Kom dan en volg Mij 2024
4–10 november: ‘Ik spreek tot u alsof u aanwezig bent.’ Mormon 7–9


‘4–10 november: “Ik spreek tot u alsof u aanwezig bent.” Mormon 7–9’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘4–10 november. Mormon 7–9’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
Moroni schrijft op gouden platen

Moroni schrijft op gouden platen, Dale Kilborn

4–10 november: ‘Ik spreek tot u alsof u aanwezig bent’

Mormon 7–9

Moroni wist hoe het voelde om alleen te zijn in een goddeloze wereld – vooral nadat zijn vader was gesneuveld en de Nephieten uitgeroeid waren. ‘Alleen ik ben overgebleven’, schreef hij. ‘Ik heb geen vrienden en kan nergens heen’ (Mormon 8:3, 5). Alles zag er misschien hopeloos uit, maar Moroni vond hoop in Jezus Christus en zijn getuigenis dat ‘de eeuwige doeleinden van de Heer zullen voortgaan’ (Mormon 8:22). En Moroni wist dat het Boek van Mormon een sleutelrol in die eeuwige doeleinden zou spelen – de kroniek die hij nu zo ijverig aan het samenstellen was, de kroniek die eens vele mensen ‘tot de kennis van Christus’ zou brengen (Mormon 8:16; 9:36). Moroni’s geloof in deze beloften deed hem tot de toekomstige lezers van dit boek verklaren: ‘Ik spreek tot u alsof u aanwezig bent’ en ‘Ik weet dat u mijn woorden zult hebben’ (Mormon 8:35; 9:30). Nu hebben we zijn woorden en gaat het werk van de Heer voort. Dat is deels te danken aan het feit dat Mormon en Moroni hun zending trouw bleven, zelfs toen ze er alleen voor stonden.

Studietips voor thuis en in de kerk

Mormon 7

Ik moet in Jezus Christus geloven en zijn evangelie ‘aangrijpen’.

Nadat Mormon de kroniek van zijn volk had samengevat, schreef hij zijn laatste boodschap in Mormon 7 op. Waarom zou hij deze boodschap hebben gekozen? Wat betekent het voor jou om ‘het evangelie van Christus aan’ te grijpen? (Mormon 7:8.)

Zie ook ‘Christus is mijn Heer’, Lofzangen, nr. 90.

Mormon 7:8–10; 8:12–16; 9:31–37

Het Boek van Mormon is van grote waarde.

President Russell M. Nelson heeft gevraagd: ‘Als u mocht kiezen tussen diamanten en robijnen of het Boek van Mormon, wat zou u dan kiezen? Wees eerlijk: wat heeft voor u de meeste waarde?’ (‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, Liahona, november 2017, 61.)

Wat staat er in Mormon 7:8–10; 8:12–22 en 9:31–37 waardoor je begrijpt waarom het Boek van Mormon in onze tijd waardevol is? Waarom is het waardevol voor jou? In 1 Nephi 13:38–41; 2 Nephi 3:11–12 en Leer en Verbonden 33:16; 42:12–13 kun je meer inzichten opdoen.

Afbeelding
het Boek van Mormon in verschillende talen

De geschriften van profeten in het Boek van Mormon zijn op ons van toepassing

Mormon 8:1–11

Ik kan de geboden onderhouden, ook als anderen dat niet doen.

Misschien heb je soms het gevoel dat je alleen staat in je inspanningen om de geboden te onderhouden. Wat kun je van het voorbeeld van Moroni leren? (Zie Mormon 8:1–11.) Als je Moroni kon vragen hoe hij getrouw bleef, wat zou hij dan zeggen?

Zie ook ‘All May Know the Truth: Moroni’s Promise’ (video), Evangeliebibliotheek.

Mormon 8:26–41; 9:1–30

Het Boek van Mormon is voor onze tijd geschreven.

Jezus Christus toonde Moroni wat er gaande zou zijn wanneer het Boek van Mormon tevoorschijn kwam (zie Mormon 8:34–35). Dat bracht hem ertoe duidelijke waarschuwingen voor onze tijd te geven. Lees Mormon 8:26–41 en 9:1–30, en overpeins hoe zijn woorden op jou van toepassing kunnen zijn. Moroni stelt in deze verzen bijvoorbeeld 24 vragen. Welk bewijs zie je in deze vragen dat Moroni onze tijd had gezien? Hoe kan het Boek van Mormon helpen bij de moeilijkheden die Moroni voorzag?

Luister naar de Geest. Schenk aandacht aan je gedachten en gevoelens, ook al lijken ze niets te maken te hebben met wat je leest. Die ingevingen zijn misschien lessen die je hemelse Vader je wil bijbrengen. Welke ingevingen krijg je bijvoorbeeld als je nadenkt over de vragen die Moroni in Mormon 9:1–30 stelt?

Mormon 9:1–25

Afbeelding
seminarie (pictogram)
Jezus Christus is een God van wonderen.

Moroni sloot de geschriften van zijn vader af met een krachtige boodschap voor mensen in onze tijd die niet in wonderen geloven (zie Mormon 8:26; 9:1, 10–11). Waarom is geloof in wonderen in deze tijd nodig? Doorzoek Mormon 9:9–11, 15–27 en Moroni 7:27–29 en denk na over vragen als:

  • Wat kom ik in deze verzen over de Heiland te weten?

  • Wat kom ik over wonderen, zowel vroeger als nu, te weten?

  • Wat zijn de voordelen als we geloven dat Jezus Christus een God van wonderen is? Wat zijn de gevolgen als we dit niet geloven?

  • Welke grote en kleine wonderen heeft de Heiland in mijn leven verricht? Wat leren deze wonderen mij over Hem?

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Onze Heiland en Verlosser, Jezus Christus, zal enkele van zijn grootste werken verrichten tussen deze dag en de dag dat Hij terugkeert. Wij zullen wonderbaarlijke aanwijzingen zien dat God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, deze kerk in majesteit en heerlijkheid presideren.’ (Zie ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 96.) Wat zouden enkele van die wonderen kunnen zijn? Wat kun jij doen om de Heiland te helpen ze in vervulling te laten gaan?

Wat kom je over geloof en wonderen te weten uit de ervaringen van de heiligen in Samoa, Tonga, Fiji en Tahiti toen president en zuster Nelson hen bezochten? (Zie Russell M. Nelson, ‘Christus is opgestaan – met geloof in Hem kunt u bergen verzetten’, Liahona, mei 2021, 101–104.)

Zie ook Ronald A. Rasband, ‘Zie! Ik ben een God van wonderen’, Liahona, mei 2021, 109–112; Gospel Topics, ‘Miracles’, Evangeliebibliotheek.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Mormon 7:8–10

Het Boek van Mormon en de Bijbel getuigen van Jezus Christus.

  • Om de relatie tussen de Bijbel en het Boek van Mormon net als Moroni te beklemtonen, kun je een spel met je kinderen spelen. Laat ze ‘Oude Testament, Nieuwe Testament’ zeggen als je een exemplaar van de Bijbel omhoog houdt en ‘Eveneens een testament’ als je het Boek van Mormon omhoog houdt. Je kunt ook verschillende gebeurtenissen kiezen waarvan zowel de Bijbel als het Boek van Mormon getuigen – zoals de geboorte, dood en opstanding van Jezus – en je kinderen afbeeldingen van die gebeurtenissen laten opzoeken (bijvoorbeeld in het Evangelieplatenboek).

  • Om je kinderen te helpen het achtste geloofsartikel uit het hoofd te leren, kun je elk woord op een apart strookje papier schrijven. Laat je kinderen samenwerken om de woorden in de juiste volgorde te leggen en die een paar keer te herhalen.

Mormon 8:1–7

Ik kan de geboden onderhouden, zelfs als ik mij alleen voel.

  • Het voorbeeld van Moroni kan je kinderen inspireren om Gods geboden te gehoorzamen, zelfs als ze zich alleen voelen. Nadat je Mormon 8:1–7 met hen hebt gelezen, kunnen ze vertellen hoe ze zich zouden hebben gevoeld als ze Moroni waren geweest. Wat werd Moroni in vers 1, 3 en 4 geboden en hoe gehoorzaamde hij? Hoe kunnen we meer zoals Moroni worden?

  • Misschien kun je met je kinderen praten over situaties waarin ze tussen goed en kwaad moeten kiezen terwijl niemand kijkt. Hoe helpt geloof in Jezus Christus ons op deze momenten? Een lied zoals ‘Wees eerlijk en trouw’ (Kinderliedjes, p. 81) kan aan deze bespreking bijdragen.

Mormon 8:24–26; 9:7–26

Jezus Christus is ‘een God van wonderen’.

  • Leg aan je kinderen uit dat een wonder iets is wat God verricht om zijn macht te tonen en ons tot zegen te zijn. Lees daarna zinsneden uit Mormon 9:11–13, 17 die enkele wonderen van God beschrijven. Je kinderen kunnen nog meer wonderen noemen. (Platen uit het Evangelieplatenboek, zoals nr. 26, 40, 41 en 83 kunnen daarbij helpen.) Praat over wonderen die God in jouw leven heeft verricht.

  • Toon je kinderen een recept en bespreek wat er zou gebeuren als je een belangrijk ingrediënt wegliet. Lees samen Mormon 8:24 en 9:20–21 en zoek naar de ‘ingrediënten’ die tot wonderen van God kunnen leiden.

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Moroni ziet de vernietiging van de Nephieten

Moroni ziet de vernietiging van de Nephieten, Joseph Brickey