Kom och följ mig 2024
8–14 juli: ”De ’avföll aldrig’.” Alma 23–29


”8–14 juli: ’De ”avföll aldrig”.’ Alma 23–29”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”8–14 juli. Alma 23–29”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
anti-nephi-lehiterna gräver ner sina vapen

Anti-nephi-lehiterna gräver ner sina krigsvapen, av Jody Livingston

Alma 8–14: De ”avföll aldrig”

Alma 23–29

Undrar du ibland om människor verkligen kan förändras? Kanske undrar du om du kan övervinna dåliga val du gjort eller dåliga vanor du utvecklat, eller så känner du liknande oro för nära och kära. I så fall kan berättelsen om anti-nephi-lehiterna hjälpa dig. Det här folket var svurna fiender till nephiterna. När Mosiahs söner beslöt att predika evangeliet för dem ”hånskrattade [nephiterna] åt [dem]”. Att döda lamaniterna verkade vara en rimligare lösning än att omvända dem. (Se Alma 26:23–25.)

Men lamaniterna ändrade sig faktiskt – genom Jesu Kristi kraft till omvändelse. De var en gång kända som ett ”förhärdat och blodtörstigt folk” (Alma 17:14), men ”utmärkte sig [nu] för sin hängivenhet mot Gud” (Alma 27:27). Faktum är att de ”aldrig avföll” (Alma 23:6).

Kanske har du vissa tankar eller handlingar du behöver förändra eller ”upprorsvapen” att lägga ner (Alma 23:7). Eller så behöver du kanske vara lite mer hängiven mot Gud. Vilka förändringar du än behöver, kan Alma 23–29 ge dig hopp om att bestående förändring är möjlig, genom Jesu Kristi försonande kraft.

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Alma 23–25; 27

Min omvändelse till Jesus Kristus och hans evangelium kommer att förändra mitt liv.

Det verkade osannolikt att lamaniterna skulle omvända sig, men många av dem upplevde en mirakulös förändring tack vare Jesus Kristus. Dessa omvända lamaniter kallade sig anti­nephi-lehiter.

Din läsning av Alma 23–2527 kan få dig att begrunda din egen omvändelse. Se hur anti-nephi-lehiterna förändrades – hur de blev ”omvända till Herren” (Alma 23:6). Du kan börja med följande verser:

På vilka sätt har Jesus Kristus och hans evangelium förändrat dig? När har du känt dig nära honom? Hur vet man om man håller på att bli omvänd till Jesus Kristus? Vad manar Anden dig att göra härnäst?

Se även David A. Bednar, ”Omvänd till Herren”, Liahona, nov. 2012, s. 106–109; Dale G. Renlund, ”Orubblig hängivenhet mot Jesus Kristus”, Liahona, nov. 2019, s. 22–25; Gospel Topics: ”Become like Jesus Christ” [Bli som Jesus Kristus], Gospel Library.

Alma 24:7–19; 26:17–22

Eftersom Gud är barmhärtig förlåter han mig när jag omvänder mig.

Den förändring som anti-nephi-lehiterna upplevde var mer än bara en beteendeförändring – den var en hjärtats förändring som föddes ur tron på Jesus Kristus och uppriktig omvändelse. Du kan kanske hitta en sanning om omvändelse i varje vers i Alma 24:7–19. Vad lär de här verserna oss om Guds barmhärtighet mot dem som omvänder sig? Vilka ytterligare sanningar lär du dig av Alma 26:17–22?

Begrunda hur Gud har visat sin barmhärtighet i ditt liv. Hur kan du uttrycka din tacksamhet till honom?

Alma 2629

Att sprida evangeliet ger mig glädje.

Ordet glädje förekommer 28 gånger i Alma 23–29, vilket gör de här kapitlen till ett bra ställe att lära sig hur man får glädje genom att leva efter – och dela med sig av – Frälsarens evangelium. Studera gärna Alma 26:12–22, 35–37 och 29:1–17, och sök efter skäl till att Ammon, Mosiahs söner och Alma gladde sig. Vad lär du dig av de här skriftställena som kan leda till större glädje i ditt liv?

Äldste Marcus B. Nash har sagt: ”Att dela med sig av evangeliet skänker glädje och hopp till både givarens och mottagarens själar … Att dela med sig av evangeliet är idel glädje, idel hopp” (Håll upp ert ljus, Liahona, nov. 2021, s. 71, 72). Vilka upplevelser har du haft av att dela med dig av evangeliet till andra? Vilka utmaningar möter man när man försöker dela med sig av evangeliet? Hur kan din himmelske Fader hjälpa dig att övervinna de här utmaningarna?

För att få profetisk undervisning om hur man delar med sig av evangeliet – och finner glädje i att göra det – kan du studera president Dallin H. Oaks tal ”Att sprida det återställda evangeliet” (Liahona, nov. 2016, s. 57–60). Vilka förslag hittar du i hans tal?

Se även ”Familjen Bushs berättelse”, ”Berätta vad du tror på”, ”Dela med dig av evangeliet” (videor), Evangeliebiblioteket [”The Bush Family Story”, ”Sharing Your Beliefs”, ”Sharing the Gospel” i Gospel Library].

Gör gärna en lista över sådant du kan berätta för en vän om Mormons bok. Försök dela Mormons bok med hjälp av Mormons bok-appen.

Sök efter mönster och teman. När vi studerar skrifterna kan vi hitta dyrbara sanningar genom att söka efter upprepade ord, uttryck eller tankar. De här upprepade tankarna kan korshänvisas eller länkas i dina skrifter för att göra dem lättare att se.

Alma 26:5–7

Jag kan finna skydd i Jesus Kristus och hans evangelium.

Vid skördetiden samlas säden ofta i knippen som kallas kärvar och läggs i förrådshus eller lador. Begrunda vad kärvarna, ladorna och stormen i Alma 26:5–7 kan representera i ditt liv. Hur kan du finna skydd i Jesus Kristus?

Se även Russell M. Nelson, ”Templet och din andliga grund”, Liahona, nov. 2021, s. 93–96; David A. Bednar, ”Att ärorikt inneha namn och ställning”, Liahona, maj 2009, s. 97–100.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Alma 24:6–24

Herren välsignar mig när jag strävar efter att hålla mina löften till honom.

  • Dina barn kanske skulle tycka om att gräva ner sina ”vapen” precis som anti-nephi-lehiterna. Du kan läsa några verser ur Alma 24:6–24 för att undervisa barnen om de löften anti-nephi-lehiterna gav om att följa Frälsaren. De kan sedan komma på något de vill förändra för att följa honom, skriva det på veckans aktivitetssida och låtsas gräva ett hål och gräva ner sitt vapen.

  • Dina barn kan läsa Alma 24:15–19 och se vad anti-nephi-lehiterna gjorde som ”ett vittnesbörd för Gud”. Sedan kan du prata med dem om hur våra förbund kan vara som ”ett vittnesbörd för Gud” (v. 18). Låt dina barn prata om hur de ska visa Gud att de vill följa honom. Att sjunga en sång som till exempel ”Jag lyda vill Guds lagar” (Barnens sångbok, s. 72) kan inspirera dem.

Alma 24:7–10; 26:23–34; 27:27–30

Jag kan omvända mig.

  • För att hjälpa dina barn förstå hur Jesus Kristus kan hjälpa oss att förändras när vi omvänder oss kan du undervisa dem om anti-nephi-lehiterna. För att göra det kan du märka två skålar med ”före” och ”efter”. Sedan kan dina barn läsa Alma 17:14–15 och 27:27–30, skriva ner hur lamaniterna var före och efter omvändelsen, och lägga dem i rätt skål. Vad hjälpte dem att förändras enligt Alma 24:7–10? Hur kan vi visa Gud vår tacksamhet för hans barmhärtighet?

Alma 2629

Jesus Kristus ger mig glädje och jag kan sprida den glädjen.

  • Du och dina barn skulle kanske tycka om att rita bilder av sådant i Jesu Kristi evangelium som ger er glädje. Visa din bild för dina barn och uppmuntra dem att visa sina bilder för någon annan så att även den personen kan känna glädje.

  • Hjälp dina barn att hitta orden glädjas och glädje i Alma 26 och 29. Vad var det som Ammon och Alma gladdes åt eller som gav dem glädje? Den här frågan kan leda till en diskussion om den glädje som kommer av att leva efter eller dela med sig av Jesu Kristi evangelium.

Alma 27:20–30

Jag kan hjälpa mina vänner att leva efter Jesu Kristi evangelium.

  • Dina barn kan läsa Alma 27:22–23 och titta efter vad nephiterna gjorde för att hjälpa anti-nephi-lehiterna hålla sitt löfte att aldrig strida igen. Hur kan vi hjälpa våra vänner att hålla sina löften? Dina barn kan rollspela olika situationer. Vad kan vi till exempel säga till en vän som vill ljuga eller vara elak?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
anti-nephi-lehiterna gräver ner sina vapen

Illustration av anti-nephi-lehiterna som gräver ner sina vapen, av Dan Burr