Kom, følg med meg 2024
28. oktober – 3. november: “Jeg skulle ønske jeg kunne overtale dere, alle … til å omvende dere” Mormon 1–6


“28. oktober – 3. november: ‘Jeg skulle ønske jeg kunne overtale dere, alle … til å omvende dere’ Mormon 1–6”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“28. oktober – 3. november Mormon 1–6”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Mormon skriver på gullplater

Mormon Abridging the Plates [Mormon forkorter platene], av Tom Lovell

28 oktober – 3. november: “Jeg skulle ønske jeg kunne overtale dere, alle … til å omvende dere”

Mormon 1–6

Mormon sparte oss for den “fullstendig[e] beretning” om de “redselsfulle scener” med ugudelighet og blodsutgytelse han så blant nephittene (Mormon 2:18; 5:8). Men det han skrev i Mormon 1–6 er nok til å minne oss på hvor langt mennesker som en gang har vært rettferdige, kan falle. Mormon sto midt i en gjennomgripende ugudelighet, men ingen kan anklage ham for å ha blitt sliten eller til og med mismodig. Til tross for alt han så og opplevde, mistet han aldri sin forståelse av Guds store barmhjertighet og sin overbevisning om at omvendelse er måten man kan oppnå den på. Og selv om Mormons eget folk avviste hans innstendige innbydelse om å omvende seg, visste han at han hadde et større publikum han måtte overbevise. “Se,” erklærte han, “jeg skriver til alle jordens ender.” Han skrev med andre ord til deg (se Mormon 3:17–20). Og hans budskap til deg, i dag, er det samme budskap som kunne ha frelst nephittene på deres tid: “Tro [på] Jesu Kristi evangelium … [Omvend] dere og [bered] dere til å stå for Kristi domstol” (Mormon 3:21–22).

Se også “Mormon Preserves the Record to Bring the House of Israel to Christ” [Mormon bevarer opptegnelsen for å bringe Israels hus til Kristus] (video), Evangeliebibliotek.

Forslag til læring hjemme og i kirken

Mormon 1–6

Bilde
seminar, ikon
Jeg kan følge Jesus Kristus uansett hva andre mennesker gjør.

Da han var bare rundt 10 år gammel, var Mormon bemerkelsesverdig forskjellig fra menneskene rundt seg. Når du leser Mormon 1–6, se etter hvordan Mormons tro på Jesus Kristus gjorde ham unik og ga ham anledninger til å tjene og velsigne andre. Følgende vers kan være en god begynnelse:

Mormon 1:2–3, 13–17.Hvilke forskjeller legger du merke til mellom Mormon og hans folk? Hvilke egenskaper hadde han som hjalp ham å holde seg åndelig sterk i en så vanskelig tid?

Mormon 2:18–19.Hvilke ord brukte Mormon for å beskrive den verden han levde i? Hvordan bevarte han håpet til tross for omgivelsene sine?

Mormon 3:12.Hva syntes Mormon om menneskene rundt seg? Hva kan du gjøre for å utvikle den type kjærlighet som han hadde?

Hvilke andre vers i Mormon 1–6 fremhever Mormons tro på Jesus Kristus? Hvilke muligheter ble gitt ham fordi han valgte å holde seg trofast?

Vurder å studere president Thomas S. Monsons budskap “Vær et forbilde og et lys” (Liahona, nov. 2015, 86–88), og se etter grunner til at det er viktig for Jesu Kristi etterfølgere å skille seg ut eller være annerledes. Hvordan vil du fullføre setninger som disse? “ var et eksempel for meg da han [eller hun] . Dette hjalp meg å ønske å .”

Mormon kunne ha følt at hans eksempel ikke hadde noen betydning for folket hans. Hvis du fikk anledning til å snakke med Mormon, hva ville du fortelle ham om hvordan hans eksempel har vært av betydning for deg?

Se også David A. Bednar, “Et årvåkent blikk”, Ensign, des. 2006, 30–36, eller Liahona, des. 2006, 14–20; “Something Different about Us: Example” [(Noe annerledes ved oss: Eksempel], (video), Evangeliebibliotek; Gospel Topics, “Living the Gospel of Jesus Christ” [Etterlevelse av Jesu Kristi evangelium], Evangeliebibliotek.

Hjelp andre å dele det de lærer. Når folk forteller hva de har lært, styrker de sin egen tro og andres tro (se Lære og pakter 88:122). Prøv å spørre familien eller klassen hvilke opplevelser de hadde da de studerte Guds ord.

Bilde
Nephittene og lamanittene kjemper mot hverandre

Battle [Kamp], av Jorge Cocco

Mormon 2:10–15

Bedrøvelse etter Guds sinn fører meg til Kristus og til varig forandring.

Da Mormon så folkets sorg, håpet han at de ville omvende seg. Men “deres sorg førte ikke til omvendelse” (Mormon 2:13) – det var ikke bedrøvelse etter Guds sinn, men verdslig sorg. For å forstå forskjellen kan du vurdere å skrive ned det du lærer av Mormon 2:10–15 i en oversikt som denne:

Bedrøvelse etter Guds sinn

Verdslig bedrøvelse

Kommer til Jesus (vers 14)

Forbanner Gud (vers 14)

Hvordan vet du om din sorg er etter Guds sinn eller verdslig? Hvis du opplever verdslig bedrøvelse, hvordan kan du forandre den til bedrøvelse etter Guds sinn?

Se også 2 Korinter 7:8–11; Michelle D. Craig, “Guddommelig utilfredshet”, Liahona, nov. 2018, 52–55.

Mormon 3:3, 9

“De forsto ikke at det var Herren som hadde spart dem.”

Mormon sa at nephittene ikke erkjente hvordan Herren hadde velsignet dem. Når du leser Mormon 3:3, 9 tenker du kanskje på hvordan du anerkjenner Guds innflytelse i ditt liv. Hvilke velsignelser får du når du anerkjenner hans innflytelse? Hva er konsekvensene av å ikke anerkjenne ham? (se Mormon 2:26; Lære og pakter 59:21).

Se også Henry B. Eyring, “Husk, husk”, Liahona, nov. 2007, 66–69.

Mormon 5:8–24; 6:16–22

Jesus Kristus står med åpne armer for å ta imot meg.

Hvis du noen gang føler deg motløs med hensyn til dine egne synder, kan Mormons beskrivelse av Frelseren som står “med åpne armer for å ta imot [deg]” gi oppmuntring. Når du leser Mormon 5:8–24 og 6:16–22, hva lærer du om vår himmelske Faders og Jesu følelser overfor deg, selv når du synder? Hvordan har du følt at Jesus Kristus rekker ut sine åpne armer til deg? Hva føler du deg inspirert til å gjøre som følge av det?

Se “Kom kun til Herren”, Salmer, nr. 95.

Forslag til undervisning av barn

Mormon 1:1–3; 2:1, 23–24; 3:1–3, 12, 17–22

Jeg kan følge Jesus Kristus.

  • Fordi Mormon var ganske ung da han utviklet sin tro på Kristus, kan han være en inspirasjon for barna. Kanskje du kan lese Mormon 1:1–3 , og barna kan lytte etter hvor gammel Mormon var da Ammaron ga ham en spesiell misjon. Du kan også hjelpe dem å finne egenskapene Ammaron så i Mormon i disse versene. Hvordan hjelper disse egenskapene oss å følge Kristus?

    Bilde
    Mormon som ung gutt

    Mormon, Age 10 [Mormon som 10-åring], av Scott M. Snow

  • Fordi Mormon fulgte Jesus Kristus, fikk han anledninger til å tjene og velsigne andre. Du kan gjerne be barna lese ett eller flere av følgende skriftsteder, og hjelpe dem å fortelle hva de lærer om Mormon: Mormon 1:1–3; 2:1, 23–24; og 3:1–3, 12, 20–22 (se også “Kapittel 49: Mormon og hans læresetninger”, Historier fra Mormons bok, 138–42). Hvordan fulgte han Jesus Kristus? Hvordan hjalp eller velsignet hans tro på Jesus Kristus andre? Hvordan kan vår tro hjelpe dem vi kjenner?

Mormon 2:8–15

Bedrøvelse etter Guds sinn fører meg til Kristus og til varig forandring.

  • Du kan kanskje lage en oversikt som den i “Forslag til læring hjemme og i Kirken” for å hjelpe barna å forstå forskjellen på verdslig bedrøvelse og bedrøvelse etter Guds sinn når de leser Mormon 2:8, 10–15. De kan også granske Mormon 2:12 for å finne grunner til at omvendelse skulle få vårt “hjerte [til] å fryde seg” (Mormon 2:12). Hvordan kan vi sørge for at den bedrøvelse vi føler for våre synder, får oss til å søke Guds hjelp til forandre oss?

Mormon 3:3, 9

Vår himmelske Fader gir meg mange velsignelser.

  • Å be barna lage en liste (eller tegne bilder av) noe de er takknemlige for, kan være en god måte å hjelpe dem å føle takknemlighet for Gud på. Når de har laget en liste, kan du lese Mormon 3:3, 9 og forklare at vår himmelske Fader også hadde velsignet nephittene, men de hadde ikke oppfattet det. Hva kan vi gjøre for å vise at vi er takknemlig til vår himmelske Fader for våre velsignelser?

Mormon 3:12

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal være glad i alle.

  • Selv om nephittene var ugudelige, sluttet aldri Mormon å elske dem. Hjelp barna å finne ordene “elsket” og “kjærlighet” i Mormon 3:12. Dere kunne også synge en sang sammen om å elske andre, for eksempel “Elsk hverandre” (Barnas sangbok, 39), mens du viser bilder av barn fra hele verden. Bær vitnesbyrd om Guds kjærlighet til alle sine barn.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
gullplater

Mormons bok ble skrevet “for at dere kan tro Jesu Kristi evangelium” (Mormon 3:21).