Kom og følg mig 2024
26. august-1. september: »Klippen, vor forløser.« Helaman 1-6


»26. august-1. september: ›Klippen, vor forløser.‹ Helaman 1-6«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»26. august-1. september Helaman 1-6«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
bølger slår mod klipperne

26. august-1. september: »Klippen, vor forløser«

Helaman 1-6

Helamans Bog beretter om både triumfer og tragedier blandt nefitterne og lamanitterne. Den begynder med »en alvorlig vanskelighed blandt det nefitiske folk« (Hel 1:1), og vanskelighederne fortsætter igennem hele optegnelsen. Her læser vi om politiske intriger, røverbander, forkastelse af profeter samt stolthed og vantro i hele landet. Men vi finder også eksempler som Nefi og Lehi og »den mere ydmyge del af folket«, der ikke blot overlevede, men som nød åndelig fremgang (Hel 3:34). Hvordan gjorde de det? Hvordan forblev de stærke, mens deres civilisation begyndte at svinde hen og falde fra hinanden? På samme måde, som vi forbliver stærke i det »mægtige uvejr«, som djævelen sender for at »ramme [os]« – ved at bygge vores liv »på klippen, vor forløser, som er Kristus, Guds Søn … en grundvold, hvorpå menneskene, hvis de bygger derpå, ikke kan falde« (Hel 5:12).

Forslag til læring i hjem og kirke

Helaman 1-6

Stolthed adskiller mig fra Guds Ånd og styrke.

Når I læser Helaman 1-6, lægger I måske mærke til et mønster i nefitternes opførsel. Når de er retfærdige, velsigner Gud dem, og de har fremgang. Efter nogen tid bliver de stolte og ugudelige, og træffer valg, der fører til ødelæggelse og lidelse. De bliver derefter ydmyge og inspireret til at omvende sig, og Gud velsigner dem atter. Dette mønster gentager sig så ofte, at nogle kalder det »stolthedens cyklus«.

Billede
stolthedens cyklus

»Stolthedens cyklus«

Se efter eksempler på denne cyklus, når I læser Helaman 1-6. Her er nogle spørgsmål, der kan hjælpe jer til at forstå dette mønster:

  • Hvilke eksempler på stolthed ser I blandt nefitterne? (Se for eksempel Hel 3:33-34; 4:11-13). Ser I lignende eksempler på stolthed hos jer selv?

  • Hvilke konsekvenser er der ved stolthed og ugudelighed? (Se Hel 4:23-26). Hvilke konsekvenser er der ved ydmyghed og omvendelse? (Se Hel 3:27-30, 35; 4:14-16).

  • Hvilke ting ville Helaman gerne have sin sønner til at huske? (Se Hel 5:4-12). På hvilke måder kan ihukommelse af disse sandheder hjælpe jer til at undgå at blive stolte eller hovmodige?

Se også »Kapitel 18: Vogt jer for stolthed og hovmod«, Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 231-243; »Jeg trænger til din trøst«, Salmer og sange, nr. 51.

Helaman 3:24-35

Tro på Kristus fylder min sjæl med glæde.

I Helaman 3 beskrev Mormon en tid med glæde, hvor kirken blev så velsignet, at selv lederne blev overraskede. Hvad tror I ud fra det, I læser i vers 24-32, der førte til den glædelige tilstand? Det var dog ikke alle medlemmer, der bevarede glæden. Læg mærke til forskellene på de personer, der er beskrevet i vers 33-35. Hvad lærer I af deres eksempel?

Se efter, hvordan I personligt kan anvende det. Profeten Mormon brugte vendingen »således ser vi« for at fremhæve vigtige sandheder, da han forkortede Mormons Bog. Hvad ville han fx gerne have os til at lægge mærke til i Helaman 3:27-30? Når I studerer skrifterne, kan I af og til stoppe op for at færdiggøre sætningen »og således ser vi« om det, I har læst.

Helaman 5:6-7

Jeg kan ære Frelserens navn.

Når I læser Helaman 5:6-7, kan det inspirere jer til at overveje de navne, I har fået, herunder slægtsnavne. Hvad betyder disse navne for jer? Hvordan kan I ære dem? Og hvad der er endnu vigtigere, så overvej, hvad det betyder at bære Frelserens navn (se Moro 4:3). Hvordan ærer I det hellige navn?

Helaman 5:12-52

Billede
seminary icon
Hvis jeg gør Jesus Kristus til mit fundament, kan jeg ikke falde.

Hvad vil det sige at »bygge jeres grundvold« på »klippen, vor Forløser«? (Hel 5:12). Hvordan har I fundet ly fra livets storme i Jesus Kristus? Når I læser Helaman 5:12-52, så identificer, hvordan Nefi og Lehi blev velsignet, fordi de byggede deres tro på klippen, deres Forløser.

Nogle mennesker finder det nyttigt at visualisere det, de studerer. For at skildre Helaman 5:12 kan I bygge en lille bygning på forskellige slags fundamenter. I kan derefter lave et »mægtig[t] uvejr« ved at sprøjte vand på den og bruge en vifte til at skabe noget vind. Hvilken indsigt giver det jer om at bygge jeres grundvold på Jesus Kristus? Hvad lærer I ellers af videoen »Et sikkert anker«? (Evangelisk Bibliotek).

Vers 50 nævner »de store beviser«, som lamanitterne modtog. Når I læser Helaman 5:12-52, kan det bringe de beviser frem i jeres sind, som Gud har givet jer. Måske har »en hvisken« fra Ånden styrket jeres tro på Frelseren (Hel 5:30, se også L&P 88:66). Eller måske har I befundet jer i et mørke og råbt til Gud om større tro (se Hel 5:40-47). Hvilke andre oplevelser har hjulpet jer til at bygge jeres grundvold på Jesus Kristus?

Se også Russell M. Nelson, »Templet og jeres åndelige fundament«, Liahona, nov. 2021, s. 93-96; Sean Douglas, »Imødegå vores åndelige orkaner ved at tro på Kristus«, Liahona, nov. 2021, s. 109-111.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Helaman 3:24, 33-34; 4:11-15

Min himmelske Fader ønsker, at jeg er ydmyg.

  • Overvej at bede jeres børn om at tegne deres egen version af »stolthedens cyklus« ud fra diagrammet ovenfor. Når I derefter sammen læser Helaman 3:24, 33-34 og 4:11-15, kan de pege på de dele af cyklussen, som disse vers beskriver. Hvordan kan vi vælge at være ydmyge – og forblive på den måde?

Helaman 5:12

Jeg vil bygge min grundvold på Jesus Kristus.

  • Overvej at bruge et billede af et tempel til at indlede en samtale om, hvorfor bygninger har brug for et stærkt fundament. Eller I kan se på fundamentet i jeres hjem eller kirkebygning. For at understrege styrken af et bundsolidt fundament kan jeres børn prøve at flytte en sten ved at blæse på den. Mens I læser Helaman 5:12 sammen, så spørg jeres børn, hvorfor Jesus Kristus er »en sikker grundvold« i vores liv. Hvordan kan vi bygge vores liv på ham? (Se Hel 3:27-29, 35 og TA 1:4).

  • Bed jeres børn om at bygge et tårn ved hjælp af klodser eller andre materialer på forskellige slags fundamenter (såsom vatkugler eller en flad sten). Hvordan er det solide fundament ligesom Jesus Kristus? De kan tilføje en klods til bygningen for hver idé, de fortæller om, hvad de kan gøre for at følge ham.

Helaman 5:21-52

Helligånden hvisker med en stille, sagte røst.

  • Stemmen, der beskrives, i Helaman 5:29-30, 45-47 lærer os en måde, hvorpå Helligånden taler til os. Hjælp jeres børn til at forstå denne sandhed ved at overveje at læse »Kapitel 37: Nefi og Lehi i fængslet« (Historier fra Mormons Bog, s. 99-102). Når I taler om den stemme, folk hørte, så tal dæmpet. Gentag historien et par gange, og bed børnene om at hviske til jer. Hjælp dem til at tænke på andre måder, hvorpå Helligånden kan tale til os. For at understrege dette princip kan I sammen synge »Den lille stille stemme« (Liahona, apr. 2006, s. L13).

Helaman 5:20-52

Omvendelse erstatter åndeligt mørke med lys.

  • Fremhæv, hvad Helaman 5:20-41 lærer os om mørke og lys. Prøv at læse eller sammenfatte disse vers i mørke ved blot at bruge en lommelygte som lys. Jeres børn kan lytte efter, hvad folket skulle gøre, for at mørket blev fjernet. Tænd derefter igen lyset og læs vers 42-48 sammen. Hvad lærer disse vers os om omvendelse?

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Nefi og Lehi i fængsel

Selv i fængslet blev Nefi og Lehi beskyttet af Guds kraft.

© The Book of Mormon for Young Readers, Nefi og Lehi omgivet af en ildsøjle [Nephi and Lehi Encircled by a Pillar of Fire], af Briana Shawcroft; må ikke kopieres