etterkommere (se Mosiah 10:11–17).

Forslag til undervisning av barn

Mosiah 7:19

Gud hjalp mennesker i Skriftene, og han kan hjelpe meg.

  • Da hans folk var i vanskeligheter, delte kong Limhi Skriftene for å bygge opp deres tro. Spør barna om historier fra Skriftene eller personer som hjelper dem å ha tro. Deretter kan du lese Mosiah 7:19 for dem og gjennomgå historiene som er nevnt i dette verset (se “Påskehøytiden” og “Israelittene i ørkenen” i Historier fra Det gamle testamente, 70–76). Kanskje barna ønsker å rollespille dem. Hvordan hjalp Herren folket i disse historiene? Hvordan kan han hjelpe oss?

  • Du finner flere eksempler på hvordan Herren hjelper oss, ved å velge noen vers av “Mormons bok forteller oss” eller “Nephis mot” (Barnas sangbok, 62–63, 64–65) for å synge sammen med barna. Hjelp dem å finne ut hvordan Herren hjalp mennesker i Mormons bok – og hvordan han kan hjelpe oss.

Mosiah 8:16–18

Gud har gitt oss profeter, seere og åpenbarere.

  • Én måte å undervise om seere på, er å sammenligne dem med ting som hjelper oss å se bedre, som briller, kikkerter eller et mikroskop. Når du så leser Mosiah 8:17 for barna kan de ta hendene opp mot øynene som om de ser gjennom kikkerten hver gang de hører ordet “seer” (se også Moses 6:35–36). Snakk med dem om ting som Herren hjelper profeter å “se” som vi ikke kan. Hva har våre profeter eller seere, for eksempel Joseph Smith, åpenbart til oss?

  • Etter å ha lest Mosiah 8:16–18 sammen med barna, kan du hjelpe dem å tenke på hvordan de kan fullføre en setning som En seer er som en … som hjelper oss … En seer er for eksempel som et trafikkskilt som leder oss til Jesus.

  • Du kan også lage fotspor av papir og be barna lage tegninger av ting som profeter, seere og åpenbarere har rådet oss til å gjøre. Legg fotsporene i en sti rundt i rommet, og la barna gå på disse fotsporene. Hvordan kan en seer være “til stor nytte” for oss? (se Mosiah 8:17–18).

Mosiah 9:14–18; 10:10–11

Når jeg er svak, kan Herren styrke meg.

  • Når barna møter utfordringer, føler de seg noen ganger svake og hjelpeløse. Hvordan vil du hjelpe dine barn til å stole på Herrens styrke? Du kan spørre dem hva vi gjør for å bli fysisk sterke. Hva vil det si å ha “menneskelig styrke”? (se Mosiah 10:11). Hva vil det si å ha “Herrens styrke”? (se Mosiah 9:17–18; 10:10). Hvordan mottar vi Herrens styrke? Barna kan lage en tegning av ting som hjelper dem å motta Herrens styrke.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Joseph Smith og Moroni

Vision to Joseph Smith [Joseph Smith får et syn], av Clark Kelley Price