Kom och följ mig 2024
1–7 juli: ”Jag ska göra er till ett redskap.” Alma 17–22


”1–7 juli: ’Jag ska göra er till ett redskap.’ Alma 17–22”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”1–7 juli. Alma 17–22”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
Ammon talar med kung Lamoni

Ammon och kung Lamoni, av Scott M. Snow

1–7 juli: ”Jag ska göra er till ett redskap”

Alma 17–22

Tänk på alla de anledningar människor kan ha att inte dela med sig av evangeliet: ”Jag vet inte tillräckligt” eller ”Jag är inte säker på att de är intresserade” eller kanske ”Tänk om de avvisar mig”. Du kanske har märkt att du själv tänker något liknande ibland. Nephiterna hade ytterligare en anledning att inte sprida evangeliet till lamaniterna: de beskrevs som ”ett vilt och förhärdat och blodtörstigt folk, ett folk som njöt av att mörda nephiterna” (Alma 17:14; se även Alma 26:23–25). Men Mosiahs söner hade en ännu starkare anledning att känna att de måste sprida evangeliet till lamaniterna: ”De önskade att frälsning skulle förkunnas för varje levande varelse, för de kunde inte tåla att någon människosjäl skulle gå förlorad” (se Mosiah 28:3). Denna kärlek som inspirerade Ammon och hans bröder kan också inspirera dig att dela med dig av evangeliet till familj, vänner och bekanta – också till dem som kanske inte verkar vara benägna att ta emot det.

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Alma 17:1–4

Enkla, konsekventa gärningar av hängivenhet mot Kristus hjälper mig att ta emot hans kraft.

Vad lär du dig av Alma 17:1–4 om hur du kan behålla styrkan i ditt vittnesbörd om och din hängivenhet mot Jesus Kristus? Vad gjorde Mosiahs söner och hur välsignade Herren dem?

När du läser om Mosiahs söners upplevelser i Alma 17–22, lägg då märke till hur deras andliga förberedelse påverkade deras tjänande bland lamaniterna (se t.ex. Alma 18:10–18, 34–36; 20:2–5; 22:12–16). Vad känner du dig inspirerad att göra för att följa deras exempel?

Alma 17:6–12; 19:16–36

Bild
ikon för seminariet
Jag kan vara ett redskap i Guds händer.

Omvändelseberättelserna vi läser om i skrifterna är ofta dramatiska, men i deras kärna finner vi oftast personer som hade modet att säga något och dela sin tro på Jesus Kristus. Tänk på det här när du läser om Abish och Mosiahs söner den här veckan.

Vad tror du att det innebär att vara ett redskap i Guds händer? Det kan vara till hjälp att tänka på redskap eller verktyg som du använder i ditt dagliga liv. Titta i Alma 17:6–12 efter vad Mosiahs söner gjorde för att kunna vara redskap i Guds händer. Hur kan du bli ett mer effektivt redskap i att hjälpa andra komma till Kristus?

Vad hos Abish gör intryck på dig i Alma 19:16–36? Vad lär du dig av henne om att hjälpa andra att bygga upp tro på Kristus? Vad tror du till exempel kan hjälpa människor du älskar att ”tro på Guds makt” (Alma 19:17)?

Du kan också jämföra Abishs upplevelse med principerna som äldste Dieter F. Uchtdorf undervisade om i ”Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat” (Liahona, maj 2019, s. 15–18). Hur visar Abish exempel på äldste Uchtdorfs ”fem enkla förslag”? Försök skriva ner några saker du kan säga om Jesus Kristus. Till exempel: ”För mig är Jesus Kristus …” eller ”Frälsaren hjälper mig att …”

Se även Gospel Topics, ”Ministering as the Savior Does” [Tjäna på Frälsarens sätt], Gospel Library; ”Kom och se”, ”Kom och hjälp till”, ”Kom och känn dig hemma” (videor), Evangeliebiblioteket [”Come and See”, ”Come and Help”, ”Come and Belong” i Gospel Library].

Använd åskådningsundervisning. Närhelst människor får se eller röra vid något som har med det de lär sig att göra, är det troligare att de kommer ihåg det längre. Om du till exempel undervisar om Alma 17:11 kan du visa ett trädgårdsredskap eller köksredskap för att inspirera till en diskussion om att vara ett redskap i Guds händer.

Alma 17–19

När vi visar kärlek till andra kan vi hjälpa dem att ta emot Jesu Kristi evangelium.

Sök efter verser i Alma 17–19 som visar hur Ammons kärlek till lamaniterna inspirerade honom i arbetet med att sprida Jesu Kristi evangelium. Vilka andra sanningar om att sprida evangeliet lär du dig av hans exempel?

Se även ”Ammon tjänar och undervisar kung Lamoni” (video), Evangeliebiblioteket.

Bild
Ammon räddar kungens får

Minerva Teichert (1888–1976) Ammon räddar kungens hjordar, 1949–1951, olja på masonit, 90 x 120 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

Alma 19:36

Herren hjälper mig med min omvändelse.

Efter att ha berättat om Lamonis och hans folks omvändelse, sammanfattade Mormon berättelsen med en iakttagelse om Jesus Kristus. Vad lär Alma 19:36 dig om Herrens natur? Vad mer lär dig berättelsen i Alma 19:16–36 om honom? När har du känt att Herrens arm varit utsträckt mot dig?

Alma 20:23; 22:15–18

Att lära känna Gud är värt alla uppoffringar.

Jämför det som Lamonis far var villig att ge upp för att rädda sitt liv (se Alma 20:23) med det han senare var villig att ge upp för att ta emot evangeliets glädje och lära känna Gud (se Alma 22:15, 18). Begrunda vad du är villig att uppoffra för att lära känna Gud bättre.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Alma 17:2–3

Mitt vittnesbörd om Jesus Kristus växer när jag läser skrifterna, ber och fastar.

  • Hur kan Mosiahs söners exempel hjälpa dina barn att bygga upp sina vittnesbörd om Jesus Kristus? Du kan hjälpa dina barn att upptäcka vad Mosiahs söner gjorde för att bygga upp sin andliga styrka i Alma 17:2–3. Sedan kan de rita bilder eller hitta föremål som representerar de här sakerna. Hjälp dem att planera vad de ska göra för att stärka sina vittnesbörd om Frälsaren.

Alma 17–19

Jag kan dela med mig av Jesu Kristi evangelium till andra.

  • För att lära er om att vara redskap i Guds händer, vilket Mosiahs söner var, kan du och dina barn titta på ett redskap eller verktyg och prata om vad det används till. Sedan kan ni läsa Alma 17:11 och prata om vad det innebär att vara vår himmelske Faders redskap i att hjälpa människor lära sig om Jesus Kristus.

  • Veckans aktivitetssida har bilder som representerar sanningar som Ammon undervisade kung Lamoni om. Du kan hjälpa dina barn att hitta de här sanningarna i Alma 18:24–40. Dina barn kan låtsas vara missionärer och berätta vad de vet om de här sanningarna.

  • När du har läst om Abish med dina barn (se Alma 19:16–20, 28–29) kan de låtsas vara som Abish genom att springa på stället, knacka på dörrar och berätta vad som hände i Alma 19:1–17. Hur kan vi vara som Abish och berätta vad vi vet om Jesus Kristus och hans evangelium? Dina barn kan rita bilder av sig själva när de delar med sig av evangeliet till någon, eller så kan ni sjunga en sång tillsammans om att sprida evangeliet, som till exempel ”Vi har valt att tjäna” (Barnens sångbok, s. 94–95).

Alma 17:21–25; 20:8–27; 22:1–3

Jag kan hjälpa andra att komma till Kristus genom att visa dem att jag älskar dem.

  • Först hade både kung Lamoni och hans far en hårdhjärtad inställning till evangeliet. Senare mjuknade deras hjärtan och de trodde på Jesus Kristus. Hur gick det till? Hjälp dina barn att upptäcka svar på den här frågan när du tillsammans med dem går igenom Ammons upplevelser. De kan rollspela ”Kapitel 23: Ammon: En stor tjänare” och ”Kapitel 24: Ammon träffar kung Lamonis far” (Berättelser ur Mormons bok, s. 64–68, 69–70). Eller så kanske barnen vill rita bilder av de olika delarna av berättelserna och använda bilderna för att återge dem. Vad gjorde Ammon för att hjälpa Lamoni och hans far att öppna sina hjärtan för Jesu Kristi evangelium? (Se Alma 17:21–25; 20:8–27; 22:1–3.)

  • Du och dina barn kan kanske tänka på någon som behöver få veta mer om Jesus Kristus. Hjälp dem att komma på hur de kan vara goda exempel och visa kärlek till den personen, precis som Ammon gjorde för Lamoni och hans far.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
illustration av Abish

Illustration av Abish, av Dilleen Marsh