Kom, følg med meg 2024
13.–19. mai: “Et lys … som aldri kan fordunkles.” Mosiah 11–17


13.–19. mai: ‘Et lys … som aldri kan fordunkles.’ Mosiah 11–17,” Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“13.–19. mai. Mosiah 11–17”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Abinadi vitner til kong Noah

Abinadi Before King Noah [Abinadi står foran kong Noah], av Andrew Bosley

13.–19. mai: “Et lys … som aldri kan fordunkles”

Mosiah 11–17

Store branner kan starte med en enkelt gnist. Abinadi var alene om å vitne mot en mektig konge og hans hoff. Ordene hans ble stort sett avvist, og han ble dømt til døden. Allikevel vekket vitnesbyrdet hans om Jesus Kristus, som er “lyset … som ikke kan fordunkles” (Mosiah 16:9), noe i den unge presten Alma. Og denne omvendelsens gnist vokste seg gradvis større etter som Alma bragte mange andre til omvendelse og tro på Jesus Kristus. Flammene som drepte Abinadi døde til slutt ut, men den troens flamme som ordene hans skapte kom til å ha en varig innflytelse på nephittene – og på folk som leser hans ord i dag. De fleste av oss vil aldri måtte gjennomgå det Abinadi gjorde på grunn av vårt vitnesbyrd, men vi har alle øyeblikk der det å følge Jesus Kristus blir en prøve på vårt mot og vår tro. Kanskje det å studere Abinadis vitnesbyrd kan blåse liv i ditt vitnesbyrds og mots flammer også.

Se også “Abinadi Testifies of Jesus Christ” [Abinadi vitner om Jesus Kristus] (video), Evangeliebibliotek.

Forslag til læring hjemme og i kirken

Mosiah 11–1317

Bilde
seminar, ikon
Jeg kan stå frem for Jesus Kristus, selv når jeg står alene.

Mens du studerer Mosiah 11–13; 17, kan du se på bildene av Abinadi i denne oversikten. Hva lærer du om å stå som et vitne for Kristus? Spesielt kan du fokusere ditt studium på skriftsteder og spørsmål som disse:

Når har du følt at du var alene om å forsvare Frelseren og hans evangelium? Hvordan hjalp han deg til å føle at han var med deg? Når du tenker over dette, kan du lese beretningen om Elisa og hans unge tjener i 2 Kongebok 6:14–17. Hva inspirerer deg ved denne hendelsen?

Du kan også granske side 31–33 i Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg for å finne ord eller uttrykk som gir deg mot til å forsvare sannheten. Eller du kan gjøre det samme i teksten til en salme som “Gjør hva er rett” eller “La oss stevne frem” (Salmer, nr. 133, 170).

Hvordan vil du anvende det du har lært av Abinadi? Videoen “Dare to Stand Alone” [Våg å stå alene] (Evangeliebibliotek) skildrer situasjoner der du kan stå for Kristus og hans evangelium. Hvilke andre eksempler kan du komme på?

Se også Romerne 1:16; 2 Timoteus 1:7–8; “Kapittel 8: Kallet til mot”, Læresetninger fra Kirkens presidenter: Thomas S. Monson (2022), 135–47; Gospel Topics, “Faith in Jesus Christ” [Tro på Jesus Kristus], Evangeliebibliotek.

Undervis ved Ånden. “Effektiv undervisning i evangeliet krever ikke bare å forberede en leksjon, men å forberede deg godt åndelig … til å høre og følge Åndens veiledning når du underviser” (Undervisning på Frelserens måte, 17).

Mosiah 12:19–37

Jeg må prøve å forstå Guds ord med hjertet.

Kong Noahs prester var kjent med Guds ord. De kunne sitere skriftsteder og hevdet at de underviste budene. Likevel virket livet deres upåvirket av Frelserens evangelium. Hvorfor var det slik?

Tenk på dette når du leser Mosiah 12:19–37. Hva tror du det vil si å forstå Guds ord med hjertet? Hvilke ord eller uttrykk inspirerer deg til å gjøre forandringer i måten du prøver å lære evangeliet?

Mosiah 13:11–26

Guds bud skulle være skrevet i mitt hjerte.

Grunn på Abinadis bemerkning om at budene ikke var “skrevet i [prestenes] hjerter” (Mosiah 13:11). Hva kan dette uttrykket bety? Når du leser Mosiah 13:11–26, kan du overveie om disse budene er skrevet i ditt hjerte.

Se også Jeremia 31:31–34; 2 Korinter 3:3.

Mosiah 14–15

Jesus Kristus led for meg.

Se etter ord og uttrykk i Mosiah 14–15 som beskriver Frelseren og hva han gikk gjennom for din skyld. Hvilke vers hjelper deg til å føle større kjærlighet og takknemlighet til ham?

Mosiah 15:1–12

Hvordan kan Jesus Kristus være både Faderen og Sønnen?

Abinadi underviste at Guds Sønn – Jesus Kristus – ville bli Forløseren (se Mosiah 15:1), mens han bodde i kjødet, og bli både menneske og Gud (vers 2–3). Han underkastet seg fullstendig Gud Faderens vilje (vers 5–9). Derfor er Jesus Kristus både Guds Sønn og Gud Faderens fullkomne jordiske fremstilling (se Johannes 14:6–10).

Jesus Kristus er også Faderen i den forstand at når vi tar imot hans forløsning, blir vi “hans ætt” og “arvinger til Guds rike” (Mosiah 15:11–12). Med andre ord blir vi åndelig født på ny gjennom ham (se Mosiah 5:7).

Hvorfor føler du det er viktig å kjenne til disse sannhetene om vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Hvordan styrker Abinadis vitnesbyrd din tro på Ham?

Forslag til undervisning av barn

Mosiah 11–1317

Jeg kan stå frem for Jesus Kristus, selv når jeg står alene.

  • På et eller annet tidspunkt i vårt liv opplever vi alle press til å ta valg som strider mot vår tro på Jesus Kristus. Hva kan dine barn lære av Abinadi om å stå som et vitne om Jesus Kristus, selv om det er upopulært? Kunstverket i denne oversikten eller “Kapittel 14: Abinadi og kong Noah” (i Historier fra Mormons bok, 38–42) kan hjelpe dem å visualisere beretningen i Mosiah 11–13; 17. Spør dem hva de liker ved Abinadi.

  • Barna vil kanskje like å rollespille deler av Abinadis historie. Deretter kan de rollespille virkelige situasjoner for å øve på hva de kan gjøre hvis andre ønsker at de skal gjøre noe galt. De kan også fortelle om erfaringer da de var modige med å følge Jesus Kristus. Hvordan fulgte Abinadi Jesus Kristus? (se Mosiah 13:2–9; 17:7–10). Hvorfor gjorde ikke kong Noah det han visste var riktig? (se Mosiah 17:11–12).

Mosiah 12:33–36; 13:11–24

Jeg skulle adlyde De ti bud.

  • Kong Noahs prester kjente budene, men hadde dem ikke “skrevet i deres hjerter” (Mosiah 13:11). Hvordan vil du hjelpe dine barn å kjenne budene og elske dem? De kan kanskje skrive budene fra Mosiah 12:33–36 og 13:11–24 på hjerteformede papirlapper. Mens de gjør det, kan du snakke med dem om hva disse budene betyr og hvordan de skal følge dem. Hvordan kan vi skrive disse løftene i vårt hjerte?

  • Syng en sang om budene sammen, for eksempel “Hold alle budene” (Barnas sangbok, 68). Hvilke velsignelser kommer ved å holde budene?

Bilde
Far og sønn leser Skriftene

Skriftene underviser oss om Guds bud.

Mosiah 14:6; 16:4–9

Vår himmelske Fader sendte Jesus Kristus for å lede meg tilbake til ham.

  • Selv om det er et kort kapittel, har Mosiah 14 flere ord og uttrykk som beskriver Jesus Kristus. Kanskje du og barna kan lage en liste over dem mens dere leser kapittelet sammen. Deretter kan dere snakke om hva dere føler for Frelseren når dere studerer disse ordene og uttrykkene.

  • For å undervise om Jesus Kristus siterte Abinadi profeten Jesaja, som sammenlignet oss med tapte får. Kanskje barna kan dele opplevelser der de mistet noe eller gikk seg vill. Hva følte de? Hva gjorde de? Dere kan deretter lese Mosiah 14:6 og 16:4–9 sammen. Hvordan er vi som får som vandrer fra Gud? Hvordan hjelper Jesus Kristus oss å komme tilbake?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Abinadi vitner til kong Noah

His Face Shone with Exceeding Luster [Hans ansikt skinte med umåtelig glans], av Jeremy Winborg