Kom, følg med meg 2024
10.–16. juni: “Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?” Alma 5–7


“10.–16. juni: ‘Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?’ Alma 5–7”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“10.–16. juni. Alma 5–7”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Alma den yngre underviser zoramittene

Alma den yngre underviser zoramittene

10.–16. juni: “Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?”

Alma 5–7

Alma kjente ikke til dagens livreddende hjertetransplantasjoner, hvor et ødelagt eller sykt hjerte blir erstattet med et friskt. Men han kjente til en mer mirakuløs “forandring i hjertet” (Alma 5:26) – en der Frelseren gir oss et nytt åndelig liv, som å bli “født på ny” (se Alma 5:14, 49). Alma kunne se at denne forandringen i hjertet var akkurat det mange nephitter trengte. Noen var rike og andre fattige, noen stolte og andre ydmyke, noen forfulgte og andre led under forfølgelse (se Alma 4:6–15). Men alle trengte å komme til Jesus Kristus for å bli helbredet – akkurat som vi alle trenger. Enten vi prøver å overvinne stolthet eller holde ut lidelser, er Almas budskap det samme: “Kom, og frykt ikke” (Alma 7:15). La Frelseren forandre et forherdet, syndig eller såret hjerte til et som er ydmykt, rent og nytt.

Forslag til læring hjemme og i kirken

Alma 5:14–33

Jeg må oppleve – og fortsette å føle – en mektig forandring i hjertet.

President M. Russell Ballard sa: “Jeg [må] jevnlig ta meg tid til å spørre meg selv: ‘Hvordan ligger jeg an?’ Som en rettesnor for meg under denne personlige selvransakelsen, liker jeg å lese og grunne på de selvbeskuende ordene i Alma kapittel 5” (“Vende tilbake og motta”, Liahona, mai 2017, 64).

Les Alma 5:14–33 som om du intervjuet deg selv og undersøkte hjertet ditt. Kanskje du vil skrive ned dine svar på spørsmålene. Hva lærer du om deg selv? Hva føler du deg inspirert til å gjøre som følge av intervjuet?

Se også Dale G. Renlund, “Bevar hjertets mektige forandring”, Liahona, nov. 2009, 97–99.

Bilde
en jente ber ved en seng

Når vi vender oss til Gud, kan vi oppleve en “forandring i hjertet”.

Alma 5:44–51

Jeg kan få mitt eget vitnesbyrd om Frelseren og hans læresetninger gjennom Den hellige ånd.

I Alma 5, da Alma forklarte hvordan han fikk sitt vitnesbyrd om Frelseren, nevnte han ikke sin opplevelse da han så en engel (se Mosiah 27:10–17). Hvordan fikk Alma selv kunnskap om sannheten? Du kan kanskje bruke det du finner i Alma 5:44–51 til å skrive en “oppskrift” for å få et vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans læresetninger. Hvilke “ingredienser” (evangeliets sannheter) og “instruksjoner” (ting vi kan gjøre for å søke etter sannhet) tok Alma med? Hvilke “ingredienser” og “instruksjoner” kan du legge til oppskriften din ut fra dine egne erfaringer eller andre erfaringer i Skriftene?

Alma 7

“For jeg forstår at dere vandrer på rettferdighetens stier.”

Noen ganger er vi som folket i Zarahemla, som trengte å bli kalt til omvendelse (se Alma 5:32). Andre ganger er vi mer lik Gideons folk, som prøvde å vandre “på rettferdighetens stier” (Alma 7:19). Hva finner du i Almas budskap i Gideon (i Alma 7) som ligner på det han sa i Zarahemla (i Alma 5)? Hvilke forskjeller legger du merke til? Se etter ting Alma underviste som kan hjelpe deg å holde deg “på den sti som fører til Guds rike” (Alma 7:19).

Alma 7:7–16

Bilde
seminar, ikon
Frelseren påtok seg mine synder, min smerte og mine skrøpeligheter.

Har du noen gang følt at ingen forstår dine problemer eller utfordringer? I så fall kan sannhetene Alma underviste være til hjelp. Mens du leser, kan du reflektere over hva disse versene lærer oss om hensiktene med Frelserens offer. Du kan gjerne lage en oversikt med overskriftene Hva Frelseren led og Hvorfor han led og føre opp det du finner i Alma 7:7–16 (se også Jesaja 53:3–5). Kan du komme på konkrete tilfeller da han led noe av dette? Her er noen eksempler fra Skriftene: Matteus 4:1–13; 26:55–56; 27:39–44; Markus 14:43–46; Lukas 9:58. Kan du legge til noe i listen din fra disse versene?

Det er én ting å tro at Frelseren led for deg. Men hvilken innvirkning får hans lidelse på hverdagen din? Her er noen skriftsteder som viser hvordan Jesus Kristus kan hjelpe deg: Enos 1:5–6; Mosiah 16:7–8; 21:15; 24:14–15; 3 Nephi 17:6–7; Ether 12:27–29; Lære og pakter 121:7–10. Hva lærte du av disse versene? Hvordan kommer han deg til unnsetning? Når har du opplevd hans hjelp?

En salme som “Jeg trenger deg hver stund” eller “Han lever, min Forløser stor” (Salmer, nr. 63, 66) kan styrke din takknemlighet for Frelserens hjelp. Hvilke uttrykk i disse salmene uttrykker dine følelser for ham?

Se også Gospel Topics, “Atonement of Jesus Christ” [Jesu Kristi forsoning], Evangeliebibliotek; “His Grace” [Hans nåde] (videosamling), Evangeliebibliotek.

Bær vitnesbyrd om Jesus Kristus. Tenk over hvordan du kan bære ditt vitnesbyrd om Frelseren og hans guddommelighet, nåde og kjærlighet. Du kan oppmuntre dem du underviser til å vitne om ham ved å stille spørsmål som tilskynder dem til å fortelle hva de føler for ham.

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Alma 5:44–48

Jeg kan få mitt eget vitnesbyrd gjennom Den hellige ånd.

  • For å hjelpe barna å lære å utvikle sitt eget vitnesbyrd, kan du vise dem bildet nedenfor og spørre dem hvordan vi hjelper dyreunger å vokse. Du kan så se dette i sammenheng med å ta vare på vårt vitnesbyrd. Hvilken omsorg trenger vårt vitnesbyrd? Hvordan kan vi vite om det vokser?

    Bilde
    to gutter med dyreunger

    Når vi aksepterer evangeliet er det som å starte et nytt liv.

  • Hvordan fikk Alma sitt sterke vitnesbyrd om Jesus Kristus? Du kan lese Alma 5:44–46 sammen med barna for å finne svar på dette spørsmålet. Kanskje barna kan skrive ned en plan for å gjøre én ting denne uken for å styrke sitt vitnesbyrd.

Alma 7:10–13

Frelseren påtok seg mine synder, smerter og lidelser.

  • Hvordan kan du hjelpe barna å forstå Alma 7:10–13 slik at de kan vite at Jesus Kristus bryr seg om dem og kan hjelpe dem? Du kan be dem fortelle om noen erfaringer der de var syke eller hadde det vondt, eller hadde et annet problem som gjorde dem nedfor. Hvordan hjalp andre dem å føle seg bedre? Bær ditt vitnesbyrd om at Frelseren også har lidd dette, og snakk om en gang da han trøstet og hjalp deg.

  • Mens du og barna leser Alma 7:11–13, kan dere se etter hva Jesus Kristus led for oss. Be barna bruke ord og uttrykk de fant for å fullføre denne setningen: “Jesus led slik at han kan hjelpe meg.” Hvordan hjelper det oss å vite at Jesus forstår våre vanskeligheter? Hvordan mottar vi hans hjelp? Del ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Alma 5:14–43; 7:19–20

Å følge Jesus Kristus holder meg på den rette veien tilbake til vår himmelske Fader.

  • La barna se i et speil mens du leser Alma 5:14 (se også denne ukens aktivitetsside). Hva betyr det å ha Frelserens bilde i vårt ansikt?

  • Hvordan kan du bruke Almas beskrivelse av stien tilbake til vår himmelske Fader for å hjelpe barna å lære å ta gode valg? Du kan lese Alma 7:19–20 for dem og la dem rollespille å gå på “krokete stier” og gå på en rett sti. Hjelp dem å komme på valg som hjelper oss å holde oss på stien, og andre valg som tar oss bort fra stien. Dere kan også se på bilder av Jesus sammen og snakke om ting han gjorde for å vise oss veien tilbake til vår himmelske Fader. En sang som “Jeg prøver å ligne Jesus” (Barnas sangbok, 40) kan gi noen forslag.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Jesus i en rød kjortel

Our Advocate [Vår talsmann], av Jay Bryant Ward