Kom och följ mig 2024
11–17 november: ”Slit sönder otrons slöja.” Ether 1–5


”11–17 november: ’Slit sönder otrons slöja.’ Ether 1–5”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”11–17 november. Ether 1–5”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
jarediter på vandring genom vildmarken

Jarediterna lämnar Babel, av Albin Veselka

11–17 november: ”Slit sönder otrons slöja”

Ether 1–5

Det är sant att Guds vägar är högre än våra vägar, och vi borde alltid underkasta oss hans vilja, men han uppmuntrar oss också att själva tänka och handla. Det är en av de lärdomar som Jared och hans bror fick. Till exempel verkade förslaget att färdas till ett nytt land som var ”utvalt framför alla andra på jorden” ha kommit från Jared, och Herren beviljade denna önskan och sa: ”Och detta ska jag göra för dig eftersom du så länge har ropat till mig” (se Ether 1:38–43). Och när Jareds bror behövde ljus i båtarna som skulle föra dem till deras utlovade land, ställde Herren en fråga som vi vanligtvis ställer till honom: ”Vad vill du att jag ska göra?” (Ether 2:23.) Han vill höra våra tankar och idéer, och han lyssnar och ger bekräftelse eller råder oss att göra på annat sätt. Ibland är det enda som skiljer oss från de välsignelser vi söker vår egen ”otrons slöja”, och om vi kan ”slita sönder den slöjan” (se Ether 4:15) kan vi bli förvånade över vad Herren är villig att göra för oss.

Se även ”Herren visar sig för Jareds bror” (video), Evangeliebiblioteket [”The Lord Appears to the Brother of Jared”, Gospel Library].

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Ether 1:33–43

När jag ropar till Herren har han medlidande med mig.

I Ether 1:33–43 läser vi om tre av Jareds brors böner. Vad kan du lära dig av Herrens svar på var och en av dessa böner? Tänk på ett tillfälle när du har upplevt Herrens medkänsla när du ropat till honom i bön. Skriv gärna ner den här upplevelsen och dela den med någon som kan behöva höra ditt vittnesbörd.

Se även ”Det finns en stund av frid och ro”, Psalmer, nr 87.

Ether 2; 3:1–6; 4:7–15

Bild
ikon för seminariet
Jag kan ta emot uppenbarelse för mitt liv.

President Russell M. Nelson har sagt: ”Jag vädjar till er att öka er andliga kapacitet att ta emot uppenbarelse … Välj att utföra det andliga arbete som krävs för att njuta av den Helige Andens gåva och för att höra Andens röst oftare och tydligare” (”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 96).

Vad lär du dig om ”det andliga arbete” som president Nelson talade om när du studerar Ether 2; 3:1–6; 4:7–15? Du kan markera frågor eller problem som Jareds bror hade och vad han gjorde åt dem i en färg, och hur Herren hjälpte honom och kungjorde sin vilja i en annan färg.

Här är några frågor att begrunda medan du studerar:

  • Vad gör intryck på dig med Herrens sätt att besvara Jareds brors frågor i Ether 2:18–25?

  • Hur kan du använda Ether 3:1–5 för att hjälpa någon som håller på att lära sig att be?

  • Vad kan hindra dig från att ta emot uppenbarelse från Herren? (Se Ether 4:8–10.) Hur kan du få uppenbarelse från honom oftare? (Se Ether 4:7, 11–15.)

  • Vad tror du det innebär att ”slita sönder otrons slöja” i ditt liv (se Ether 4:15)?

Vad mer lär du dig av Jareds bror om personlig uppenbarelse?

Äldste Dale G. Renlund undervisade om ”Ett ramverk för personlig uppenbarelse” (Liahona, nov. 2022, s. 16–19). Du skulle kunna rita en tavelram och skriva upp de fyra delarna av ramverket på dess sidor. Hur kan det här ramverket hjälpa dig att ”öka din kapacitet att ta emot uppenbarelse”?

Se även Gospel Topics, ”Personal Revelation” [Personlig uppenbarelse], Gospel Library.

Ether 2:14–15; 3:1–20

Genom sin tuktan inbjuder Herren mig att omvända mig och komma till honom.

Till och med en så stor profet som Jareds bror behövde bli tuktad av Herren. Vad lär du dig av Ether 2:14–15 om Herrens tuktan? Fundera på hur Herrens tuktan och Jareds brors respons på den kan ha hjälpt honom att förbereda sig för sina upplevelser i Ether 3:1–20.

Ether 2:16–25

Herren förbereder mig för att fara över mitt ”stora djup”.

Ibland kan vi bara uppfylla Guds vilja för oss genom att ta oss över detta ”stora djup”. Ser du likheter med ditt liv i Ether 2:16–25? Hur har Herren förberett dig för dina svårigheter? Vad ber han dig att göra nu för att förbereda dig för det han behöver dig till i framtiden?

Se även L. Todd Budge, ”Varaktig och orubblig tillit”, Liahona, nov. 2019, s. 47–49.

Tillämpa det du lär dig. Evangeliestudier bör inspirera oss att förändra våra liv. När du har läst Ether 4:11–12 kan du skriva ner några av inflytandena i ditt liv och fundera över om de får dig att göra gott. Vilka förändringar känner du dig inspirerad att göra?

Ether 5

Vittnen intygar att Mormons bok är sann.

När du läser Moronis profetia i Ether 5, begrunda då Herrens avsikt med att förbereda många vittnen till Mormons bok. Vilka vittnen har inspirerat dig att tro på att Mormons bok är Guds ord? Hur har Mormons bok visat dig ” Guds makt … och även hans ord” (Ether 5:4)?

Förslag på hur man kan undervisa barn

Ether 1:33–37; 2:16–25; 3:1–6

Min himmelske Fader hör och besvarar mina böner.

  • Om du kan ett språk som dina barn inte kan, ge dem då några enkla instruktioner på det språket (eller spela upp en inspelning av ett annat språk). Du kan göra det för att förklara varför Jareds bror bad om hjälp i Ether 1:33–37. Betona vad Herren tyckte om den här bönen och hur han besvarade den (se även ”Kapitel 50: Jarediterna lämnar Babel”, Berättelser ur Mormons bok, s. 143–144).

  • Barnen skulle kunna låtsas att de bygger en båt samtidigt som du läser Ether 2:16–17. Sedan kan du och dina barn läsa om de problem som jarediterna hade med sina båtar (se Ether 2:19) och om Herrens olika sätt att besvara Jareds brors böner (se Ether 2:19–25; 3:1–6). Bild- och aktivitetssidan i slutet av det här studieförslaget kan hjälpa dig och dina barn att återge berättelsen. Vad lär vi oss om bön av Jareds bror? Berätta gärna om en upplevelse då du bad om hjälp och fick hjälp av din himmelske Fader.

Ether 3:6–16

Jag skapades i Guds avbild.

  • Allteftersom barnen växer kommer de att stöta på många falska budskap om Gud, sig själva och sina fysiska kroppar. Du kan be dem hjälpa dig att hitta sanningar om de här ämnena i Ether 3:6–16. För att betona sanningen som lärs ut i Ether 3:13, 15 kan ni tillsammans titta på en bild av Frälsaren och låta barnen peka på olika delar av hans kropp. De kan sedan peka på samma del av sina egna kroppar. Ni kan också sjunga en sång tillsammans om kroppen, till exempel ”Ett tempel som boning” (Barnens sångbok, s. 73). Du och dina barn kan prata om varför ni är tacksamma för kroppen.

Bild
barn som springer på ett fält

Vi är skapade i Guds avbild.

Ether 5

Tre vittnen vittnade om Mormons bok.

  • Moroni profeterade att de tre vittnena skulle fastställa Mormons boks äkthet. För att undervisa om vad ett vittne är kan du be dina barn beskriva något de har sett eller upplevt som andra inte har. När ni sedan läser Ether 5 tillsammans kan ni prata om varför Gud använder vittnen i sitt verk. Ni kan också berätta för varandra hur ni vet att Mormons bok är sann och hur ni kan vittna för andra.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Jesus vidrör 16 stenar i Jareds brors närvaro

Såg du mer än detta?, av Marcus Alan Vincent