Kom, følg med meg 2024
24.–30. juni: “Gå inn til Herrens hvile.” Alma 13–16


“24.–30. juni: ‘Gå inn til Herrens hvile.’ Alma 13–16”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“24.–30. juni. Alma 13–16”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Alma og Amulek går ut av fengselet

Illustrasjon av Alma og Amulek som blir befridd ut av fengselet, av Andrew Bosley

24.–30. juni: “Gå inn til Herrens hvile”

Alma 13–16

På mange måter hadde livet i Ammonihah vært godt for både Amulek og Zeezrom. Amulek var “en mann med ikke helt lite aktelse,” med “mange slektninger og venner” og “store rikdommer” (Alma 10:4). Zeezrom var en dyktig lovkyndig som hadde “mange forretninger” (Alma 10:31). Så kom Alma med en oppfordring til å omvende seg og “gå inn til Herrens hvile” (Alma 13:16). Å følge denne oppfordringen krevde offer og førte til og med til nesten uutholdelig motgang for Amulek, Zeezrom og andre.

Men historien slutter selvfølgelig ikke der. I Alma 13–16 får vi vite hva som til slutt skjer med dem som tror på “Kristi kraft til frelse” (Alma 15:6). Noen ganger kommer befrielse, noen ganger helbredelse – og noen ganger blir ikke ting lettere i livet. Men alltid “tar [Herren] dem opp til seg i herlighet” (Alma 14:11). Alltid gir Herren “kraft ifølge den tro [vi har] på Kristus” (Alma 14:28). Og alltid gir denne tro oss “håp om at [vi] skal motta evig liv” (Alma 13:29). Når du leser disse kapitlene, kan du finne trøst i disse løftene, og du vil kanskje få en bedre forståelse av hva Alma mente når han snakket om gå inn til “Herrens hvile” (Alma 13:16).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Alma 13:1–9

Bilde
seminar, ikon
Prestedømmets ordinanser leder meg til Jesus Kristus for å få forløsning.

Almas ord i Alma 13 åpenbarer mektige sannheter om prestedømmet og dets hensikt – for å forberede oss til å gå inn til “Herrens hvile”, eller evig liv (Alma 13:16). Kanskje du kan skrive ned minst én sannhet i hvert vers i Alma 13:1–19. Her er noen forslag som kan hjelpe deg i gang:

Vers 1.Prestedømmet kalles også “Guds Sønns orden” (se også Lære og pakter 107:1–4).

Vers 2.Gud ordinerte prester for å hjelpe mennesker å se hen til Hans Sønn for å få forløsning.

Hva annet finner du? Hva føler du for prestedømmet når du tenker over disse sannhetene?

Har du noen gang tenkt på prestedømsordinanser som en gave fra Gud for å hjelpe deg å “se frem til hans Sønn for å få forløsning”? (vers 2, se også vers 16). Du kan kanskje lage en liste over ordinanser du har mottatt, for eksempel dåp, bekreftelse, nadverden, beskikkelse til et kall, en velsignelse av trøst eller helbredelse, en patriarkalsk velsignelse og tempelordinanser. Grunn på dine erfaringer med ordinanser som disse. Tenk over den symbolikken som er involvert og Ånden du følte. Hvordan leder hver av disse ordinansene deg til Jesus Kristus for å få forløsning?

Noen tror feilaktig at ordinanser – og prestedømmets myndighet til å utføre dem – ikke er nødvendige. Hvordan ville du svare på denne tankegangen? Her er to generalkonferansetaler som kan inspirere dine tanker. Velg én, og skriv ned eventuelle svar som kommer til deg: Russell M. Nelson, “Åndelige skatter”, Liahona, nov. 2019, 76–79; Dale G. Renlund, “Prestedømmet og Frelserens forsonende kraft”, Liahona, nov. 2017, 64–67.

Se også Lære og pakter 84:19–22; Gospel Topics, “Covenant” [Pakt], Gospel Library.

Bilde
unge menn ved nadverdsbordet

Prestedømsordinanser hjelper oss å se hen til Jesus Kristus for å få forløsning.

Alma 13

Herren oppfordrer meg til å gå inn til hans hvile.

Oppfordringen om å “gå inn til Herrens hvile” (Alma 13:16) gjentas ofte i Alma 13. Kanskje du kan se etter hvert vers hvor ordet “hvile” forekommer og grunne på hva hvert vers lærer deg om hva “Herrens hvile” kan bety. Hvordan er det forskjellig fra fysisk hvile? Hvordan finner vi det?

Se også Russell M. Nelson: “Overvinn verden og finn hvile”, Liahona, nov. 2022, 95–98; “Kom kun til Herren”, Salmer, nr. 95.

Alma 14

I tider med prøvelser må vi stole på Herren.

Du lurer kanskje på, som mange gjør, hvorfor grusomme ting skjer med mennesker som prøver å leve rettferdig. Du finner kanskje ikke alle svarene på dette vanskelige spørsmålet i Alma 14, men det er mye å lære fra hvordan Alma og Amulek reagerte på tragedie. Hva lærer deres ord og handlinger deg om hvorfor Gud noen ganger lar rettferdige mennesker lide? Hvilke råd kan Alma og Amulek gi oss når vi opplever vanskelige prøvelser?

Se også Romerne 8:35–39; 1 Peter 4:12–14; Lære og pakter 122:5–9; Dale G. Renlund, “Urettferdighet som gjør oss rasende”, Liahona, mai 2021, 41–45.

Vær alltid beredt. Undervisningsøyeblikk går fort over, så benytt deg av dem når de er der. For eksempel kan en tragedie i verden være en anledning til å dele prinsipper fra Alma 14 om hvorfor Herren noen ganger lar de uskyldige lide.

Alma 15:16, 18

Disippelskap krever offer.

Det kan kanskje være interessant å lage en liste over alle tingene Amulek ga avkall på for å ta imot evangeliet (se Alma 10:4–5; 15:16), og sammenligne det med en liste over det han fikk (se Alma 15:18; 16:13–15; 34:8). Hva er du villig til å ofre for å bli en mer trofast Jesu Kristi disippel?

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Fordi denne søndagen er den femte søndagen i måneden, oppfordres Primær-lærere til å bruke læringsaktiviteter i “Tillegg B: Forberede barn for et helt liv på Guds pakts sti”.

Alma 13:1–2, 16

Prestedømmets kraft hjelper meg å komme nærmere Kristus.

  • Én måte å hjelpe barna å forstå hvordan prestedømmets kraft leder oss til Kristus, er å vise dem bilder av hvordan prestedømmets kraft brukes (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 103–110). Barna kan hjelpe deg å finne ut hvordan Jesus brukte sin kraft (se for eksempel Matteus 26:26–28; Markus 5:22–24, 35–43; Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 38–41). Deretter kan dere lese Alma 13:2 sammen og snakke om hvordan prestedømmets kraft hjelper oss å “se frem til [Guds] Sønn” og bli mer lik ham.

    Bilde
    dåp
    Bilde
    Jesus ordinerer apostlene
  • Hvorfor ga Gud oss prestedømsordinanser? Hjelp barna å finne svar i Alma 13:16. Hvis de trenger hjelp til å vite hva en ordinans er, finnes det oversikter i Generell håndbok, 18.1 og 18.2. Kanskje du og barna kan snakke om deres erfaringer med å motta disse ordinansene. Hvordan hjelper de oss å “se frem til [Jesus Kristus] for å få forlatelse for [våre] synder”? En sang som “Når jeg døpes” (Barnas sangbok, 53) kan hjelpe barna å komme på andre grunner til å være takknemlige for prestedømsordinanser.

Alma 13:10–12

Jesus Kristus kan gjøre meg ren.

  • Etter å ha lest disse versene sammen, kan du vurdere hvordan du kan hjelpe barna å visualisere det de lærer. Kanskje dere kan vaske noe sammen. Hvordan føler vi oss når vi er skitne? Hvordan føler vi oss når vi blir rene igjen? Hvordan ligner disse følelsene på det vi føler når vi synder og så omvender oss og blir rene gjennom Frelserens forsoning?

Alma 14:18–29

Vår himmelske Fader styrker meg når jeg har tro på Jesus Kristus.

  • Denne ukens aktivitetsside kan hjelpe deg – eller barna – å fortelle historien i Alma 14:18–29 (se også “Kapittel 22: Almas misjon til Ammonihah”, Historier fra Mormons bok, 58–63). Understrek at Alma og Amulek ble gitt styrke på grunn av deres “tro … på Kristus” (Alma 14:26). Dere kan også snakke om en gang da Gud ga dere styrke “i forhold til deres tro”. Hvordan kan vi være trofaste som Alma og Amulek?

Alma 15:3–12

Jesus Kristus kan forandre hjerter.

  • Zeezroms forandring i hjertet gjennom Jesus Kristus er inspirerende. Gjennomgå sammen med barna hva de lærte om Zeezrom forrige uke. Dere kan deretter lese Alma 15:3–12 sammen for å finne ut hvordan han forandret seg. Hva kan vi lære av Zeezroms opplevelse om Herrens kraft? (Se “Zeezrom Is Healed and Baptized” [Zeezrom blir helbredet og døpt] [video], Evangeliebibliotek).

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Alma og Amulek i fengsel

Alma and Amulek in Prison [Alma og Amulek i fengsel], av Gary L. Kapp