Kom och följ mig 2024
30 september–6 oktober: ”Jag är lagen och ljuset.” 3 Nephi 12–16


”30 september–6 oktober: ’Jag är lagen och ljuset.’ 3 Nephi 12–16”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”30 september–6 oktober. 3 Nephi 12–16”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2024 (2023)

Bild
Jesus pekar på de tolv apostlarna

Tredje Nephi: Dessa tolv som jag har utvalt, av Gary L. Kapp

30 september–6 oktober: ”Jag är lagen och ljuset”

3 Nephi 12–16

Liksom Jesu lärjungar som samlades för att höra bergspredikan i Galileen, hade folket som samlades vid templet i Ymnighet levt efter Moses lag. De hade följt den eftersom den vände deras själar till Kristus (se Jakob 4:5), och nu stod Kristus framför dem och förkunnade en högre lag. Men även de av oss som aldrig levt efter Moses lag ser att den norm Jesus satte upp för sina lärjungar är hög. ”Jag vill att ni ska vara fullkomliga”, förkunnade han (se 3 Nephi 12:48). Om det här får dig att känna dig otillräcklig, minns då att Jesus också sa: ”Välsignade är de fattiga i anden, som kommer till mig, för himmelriket är deras” (3 Nephi 12:3). Den här högre lagen är en inbjudan – ett annat sätt att säga: ”Kom … till mig och bli frälsta” (3 Nephi 12:20). Liksom Moses lag riktar den här lagen våra blickar mot Kristus – den Ende som kan frälsa och fullkomna oss. ”Se”, sa han, ”jag är lagen och ljuset. Vänd er till mig och håll ut intill änden, och ni ska få leva” (3 Nephi 15:9).

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

3 Nephi 12–14

Bild
ikon för seminariet
Jag kan vara en sann lärjunge till Jesus Kristus.

Här är ett sätt att studera och tillämpa det som Frälsaren lärde i 3 Nephi 12–14: Välj en grupp verser och se om du kan sammanfatta dem i en mening som börjar med ”Sanna lärjungar till Jesus Kristus …” En sammanfattning av till exempel 3 Nephi 13:1–8 kan vara: ”Sanna lärjungar till Jesus Kristus söker inte offentligt beröm för sina goda gärningar.” Pröva med de här skriftställena:

Vad känner du dig inspirerad att göra för att följa Jesus Kristus efter att ha läst de här verserna?

Befallningen i 3 Nephi 12:48 kan verka överväldigande – eller till och med omöjlig. Vad lär du dig av äldste Jeffrey R. Hollands tal ”Var alltså fullkomliga – till slut” (Liahona, nov. 2017, s. 40–42) som hjälper dig att förstå Frälsarens ord i den här versen? Vad gör det möjligt för oss att bli fullkomliga liksom Frälsaren, enligt Moroni 10:32–33?

Se även Dallin H. Oaks, ”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 40–43; Gospel Topics, ”Become like Jesus Christ” [Bli som Jesus Kristus], Gospel Library; ”Lär mig att följa dig”, Psalmer, nr 150; ”Jesus Kristus undervisar om hur man lever efter den högre lagen” (video), Evangeliebiblioteket.

Använd åskådningsundervisning. Frälsaren lärde oss djupa sanningar genom att tala om välbekanta föremål. Du kan göra något liknande när du studerar eller undervisar om 3 Nephi 12. Att titta på eller få hålla lite salt, ett stearinljus eller ett klädesplagg kan berika ett samtal om de eviga sanningar som Frälsaren undervisade om.

3 Nephi 12:1–215:23–2416:1–6

Välsignade är de som tror utan att se.

Det är mycket få av Guds barn som har sett Frälsaren och hört hans röst, så som folket i Ymnighet fick göra. De flesta av oss är mer som de människor som beskrivs i 3 Nephi 12:2; 15:23 och 16:4–6. Vilka löften ges till sådana människor i de här verserna? Hur har dessa löften uppfyllts i ditt liv?

Se även Johannes 20:26–29; 2 Nephi 26:12–13; Alma 32:16–18.

3 Nephi 12:21–30; 13:1–8, 16–18; 14:21–23

Jag kan sträva efter att rena mitt hjärtas önskningar.

Ett tema som du kanske lägger märke till i de här kapitlen är Frälsarens inbjudan att leva efter en högre lag – att inte bara vara rättfärdig i handling utan också i hjärtat. Sök efter det här temat när Frälsaren talar om stridigheter (3 Nephi 12:21–26), omoral (3 Nephi 12:27–30), bön (3 Nephi 13:5–8) och fasta (3 Nephi 13:16–18). Vilka andra exempel kan du hitta? Vad kan du göra för att rena ditt hjärtas önskningar?

3 Nephi 14:7–11

Min himmelske Fader ger mig det som är gott när jag ber, söker och bultar.

När du läser Frälsarens uppmaning i 3 Nephi 14:7–11 att be, söka och bulta, begrunda då vad ”som är gott” som han vill att du ska be om. Följande ytterligare skriftställen kan hjälpa dig att förstå hur du ska be, söka och bulta. De kan också förklara varför vissa böner inte får det förväntade svaret: Jesaja 55:8–9; Helaman 10:4–5; Moroni 7:26–27, 33, 37; och Läran och förbunden 9:7–9; 88:64. Hur kan de här skriftställena påverka ditt sätt att be, söka och bulta?

Se även Milton Camargo, ”Be, sök och bulta”, Liahona, nov. 2020, s. 106–108.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

3 Nephi 12:14–16

Jag kan vara ett gott exempel genom att följa Jesus.

  • Ibland inser barnen kanske inte hur mycket deras exempel kan betyda för andra. Använd 3 Nephi 12:14–16 till att uppmuntra dem att låta sitt ljus lysa. När du till exempel läser ”er”, ”ert” eller ”era” i de här verserna, be då barnen peka på sig själva. Berätta för barnen om ljuset du ser i dem när de följer Jesus Kristus och hur det inspirerar dig att följa honom också. Ni kan också sjunga en sång tillsammans som uppmuntrar barnen att lysa som ett ljus, som till exempel ”Jag är som en stjärna” (Barnens sångbok, s. 84).

  • För att uppmuntra dina barn att inte dölja sitt ljus (se 3 Nephi 12:15) kan du låta dem turas om att gömma sig eller täcka över en lampa eller ett annat ljus. De kan avtäcka ljuset varje gång de nämner något de kan göra för att vara ett gott exempel för andra.

3 Nephi 13:19–21

”Samla er skatter i himlen.”

  • De här verserna kan leda till en diskussion om vad vi värdesätter. Du kanske kan leda dina barn på en skattjakt för att hitta saker som påminner dem om skatter med evigt värde.

3 Nephi 14:7–11

Min himmelske Fader besvarar mina böner.

  • Medan du läser 3 Nephi 14:7 skulle dina barn kunna göra rörelser som föreställer var och en av Frälsarens uppmaningar i den här versen. De kan till exempel knäppa händerna (be), forma kikare med händerna (sök) eller låtsas att de knackar på en dörr (bulta). Hjälp barnen att komma på saker de kan säga och be om i sina böner.

  • Dina barn skulle kanske uppskatta en lek där de ber om något och får något helt annat. Vad ville Frälsaren i 3 Nephi 14:7–11 att vi skulle veta om vår Fader i himlen?

3 Nephi 14:21–27; 15:1

Frälsaren vill att jag ska lyssna och göra som han lär.

  • Fundera över hur du kan hjälpa barnen att åskådliggöra liknelsen i de här verserna. De skulle kunna rita bilder, utföra handlingar eller bygga saker på fasta och sandiga grunder. De skulle också kunna ersätta ”en vis man” med sina namn när de läser 3 Nephi 14:24–27 eller sjunga ”Den vise och den dumme mannen” (Barnens sångbok, s. 132). Eller så kan de ställa sig upp varje gång de hör orden ”gör” eller ”handlar efter” i 3 Nephi 14:21–27 och 15:1.

  • Här är ett åskådningsexempel som du kan pröva: Be barnen föreställa sig att ett av deras ben representerar att höra Frälsarens ord och det andra representerar att göra det som Frälsaren lärde. Be barnen att försöka balansera på enbart sitt ”hörande” ben. Vad skulle hända om en stark vind blåste genom rummet? Sedan kan du och dina barn leta efter specifika saker som Frälsaren lärde oss att göra: se 3 Nephi 12:3–12, 21–26; 13:5–8.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Jesus undervisar nephiterna

Frälsarens besök bland folket i Amerika, av Glen S. Hopkinson