Kom, følg med meg 2024
4.–10. november: “Jeg taler til dere som om dere var tilstede.” Mormon 7–9


“4.–10. november: ‘Jeg taler til dere som om dere var tilstede’ Mormon 7–9”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“4.–10. november. Mormon 7–9”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Moroni skriver på gullplater

Moroni Writing on Gold Plates [Moroni skriver på gullplater], av Dale Kilborn

4.–10. november: “Jeg taler til dere som om dere var tilstede”

Mormon 7–9

Moroni visste hvordan det føltes å være alene i en ugudelig verden – spesielt etter at hans far døde i kamp og nephittene var tilintetgjort. “Jeg er helt alene tilbake,” skrev han. “Jeg har hverken venner eller noe sted å gå” (Mormon 8:3, 5). Det så kanskje håpløst ut, men Moroni fant håp i sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus og sitt vitnesbyrd om at “Herrens evige planer skal rulle videre” (Mormon 8:22). Og Moroni visste at Mormons bok ville være en viktig del av disse evige hensiktene – en opptegnelse han nå flittig var i ferd med å fullføre, en opptegnelse som en dag skulle bringe mange mennesker “[til] kunnskap om Kristus” (Mormon 8:16; 9:36). Moronis tro på disse løftene gjorde det mulig for ham å erklære til bokens fremtidige lesere at “jeg taler til dere som om dere var tilstede” og “jeg vet at dere skal ha mine ord” (Mormon 8:35; 9:30). Nå har vi hans ord, og Herrens verk ruller frem, delvis fordi Mormon og Moroni var trofaste mot sin oppgave, til og med når de var alene.

Forslag til læring hjemme og i kirken

Mormon 7

“Tro på Jesus Kristus” og “grip [hans] evangelium”.

Etter å ha forkortet opptegnelsen om sitt folk, ga Mormon sitt siste budskap i Mormon 7. Hvorfor tror du han valgte dette budskapet? Hva betyr det for deg å “grip[e] Kristi evangelium? (Mormon 7:8).

Se også: “Kristus er meg kjær”, Salmer, nr. 65.

Mormon 7:8–10; 8:12–16; 9:31–37

Mormons bok er av stor verdi.

President Russell M. Nelson spurte: “Hvis dere ble tilbudt diamanter eller rubiner eller Mormons bok, hva ville dere velge? Hva er faktisk av størst verdi for dere?” (“Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?”, Liahona, nov. 2017, 61).

Hva finner du i Mormon 7:8–10; 8:12–22; og 9:31–37 som hjelper deg å forstå hvorfor Mormons bok er verdifull i vår tid? Hvorfor er det verdifullt for deg? Du kan finne ytterligere innsikt i 1 Nephi 13:38–41; 2 Nephi 3:11–12 og Lære og pakter 33:16; 42:12–13.

Bilde
eksemplarer av Mormons bok på forskjellige språk

Profetenes nedtegnelser i Mormons bok angår oss

Mormon 8:1–11

Jeg kan holde budene selv om andre ikke gjør det.

Noen ganger føler du deg kanskje alene i din innsats for å holde budene. Hva kan du lære av Moronis eksempel som kan hjelpe? (se Mormon 8:1–11). Hvis du kunne spørre Moroni hvordan han forble trofast, hva tror du han ville si?

Se også “All May Know the Truth: Moroni’s Promise” [Så alle kan kjenne sannheten: Moronis løfte] (video), Evangeliebibliotek.

Mormon 8:26–41; 9:1–30

Mormons bok ble skrevet for vår tid.

Jesus Kristus viste Moroni hva som ville skje da Mormons bok kom frem (se Mormon 8:34–35), og det fikk ham til å komme med sterke advarsler angående vår tid. Når du leser Mormon 8:26–41 og 9:1–30, kan du grunne på hvordan hans ord kan gjelde deg. I disse versene stiller for eksempel Moroni 24 spørsmål. Hvilke tegn ser du på disse spørsmålene på at Moroni så vår tid? Hvordan kan Mormons bok være til hjelp i utfordringene som Moroni forutså?

Lytt til Ånden. Legg merke til dine tanker og følelser, selv om de ikke synes å ha sammenheng med det du leser. Disse inntrykkene kan være det din himmelske Fader ønsker at du skal lære. Hvilke tilskyndelser får du for eksempel etter å ha grunnet på spørsmålene Moroni stiller i Mormon 9:1–30?

Mormon 9:1–25

Bilde
seminar, ikon
Jesus Kristus er en Gud som gjør mirakler.

Moroni avsluttet sin fars skrivelser med et mektig budskap til mennesker i vår tid som ikke tror på mirakler (se Mormon 8:26; 9:1, 10–11). Hvorfor føler du at det er behov for tro på mirakler i dag? Gransk Mormon 9:9–11, 15–27 og Moroni 7:27–29, og grunn på spørsmål som:

  • Hva lærer disse skriftstedene meg om Frelseren?

  • Hva lærer jeg om mirakler, tidligere og nå?

  • Hva er fordelene ved å tro at Jesus Kristus er en Gud som gjør mirakler? Hva er konsekvensene av ikke å tro det?

  • Hvilke mirakler – store og små – har Frelseren utført i mitt liv? Hva lærer disse miraklene meg om ham?

President Russell M. Nelson har undervist: “Vår Frelser og Forløser Jesus Kristus vil utføre noen av sine mektigste gjerninger i tiden fra nå og frem til han kommer igjen. Vi vil se mirakuløse indikasjoner på at Gud Faderen og hans elskede Sønn Jesus Kristus presiderer over denne Kirken i majestetisk storhet og herlighet” (“Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Liahona, mai 2018, 96). Hva føler du at noen av disse miraklene kan være? Hva kan du gjøre for å hjelpe Frelseren til å oppfylle dem?

Hva lærer du om tro og mirakler av erfaringene til hellige på Samoa, Tonga, Fiji og Tahiti da president og søster Nelson besøkte dem? (se Russell M. Nelson: “Kristus er oppstått: Tro på ham vil flytte fjell”, Liahona, mai 2021, 101–4).

Se også Ronald A. Rasband: “Se! Jeg er en Gud som gjør mirakler!, Liahona, mai 2021, 109–12; Gospel Topics, “Miracles” [Mirakler], Evangeliebibliotek.

Forslag til undervisning av barn

Mormon 7:8–10

Mormons bok og Bibelen vitner om Jesus Kristus.

  • For å understreke forholdet mellom Bibelen og Mormons bok slik Moroni gjorde, kan du leke en lek som denne sammen med barna: Be dem si “Det gamle testamente, Det nye testamente” når du holder opp et eksemplar av Bibelen og “Enda et testamente” når du holder opp et eksemplar av Mormons bok. Du kan også velge flere hendelser som både Bibelen og Mormons bok vitner om – for eksempel Jesu fødsel, død og oppstandelse – og be barna finne bilder av disse hendelsene (for eksempel i Kunst inspirert av evangeliet, bok).

  • For å hjelpe barna å lære den åttende trosartikkel, kan du skrive hvert ord på hver sin papirlapp. Be barna samarbeide om å sette ordene i riktig rekkefølge og gjenta det flere ganger.

Mormon 8:1–7

Jeg kan holde budene selv om jeg føler meg alene.

  • Moronis eksempel kan inspirere barna til å adlyde Guds bud selv om de føler seg alene. Når du har lest Mormon 8:1–7 sammen med dem, kan de fortelle hva de ville ha følt hvis de hadde vært Moroni. Hva ble Moroni befalt å gjøre i vers 1, 3 og 4, og hvordan adlød han? Hvordan kan vi bli mer lik Moroni?

  • Kanskje du og barna kan snakke om situasjoner der de må velge mellom rett og galt når ingen ser på. Hvordan hjelper tro på Jesus Kristus oss i disse situasjonene? En sang som “Vær alltid tro” (Barnas sangbok, 81) kan bidra til denne drøftingen.

Mormon 8:24–26; 9:7–26

Jesus Kristus er “en Gud som gjør mirakler”.

  • Du kan gjerne forklare for barna at et mirakel er noe Gud gjør for å vise sin kraft og velsigne oss. Deretter kan du lese utsagn fra Mormon 9:11–13, 17 som beskriver noen av Guds mirakler, og barna kan komme på andre mirakler (bilder fra Kunst inspirert av evangeliet, bok, for eksempel nr. 26, 40, 41 og 83, kan være til hjelp). Snakk om mirakler som Gud har gjort i ditt liv.

  • Vis barna en oppskrift, og snakk om hva som ville skje hvis du utelot en viktig ingrediens.: Les Mormon 8:24 og 9:20–21 sammen for å finne “ingrediensene” som kan føre til mirakler fra Gud.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Moroni ser utover nephittenes ødeleggelse

Moroni Overlooking the Destruction of the Nephites [Moroni ser utover nephittenes ødeleggelse], av Joseph Brickey