Kom och följ mig 2024
922–28 juli: ”Så detta ord i era hjärtan.” Alma 32–35


”22–28 juli: ’Så detta ord i era hjärtan.’ Alma 32–35”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”22–28 juli. Alma 32–35”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
ett frö i ett barns hand

22–28 juli: ”Så detta ord i era hjärtan”

Alma 32–35

För zoramiterna innebar en bön att stå fullt synlig för alla och upprepa tomma, självgoda ord. Zoramiterna saknade tro på Jesus Kristus – de förnekade till och med hans existens – och förföljde de fattiga (se Alma 31:9–25). I motsats till detta lärde Alma och Amulek att bönen har mer att göra med det som händer i hjärtat än på en offentlig plattform. Och om vi inte visar medkänsla med dem som står i behov är vår bön ”förgäves och till ingen nytta” (Alma 34:28). Viktigast av allt är att vi ber för att vi tror på Jesus Kristus, som erbjuder återlösning genom sitt ”oändliga och eviga offer” (se Alma 34:10). En sådan tro, förklarade Alma, börjar med ödmjukhet och en ”önskan att tro” (se Alma 32:27). Med tiden och med ständig näring, slår Guds ord rot i vårt hjärta tills det blir ”ett träd som skjuter upp till evigt liv” (Alma 32:41).

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Alma 32:17–43

Jag utövar tro på Jesus Kristus genom att så och ge näring åt hans ord i mitt hjärta.

När du läser Alma 32:17–43 kan du lägga märke till ord och fraser som hjälper dig förstå hur du kan utöva tro på Jesus Kristus. Vad lär du dig om vad tro är och vad tro inte är?

Ett annat sätt att studera Alma 32 är genom att rita bilder som representerar de olika faserna av fröets tillväxt. Märk sedan varje bild med ord från Alma 32:28–43 som hjälper dig att förstå hur du ska så och ge näring åt Guds ord i ditt hjärta.

Se även Russell M. Nelson, ”Kristus har uppstått – tro på honom förflyttar berg”, Liahona, maj 2021, s. 101–104.

Alma 32:26–43

Jag kan själv få veta.

Alma föreslog att de zoramiter som ännu inte var övertygade om hans vittnesbörd om Kristus skulle göra ett experiment (se Alma 32:27). Experiment kräver vilja, nyfikenhet, handling och åtminstone lite tro – och de kan leda till underbara upptäckter! Tänk på experiment som du har sett eller deltagit i. Vilket slags experiment kan enligt Alma 32:26–36 leda till tro på Jesus Kristus?

Hur har du ”prövat” Guds ord och kommit till insikt om att ”ordet är gott” (Alma 32:28)?

Alma 33:2–11; 34:17–29

Jag kan tillbe Gud i bön när som helst och var som helst.

Almas och Amuleks undervisning om gudsdyrkan och bön var avsedd att rätta till vissa missförstånd hos zoramiterna. Du kan göra en lista över dem (se Alma 31:13–23). Bredvid den listan kan du göra en lista över sanningar om bön i Alma 33:2–11 och 34:17–29. Hur kan det du lär dig i de här verserna påverka ditt sätt att be och din gudsdyrkan?

Du kan också få insikter från en psalm om bön, som till exempel ”O bönestund” (Psalmer, nr 89).

Alma 34:9–16

Bild
seminary icon
Jag behöver Jesus Kristus och hans försoning.

Lägg märke till hur många gånger Amulek använde orden oändligt och evigt för att beskriva Frälsarens försoningsoffer i Alma 34:9–14. Varför är det viktigt att veta att Frälsarens försoning är oändlig och evig? Titta efter ord och fraser i de här verserna som också beskriver Frälsarens försoning: Hebreerbrevet 10:10; 2 Nephi 9:21; Mosiah 3:13.

Även när vi vet att Jesu makt att frälsa är oändlig och evig kan vi ibland tvivla på att den gäller oss – eller någon som har syndat mot oss. Äldste David A. Bednar talade en gång om personer som ”verkar ha tro på Frälsaren, men de litar inte på att hans utlovade välsignelser kan tillfalla dem” (”Om ni har lärt känna mig”, Liahona, nov. 2016, s. 104). Vad kan hindra oss från att fullständigt ta emot Frälsarens kraft? Begrunda hur du kan veta att Jesu Kristi försoning är oändlig och evig.

För att begrunda hur mycket du behöver Frälsarens försoning kan det vara till hjälp att tänka på något du behöver varje dag. Fråga dig själv: ”Hur skulle mitt liv vara utan det här?” Begrunda sedan, medan du studerar Alma 34:9–16, hur ditt liv skulle vara utan Jesus Kristus. Du kan hitta andra insikter i 2 Nephi 9:7–9. Hur skulle du sammanfatta Alma 34:9–10 i en enda mening?

Se även Michael John U. Teh, ”Vår personlige Frälsare”, Liahona, maj 2021, s. 99–101; Gospel Topics, ”Atonement of Jesus Christ” [Jesu Kristi försoning], Gospel Library; ”Återvunnen” (video), Evangeliebiblioteket [”Reclaimed”, Gospel Library].

Alma 34:30–41

”Nu är tiden och dagen för er frälsning.”

Föreställ dig att du vill delta i ett maraton eller ett musikframträdande. Vad skulle hända om du väntade till samma dag med att förbereda dig? Vad finns det för samband mellan det här exemplet och Amuleks varningar i Alma 34:32–35? Vad är faran med att skjuta upp sina ansträngningar att omvända sig och förändras?

Vers 31 innehåller också ett budskap till människor som kanske oroar sig för att de redan har dröjt för länge och att det är för sent att omvända sig. Vad skulle du säga att det budskapet är?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Alma 32:1–16

Herren kan undervisa mig när jag väljer att vara ödmjuk.

  • Alma och Amulek undervisade framgångsrikt de zoramiter som var ödmjuka. Vad innebär det att vara ödmjuk? Hjälp dina barn att hitta en definition av ordet ödmjuk i Handledning för skriftstudier. Vilka andra ledtrådar till betydelsen av de här orden kan vi hitta i Alma 32:13–16? Be dina barn avsluta en mening som den här: ”Jag är ödmjuk när jag .”

Alma 32:28–43

Mitt vittnesbörd om Jesus Kristus växer när jag vårdar det.

  • Frön, träd och frukter är bekanta saker som kan hjälpa barnen förstå abstrakta principer som tro och vittnesbörd. Låt dina barn hålla upp ett frö medan du läser Alma 32:28. Sedan kan du be dem hjälpa dig att komma på hur utvecklandet av ett vittnesbörd om Jesus Kristus kan vara som att så och ge näring åt ett frö (se ”Kapitel 29: Alma undervisar om tro och Guds ord”, Berättelser ur Mormons bok, s. 81). Kanske kan ni så ert frö och prata om vad som behövs för att hjälpa ett frö – eller ett vittnesbörd – att växa.

  • I det här studieförslaget finns en bild av ett träd. Du kan använda den för att illustrera Almas ord i Alma 32:28–43. Eller så kan ni ta en promenad för att hitta växter i olika tillväxtstadier och läsa verser ur Alma 32 som jämför en växande planta med vårt vittnesbörd. Eller så kanske dina barn kan rita ett träd på tavlan och lägga till ett löv eller en frukt varje gång de kommer på något de kan göra för att hjälpa sitt vittnesbörd om Jesus Kristus att växa.

  • Du kan låta barnen försöka trycka ner ett frö (som representerar Guds ord) i en sten (som representerar ett högmodigt hjärta) och ner i mjuk jord (som representerar ett ödmjukt hjärta). Läs Alma 32:27–28 tillsammans. Prata om vad det innebär att ”ge plats” (v. 27) åt Guds ord i hjärtat.

Rita bilder. En del människor lär sig bättre när de ritar en bild av det de lär sig. Barnen kan tycka det är roligt att rita ett frö som växer upp till ett träd när de studerar Alma 32.

Alma 33:2–11; 34:17–27

Jag kan be till min himmelske Fader när som helst om vad som helst.

  • Hjälp dina barn att hitta ord som beskriver platser där vi kan be (i Alma 33:4–11) och sådant vi kan be om (i Alma 34:17–27). Kanske kan de rita bilder av sig själva i bön på de här platserna. Berätta för varandra om upplevelser när vår himmelske Fader hörde era böner. Ni kan också sjunga en sång om bön, till exempel ”Barnets bön” (Barnens sångbok, s. 6–7).

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
frukt på ett träd

”Tack vare er flit och er tro och ert tålamod i att vårda ordet så att det kan slå rot i er, se, då ska ni snart få plocka frukten därav som är högst dyrbar” (Alma 32:42).