Kom och följ mig 2024
7–13 oktober: ”Se, nu är min glädje fullkomlig.” 3 Nephi 17–19


”7–13 oktober: ’Se, nu är min glädje fullkomlig.’ 3 Nephi 17–19”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”7–13 oktober. 3 Nephi 17–19”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

Bild
Jesus visar sig för nephiterna

Hans ansiktes ljus lyste över dem, av Gary L. Kapp

7–13 oktober: ”Se, nu är min glädje fullkomlig”

3 Nephi 17–19

Jesus Kristus hade just ägnat dagen åt att betjäna folket i landet Ymnighet genom att undervisa om sitt evangelium, låta folket få se och känna på märkena i hans uppståndna kropp, och vittna om att han var den utlovade Frälsaren. Nu var det dags att lämna dem. ”Min stund är nära”, sa han (3 Nephi 17:1). Han skulle snart återvända till sin Fader, och han visste att folket behövde tid att tänka över det han lärt dem. Så med löfte om att återvända nästa dag lät han folket skingras och gå till sina hem. Men ingen gick. De sa inte vad de kände, men Jesus kände det: de hoppades att han skulle ”stanna litet längre hos dem” (3 Nephi 17:5). Han hade andra viktiga saker att göra, men att visa medkänsla med Guds barn är något han alltid prioriterar högt. Så Jesus stannade lite längre. Och det som sedan hände är det kanske finaste exemplet på tjänande som nedtecknats i skrifterna. De som var där kunde bara säga att det var obeskrivligt (se 3 Nephi 17:16–17). Jesus själv sammanfattade detta oplanerade utgjutande av Anden med de enkla och mäktiga orden: ”Se, nu är min glädje fullkomlig” (3 Nephi 17:20).

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

3 Nephi 17; 18:24–25, 30–32

Frälsaren är mitt fullkomliga exempel på tjänande.

Omkring 2 500 personer var närvarande när Frälsaren visade sig, men ändå hittade han ett sätt att betjäna dem en och en. Vad lägger du märke till med hans sätt att tjäna i 3 Nephi 17; 18:24–25, 28–32? Vilka behov tillgodosåg han? Vilka egenskaper gjorde hans tjänande effektivt? Du kan också tänka på hur han betjänar dig. Hur kan du följa hans exempel? (Se även 3 Nephi 18:24–25 och 28–32.)

Se även ”Jesus Kristus känner medlidande och botar människorna” (video), Evangeliebiblioteket.

3 Nephi 17:13–22; 18:15–25; 19:6–9, 15–36

Frälsaren lärde mig hur jag ska be.

Föreställ dig hur det skulle vara att höra Frälsaren be för dig. Hur skulle en sådan upplevelse påverka ditt sätt att be? Begrunda detta när du studerar 3 Nephi 17:13–22; 18:15–25 och 19:6–9, 15–36. Vad lär du dig av Jesu Kristi exempel och undervisning om bön? Titta gärna efter insikter om hur, när, var, för vem och varför du ska be. Vilka andra insikter får du av de här verserna?

Se även Läran och förbunden 10:5.

3 Nephi 18:1–12

Bild
ikon för seminariet
Jag kan fyllas av Anden när jag tar sakramentet.

När vi gör någonting ofta kan det bli en rutin eller göras slentrianmässigt. Ibland leder det till att vi gör det utan att ens tänka. Hur kan du hindra att det här händer med veckoförrättningen sakramentet? När du läser 3 Nephi 18:1–12, begrunda då hur du kan bli andligt ”mättad” varje gång du tar sakramentet (se även 3 Nephi 20:1–9). Vad bör du ”alltid” göra, enligt vers 5–7, 11? Du kan också begrunda varför Jesus gav oss sakramentets förrättning – och om syftet med sakramentet uppfylls i ditt liv. Varför är sakramentet viktigt för dig?

I sitt budskap ”Alltid minnas honom” (Liahona, feb. 2018, s. 4–6) gav president Henry B. Eyring ”tre förslag på vad du kan minnas varje vecka när du tar del av sakramentets heliga emblem”. Vad lägger du särskilt märke till i hans förslag? Vad kan du göra för att förbättra din tillbedjan under sakramentet och under veckan?

Vad mer kan du göra för att din tillbedjan ska bli mer meningsfull? Du kan ställa dig frågor som de här: ”Hur påverkar Frälsarens offer mitt dagliga liv?” ”Vad gör jag som hans lärjunge som är bra, och vad kan jag förbättra?”

Se även Matteus 26:26–28; Jeffrey R. Holland, ”Se Guds Lamm”, Liahona, maj 2019, s. 44–46; ”Jesus Kristus presenterar sakramentet” (video), Evangeliebiblioteket; Gospel Topics, ”Sacrament” [Sakramentet], Gospel Library.

Ta dig tid för begrundan. Ibland blir skriftstudier en blandning av läsning, bön och begrundan. När du avsätter en lugn stund till att reflektera och tala med Gud om det du lär dig, kan hans ord få större kraft i ditt liv.

3 Nephi 18:22–25

Jag kan ”hålla upp” Jesu Kristi ljus.

Föreställ dig att du har en vän som inte vet något om Jesus Kristus förutom att du är en av hans efterföljare. Vad skulle din vän dra för slutsats om honom, baserat på dina handlingar? Vad betyder orden ”Håll därför upp ert ljus så att det lyser för världen” för dig (3 Nephi 18:24)? Vilka andra uppmaningar gav Frälsaren i 3 Nephi 18:22–25 som hjälper dig att hålla upp det här ljuset?

Se även Bonnie H. Cordon, ”Så att de ser”, Liahona, maj 2020, s. 78–80.

3 Nephi 18:36–37; 19:6–22

Lärjungar till Jesus Kristus söker den Helige Andens gåva.

Tänk på dina senaste böner. Vad lär dig dina böner om dina djupaste önskningar? Efter en dag med Frälsaren ”bad [folket] om det som de önskade mest”: den Helige Andens gåva (3 Nephi 19:9). Varför är den Helige Andens gåva så önskvärd? När du läser de här skriftställena kan du begrunda din egen längtan efter den Helige Andens sällskap. Hur kan du uppriktigt söka hans sällskap?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

3 Nephi 17:7, 20–25

Frälsaren älskar vart och ett av vår himmelske Faders barn.

  • Du kan använda en bild som de i det här studieförslaget eller videon ”Jesus Kristus ber och änglar betjänar barnen” (Evangeliebiblioteket) för att hjälpa barnen att visualisera redogörelsen i 3 Nephi 17. Du kan läsa upp meningar eller verser i 3 Nephi 17 som belyser Frälsarens kärlek till människorna (t.ex. v. 7 och 20–25). Dina barn kan sedan få rita en bild av sig själva med Jesus. Medan de ritar, hjälp dem att tänka på hur Jesus på olika sätt har visat sin kärlek till dem.

Bild
Jesus välsignar barnen

Se era små, av Gary L. Kapp

3 Nephi 18:1–12

Jag kan tänka på Jesus när jag tar sakramentet.

  • Du kanske kan be barnen berätta för dig vad som händer under sakramentet. Sedan kan du läsa 3 Nephi 18:1–12 och be dina barn räcka upp handen när de hör något som liknar det vi gör i dag. Vad vill Jesus Kristus att vi ska komma ihåg eller tänka på under sakramentet? (Se 3 Nephi 18:7, 11.)

3 Nephi 18:15–24; 19:6–9, 15–36

Jesus lärde mig hur jag ska be.

  • Att tillsammans sjunga en sång om bön, till exempel ”Barnets bön” (Barnens sångbok, s. 6–7), är ett bra sätt att hjälpa dina barn tänka på varför vi ber. Du och dina barn kan sedan läsa 3 Nephi 18:18–21 och prata om vad Jesus lärde om bön. Att be dina barn berätta för dig hur de känner sig när de ber kan hjälpa dem att bära sitt vittnesbörd om bön.

  • Det kan vara roligt för barnen att gå på jakt efter några av bönens dyrbara välsignelser. Du skulle kunna skriva följande skriftställehänvisningar på papperslappar och gömma dem: 3 Nephi 18:15; 3 Nephi 18:20; 3 Nephi 18:21; 3 Nephi 19:9 och 3 Nephi 19:23. Dina barn kan sedan få hitta papperen och läsa verserna och leta efter sådant som Jesus Kristus eller hans lärjungar lärde om bön.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
änglar omger Jesus och de nephitiska barnen

Änglarna betjänade dem, av Walter Rane