Kom dan en volg Mij 2024
26 augustus–1 september: ‘De rots van onze Verlosser.’ Helaman 1–6


‘26 augustus–1 september: “De rots van onze Verlosser.” Helaman 1–6’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘26 augustus–1 september. Helaman 1–6’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
rotsen in de branding

26 augustus–1 september: ‘De rots van onze Verlosser’

Helaman 1–6

In het boek Helaman staan zowel triomfen als tragedies onder de Nephieten en Lamanieten opgetekend. Het begint met ‘een ernstige moeilijkheid onder het volk van de Nephieten’ (Helaman 1:1). Daarna blijven de moeilijkheden zich opstapelen. We lezen over politieke intriges, roversbenden, verwerping van de profeten, hoogmoed en ongeloof in het hele land. Maar we treffen ook voorbeelden zoals Nephi, Lehi en ‘het ootmoedigste deel van het volk’ aan. Zij overleefden niet alleen maar gedijden ook geestelijk (Helaman 3:34). Hoe deden ze dat? Hoe bleven ze sterk terwijl hun beschaving in verval raakte en uiteenviel? Net zoals ieder van ons sterk blijft in de ‘hevige storm’ die de duivel zendt om ons te ‘striemen’: door ons leven te bouwen ‘op de rots van onze Verlosser, die Christus is, de Zoon van God. […] Als de mensen op dat fundament bouwen, kunnen zij niet vallen’ (Helaman 5:12).

Studietips voor thuis en in de kerk

Helaman 1–6

Door hoogmoed verlies ik de Geest en kracht van God.

Bij het lezen van Helaman 1–6 merk je wellicht een patroon in het gedrag van de Nephieten op. Als ze rechtvaardig zijn, zegent God hen, en zijn ze voorspoedig. Na enige tijd worden ze hoogmoedig en goddeloos. Ze maken dan keuzes die tot vernietiging en ellende leiden. Vervolgens verootmoedigen en bekeren ze zich, waarop God hen wederom zegent. Dit patroon doet zich zo vaak voor, dat sommigen het de ‘cirkelgang van hoogmoed’ noemen.

Afbeelding
de cirkelgang van hoogmoed

De ‘cirkelgang van hoogmoed’

Let tijdens het lezen van Helaman 1–6 op voorbeelden van deze cirkelgang. Hier zijn wat vragen om je te helpen dit patroon te begrijpen:

  • Welke bewijzen van hoogmoed zie je onder de Nephieten? (Zie bijvoorbeeld Helaman 3:33–34; 4:11–13.) Zie je dergelijke bewijzen van hoogmoed in jezelf?

  • Wat zijn de gevolgen van hoogmoed en goddeloosheid? (Zie Helaman 4:23–26.) Wat zijn de gevolgen van ootmoed en bekering? (Zie Helaman 3:27–30, 35; 4:14–16.)

  • Wat drukte Helaman zijn zonen op het hart? (Zie Helaman 5:4–12.) Hoe kun je hoogmoed beter vermijden als je deze leringen in gedachten houdt?

Zie ook ‘Hoofdstuk 18: Hoed u voor hoogmoed’, Leringen van kerkpresidenten: Ezra Taft Benson (2014), 245–256; ‘Gij zijt mijn hoogste Goed’, Lofzangen, nr. 67.

Helaman 3:24–35

Geloof in Christus vervult mijn ziel met vreugde.

In Helaman 3 beschrijft Mormon een tijd van vreugde waarin de kerk zo gezegend was dat zelfs de leiders verbaasd waren. Wat zou volgens vers 24–32 tot die vreugdevolle toestand hebben geleid? Niet alle leden bleven echter in die vreugde volharden. Let op de verschillen tussen de mensen in vers 33–35. Wat leer je van hun voorbeeld?

Zoek naar persoonlijke toepassing. De profeet Mormon gebruikte de zinsnede ‘aldus zien wij’ om belangrijke waarheden te beklemtonen bij zijn samenvatting van het Boek van Mormon. Wat wilde hij ons in Helaman 3:27–30 bijvoorbeeld duidelijk maken? Als je de Schriften bestudeert, kun je af en toe even pauzeren en de zinsnede ‘en aldus zien wij’ afmaken met iets wat je hebt gelezen.

Helaman 5:6–7

Ik kan de naam van de Heiland eren.

Helaman 5:6–7 kan je inspireren om na te denken over de namen die je hebt gekregen, waaronder familienamen. Wat betekenen die namen voor jou? Hoe kun je ze eren? Het is nog belangrijker om te bedenken wat het betekent om de naam van de Heiland te dragen (zie Moroni 4:3). Hoe eer je die heilige naam?

Helaman 5:12–52

Afbeelding
seminary icon
Als ik mijn fundament op Jezus Christus bouw, kan ik niet vallen.

Wat betekent het om je ‘fundament [te] bouwen’ op ‘de rots van onze Verlosser’? (Helaman 5:12.) Hoe heb je veiligheid voor de stormen van het leven in Jezus Christus gevonden? Let er bij het lezen van Helaman 5:12–52 op hoe Nephi en Lehi werden gezegend omdat ze hun geloof op de rots van hun Verlosser bouwden.

Sommige mensen vinden het nuttig om te visualiseren wat ze aan het bestuderen zijn. Om Helaman 5:12 uit te beelden, kun je iets kleins bouwen op verschillende soorten fundamenten. Creëer vervolgens een ‘hevige storm’ door er water op te spuiten en met een ventilator voor wind te zorgen. Welke inzichten krijg je daardoor over het bouwen van je fundament op Jezus Christus? Wat leer je nog meer van de video ‘Een veilig anker’? (Evangeliebibliotheek.)

In vers 50 is er sprake van de ‘grootheid van de bewijzen’ die de Lamanieten ontvingen. Als je Helaman 5:12–52 leest, denk je misschien aan de bewijzen die God jou heeft gegeven. Misschien heeft ‘een fluistering’ van de Heilige Geest bijvoorbeeld je geloof in de Heiland versterkt (Helaman 5:30, zie ook Leer en Verbonden 88:66). Of misschien verkeerde je ooit in duisternis en riep je God aan om meer geloof (zie Helaman 5:40–47). Door welke andere ervaringen heb je je fundament op Jezus Christus kunnen bouwen?

Zie ook Russell M. Nelson, ‘De tempel en uw geestelijke fundament’, Liahona, november 2021, 93–96; Sean Douglas, ‘Onze geestelijke orkanen doorstaan door in Christus te geloven’, Liahona, november 2021, 109–111; Gospel Topics, ‘Faith in Jesus Christ’, Evangeliebibliotheek.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Helaman 3:24, 33–34; 4:11–15

Mijn hemelse Vader wil dat ik nederig ben.

  • Je kunt je kinderen aan de hand van de bovenstaande afbeelding een eigen versie van de ‘cirkelgang van hoogmoed’ laten tekenen. Als jullie vervolgens samen Helaman 3:24, 33–34 en 4:11–15 lezen, kunnen ze wijzen naar de delen van de cirkelgang die in deze verzen worden beschreven. Hoe kunnen we ervoor kiezen om nederig te zijn en dat te blijven?

Helaman 5:12

Ik bouw mijn fundament op Jezus Christus.

  • Je kunt een plaat van een tempel laten zien om te bespreken waarom gebouwen een stevig fundament nodig hebben. Of jullie kunnen naar het fundament van jullie huis of kerkgebouw kijken. Om de kracht van een rotsvast fundament te beklemtonen, kunnen je kinderen proberen een steen te verplaatsen door ertegen te blazen. Lees samen Helaman 5:12 en vraag de kinderen waarom Jezus Christus voor ons een ‘vast fundament’ is. Hoe kunnen we ons leven op Hem bouwen? (Zie Helaman 3:27–29, 35 en Geloofsartikelen 1:4.)

  • Laat de kinderen met blokken of ander materiaal een toren bouwen op verschillende soorten fundamenten (zoals watten of een vlakke tegel). Hoe kunnen we het vaste fundament met Jezus Christus vergelijken? Ze kunnen ideeën opnoemen om Hem te volgen en voor elk idee een blokje aan het gebouw toevoegen.

Helaman 5:21–52

De Heilige Geest fluistert met een stille, zachte stem.

  • De stem die wordt beschreven in Helaman 5:29–30, 45–47 geeft ons inzicht in een van de manieren waarop de Heilige Geest tot ons spreekt. Om je kinderen deze waarheid duidelijk te maken, kun je ‘Hoofdstuk 37: Nephi en Lehi in de gevangenis’ (Verhalen uit het Boek van Mormon, 99–102) voorlezen. Fluister als je vertelt over de stem die de mensen hoorden. Herhaal het verhaal een paar keer, en moedig de kinderen aan om mee te fluisteren. Bedenk samen andere manieren waarop de Heilige Geest tot ons kan spreken. Om dit beginsel kracht bij te zetten, kunnen jullie samen een liedje over de Heilige Geest zingen.

Helaman 5:20–52

Bekering vervangt geestelijke duisternis door licht.

  • Om te beklemtonen wat we uit Helaman 5:20–41 leren over duisternis en licht, kun je deze verzen in het donker voorlezen of samenvatten met alleen een zaklamp als licht. Je kinderen kunnen letten op wat de mensen moesten doen zodat de duisternis zou worden weggenomen. Doe het licht weer aan, en lees samen vers 42–48. Wat leren we uit deze verzen over bekering?

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Nephi en Lehi in de gevangenis

Zelfs in de gevangenis werden Nephi en Lehi door de macht van God beschermd.

© The Book of Mormon for Young Readers, Nephi en Lehi door een vuurkolom omringd, Briana Shawcroft; kopiëren niet toegestaan