Kom dan en volg Mij 2024
18–24 november: ‘Opdat het kwaad zal worden weggedaan.’ Ether 6–11


‘18–24 november: “Opdat het kwaad zal worden weggedaan.” Ether 6–11’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘18–24 november. Ether 6–11’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
Jareditische boten op zee

Ik zal u uit de diepten wederom omhoogbrengen, Jonathan Arthur Clarke

18–24 november: ‘Opdat het kwaad zal worden weggedaan’

Ether 6–11

De Nephieten ontdekten honderden jaren nadat de Jaredieten vernietigd waren de overblijfselen van hun oude beschaving. Ze troffen onder meer een mysterieuze kroniek aan – platen van ‘zuiver goud’, die ‘vol graveersels’ stonden, en de Nephieten ‘waren bovenmatig verlangend’ om die te lezen (Mosiah 8:9; 28:12). We hebben nu een samenvatting van deze kroniek, het zogeheten boek Ether. Toen de Nephieten het verslag lazen, deed het hen ‘buitengewoon treuren’ om de tragische val van de Jaredieten. ‘Niettemin gaf het hun veel kennis, waarin zij zich verblijdden’ (Mosiah 28:12, 18). Jij vindt misschien ook droevige momenten in dit boek. Maar je kunt je ook verheugen in deze gave van kennis. Moroni schreef: ‘Het [is] wijsheid in Gods bestel dat die dingen u worden getoond […] opdat het kwaad zal worden weggedaan en de tijd zal komen dat Satan geen macht over het hart van de mensenkinderen zal hebben’ (Ether 8:26).

Studietips voor thuis en in de kerk

Ether 6:1–12

De Heer zal mij op mijn levensreis leiden.

Je doet misschien geestelijke inzichten op door de reis over de oceaan met jouw reis door het leven te vergelijken. Wat heeft de Heer je bijvoorbeeld aan licht op je pad gegeven zoals de stenen in de boten van de Jaredieten? Waar staan de boten symbool voor? Of de winden die ‘waaien in de richting van het beloofde land’? (Ether 6:8.) Wat leer je van de daden van de Jaredieten voor, tijdens en na de reis? Hoe leidt de Heer je naar je beloofde land?

Prijs de Heer en zing Hem lof toe. De Jaredieten uitten hun dankbaarheid en liefde voor God door gezang en lof (zie Ether 6:9). Je kunt gelegenheden bedenken of creëren om God thuis en in de kerk met muziek en een oprecht getuigenis te loven. Het kan bijvoorbeeld gepast zijn om bij het bestuderen van Ether 6:1–12 een lofzang zoals ‘Loof nu allen onze Heer’ (Lofzangen, nr. 49) te zingen.

Afbeelding
Jareditische familie in hun boot

Baby aan boord, Kendal Ray Johnson

Ether 6:5–18, 30; 9:28–35; 10:1–2

‘[Wandel] ootmoedig voor het aangezicht van de Heer.’

Hoewel hoogmoed en goddeloosheid in de Jareditische geschiedenis lijken te overheersen, zijn er ook voorbeelden van nederigheid in deze hoofdstukken te vinden, in het bijzonder in Ether 6:5–18, 30; 9:28–35 en 10:1–2. De volgende vragen helpen je op weg om van deze voorbeelden te leren: Waarom verootmoedigden deze Jaredieten zich in deze situaties? Hoe gaven ze blijk van hun nederigheid? Op welke manier werden zij daardoor door God gezegend? Hoe kun je ‘ootmoedig voor het aangezicht van de Heer […] wandelen’ (Ether 6:17) in plaats van ertoe gedrongen te worden? (Zie Mosiah 4:11–12; Alma 32:14–18.)

Zie ook Dale G. Renlund, ‘Recht doen, goedertierenheid liefhebben en ootmoedig met God wandelen’, Liahona, november 2020, 109–112.

Ether 7–11

Afbeelding
seminarie (pictogram)
Ik kan een christelijk leider worden.

De hoofdstukken 7–11 van Ether bestrijken minstens 28 generaties. Hoewel er geen ruimte is voor al te veel details, is er al snel een patroon zichtbaar in de gevolgen van rechtschapen en goddeloos leiderschap. Wat kom je uit de onderstaande negatieve en positieve voorbeelden van koningen over leiderschap te weten?

Ouderling Dieter F. Uchtdorf heeft nuttige raad over leiderschap gegeven in zijn toespraak ‘De belangrijkste van u’ (Liahona, mei 2017, 78–81). Bestudeer deze boodschap – vooral de verhalen die hij vertelt – en let op beginselen of patronen van christelijk leiderschap. Wanneer heb je die beginselen of patronen gezien bij mensen die leidinggeven?

Overdenk wat je hebt geleerd en denk daarbij aan gelegenheden die je hebt gehad om leiding te geven of anderen te beïnvloeden bij jou thuis, in je gemeenschap, in je kerkroeping enzovoort. Hoe kun je deze eigenschappen van christelijke leiders ontwikkelen, zelfs als je geen leidinggevende functie hebt?

Zie ook Gospel Topics, ‘Serving in Church Callings’, Evangeliebibliotheek; ‘Beginselen van leidinggeven in de kerk’, Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 4.2 (ChurchofJesusChrist.org).

Ether 8:7–26

De Heer werkt niet in duisternis.

Wanneer mensen samenzweren om hun slechte daden geheim te houden, zijn ze bij een geheime vereniging betrokken. Naast de beschreven geheime vereniging in Ether 8:7–18 zijn er voorbeelden te vinden in Helaman 1:9–12; 2:2–11; 6:16–30 en Mozes 5:29–33. Vergelijk deze verzen met 2 Nephi 26:22–24, waarin Nephi beschrijft hoe de Heer zijn werk doet. Waarom zou Moroni zijn geboden om deze dingen over geheime verenigingen op te schrijven?

Wat heb je van het boek Ether opgestoken waardoor je voor de in Ether 8:26 beschreven zegeningen in aanmerking kunt komen?

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Ether 6:1–12

Ik kan erop vertrouwen dat mijn hemelse Vader me troost als ik bang ben.

  • Iedereen heeft moeilijke dagen – zelfs kleine kinderen. Misschien kun je met je kinderen in Ether 6:1–12 zoeken naar woorden en zinsneden waaruit blijkt dat de Jaredieten op God vertrouwden tijdens moeilijke en enge dagen. Jullie kunnen elkaar vertellen over situaties waarin God jullie in moeilijke tijden heeft geholpen.

Ether 6:9, 12, 30; 7:27; 10:2

Als ik eraan denk wat de Heer heeft gedaan, voel ik mij dankbaar en rustig.

  • Toen de Jaredieten veilig in het beloofde land waren gekomen, waren ze zo dankbaar dat ze ‘tranen van vreugde [vergoten]’ (Ether 6:12). Je kunt je kinderen inspireren om dankbaar te zijn voor Gods zegeningen door ze zinsneden in Ether 6:9, 12 te laten opzoeken waaruit blijkt hoe de Jaredieten hun dank aan God uitten. Ze vinden het misschien leuk om net als de Jaredieten een lied te zingen om dankbaarheid te uiten, zoals ‘Mijn hemelse Vader is goed voor mij’ (Kinderliedjes, p. 16–17). Laat je kinderen een paar dingen noemen waar ze dankbaar voor zijn.

  • Misschien kunnen je kinderen Ether 6:30; 7:27 en 10:2 lezen en opzoeken wat deze rechtvaardige koningen indachtig waren. Wat voor invloed had dat op de manier waarop ze hun volk leidden? Je kunt met je kinderen manieren bespreken om te denken aan wat God voor je heeft gedaan. Misschien kunnen ze er bijvoorbeeld over schrijven of een tekening maken. Je kunt ze aanmoedigen om er een gewoonte van te maken regelmatig op te schrijven welke zegeningen ze van God krijgen (zie ‘O Remember, Remember’ [video], Evangeliebibliotheek).

Ether 7:24–27

Ik word gezegend als ik Gods profeet volg.

  • Misschien vinden jij en je kinderen het leuk om dingen uit te beelden die de profeet ons heeft geleerd. Je kunt er zelfs een spel van maken waarbij jullie raden wat iemand uitbeeldt. Dit kan je kinderen voorbereiden om te bespreken waarom het belangrijk is om Gods profeet te volgen. Lees vervolgens samen Ether 7:24–27 om erachter te komen wat er gebeurde toen het volk Gods profeet gehoorzaamde. Hoe worden we in deze tijd gezegend door de profeet te volgen?

Ether 9:28–35; 11:5–8

De Heer is barmhartig als ik mij bekeer.

  • Op patronen letten is een waardevolle Schriftstudievaardigheid. Het boek Ether bevat een herhaald patroon dat de barmhartigheid van de Heer beklemtoont. Laat je kinderen Ether 9:28–35 en Ether 11:5–8 lezen en zoeken naar overeenkomsten tussen de twee verhalen. Wat leren we uit deze verhalen? Misschien kunnen ze in het Evangelieplatenboek afbeeldingen opzoeken van andere mensen in de Schriften die zich bekeerden en vergeving ontvingen.

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Jareditische boten op zee

Jareditische boten, Gary Ernest Smith