Kom dan en volg Mij 2024
23–29 september: ‘Sta op en nader tot Mij.’ 3 Nephi 8–11


‘23–29 september: “Sta op en nader tot Mij.” 3 Nephi 8–11’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘23–29 september. 3 Nephi 8–11’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
Jezus verschijnt aan de Nephieten

Ik ben het Licht van de wereld, James Fullmer

23–29 september: ‘Sta op en nader tot Mij’

3 Nephi 8–11

‘Zie, Ik ben Jezus Christus, die volgens het getuigenis van de profeten in de wereld zou komen’ (3 Nephi 11:10). De herrezen Heiland introduceerde Zichzelf met die woorden. Hij vervulde daarmee ruim zeshonderd jaar aan profetieën in het Boek van Mormon. ‘Die verschijning en die verklaring vormden het middelpunt, het belangrijkste moment, in de hele geschiedenis van het Boek van Mormon’, aldus ouderling Jeffrey R. Holland. ‘Die voorspelde manifestatie stond vast en was iedere Nephitische profeet bekend en tot inspiratiebron. […] Iedereen had over Hem gepraat, over Hem gezongen, over Hem gedroomd en om zijn verschijning gebeden – maar nu was Hij er echt. De grote dag was aangebroken! De God die iedere duistere nacht in ochtendlicht verandert, was gekomen.’ (Christ and the New Covenant [1997], 250–251.)

Zie ook ‘Jezus Christus bezoekt het oude Amerika’ (video), Evangeliebibliotheek.

Studietips voor thuis en in de kerk

3 Nephi 8–11

Jezus Christus is het licht van de wereld.

Let op herhaalde thema’s in 3 Nephi 8–11 rond licht en duisternis. Wat kom je in deze hoofdstukken over geestelijke duisternis en licht te weten? (Zie bijvoorbeeld 3 Nephi 8:19–23; 9:18; 10:9–13.) Wat zorgt voor duisternis in je leven? Wat zorgt voor licht? Waarom zou de Heiland Zich als ‘het licht en het leven van de wereld’ hebben voorgesteld? (3 Nephi 9:18; 11:11.)

De gebeurtenissen in 3 Nephi 9–11 behoren tot de heiligste in het Boek van Mormon. Lees ze langzaam door en overdenk ze aandachtig. Hier zijn wat vragen die je op weg kunnen helpen. Noteer eventueel de ingevingen die je krijgt.

  • Hoe zou ik me gevoeld hebben als ik me onder deze mensen bevond?

  • Wat valt mij in deze hoofdstukken aan de Heiland op?

  • Hoe weet ik dat Jezus Christus mijn Heiland is?

  • Hoe is Hij een licht voor mij?

Zie ook Sharon Eubank, ‘Christus: het licht dat in de duisternis schijnt’, Liahona, mei 2019, 73–76.

Noteer indrukken. Als je de geestelijke indrukken die je ontvangt opschrijft, ben je ontvankelijker om er nog meer te ontvangen.

3 Nephi 9–10

Jezus Christus wil graag vergeven.

Ouderling Neil L. Andersen heeft gezegd: ‘Ik getuig dat de Heiland onze zonden kan en graag wil vergeven.’ (‘Bekeer u opdat ik u moge genezen’, Liahona, november 2009, 40.) Let in 3 Nephi 9–10 op bewijzen van Christus’ grote bereidheid om te vergeven. Wat staat er in 3 Nephi 9:13–22 en 10:1–6 waardoor je zijn liefde en barmhartigheid kunt voelen? Wanneer heb je gevoeld dat Hij je wilde ‘vergaderen’ en ‘verzorgen’? (Zie 3 Nephi 10:4.)

3 Nephi 9:19–22

De Heer verlangt ‘een gebroken hart en een verslagen geest’.

Vóór de komst van de Heiland waren dierenoffers een symbool voor het offer van Jezus Christus (zie Mozes 5:5–8). Welk nieuw gebod gaf de Heiland in 3 Nephi 9:20–22? Hoe wijst dat ons op Hem en zijn offer?

Wat betekent het volgens jou om een gebroken hart en een verslagen geest als offer te brengen? Waarom denk je dat de Heiland dit offer van je wil?

3 Nephi 11:1–8

Afbeelding
seminary icon
Ik kan Gods stem leren verstaan en begrijpen.

Hoe weet je of God tot je spreekt? Het volk maakte in 3 Nephi 11:1–8 iets mee wat je inzicht kan geven in beginselen waardoor je Gods stem kunt horen en verstaan. Let op de kenmerken van Gods stem die de mensen hoorden en wat ze deden om die stem beter te verstaan.

Het kan ook nuttig zijn om andere Schriftteksten te verkennen die Gods stem of de invloed van zijn Geest beschrijven. Hier volgen er een paar. Misschien kun je na het lezen van deze verzen enkele richtlijnen opschrijven voor het herkennen van openbaring: 1 Koningen 19:11–12; Galaten 5:22–23; Alma 32:27–28, 35; Helaman 10:2–4; Ether 4:11–12; Leer en Verbonden 9:7–9; 11:11–14.

Het kan ook nuttig zijn om naar hedendaagse profeten, apostelen en andere kerkleiders te luisteren die de stem van God hebben gehoord en er gehoor aan hebben gegeven. Een aantal van hen vertelt over hun ervaringen in de videocollectie ‘Hear Him!’ in de Evangeliebibliotheek. Je kunt een of meer van die video’s bekijken.

Hoe ga je toepassen wat je hebt geleerd om de stem van God duidelijker te horen en herkennen?

Zie ook Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 88–92; ‘Dit is mijn geliefde Zoon’, Kinderliedjes, p. 148; Gospel Topics, ‘Personal Revelation’, Evangeliebibliotheek.

Afbeelding
Jezus toont de Nephieten de wonden in zijn handen

Eén voor één, Walter Rane

3 Nephi 11:8–17

Jezus Christus nodigt mij uit om een persoonlijk getuigenis van Hem te ontvangen.

Toen Jezus Christus verscheen, waren er zo’n 2500 mensen bij de tempel in Overvloed bijeengekomen (zie 3 Nephi 17:25). De Heiland nodigde ondanks dit grote aantal allen ‘één voor één’ uit om de tekens van de nagels in zijn handen en voeten te voelen (3 Nephi 11:14–15). Stel je bij het lezen voor hoe het geweest moet zijn om erbij te zijn. Op welke manieren nodigt de Heiland jou uit om op te staan en tot Hem te naderen? (Zie 3 Nephi 11:14.)

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Omdat deze zondag de vijfde zondag van de maand is, worden de jeugdwerkleerkrachten aangemoedigd om leeractiviteiten in ‘Aanhangsel B: Kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven’ te gebruiken.

3 Nephi 8–9

Als ik in duisternis ben, kan Jezus Christus mijn licht zijn.

  • Je kunt je kinderen de ervaringen in 3 Nephi 8–9 mee laten beleven door delen van deze hoofdstukken in een donkere kamer opnieuw te vertellen of een opname ervan te beluisteren. Bespreek hoe het kan zijn geweest om drie dagen in duisternis te verkeren. Bespreek daarna waarom Jezus Christus Zichzelf het licht van de wereld noemde (zie 3 Nephi 9:18). Wat verwachtte Jezus van de mensen, en wat verwacht Hij nu van ons, zodat Hij ons licht kan zijn? (Zie 3 Nephi 9:20–22.)

3 Nephi 10:4–6

Jezus beschermt zijn volk zoals een hen haar kuikens beschermt.

  • De beeldspraak van een hen die haar kuikens vergadert, kan een krachtig onderwijsmiddel zijn. Kinderen kunnen daardoor het karakter en de zending van de Heiland beter begrijpen. Je kunt 3 Nephi 10:4–6 voorlezen terwijl de kinderen naar een afbeelding van een hen met kuikens kijken. Waarom zou een hen haar kuikens moeten vergaderen? Waarom wil de Heiland ons dicht bij Hem vergaderen? Hoe kunnen wij tot Hem komen voor veiligheid?

3 Nephi 11:1–15

Jezus Christus nodigt mij uit om tot Hem te komen.

  • Hoe kun je je kinderen de Geest laten voelen terwijl jullie samen 3 Nephi 11:1–15 lezen? Je kunt ze vragen om het te zeggen wanneer ze iets in deze verzen vinden waardoor ze Gods liefde voelen. Je kunt hetzelfde doen met de afbeeldingen in deze les of de video ‘Jesus Christ Appears at the Temple’ (Evangeliebibliotheek). Vertel je kinderen wat je voelt als je over deze gebeurtenissen leest en nadenkt. Laat ze ook vertellen wat zij voelen.

3 Nephi 11:1–8

God spreekt met een stille, zachte stem tot mij.

  • Lees enkele verzen met een stille, ‘zachte stem’ voor (3 Nephi 11:3). Of je kunt een opname van een lied, zoals ‘Dit is mijn geliefde Zoon’ (Kinderliedjes, p. 148), zachtjes afspelen, zodat het amper te horen is. Wat moesten de mensen doen om de stem uit de hemel te verstaan? (Zie vers 5–7.) Wat kunnen wij van hun ervaring leren?

3 Nephi 11:21–26

Jezus Christus wil dat ik mij laat dopen.

  • Lees 3 Nephi 11:21–26, en laat je kinderen opstaan als ze de woorden ‘dopen’ of ‘doop’ horen. Wat heeft Jezus over de doop gezegd? Als je kinderen weleens bij een doop aanwezig zijn geweest, laat ze dan vertellen wat ze toen zagen. Waarom wil God dat wij ons laten dopen?

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.