Kom och följ mig 2024
28 oktober–3 november: ”Jag önskar att jag kunde förmå alla att omvända sig.” Mormon 1–6


28 oktober–3 november: ’Jag önskar att jag kunde förmå alla att omvända sig.’ Mormon 1–6”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”28 oktober–3 november. Mormon 1–6”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
Mormon skriver på guldplåtar

Mormon gör ett sammandrag av plåtarna, av Tom Lovell

28 oktober–3 november: ”Jag önskar att jag kunde förmå alla att omvända sig”

Mormon 1–6

Mormon besparade oss en ”fullständig redogörelse” av ”den hemska scen” av blod och förödelse som han såg bland nephiterna (Mormon 2:18; 5:8). Men det han skrev i Mormon 1–6 räcker för att påminna oss om hur lågt människor som en gång var rättfärdiga kan falla. I en sådan förhärskande ogudaktighet kan ingen klandra Mormon för att han blev trött och nedslagen. Men trots allt han såg och upplevde förlorade han aldrig känslan av Guds stora barmhärtighet och sin övertygelse om att omvändelse är sättet att få del av den. Och även om Mormons eget folk förkastade hans vädjande uppmaningar till omvändelse, visste han att han hade en större skara att övertyga. ”Se”, förkunnade han, ”jag skriver till alla jordens ändar”. Han skrev med andra ord till dig (se Mormon 3:17–20). Och hans budskap till dig i dag är samma budskap som kunde ha räddat nephiterna på deras tid: ”Tro Jesu Kristi evangelium … Omvänd er och bered er att stå inför Kristi domarsäte” (se Mormon 3:21–22).

Se även ”Mormon bevarar uppteckningen för att föra Israels hus till Kristus” (video), Evangeliebiblioteket [”Mormon Preserves the Record to Bring the House of Israel to Christ” i Gospel Library].

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Mormon 1–6

Bild
ikon för seminariet
Jag kan följa Jesus Kristus oavsett vad andra människor gör.

När Mormon bara var omkring tio år gammal var han inte alls som människorna omkring sig. När du läser Mormon 1–6, titta då efter hur Mormons tro på Jesus Kristus gjorde honom unik och gav honom möjligheter att tjäna och välsigna andra. Du kan börja med följande verser.

Mormon 1:2–3, 13–17.Vilka skillnader lägger du märke till mellan Mormon och hans folk? Vilka egenskaper hade han som hjälpte honom att hålla sig andligt stark i en sådan svår tid?

Mormon 2:18–19.Med vilka ord beskrev Mormon den värld han levde i? Hur behöll han hoppet trots sin omgivning?

Mormon 3:12.Vilka känslor hade Mormon för människorna omkring sig? Vad kan du göra för att utveckla en sådan kärlek som han hade?

Vilka andra verser i Mormon 1–6 belyser Mormons tro på Jesus Kristus? Vilka möjligheter fick han tack vare att han valde att förbli trofast?

Du kan studera president Thomas S. Monsons tal ”Var ett föredöme och ett ljus” (Liahona, nov. 2015, s. 86–88) och titta efter anledningar till varför det är viktigt att Jesu Kristi efterföljare sticker ut eller är annorlunda. Hur skulle du fylla i meningar som de här? ” var ett exempel för mig när han [eller hon] . Det hjälpte mig att vilja .”

Mormon kunde ha känt att hans exempel inte gjorde någon skillnad för hans folk. Om du fick möjlighet att prata med Mormon, vad skulle du då säga om hur hans exempel har gjort skillnad för dig?

Se även David A. Bednar, ”Snar att uppfatta”, Liahona, dec. 2006, s. 14–20; ”Vi skiljer oss lite från mängden: Föredöme” (video), Evangeliebiblioteket [”Something Different about Us: Example” i Gospel Library]; Gospel Topics, ”Living the Gospel of Jesus Christ” [Att leva efter Jesu Kristi evangelium], Gospel Library.

Hjälp andra att berätta vad de lär sig. När människor berättar vad de har lärt sig stärker de sin egen tro och andras tro (se Läran och förbunden 88:122). Försök fråga din familj eller klass vilka upplevelser de fick när de studerade Guds ord.

Bild
nephiter och lamaniter strider mot varandra

Strid, av Jorge Cocco

Mormon 2:10–15

Sorg efter Guds vilja leder mig till Kristus och till bestående förändring.

När Mormon såg sitt folks sorg, hoppades han att de skulle omvända sig. Men ”deras sorg förde dem inte till omvändelse” (Mormon 2:13) – den var inte en sorg efter Guds vilja utan en världslig sorg. För att förstå skillnaden kan du skriva ner det du lär dig i Mormon 2:10–15 i en uppställning som den här:

Sorg efter Guds vilja

Världslig sorg

Kommer till Jesus (v. 14)

Förbannar Gud (v. 14)

Hur vet du om din sorg är efter Guds vilja eller om den är världslig? Om du upplever världslig sorg, hur kan du då förändra den till en sorg efter Guds vilja?

Se även 2 Korintierbrevet 7:8–11; Michelle D. Craig, ”Gudomligt missnöje”, Liahona, nov. 2018, s. 52–55.

Mormon 3:3, 9

”De förstod inte att det var Herren som hade skonat dem.”

Mormon lade märke till att nephiterna inte erkände hur Herren hade välsignat dem. När du läser Mormon 3:3, 9 kan du begrunda hur du erkänner Guds inflytande i ditt liv. Vilka välsignelser får vi när vi erkänner hans inflytande? Vilka är följderna av att inte erkänna honom? (Se Mormon 2:26; Läran och förbunden 59:21.)

Se även Henry B. Eyring, ”O, kommen ihåg, kommen ihåg”, Liahona, nov. 2007, s. 66–69.

Mormon 5:8–24; 6:16–22

Jesus Kristus står med öppna armar för att ta emot mig.

Om du någonsin känner dig missmodig över dina egna synder kan Mormons beskrivning av hur Frälsaren står ”med öppna armar för att ta emot dig” ge dig uppmuntran. När du läser Mormon 5:8–24 och 6:16–22, vad lär du dig då om de känslor din himmelske Fader och Jesus har för dig, även när du syndar? Hur har du känt Jesus Kristus försöka nå dig med öppen famn? Vad känner du dig inspirerad att göra till följd av det?

Se även ”Kommen till Herren”, Psalmer, nr 80.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Mormon 1:1–3; 2:1, 23–24; 3:1–3, 12, 17–22

Liksom Mormon kan jag följa Jesus Kristus.

  • Eftersom Mormon var ganska ung när han utvecklade sin tro på Kristus kan han vara en inspiration för dina barn. Du kanske kan läsa Mormon 1:1–3 och låta barnen lyssna efter hur gammal Mormon var när Ammaron gav honom ett speciellt uppdrag. Du kan också hjälpa dem att hitta de egenskaper som Ammaron såg i Mormon i de här verserna. Hur hjälper de här egenskaperna oss att följa Jesus Kristus?

    Bild
    Mormon som liten pojke

    Mormon, tio år gammal, av Scott M. Snow

  • Eftersom Mormon följde Jesus Kristus fick han tillfälle att tjäna och välsigna andra. Du kan be dina barn läsa ett eller fler av följande skriftställen och hjälpa dem berätta vad de lär sig om Mormon: Mormon 1:1–3; 2:1, 23–24; och 3:1–3, 12, 20–22 (se även ”Kapitel 49: Mormon och hans lärdomar”, Berättelser ur Mormons bok, s. 138–142). Hur följde han Jesus Kristus? Hur var hans tro på Jesus Kristus till hjälp eller välsignelse för andra? Hur kan vår tro hjälpa människor vi känner?

Mormon 2:8–15

Sorg efter Guds vilja leder mig till Kristus och till bestående förändring.

  • Du kan kanske göra en uppställning som den i ”Förslag för lärande hemma och i kyrkan” för att hjälpa dina barn förstå skillnaden mellan världslig sorg och sorg efter Guds vilja när de läser Mormon 2:8, 10–15. Sedan kan de också titta i Mormon 2:12 efter anledningar till att vår omvändelse bör få våra hjärtan att fröjdas. Hur kan vi se till att den sorg vi känner på grund av våra synder leder oss till att söka Guds hjälp att förändras?

Mormon 3:3, 9

Min himmelske Fader ger mig många välsignelser.

  • Att be dina barn göra en lista över (eller rita bilder av) några saker de är tacksamma för kan vara ett bra sätt att hjälpa dem känna tacksamhet för Gud. När de har gjort en lista kan du läsa Mormon 3:3, 9 och förklara att vår himmelske Fader hade välsignat nephiterna också, men att de inte hade insett det. Vad kan vi göra för att visa att vi är tacksamma till vår himmelske Fader för våra välsignelser?

Mormon 3:12

Min himmelske Fader vill att jag ska älska alla.

  • Trots att nephiterna var ogudaktiga slutade Mormon aldrig att älska dem. Hjälp dina barn att hitta orden ”älskat” och ”kärlek” i Mormon 3:12. Ni kan också sjunga en sång tillsammans om att älska andra, såsom ”Jesus sade: Älska alla” (Barnens sångbok, s. 39) samtidigt som du visar bilder av barn från hela världen. Vittna om att Gud älskar alla sina barn.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
guldplåtar

Mormons bok skrevs ”för att ni ska kunna tro Jesu Kristi evangelium” (Mormon 3:21).