Kom, følg med meg 2024
17.–23. juni: “Jesus Kristus vil komme for å forløse sitt folk.” Alma 8–12


“17.–23. juni: ‘Jesus Kristus vil komme for å forløse sitt folk.’ Alma 8–12”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“17.–23. juni. Alma 8–12”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Alma forkynner

Teaching True Doctrine [Undervisning i sann lære], av Michael T. Malm

17.–23. juni: Jesus Kristus vil komme for å forløse sitt folk

Alma 8–12

Guds verk vil ikke mislykkes. Men våre forsøk på å hjelpe til i arbeidet virker noen ganger mislykket – vi ser i hvert fall ikke umiddelbart de resultatene vi håper på. Vi kan kanskje føle oss litt som Alma da han forkynte evangeliet i Ammonihah – avvist, spyttet på og kastet ut. Allikevel var Alma frimodig og “vendte [tilbake] i all hast” (Alma 8:18) da en engel ba ham gå tilbake og prøve igjen, og Gud beredte veien for ham. Ikke bare ga han Alma mat å spise og et sted å bo, men han forberedte også Amulek, som ble en medarbeider, en heftig forsvarer av evangeliet og en trofast venn. Når vi opplever tilbakeslag og skuffelser mens vi tjener i Herrens rike, bør vi huske hvordan Gud støttet og veiledet Alma, og vi kan stole på at Gud vil støtte og veilede oss også, til og med i vanskelige omstendigheter.

Forslag til læring hjemme og i kirken

Alma 8

Bilde
seminar, ikon
Min innsats for å dele Jesu Kristi evangelium med andre krever tålmodighet.

Har du noen gang prøvd å dele Jesu Kristi evangelium med noen, men at du ble avvist? Alma opplevde også det. Hva lærer du av ham i Alma 8:13–16 om å dele evangeliet med andre til tross for utfordringer og motgang? Fortsett å lese i vers 17–32, og se etter uttrykk som inspirerer deg til å fortsette å dele evangeliet med andre, selv når du ikke synes å lykkes.

Profeter og apostler er spesielle vitner om Kristus, så de har mange inspirerte råd å dele om å vitne om ham. Se på hva eldste Dieter F. Uchtdorf sa i “Men hva om det er vanskelig?” (en del av “Misjonærarbeid: Del det du har i ditt hjerte”, Liahona, mai 2019, 18) eller det eldste Gary E. Stevenson delte i “Vise kjærlighet, dele, innby”, (Liahona, mai 2022, 84–87). Hva finner du der som kan hjelpe noen som begynner å føle seg motløs med hensyn til å dele evangeliet med andre?

Hvordan vil du sammenfatte alt du har studert her i ett eller to oppmuntrende uttalelser om å dele evangeliet med andre? Lag en plakat eller et meme som kan inspirere deg (og andre) til å fortsette å prøve.

Se også “Gjør meg til en bedre lærer”, Salmer, nr. 175; “Alma Is Commanded by an Angel to Return to Ammonihah” [Alma blir befalt av en engel å vende tilbake til Ammonihah] (video), Evangeliebibliotek; Gospel Topics, “Inviting All to Receive the Gospel of Jesus Christ,” [Innby alle til å motta Jesu Kristi evangelium], Evangeliebibliotek.

Alma 9:14–23

Med Guds velsignelser følger stort ansvar.

Når vi leser om måten nephittene i Ammonihah behandlet Guds tjenere på, er det lett å glemme at de en gang etterlevde evangeliet og var et “folk så rikt begunstiget av Herren” (Alma 9:20). Når du leser om de store velsignelser Gud ga Nephis folk (se spesielt Alma 9:14–23), kan du grunne på de store velsignelsene han har gitt deg. Hvilke ansvarsoppgaver følger med disse velsignelsene? Hva gjør du for å være trofast mot dette ansvaret?

(Se også Lære og pakter 50:24; 82:3; 93:39.)

Alma 11–12

Guds plan er en forløsningsplan.

I Alma 11–12 refererte Alma og Amulek til Guds plan som forløsningsplanen. Når du leser disse kapitlene, kan du grunne på hvorfor ordet forløsning blir brukt for å beskrive planen. Skriv et kort sammendrag av hva Alma og Amulek underviste om følgende aspekter ved planen.

  • Fallet

  • Forløseren

  • Omvendelse

  • Død

  • Oppstandelsen

  • Dom

Legg merke til virkningen Amuleks ord hadde på folket (se Alma 11:46). Hvordan påvirker kunnskap om Guds plan deg?

Se også Dallin H. Oaks, “Den store plan”, Liahona, mai 2020, 93–96; “Amulek Testifies of Jesus Christ” [Amulek vitner om Jesus Kristus] (video), Evangeliebibliotek.

Alma 12:8–18

Hvis jeg ikke forherder mitt hjerte, kan jeg motta mer av Guds ord.

Noen lurer kanskje på hvorfor vår himmelske Fader ikke gjør alt kjent for oss. I Alma 12:9–14 forklarte Alma én mulig grunn. Disse spørsmålene kan hjelpe deg å grunne på det han underviste:

  • Hva vil det si å forherde ditt hjerte? Hva er resultatet av å ha et forherdet hjerte? (se også Alma 8:9–11; 9:5, 30–31; og 10:6, 25).

  • Hva kan du gjøre for å vende ditt hjerte til Gud? (se Jeremia 24:7; Alma 16:16; Helaman 3:35).

  • Hva kan du gjøre for å sikre at Guds ord blir “funnet i [deg]”? (Alma 12:13). Hvis du hadde Guds ord i deg, hvilken virkning ville det ha på dine “ord”, “gjerninger” og “tanker”? (Alma 12:14).

Hva lærer Amuleks opplevelse deg om velsignelsene ved å ha et mykt hjerte? (se Alma 10:1–11).

Se også “Alma Warns Zeezrom” [Alma advarer Zeezrom] (video), Evangeliebibliotek.

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Alma 8–10

Jeg kan dele Jesu Kristi evangelium med andre.

  • Denne ukens aktivitetsside kan hjelpe deg å sammenfatte hendelsene i Alma 8–10 for barna. Du kan gjerne hjelpe dem å finne prinsipper som gjorde Alma og Amulek til gode misjonærer. De ga for eksempel ikke opp (se Alma 8:8–13), de vitnet om Kristus (se Alma 9:26–27), og de arbeidet sammen (se Alma 10:12).

  • En sang om misjonærarbeid, for eksempel “Mitt ønske er å være misjonær” (Barnas sangbok, 90) kan gi barna ideer om hvordan de kan dele evangeliet med sine venner. Be dem nevne ideene de får og personer de kan dele evangeliet med. Du kan også la dem rollespille hva de kan si eller gjøre.

Oppmuntre til deltagelse. Når du forbereder deg til å undervise, kan du, istedenfor å planlegge ting å si, spørre deg selv: “Hva skal barna gjøre for å lære?” Barn vil lære bedre og huske lenger når de deltar aktivt.

Alma 11–12

Guds plan er en forløsningsplan.

  • Kanskje barna kan lage en tegning som forestiller prinsippene i forløsningsplanen, som Adam og Evas fall, Jesu Kristi forsoning, omvendelse, død, oppstandelse og dom. Deretter kan du hjelpe dem å sette tegningene sammen med versene i Alma 11–12 som underviser om disse prinsippene.

Alma 8:18–22

Jeg kan være en god venn.

  • Du kan be et barn om å late som det er Amulek og et annet barn late som det er Alma mens du forteller historien i Alma 8:18–22. Hvordan var Amulek en god venn for Alma? Deretter kan barna fortelle hvordan noen har vært en venn for dem, og hvordan den opplevelsen fikk dem til å føle seg.

  • Kanskje du kan lage et vennskapspuslespill: Finn eller tegn et bilde som forestiller vennskap, og klipp det opp i puslespillbrikker. På baksiden av hver brikke skriver du noe vi kan gjøre for å være en god venn, blant annet ting Alma og Amulek gjorde. Barna kan etter tur velge en brikke og legge det til puslespillet mens du leser det som står på baksiden. Hvem trenger vårt vennskap?

Bilde
to jenter som ler

Vi kan være gode venner for andre.

Alma 11:43–44

På grunn av Jesus Kristus skal jeg stå opp fra de døde.

  • Bruk en konkretisering som denne for å undervise om oppstandelsen: Hånden din kan symbolisere ånden din, og en hanske kan symbolisere kroppen din. Ta hånden ut av hansken for å vise barna at vår ånd og kropp vil bli adskilt ved døden. Ta så hånden inn i hansken igjen for å vise at vår ånd og kropp vil bli forenet igjen ved oppstandelsen. La barna bytte på å ta hansken av og på mens du leser Alma 11:43 for dem. Vis et bilde av den oppstandne Jesus Kristus (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 59), og bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus gjorde det mulig for alle å oppstå.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Alma spiser sammen med Amulek

Illustrasjon av Alma som spiser sammen med Amulek, av Dan Burr