Kom och följ mig 2024
21–27 oktober: ”Det kunde förvisso inte finnas något lyckligare folk.” 3 Nephi 27–4 Nephi


”21–27 oktober: ’Det kunde förvisso inte finnas något lyckligare folk.’ 3 Nephi 27–4 Nephi”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”21–27 oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

Bild
Den uppståndne Jesus undervisar människor

21–27 oktober: ”Det kunde förvisso inte finnas något lyckligare folk”

3 Nephi 274 Nephi

Jesu Kristi lärdomar är mycket mer än bara en vacker filosofi att begrunda. De är avsedda att inspirera oss att bli som han. Boken 4 Nephi visar hur fullständigt Frälsarens evangelium kan förändra människor i grund och botten. Efter Jesu korta verksamhetstid blev det slut på århundraden av stridigheter mellan nephiterna och lamaniterna. Två nationer som var kända för stridigheter och stolthet blev ”ett, Kristi barn” (4 Nephi 1:17), och de började ha ”allting gemensamt ibland sig” (4 Nephi 1:3). ”Guds kärlek … bodde i folkets hjärtan” och ”det kunde förvisso inte finnas något lyckligare folk bland alla de folk som skapats av Guds hand” (4 Nephi 1:15–16). Så mycket förändrade Frälsarens lärdomar nephiterna och lamaniterna. Hur förändrar de dig?

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

3 Nephi 27:1–12

Jesu Kristi kyrka är uppkallad efter hans namn.

När Frälsarens lärjungar började etablera hans kyrka i hela landet, uppkom en fråga som för vissa kan tyckas vara av mindre betydelse – vad skulle kyrkan heta? (Se 3 Nephi 27:1–3.) Vad lär du dig om det här namnets betydelse av Frälsarens svar i 3 Nephi 27:4–12?

Frälsaren uppenbarade sin kyrkas namn i vår tid i Läran och förbunden 115:4. Begrunda varje ord i det namnet. Hur hjälper de här orden oss att veta vilka vi är, vad vi tror på och hur vi ska handla?

Se även Russell M. Nelson, ”Kyrkans rätta namn”, Liahona, nov. 2018, s. 87–90; ”Jesus Kristus förkunnar namnet på sin kyrka och sin lära” (video), Evangeliebiblioteket.

3 Nephi 27:10–22

Jesu Kristi kyrka är byggd på hans evangelium.

När Frälsaren hade förklarat att hans kyrka måste vara ”byggd på [hans] evangelium” (3 Nephi 27:10), beskrev han vad hans evangelium är. Hur skulle du sammanfatta det han sa i 3 Nephi 27:13–22? Med tanke på den här definitionen, vad betyder det att kyrkan – och du – är byggd på hans evangelium?

Skriv ner vad du lär dig. Lägg märke till vad Frälsaren lärde sina lärjungar i 3 Nephi 27:23–26. Varför är det viktigt att föra en uppteckning över andliga upplevelser? Vad känner du dig inspirerad att skriva ner när du nu har studerat Frälsarens verksamhet i 3 Nephi?

3 Nephi 28:1–11

”Vad är det ni önskar av mig?”

Vad skulle du säga om Frälsaren frågade dig detsamma som han frågade sina lärjungar: ”Vad är det [du] önskar av mig?” (3 Nephi 28:1)? Tänk på den frågan medan du läser 3 Nephi 28:1–11. Vad lär du dig om lärjungarnas hjärtans önskningar av deras svar på hans fråga? Hur förändras dina önskningar när du lever efter Jesu Kristi evangelium?

Psalmer uttrycker ofta innerliga önskningar – ”Mer helighet giv mig” är ett bra exempel (Psalmer, nr 77). Du kan hitta en psalm som återspeglar dina önskningar.

3 Nephi 29–30

Mormons bok är ett tecken på att Guds verk i de sista dagarna håller på att uppfyllas.

Tänk på tecken som låter dig veta att något kommer att hända. Hur vet du till exempel att det ska bli regn eller att årstiderna förändras? Hur vet du, enligt 3 Nephi 29:1–3, att Guds verk att samla sitt folk ”redan börjar fullbordas”? (Se även 3 Nephi 21:1–7.) Du kan också lägga märke till i 3 Nephi 29:4–9 vad människor skulle förneka i vår tid. Hur stärker Mormons bok din tro på de här sakerna?

4 Nephi 1:1–18

Bild
ikon för seminariet
Att följa Jesu Kristi lärdomar leder till enighet och lycka.

Hur tror du att det skulle ha varit att leva åren efter Frälsarens besök? När du studerar 4 Nephi 1:1–18 kan du skriva en lista över de välsignelser som folket fick. Du kan också markera eller notera vilka val de gjorde som ledde till det här välsignade livet. Vad lärde Jesus dem som kan ha inspirerat till deras rättfärdiga val? Här är några exempel, men du hittar kanske andra: 3 Nephi 11:28–30; 12:8–9, 21–24, 40–44; 13:19–21, 28–33; 14:12; 18:22–25.

Begrunda vad du kan göra för att hjälpa din familj, din församling eller ditt samhälle att leva i större enighet och lycka. Vad kan du göra för att övervinna splittringar och verkligen bli ”ett” med andra Guds barn? Vilka av Jesu Kristi lärdomar hjälper dig att uppnå det här målet?

Sorgligt nog blev det Sion-samhälle som beskrivs i 4 Nephi så småningom ogudaktigt. När du läser 4 Nephi 1:19–49, titta då efter de attityder och beteenden som gjorde slut på lyckan och enigheten. Vad kan du göra för att eliminera de här attityderna eller beteendena?

Se även Mose 7:18; D. Todd Christofferson, ”Hållbara samhällen”, Liahona, nov. 2020, s. 32–35; Reyna I. Aburto, ”I enighet”, Liahona, maj 2018, s. 78–80; Gospel Topics, ”Belonging in the Church of Jesus Christ” [Samhörighet i Jesu Kristi kyrka], Gospel Library.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

3 Nephi 27:3–8

Jag tillhör Jesu Kristi kyrka.

  • För att hjälpa barnen förstå vikten av Jesu kyrkas namn kan du prata med dem om deras egna namn. Varför är våra namn viktiga? Sedan kan ni läsa 3 Nephi 27:3 tillsammans och se vilken fråga Jesu lärjungar hade. Hjälp dina barn att hitta svaret i 3 Nephi 27:5–8. Varför är kyrkans namn viktigt?

  • Du kan också hjälpa barnen att tänka på olika grupper som de tillhör, till exempel en familj eller en primärklass. Fråga dem vad de tycker om med att tillhöra var och en av grupperna. Sedan kan ni sjunga ”Jesu Kristi Kyrka” (Barnens sångbok, s. 48) tillsammans och prata om varför ni är tacksamma för att ni tillhör Frälsarens kyrka.

3 Nephi 27:13–16

Jesu Kristi kyrka är byggd på hans evangelium.

  • Frälsaren sammanfattade sitt evangelium i 3 Nephi 27. Du kan förklara för dina barn att ordet evangelium betyder ”goda nyheter”. Vilka goda nyheter finner vi i 3 Nephi 27:13–16? Använd veckans aktivitetssida för att undervisa om att Frälsarens kyrka är byggd på hans evangelium.

3 Nephi 27:30–31

Vår himmelske Fader gläds när hans barn återvänder till honom.

  • Ni kan leka en lek där någon gömmer sig och de andra försöker hitta honom eller henne. Det här kan leda till ett samtal om den glädje vi känner när någon som varit vilse blir hittad. När ni har läst 3 Nephi 27:30–31 kan ni prata om hur man hjälper varandra att hålla sig nära vår himmelske Fader så att ”ingen … är förlorad”.

4 Nephi

Att följa Jesus Kristus ger mig glädje.

  • För att hjälpa dina barn lära sig om de människors lycka som beskrivs i 4 Nephi kan du visa dem bilder av glada människor. När ni sedan tillsammans läser vers 2–3 och 15–17 (eller ”Kapitel 48: Fred i Amerika”, Berättelser ur Mormons bok, s. 136–137), kan de få peka på bilderna när ni kommer till något i berättelsen som ger glädje.

  • För att hjälpa barnen att utöva det som lärs ut i 4 Nephi 1:15–16 kan du beskriva situationer för dem där människor är arga på varandra. Be dem rollspela hur situationen skulle kunna vara om vi har ”Guds kärlek” i hjärtat.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Jesus talar med tre nephitiska lärjungar

Kristus med de tre nephitiska lärjungarna, av Gary L. Kapp