Kom, følg med meg 2024
29. april – 5. mai: “En stor forandring.” Mosiah 4–6


“29. april – 5. mai: ‘En stor forandring.’ Mosiah 4–6, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“29. april – 5. mai. Mosiah 4–6”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Kong Benjamin underviser sitt folk

In the Service of Your God [I deres Guds tjeneste], av Walter Rane

29. april – 5. mai: “En stor forandring”

Mosiah 4–6

Har du noen gang hørt noen tale og blitt inspirert til å forandre livet ditt? Kanskje bestemte du deg, på grunn av det du hørte, for å leve litt annerledes – eller kanskje veldig annerledes. Kong Benjamins tale var en slik tale, og sannhetene han underviste hadde en slik virkning på menneskene som hørte dem. Kong Benjamin delte med sitt folk det en engel hadde undervist ham – at vidunderlige velsignelser var mulige gjennom “Kristi sonende blod” (Mosiah 4:2). Som følge av hans budskap, forandret de sitt syn på seg selv (se Mosiah 4:2), Ånden forandret deres ønsker (se Mosiah 5:2), og de inngikk en pakt med Gud om at de alltid ville gjøre hans vilje (se Mosiah 5:5). Slik virkning hadde kong Benjamins ord på hans folk. Hvordan vil de påvirke deg?

Forslag til læring hjemme og i kirken

Mosiah 4

Gjennom Jesus Kristus kan jeg motta og bevare en tilgivelse for mine synder.

Noen ganger, til og med når du har følt at dine synder er tilgitt, strever du kanskje med å beholde denne følelsen og holde deg på rettferdighetens sti. Kong Benjamin lærte sitt folk hvordan de både kunne motta og bevare en forlatelse for sine synder. Når du studerer kapittel 4 i Mosiah, kan du vurdere å stille spørsmål som disse:

Vers 1–8.Hva er betingelsene for at Gud gir tilgivelse for dine synder? Hva lærer du om ham i disse versene som inspirerer deg til å omvende deg? Hvordan kan du vite når du har omvendt deg?

Vers 11–16.Ifølge disse versene, hva vil skje i vårt liv hvis vi gjør de tingene som er beskrevet i vers 11? På hvilken måte har du eller noen du er glad i opplevd disse forandringene? Sammenlign disse forandringene med forandringene som er beskrevet i Mosiah 3:19.

Vers 16–30.Hvordan kan det å dele det du har med andre hjelpe deg å bevare en forlatelse for dine synder? Hvordan kan du anvende vers 27 i din innsats for å være Kristus-lik?

På hvilken måte er vi alle tiggere? Hvordan skulle vi ifølge disse versene behandle alle Guds barn? (se Mosiah 4:26). Hvem trenger din hjelp?

Se også Becky Craven, “Behold forandringen”, Liahona, nov. 2020, 58–60.

Mosiah 4:5–10

Bilde
seminar, ikon
Jeg tror og stoler på Gud.

Kong Benjamins oppfordring om å tro på og stole på Gud er like viktig i dag som den var i tidligere tider. Når du leser Mosiah 4:5–10, kan du se etter sannheter om Gud som gir deg grunn til å stole på ham. Legg merke til oppfordringene kong Benjamin gir i vers 10. Hvorfor vil det å stole på Gud gjøre det lettere å gjøre det kong Benjamin oppfordrer til?

Gransk noen av disse andre skriftstedene for å lage en liste over Guds egenskaper: Jeremia 32:17; 1 Johannes 4:8; 2 Nephi 9:17; Alma 32:22; Mormon 9:9; Ether 3:12; Lære og pakter 19:1–3; 88:41 (se også videoen “Christlike Attributes” [Kristus-lignende egenskaper], Evangeliebibliotek). Du kan bruke listen til å finne forskjellige måter å fullføre en setning som denne på: “Fordi jeg vet at Gud er , kan jeg stole på at han .”

Vår tillit til Gud øker når vi har erfaringer med ham. Hva hjalp kong Benjamins folk i Mosiah 4:1–3, til å “komme til kunnskap om Guds godhet”? (vers 6). Tenk på de erfaringene du har hatt med Gud. Hva har disse erfaringene lært deg om ham? Hvilke skritt tar du (eller kan du ta) for å styrke din tro på eller tillit til Gud?

Se også Jeffrey R. Holland, “Guds storhetLiahona, nov. 2003, 70–73; Gospel Topics “God the Father” [Gud Faderen], Evangeliebibliotek; “Jeg har en Fader god”, Salmer, nr. 188.

Del personlige erfaringer. Noen opplevelser er for hellige eller personlige til å dele. Når du oppfordrer andre til å fortelle om erfaringer, må du ikke presse dem til å dele hvis de ikke ønsker det.

Mosiah 4:29–30

Jeg må passe mine tanker, ord og gjerninger.

Gud gir oss ingen liste over enhver mulig synd. Hva sier Mosiah 4:29–30 om hva han gjør i stedet? Grunn på hvordan dine tanker, ord og gjerninger påvirker deg selv og andre. Hvordan påvirker de ditt forhold til Gud? Hvordan “våker [du over deg selv]”?

Mosiah 5:1–5

Herrens Ånd kan forårsake en mektig forandring i mitt hjerte.

Det er vanlig at folk sier: “Jeg kan ikke forandre meg. Det er bare sånn jeg er.” Kong Benjamins folks opplevelse viser oss derimot hvordan Herrens Ånd virkelig kan forandre hjerter. Når du leser Mosiah 5:1–5 kan du tenke på hvordan den “stor[e] forandring[en]” som leder til sann omvendelse skjedde – eller kan skje – i ditt liv. Tenk på de små, gradvise endringene så vel som de “store” opplevelsene. Hvordan hjelper disse erfaringene deg når du møter fristelser?

Se også Esekiel 36:26–27; Alma 5:14; “A Change of Heart” [En forandring i hjertet], “The People of King Benjamin Make a Covenant” [Kong Benjamins folk inngår en pakt] (videoer), Evangeliebibliotek.

Bilde
Kristus helbreder en syk kvinne

Healing Hands [Helbredende hender], av Adam Abram

Mosiah 5:5–15

Jeg påtar meg Kristi navn når jeg inngår pakter med ham.

Hva lærer du fra Mosiah 5:7–9 om hva det betyr å påta seg Kristi navn? Hva lærer nadverdsbønnene (se Moroni 4–5) oss om dette? Hvordan kan du vise at du “tilhører” Frelseren?

D. Todd Christofferson, “Hvorfor paktens sti”, Liahona, mai 2021, 116–119.

Forslag til undervisning av barn

Mosiah 4:1–3, 10

Omvendelse bringer glede.

  • For å undervise om gleden ved omvendelse, kan du kanskje la barna få hendene klissete eller skitne, og legge merke til hvordan de føler seg etter å ha vasket seg. Deretter kan du sammenligne dette med det folket i Mosiah 4:1–3 følte før og etter at deres synder var tilgitt. Bær vitnesbyrd om Frelserens kraft til å rense oss åndelig.

  • Vet barna hvordan de fullt ut og oppriktig kan omvende seg? Hjelp dem å finne ut hva kong Benjamins folk gjorde i Mosiah 4:1–3, 10. De kan også gjennomgå “Omvende, Omvendelse” i Veiledning til Skriftene. Hvordan gjør Jesus Kristus omvendelse mulig?

Mosiah 4:12–26

Jesu Kristi evangeliet inspirerer meg til å behandle andre med kjærlighet og vennlighet.

  • Å tjene andre får oss til å føle oss bra. Kanskje barna kunne snakke om en gang der de viste kjærlighet til eller tjente noen og hva den erfaringen fikk dem til å føle. Hva er noen grunner til at mennesker ikke ønsker å tjene andre? Hva kan vi si til noen for å oppfordre dem til å hjelpe mennesker som trenger det? Se etter forslag i Mosiah 4:16–26.

  • Kong Benjamin underviste at når vi kommer til Kristus og mottar syndsforlatelse, blir vi “[fylt] med kjærlighet til Gud” (Mosiah 4:12). Dette får oss til å være kjærlige og vennlige mot andre. Du og barna kan granske Mosiah 4:13–16, 26 (eller en sang som “Jeg går med deg”, Barnas sangbok, 78) og finne uttrykk som beskriver hvordan vi kan tjene andre. De kan deretter rollespille disse tingene eller tegne bilder av dem og gjette hverandres uttrykk. Hvordan kan vi vise kjærlighet og vennlighet hjemme, på skolen eller i kirken?

Bilde
ung jente leker med baby

Jesus Kristus lærte oss at vi skulle være snille med andre.

Mosiah 5:5–15

Når jeg inngår pakter med Gud, påtar jeg meg Kristi navn.

  • Barna vil kanskje like å lage skilt som viser navnet “Jesus Kristus” og ha dem over hjertet (se denne ukens aktivitetsside). Mens de gjør det, kan du lese Mosiah 5:12 for dem og snakke om hvordan det å inngå pakter, eller løfter, med Gud, er som å alltid ha Kristi navn “skrevet i [våre] hjerter”.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Kristus mater fugler

In His Constant Care [I Hans stadige omsorg], av Greg K. Olsen