Kom dan en volg Mij 2024
2–8 september: ‘Zij begonnen aan de Heer […] te denken.’ Helaman 7–12


‘2–8 september: “Zij begonnen aan de Heer […] te denken.” Helaman 7–12’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘2–8 september. Helaman 7–12’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
Nephi bidt op de toren in zijn tuin

Illustratie van Nephi op de toren in zijn tuin, Jerry Thompson

2–8 september: ‘Zij begonnen aan de Heer […] te denken’

Helaman 7–12

Nephi’s vader, Helaman, had zijn zoons aangespoord: ‘Denk, denk.’ Hij wilde dat ze aan hun voorouders zouden denken, aan de woorden van de profeten en bovenal aan ‘onze Verlosser, die Christus is’ (zie Helaman 5:5–14). Nephi was dit alles klaarblijkelijk indachtig geweest, want diezelfde boodschap verkondigde hij jaren later ‘onvermoeid’ aan het volk (Helaman 10:4). ‘Hoe hebt u uw God kunnen vergeten?’ vroeg hij (Helaman 7:20). Alle inspanningen van Nephi – prediken, bidden, wonderen verrichten en God om een hongersnood verzoeken – waren pogingen om het volk zo ver te brengen dat ze zich tot God zouden keren en aan Hem zouden denken. God vergeten is in veel opzichten een nog groter probleem dan Hem niet kennen. We vergeten Hem ook sneller als we door de ‘ijdelheden van deze wereld’ in beslag worden genomen en zonde ons perspectief vertroebelt (Helaman 7:21, zie ook Helaman 12:2). Maar uit Nephi’s bediening blijkt dat het nooit te laat is om tot inkeer te komen en je te ‘wend[en] tot de Heer, uw God’ (Helaman 7:17).

Studietips voor thuis en in de kerk

Helaman 7–11

Afbeelding
seminary icon
Profeten openbaren de wil van God aan het volk.

Helaman 7–11 geeft een goed beeld van wat profeten doen. Let in deze hoofdstukken op Nephi’s daden, gedachten en interacties met de Heer. Hoe begrijp je door de bediening van Nephi de rol van profeten beter? Hier zijn enkele voorbeelden. Wat vind je nog meer?

Hoe zou je op basis van wat je hebt gelezen beschrijven wat een profeet is en wat hij doet? Je zou een korte definitie kunnen opschrijven. Kijk daarna wat je aan je definitie zou kunnen toevoegen nadat je het lemma ‘Profeet’ in de Gids bij de Schriften (Evangeliebibliotheek) of ‘De hedendaagse profeet volgen’ (Leringen van kerkpresidenten: Ezra Taft Benson [2014], 155–164) hebt gelezen.

Heb je in Helaman 7:11–29 opgemerkt hoe moedig Nephi was? Waarom moeten profeten soms net als Nephi vrijmoedig spreken? Zoek eventueel naar antwoorden in de paragraaf ‘Wees niet bang’ in ouderling Neil L. Andersens toespraak ‘De profeet van God’ (Liahona, mei 2018, 26).

Bedenk met deze waarheden in gedachten hoe de Heer jou door de bediening van zijn profeten heeft gezegend. Wat heeft Hij je onlangs bij monde van onze levende profeet geleerd? Wat doe je om naar de leiding van de Heer te luisteren en die op te volgen?

Zie ook Gospel Topics, ‘Prophets’, Evangeliebibliotheek.

Helaman 9; 10:1, 12–15

Mijn geloof in Jezus Christus moet op meer dan tekenen en wonderen zijn gebaseerd.

Als tekenen en wonderen op zich iemands hart konden veranderen, dan zouden alle Nephieten tot bekering zijn gekomen door de opmerkelijke tekenen die Nephi in Helaman 9 gaf. Maar dat gebeurde niet. Let op de verschillende manieren waarop mensen op het wonder in Helaman 9–10 reageerden. Vergelijk bijvoorbeeld de reacties van de vijf mannen en de opperrechters in Helaman 9:1–20 (zie ook Helaman 9:39–41; 10:12–15). Wat leer je uit deze gebeurtenissen over manieren om je geloof in Jezus Christus op te bouwen?

Zie ook 3 Nephi 1:22; 2:1–2.

Helaman 10:1–12

De Heer geeft macht aan wie zijn wil nastreven en ernaar streven zijn geboden te onderhouden.

Let bij je studie van Helaman 10:1–12 op wat Nephi deed om het vertrouwen van de Heer te winnen. Hoe liet hij zien dat hij niet zijn eigen wil maar die van de Heer zocht? Waartoe inspireert Nephi’s ervaring jou?

Helaman 10:2–4

Het woord van God overdenken bevordert openbaring.

Wanneer je je terneergeslagen, gespannen of verward voelt, dan kun je uit Nephi’s voorbeeld in Helaman 10:2–4 iets belangrijks leren. Wat deed hij toen hij zich ‘terneergeslagen’ (vers 3) voelde?

President Henry B. Eyring heeft uitgelegd: ‘Door te overpeinzen stellen we ons open voor openbaring van de Geest.’ (‘Dienen met de Geest’, Liahona, november 2010, 60.) Hoe kun je van overpeinzing een gewoonte maken?

Helaman 12

De Heer wil dat ik aan Hem denk.

Hoe kun je belangrijke informatie onthouden, zoals de verjaardag van een familielid of leerstof voor een toets? Waarin lijkt dit op de inspanning die nodig is om ‘aan de Heer […] te denken’? (Helaman 12:5.) Wat zijn de verschillen?

In Helaman 12 worden verschillende dingen beschreven waardoor mensen de Heer vergeten. Misschien kun je er een lijstje van maken en bedenken of ze jou van Hem zouden kunnen afleiden. Wat helpt je om Jezus Christus te gedenken? Waartoe word je geïnspireerd door wat je te weten bent gekomen?

Zie ook Leer en Verbonden 20:77, 79.

Gebruik aanschouwelijk onderwijs. De Heiland bracht evangeliebeginselen vaak in verband met alledaagse dingen die de mensen goed kenden. Als je Helaman 12:1–6 bestudeert of erover onderwijst, kun je de onbestendigheid van mensen vergelijken met hoe we ons voelen als we op één been proberen te balanceren. Hoe kunnen wij geestelijk bestendig blijven?

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Helaman 7:20–21

De Heer wil dat ik aan Hem denk.

  • Om een gesprek op gang te brengen over de Heer indachtig zijn, kun je je kinderen vertellen over een keer dat je iets vergeten was. Laat ze over soortgelijke ervaringen vertellen. Lees samen Helaman 7:20–21 en vraag de kinderen wat God vergeten volgens hen betekent. Misschien kunnen je kinderen tekenen wat ons ertoe kan brengen de Heer te vergeten, en hun tekeningen gebruiken om een plaat van Jezus te bedekken. Dan kunnen ze bedenken wat ze kunnen doen om aan Hem te denken. Neem bij elk antwoord een tekening weg tot de plaat van de Heiland weer helemaal zichtbaar is.

Helaman 8:13–23

Profeten getuigen van Jezus Christus.

  • Zoek samen met je kinderen in Helaman 8:13–23 naar namen van profeten die over Jezus Christus vertelden. Misschien kunnen ze telkens een afbeelding van Jezus doorgeven als ze er een vinden. Wat heeft onze levende profeet over de Heiland gezegd?

  • Zing samen een liedje over profeten, zoals ‘Volg de profeet’ (Kinderliedjes, p. 58). Kies een kernzin uit het liedje en schrijf de woorden op aparte papieren voetafdrukken. Leg de voetafdrukken op de grond zodat ze naar een plaat van de Heiland leiden, en laat je kinderen de voetsporen naar de plaat volgen. Hoe heeft het volgen van de profeet ons naar Jezus Christus geleid?

Helaman 10:1–4

De woorden van God overdenken bevordert openbaring.

  • Om je kinderen duidelijk te maken wat overleggen, overdenken of overwegen betekent, kunnen jullie samen ‘Overwegen’ in de Gids bij de Schriften (Evangeliebibliotheek) opzoeken. Welke andere woorden lijken op overwegen? Lees Helaman 10:1–3 samen en vervang de verschillende vormen van het woord overleggen door die andere woorden. Praat met je kinderen over manieren om te overdenken als onderdeel van hun Schriftstudie.

Helaman 10:11–12

Ik gehoorzaam mijn hemelse Vader.

  • Nephi gehoorzaamde onze hemelse Vader zelfs als hij iets moeilijks moest doen. Jullie kunnen Helaman 10:2, 11–12 lezen om hiervan een voorbeeld te zien. Misschien kunnen je kinderen uitbeelden wat Nephi deed. Laat ze naar een kant van de ruimte lopen (alsof ze naar huis gaan), blijven staan, zich omdraaien, en naar de andere kant van de ruimte lopen (alsof ze teruggaan om het volk te onderwijzen). Welke dingen vraagt onze hemelse Vader van ons?

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Seantum blijkt de moordenaar te zijn

Door de gave van profetie kon Nephi de moord op de opperrechter oplossen.

© The Book of Mormon for Young Readers, Seantum – de moordenaar wordt ontdekt, Briana Shawcroft; kopiëren niet toegestaan